شاهین اتوماتیک 1397-1401

کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
سایپا یدک
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
739,655,000 (تومان)
قیمت بازار
1,014,000,000 (تومان)
مزایا
  • سواری نرم
  • هندلینگ قابل قبول
  • کابین جادار
  • ایمنی بالاتر از سایر محصولات سایپا
معایب
  • کیفیت ساخت پایین
  • شتاب ضعیف
  • غیر قابل اعتماد بودن و مشکلات برقی متعدد
  • حساسیت پیشرانه به روغن و بنزین
سایپا تا کنون شاهین را در دو مدل دنده ای و اتوماتیک عرضه کرده است.
با توجه به پیشرانه توربوشارژ سایپا شاهین به طور کلی توصیه می شود همواره در این خودرو از بنزین سوپر استفاده کنید، در صورت در دسترس نبودن این نوع بنزین و استفاده از بنزین معمولی، استفاده از اکتان بوستر معتبر و یا رانندگی آرام و بدون فشار با خودرو می تواند به کاهش ریسک های موجود کمک کند.
از مهمترین امکانات شاهین اتوماتیک می توان به کی لس، آیینه های تاشو برقی، سنسور نور و سیستم پایش باد تایرها اشاره کرد، شاهین اتوماتیک همچنین به صفحه نمایش لمسی 8 اینچی مجهز شده است؛ نبود سیستم کنترل پایداری ESP را اما می توان پاشنه آشیل امکانات شاهین اتوماتیک دانست.
مشخصات فنی شاهین اتوماتیک
200 KM/H
حداکثر سرعت
14 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1497 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
مصرف سوخت ترکیبی
لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1330 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو185/65R15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب185/65R15
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها8
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)110 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)178 نیوتون متر در 2500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)72 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک47 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبسیستم تعلیق عقب با میله پیچشی
نوع سیستم فرماندارای قدرت کمکی الکتریکی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت200 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)14 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
امکانات رفاهی شاهین اتوماتیک
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )دو عدد، راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ و استارت دکمه ای، سیستم باز شدن خودکار درب ها هنگام تصادف، قفل شدن خودکار درب ها در سرعت بالای ده کیلومتر بر ساعت
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع دستی
سیستمهای مولتی مدیارادیو پخش دارای usb و aux
سیستم صندلیهای جلوصندلی ها دارای روکش چرم، با تنظیم کننده ارتفاع و کورس / کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده
سیستم صندلیهای عقبدارای سیستم ایزوفیکس(نصب آسان صندلی کودک)
سیستم آیینه هامجهز به آینه های جانبی برقی با قابلیت باز و بسته شدن برقی
سیستم شیشه هادارای شیشه های برقی جانبی و گرمکن شیشه عقب
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو هالوژن دارای چراغ روشنایی روز Day Light / دارای مه شکن جلو / دارای سنسور نور Auto Light/ دارای سیستم مشایعت تا منزل
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعالدارای سنسور دنده عقب، سیستم پايش فشار باد تاير TPMS
سیستم های کمک رانندگیدارای سیستم نشانگر تعویض دنده و دوربین دنده عقب
18 دقیقه


شاهین اتوماتیک برای اولین بار در نمایشگاه خودروی مشهد در تابستان ۱۴۰۱ معرفی شد تا نسخه ارتقا یافته شاهین دنده ای یا همان رهام سابق باشد. شاهین اولین محصول سایپا بود که برروی پلتفرم SP100 تولید شد و آغازگر تولید خودروهای دیگری بر روی این پلتفرم نظیر آریا و اطلس شد. این خودرو ابتدا در سال ۱۳۹۷ با گیربکس دستی معرفی و به بازار عرضه شد، سپس در سال ۱۴۰۱ با گیربکس اتوماتیک CVT معرفی و به بازار عرضه خواهد شد.
سایپا شاهین اتوماتیک را شاهین CVT پلاس نامیده و عرضه این خودرو با این نام صورت خواهد پذیرفت. در واقع تفاوتی میان شاهین اتوماتیک و شاهین CVT پلاس وجود ندارد.

 

مشخصات فنی شاهین اتوماتیک

ابتدا قرار بود شاهین اتوماتیک با موتور و گیربکس برلیانس H۳۳۰ عرضه شود. اما پس از قطع همکاری سایپا و برلیانس، پروژه شاهین اتومات متوقف و تنها تیپ دنده ای این خودرو با موتور M15T به بازار عرضه شد. نسخه اتوماتیک شاهین نیز به همان موتور M15T با 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور مجهز است. اما این بار یک گیربکس CVT ساخت شرکت پانچ برای این خودرو در نظر گرفته شده که احتمالا تفاوت های جزئی با گیربکس کوییک و ساینا اتوماتیک خواهد داشت. هم اکنون این خودرو با موتور M15 توربوشارژ به بازار عرضه میشود.

 

مشخصات موتور

حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی
نوع موتور بنزینی توربو شارژ
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ  ۸
آرایش قرار گیری سیلندر خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی  110 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی 178 نیوتون متر در 2500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی  72 اسب بخار بر لیتر

 

مشخصات گیربکس

نوع جعبه دنده اتوماتیک CVT
تعداد دنده 6
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو موتور جلو دیفرانسیل جلو

 

مشخصات سیستم ترمز

سیستم ترمز دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

 

مشخصات سیستم تعلیق و فرمان

تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب میله ای پیچشی
سیستم فرمان برقی

 

عملکرد خودرو

حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 13 ثانیه
استاندارد آلایندگی یورو 5

 

 

ایمنی و امکانات رفاهی شاهین اتوماتیک

بر اساس ادعای سایپا، شاهین موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از شعبه اسپانیا یورو انکپ شده. اما با توجه به اینکه هیچ گاه نتایج دقیق و فیلم تست تصادف شاهین از سوی سایپا منتشر نشد، ایمنی این خودرو همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. مورد جالب توجه در مورد ایمنی شاهین اما، اظهارات مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت است که در تابستان سال 1401 و در آستانه آغاز نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران به کسب 3 ستاره ایمنی یورو انکپ توسط شاهین در حالی که خودرو تست شده از 6 کیسه هوا بهره می برده پرده برداشت، موضوعی که می تواند ادعاهای پیشین سایپا را زیر سوال ببرد.

به طور کلی با توجه به مشترک بودن پلتفرم این خودرو با تویوتا یاریس، بعید است فرزند سایپا دچار ضعف امنیتی جدی باشد. خصوصا اگر قصد مقایسه ایمنی این خودرو با دیگر خودروهای وطنی را داشته باشید،  احتمالا سایپا نسخه اتوماتیک شاهین را به سیستم کنترل پایداری ESP نیز مجهز خواهد کرد که فقدان آن در تیپ دنده ای مشهود بود.

 

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا دو عدد، راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ و استارت دکمه ای، سیستم باز شدن خودکار درب ها هنگام تصادف، قفل شدن خودکار درب ها در سرعت بالای ده کیلومتر بر ساعت
سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستمهای مولتی مدیا رادیو پخش دارای usb و aux
سیستم صندلیهای جلو صندلی ها دارای روکش چرم، با تنظیم کننده ارتفاع و کورس / کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده
سیستم صندلیهای عقب دارای سیستم ایزوفیکس(نصب آسان صندلی کودک)
سیستم آیینه ها مجهز به آینه های جانبی برقی با قابلیت باز و بسته شدن برقی
سیستم شیشه ها دارای شیشه های برقی جانبی و گرمکن شیشه عقب
سیستم روشنایی جلو چراغ های جلو هالوژن دارای چراغ روشنایی روز Day Light / دارای مه شکن جلو / دارای سنسور نور Auto Light/ دارای سیستم مشایعت تا منزل
سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعال دارای سنسور دنده عقب، سیستم پايش فشار باد تاير TPMS
سیستم های کمک رانندگی دارای سیستم نشانگر تعویض دنده و دوربین دنده عقب

 

 

بررسی طراحی ظاهری

طراحی ظاهر شاهین اتوماتیک به طور کلی مشابه شاهین دنده ای خواهد بود. اما برخی تفاوت های کوچک از جمله تزئینات کرومی دستگیره های درب و رینگ های 16 اینچی تفاوت های میان این دو تیپ را تشکیل خواهد داد. در کابین نیز مواردی مانند لیور دنده گیربکس اتوماتیک، کلید های کروز کنترل و احتمالا تریم داخلی متفاوت باعث تمایز تیپ اتوماتیک خواهد بود.

 

شاهین اتوماتیک سفید در نمایشگاه خودرو مشهد.webp


مشخصات بدنه و ابعاد

کلاس بدنه سدان
کلاس اتومبیل C Segment
تعداد فضای سرنشینان 5
طول ۴۴۴۶ میلیمتر
عرض ۱۷۷۱ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۵۰ میلیمتر
وزن خالص 1260 کیلوگرم
ظرفیت صندوق عقب ۴۲۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۷ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ
ابعاد و نوع لاستیک ها 185/65R15

 

بررسی کابین 

طراحی کابین سایپا شاهین چه در نسخه دنده ای و چه در نسخه اتوماتیک مانند طراحی ظاهری آن قابل قبول است . اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در اینجا وجود دارد و آن کیفیت پایین متریال کابین این خودروی جدید سایپاست.

کیفیت متریال کابین این خودرو با وجود قیمت بسیار بیشتر، تفاوت چندانی با محصولاتی از قبیل ساینا  و تیبا ندارد و در تمامی نقاط آن از پلاستیک های خشک با کیفیت نازل استفاده شده است. فرمان این خودرو از نوع 3 شاخه است که روی آن کلید های اینترفیس قرار گرفته اند اما اثری از کروز کنترل در آن نیست.

 

کابین شاهین اتوماتیک.webp

 

تفاوت های شاهین دنده ای و اتوماتیک

شاهین اتومات تفاوت چندانی با شاهین دنده ای نداشته و تنها به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده و برخی جزئیات ظاهری آن تغییر کرده اند. نسخه اتوماتیک شاهین به یک جلو پنجره ساده خطی مجهز است. همچنین رینگ های این خودرو به رنگ مشکی درآمده، روی گلگیر آن یک برچسب CVT مشاهده می شود و در عقب خودرو نیز اسم شاهین با فونت فارسی نوشته شده است. تغییراتی در داخل کابین خودرو نیز مشاهده می شود؛ شاهین اتوماتیک نسخه رونمایی شده در مشهد از تریم دو رنگ مشکی و کرم استفاده می کند و روکش های صندلی نیز طرح متفاوتی دارند.

 

 

شاهین اتوماتیک در بازار

شاهین اتومات پس از عرضه در بازار در مقابل رقبایی همچون تارا اتوماتیک و فردا 511 قرار خواهد گرفت. قوای حرکتی شاهین با موتور TU5P و گیربکس 6 دنده احتمالا مشابه با تارا خواهد بود و عملکردی بهتر از نماینده فردا موتورز ارائه خواهد کرد. اما در صورت عرضه این خودرو با موتور M15T، شرایط مقداری متفاوت خواهد بود.

در زمینه امکانات رفاهی نیز همچنان سدان ایران خودرو خودروی برتر این بازه قیمتی خواهد بود، اما ممکن است شاهین اتوماتیک با قیمت تمام شده کمتر از تارا و همچنین با طراحی ظاهری بهتر، بخشی از مشتریان را به سوی خود جذب کند. این خودرو مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفر کیلومتر اتوماتیک با فضای کابین و صندوق جادار بوده و ایمنی بالاتر نسبت به خودرو های داخلی برای ایشان اهمیت دارد.

گالری ویدیوها
ویدیو تست تصادف از بغل سایپا شاهین منشتر شد
معرفی شاهین اتوماتیک CVT،  تهدید دنا اتوماتیک از سوی سایپا!