فوتون تونلند یکی از محصولات با سابقه کمپانی فوتون (از زیر مجموعه های گریت وال) است که طی چند سال گذشته توسط ایران خودرو دیزل مونتاژ و به بازار عرضه شده است. در نمایشگاه خودروی 1401 تهران، ایران خودرو دیزل اقدام به رونمایی از فوتون تونلند جدید کرد که هم اکنون روی خط تولید این شرکت قرار گرفته است. پیکاپ تونلند جدید در واقع نسخه فیس لیفت 2018 پیکاپ تونلند بنزینی است که قرار است با موتور دیزلی به بازار عرضه شود.
طراحی ظاهری و کابین فوتون تونلند بنزینی
از آن جایی که پیکاپ تونلند دیزلی تنها یک فیس لیفت از نسخه قبلی است، تغییرات بنیادی در ظاهر این خودرو اتفاق نیفتاده و تنها بخش های مختلف آن ارتقا داده شده اند. در فوتون تونلند جدید دیزل فرم چراغ های جلو و عقب بهبود داشته، سپر ها تغییر کرده و فرم جلو پنجره نیز به طور کل عوض شده است. در نتیجه این تغییرات، تونلند دیزلی اکنون چهره زیبا و پخته تری به خود گرفته و تا حدودی از فرم قدیمی خود فاصله گرفته است.
در کابین تونلند جدید دیزل نیز تغییرات مثبتی شکل گرفته و کابین خودرو هم اکنون مقداری مدرن تر و شکیل تر است (هرچند که فرم کلی قبلی حفظ شده). تودوزی خودرو به دو رنگ مشکی و قهوه ای در آمده و در برخی نقاط از قطعات دکوراتیو با رنگ مشکی پیانویی نیز استفاده شده است. همچنین به جای سیستم پخش ساده قدیمی یک مانیتور بزرگ در کنسول میانی داشبورد به چشم می خورد.
بررسی مشخصات فنی پیکاپ تونلند دیزل
در بخش فنی، وانت تونلند جدید با یک موتور 4 سیلندر توربو دیزل به حجم 2.8 لیتر عرضه می شود که توانایی تولید حداکثر 174 اسب بخار قدرت در 3400 دور در دقیقه و 360 نیوتون متر گشتاور از 1600 تا 3400 دور در دقیقه را دارد. این موتور ساخت کمپانی کامینز (Cummins) بوده و نیروی خود را به یک گیربکس 5 دنده دستی ساخت کمپانی گترک (Getrag) آلمان می فرستد تا از طریق آن به هر 4 چرخ خودرو منتقل شود. همانند قبل، سیستم انتقال قدرت تونلند جدید دیزل ساخت کمپانی بورگوارنر (Borgwarner) است و 3 حالت مختلف انتقال قدرت یعنی 4H، 2H و 4L را دارد و همچنین به قفل دیفرانسیل خودکار محور عقب نیز مجهز بوده و با توجه به شاسی مستقل بودن خودرو، توانایی های خارج از جاده خوبی را در اختیار راننده قرار می دهد.
فوتون تونلند دیزلی در محور جلو از سیستم تعلیق دو جناغی و در محور عقب از سیستم تعلیق صلب با فنر شمش استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ABS و EBD نیز مجهز اند.
فوتون تونلند جدید دیزلی با این مشخصات فنی می تواند تا 1035 کیلوگرم بار اضافه را حمل کند. همچنین استاندارد های آلایندگی این خودرو به یورو 5 ارتقا داده شده و اکنون با وزن خالص 1940 کیلوگرمی، به طور میانگین 8.7 لیتر گازوئیل در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی مصرف می کند که با توجه به وزن زیاد و باک 76 لیتری قابل قبول تلقی می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی تونلند دیزلی
فوتون تونلند جدید دیزلی به 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو مجهز است. همچنین نسخه قبلی این خودرو موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از موسسه استرالیا انکپ شده بود که استاندارد های یکسانی با یورو انکپ دارد و در نتیجه می توان گفت که این خودرو ایمنی نسبتا خوبی دارد. (هرچند اگر ایربگ های جانبی و پرده ای در این خودرو وجود داشتند اوضاع به مراتب بهتر می شد). وجود سیستم هایی نظیر ESP (سیستم کنترل پایداری) و HDC (سیستم کنترل سرعت در سراشیبی) نیز باعث افزایش امنیت هنگام رانندگی با خودرو می شوند.
از آن جایی که فوتون تونلند جدید دیزلی یک پیکاپ تجاری است نمی توان انتظار چندانی داشت که آپشن های گوناگونی در کابین آن پیدا کنیم؛ مواردی مانند سنسور نور، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال و قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو تنها آپشن های برجسته این خودرو هستند.
فوتون تونلند جدید دیزلی در بازار
از آن جایی که بجز فوتون تونلند جدید دیزلی هیچ پیکاپ دیزلی دیگری در این رنج قیمتی از بازار وجود ندارد، باید رقبای این خودرو را از پیکاپ های بنزینی معرفی کنیم. مکث کلوت دنده ای، آمیکو آسنا دنده ای و جک T8 خودرو هایی هستند که در حال حاضر در بازار قابل تهیه اند.
فوتون تونلند در مقایسه با جک T8 از قوای فنی بهتری برخوردار بوده و در حدود 200 کیلوگرم ظرفیت حمل بار بیشتری نیز دارد. در مقابل جک T8 یکی دو آپشن بیشتر نظیر کی لس استارتر دارد که البته به نظر نمی رسد در مقابل توان فنی بهتر فوتون اهمیت چندانی داشته باشد!
اما در مقایسه با مکث کلوت دنده ای باید گفت که کلوت قدرت بیشتر و گشتاور کمتری دارد. همچنین از لحاظ امکانات رفاهی نیز کلوت دست بالاتر را دارد اما از طرف دیگر، تونلند در زمینه خدمات پس از فروش وضعیت بهتری از محصول مکث موتور دارد.