تیبا SX 1390-1400

کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
سایپا یدک
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف تولید
قیمت بازار
ناموجود
تیبا SX از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی با کد M15 استفاده می کند که در واقع نسخه داخلی سازی شده و ارتقا یافته موتور قدیمی پراید است. این موتور می تواند حداکثر 87 اسب بخار قدرت در 5400 دور در دقیقه و 128 نیوتون متر گشتاور در 3600 دور در دقیقه تولید کند.
از تفاوتهای تیبا SX با تیبا EX میتوان به رینگ آلومنیومی(در مدل EX)، شیشه بالابر برای شیشه های عقب خودرو(در مدل EX) و تنظیم آینه های جانبی خودرو به صورت برقی(در مدل EX) اشاره کرد.
مشخصات فنی تیبا SX
0 KM/H
حداکثر سرعت
0 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1497 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی
7.1 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1027 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو175/R
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب175/70R13
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها8
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)80 اسب بخار در 5400 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)126 نیوتون متر در 3600 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)53.3 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک37 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو10w40 SL
روغن مناسب برای خودرو 210w40 SJ
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبنیمه مستقل
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت0 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)0 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین)9.6 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین)5.6 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
امکانات رفاهی تیبا SX
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای ترمز ضد قفل ABS
سیستم های امنیتی و حفاظتیدنه تقویت شده ، قفل مرکزی ، سیستم ضد سرقت ، Leveling Switch
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمک هدیرولیکی
نوع غربیلکغربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع جدید با کنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریCD Player به همراه پورت USB و پخش MP3 و رادیو ، خروجی 4 باند
سیستمهای مولتی مدیاساعت دیجیتال
سیستم صندلیهای جلوطراحی ارگونومی جدید با قابلیت تنظیم ارتفاع
سیستم صندلیهای عقبطراحی جدید
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی تا شونده با قابلیت تنظیم دستی از داخل
سیستم شیشه هاشیشه های جلو با تنظیم برقی
سیستم روشنایی جلوچراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقبچراغ مه شکن عقب به همراه چراغ سوم ترمز
سنسورهای پیش فعالچراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور
7 دقیقه


تیبا اولین خودروی ایرانی ساخته شده توسط سایپا است که از سال 1388 روی خط تولید سایپا رفته و تولید آن تاکنون ادامه دارد. تیبا همواره با تیپ های مختلفی روانه بازار شده که تفاوت هایی بسیار جزئی در امکانات رفاهی یا ظاهر خودرو داشته اند. در این میان اصلی ترین و پر تیراژ ترین آن ها تیبا SX بوده است که در ادامه این صفحه درباره آن توضیحات بیشتری را ارائه می کنیم.

 

طراحی ظاهری

طبق اطلاعات منتشر شده از سایپا، طراحی تیبا با کمک همکاری گروهی از طراحان ایتالیایی، کره ای و آلمانی انجام شده است. البته در عمل نشانی از طراحی مدرن در این خودرو دیده نمی شود و تیبا SX ظاهری بسیار ساده دارد.

در نمای جلو چراغ ها بادامی شکل بوده و یک جلوپنجره کوچک نیز وسط کاپوت خودرو نصب شده است.

 

نمای جلو تیبا SX.webp

 

نمای کناری نیز کاملا ساده بوده و تنها نکته جالب توجه آن خطوط خاص روی قوس گلگیر ها هستند. درب ها نیز به زه های پلاستیکی تجهیز شده اند.

 

نمای کناری تیبا اس ایکس.webp

 

نمای عقب نیز کاملا ساده بوده و تنها نکته آن، فرم عجیب چراغ ها است که تاثیری نسبتا منفی روی چهره عقب تیبا SX گذاشته است.

 

نمای عقب تیبا کارببنی.webp

 

کابین و فضای داخلی

کابین تیبا اس ایکس بسیار ساده و اقتصادی است و تقریبا هیچ نکته جالبی در آن یافت نمی شود. متریال کابین آن همگی از جنس پلاستیک خشک بسیار بی کیفیت بوده و پوشش صندلی ها نیز پارچه ای است.

فرمان این خودرو از نوع 3 شاخه بوده و کاملا ساده است. در قسمت بالایی کنسول میانی نیز یک ساعت به چشم می خورد و پایین تر از آن پنل پخش و پنل تهویه مطبوع قرار گرفته است. صندلی ها ارگونومی کاملا معمولی دارند و در ردیف عقب فضای تقریبا قابل قبولی برای سرنشینان وجود دارد.

 

فرمان و داشبرد تیبا sx

 

مشخصات فنی

تیبا SX از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی با کد M15 استفاده می کند که در واقع نسخه داخلی سازی شده و ارتقا یافته موتور قدیمی پراید است. این موتور می تواند حداکثر 87 اسب بخار قدرت در 5400 دور در دقیقه و 128 نیوتون متر گشتاور در 3600 دور در دقیقه تولید کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و میتواند این خودرو را در حدود 13.5 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.

 

تیبا اس ایکس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق یکپارچه استفاده می کند که سواری نرمی را برای تیبا SX به ارمغان آورده اما از سوی دیگر هندلینگ و پایداری این خودرو بسیار ضعیف بوده و ایمنی را هنگام رانندگی کاهش می دهد. ترمز های تیبا SX نیز در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز مجهزند.

 

تیبا اس ایکس با وزن 1015 کیلوگرمی خود مصرف سوخت اعلامی 7 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد که به خودی خود قابل قبول است اما زمانی که با خودرو های مدرن تر مقایسه می شود، چندان جالب به نظر نمی رسد.

 

موتور تیبا sx از نمای نزدیک.webp

 

امکانات ایمنی و رفاهی

تیبا SX بر روی پلتفرم X200 سایپا ساخته شده که در واقع همان پلتفرم تقویت شده پراید است. طبق ادعای سایپا و مشاهدات تجربی ایمنی این خودرو بهتر از پراید است اما با این وجود همچنان عملکرد آن در تصادفات و حوادث بسیار ضعیف بوده و خودرویی کاملا نا ایمن و خطرناک محسوب می شود. 2 ایربگ نیز برای راننده و سرنشین جلو در تیبا SX نصب شده که اگر با زاویه صحیح! تصادف کنید و ایربگ ها تصمیم به باز شدن بگیرند ممکن است کمی از شدت ضربه بکاهند و ایمنی را افزایش دهند.

 

از لحاظ امکانات رفاهی نیز آن در سطح بسیار نازلی قرار گرفته است؛ تنها امکانات برقی داخل خودرو شیشه بالابر برقی جلو و تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل است. شیشه بالابر های دستی عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی، آینه های جانبی با تنظیم دستی، ایموبلایزر و سیستم پخش ساده! تجهیزات نصب شده داخل این خودرو هستند که به رفاه حال سرنشینان کمک می کنند. اگر بخواهیم این لیست را طولانی تر کنیم می توانیم چراغ های مه شکن جلو و عقب را نیز به عنوان آپشن برای این خودرو در نظر بگیریم.

 

تیبا SX در بازار

در حال حاضر با توقف تولید پراید، تیبا SX به عنوان ارزان ترین خودروی ساخت ایران در بازار قابل تهیه است. این خودرو رقیب خاصی ندارد و تنها با صرف بودجه بیشتر می توانید به جای آن به سراغ ساینا یا محصولات ایران خودرو نظیر پژو 405 بروید.