فوتون تونلند برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت چینی فوتون معرفی شد. فوتون قصد داشت یک پیکاپ نسبتا بزرگ با قدرت مناسب به بازار معرفی کند تا تبدیل به رقیبی جدید و نسبتا ارزان برای تویوتا هایلوکس شود. پس از ورود تونلند به بازارهای جهانی و موفقیت نسبی آن، ایران خودرو در سال ۱۳۹۳ اقدام به وارد کردن و سپس مونتاژ این محصول چینی در دو نسخه بنزینی و تونلند دیزل کرد.
مونتاژ نسخه اولیه تونلند تا سال 1400 ادامه دار بود اما پس از ورود رقبای جدید با امکانات بیشتر و چهره های جذاب تر به بازار، ایران خودرو نیز اقدام به عرضه کردن نسخه فیس لیفت 2018 فوتون تونلند به بازار کرد.
بررسی طراحی ظاهری
پس از تولید پیکاپ های مختلف با طراحی های بروز توسط کمپانی های رقیب، کمپانی فوتون تصمیم گرفت تا این پیکاپ پر فروش خود را در سال 2018 زیر تیغ جراحی ببرد و کمی آن را زیباتر و بروزتر کند. ظاهر نمای جلوی تونلند جدید تا حد زیادی دستخوش تغییر شده؛ چراغ های جلو کمی کوچکتر و با خطوط ساده تری طراحی شدهاند و همچنین گرافیک داخلی چراغ ها نیز تغییر کرده است . جلوپنجره تونلند جدید طراحی پهنتر و بزرگتری دارد و اکنون در این خودرو به جای استفاده زیاد از قطعات کرومی ، شاهد چند خط موازی و نازک کروم در کنار لوگوی فوتون هستیم. سپر خودرو نیز به طور کلی تغییر کرده و یک قسمت مشکی رنگ سر تا سری به آن اضافه شده است. همچنین در دو طرف آن برای اولین بار چراغ های مخصوص روز و مه شکن های خودرو به صورت مستطیلی شکل تعبیه شدهاند و انتهای سپر نیز یک دیفیوزر نسبتا ساده و مشکی رنگ قرار گرفته است.
نمای جانبی این پیکاپ چینی نیز دستخوش تغییراتی شده؛ به طور مثال فلاپ های بزرگ بالای چرخ ها به رنگ مشکی تغییر کرده و همرنگ با رکاب خودرو شدهاند. رینگ های خودرو نیز طراحی بروز و قابل قبولی دارند اما آینه های جانبی خودرو نسبت به نسخه قدیمی تغییری نکرده اند.
در بخش عقب تنها برخی جزئیات دستخوش تغییر شده اما ظاهر کلی آن که بی شباهت به نسل قبلی تویوتا هایلوکس نیست ، حفظ شده است. چراغ های عقب فرم قبلی خود را حفظ کرده و تنها گرافیک داخلیشان کمی بروز شده است. درب قسمت بار نسبت به نسخه قبلی ثابت مانده و در بالاترین قسمت آن شاهد یک برآمدگی نسبتا بزرگ هستیم. سپر خودرو نیز کاملا تغییر کرده و مه شکن های عقب برخلاف نسخه قبلی که بر روی سپر تعبیه شده بودند اکنون به داخل چراغ های عقب رفتهاند.
مشخصات فنی تونلند جدید بنزینی
نسخه نیوفیس تونلند دو پیشرانه متفاوت دارد که در این نسخه تنها به معرفی پیشرانه بنزینی آن می پردازیم. این پیکاپ چینی مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو شارژ است که توانایی تولید 200 اسب بخار قدرت و 300 نیوتون متر گشتاور را دارد. همچنین این پیشرانه ساخت کمپانی مطرح Borgward می باشد. جعبه دندهای که برای این خودروی پیکاپ در نظر گرفته شده از نوع 5 سرعته دستی ساخت شرکت Aisin است.
مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای این نسخه حدود 10/3 لیتر در هر 100 کیلومتر است و همچنین شتاب 0 تا 100 این خودرو نیز 14 ثانیه می باشد. عمده ترین تفاوتی که پیشرانه این خودرو با نسخه قدیمی دارد این است که پیشرانه بنزینی تونلند نیوفیس هماهنگ با استانداردهای یورو 5 شده که نسخه قدیمی تر از این استاندارد بی بهره بود.
بررسی کابین و فضای داخلی
یکی دیگر از عمده تفاوت های نسخه نیوفیس با تونلند قدیمی به طراحی کابین و داشبورد آن باز می گردد، جایی که طراحی داشبورد به کل عوض شده و خوشبختانه دیگر از آن ظاهر ساده و خسته کننده نسخه قدیمی خبری نیست. در بالاترین بخش داشبورد دو خروجی هوای تهویه مطبوع مستطیلی شکل قرار گرفتهاند. پس از آن شاهد یک صفحه نمایش بزرگ هستیم که اطراف آن کلیدهای کنترلیاش قرار دارند. در قسمت انتهایی داشبورد نیز تنظیمات سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی خودرو و سپس کلیدهای حالت انتقال قدرت تعبیه شدهاند. طرح 3 شاخه غربیلک فرمان تغییری نکرده اما اکنون در نسخه جدید تونلند شاهد کلیدهای کنترلی کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا خودرو هستیم. نکته قابل توجه این است که تمام قطعات دکوراتیو کروم، از داشبورد گرفته تا روی فرمان و کابین اکنون در این نسخه به رنگ مشکی پیانویی در آمده اند. کیلومتر شمار خودرو نیز تغییری نکرده و همان حالت تخت قبلی به همراه یک کامپیوتر سفری را دارد.
یکی دیگر از نکات مثبت کابین این پیکاپ چینی استفاده از چرم مصنوعی مشکی و مارون در صندلی هاست که تاثیر خوبی در جذابیت نمای کابین گذاشته است. فضای پا و سر نیز برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو مناسب بوده و سرنشینان بلند قامت را آزار نخواهد داد.
امکانات رفاهی و ایمنی تونلند نیوفیس
این خودرو از نظر امکانات رفاهی نسبت به نسخه قبلی بروزتر شده و امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیکی، سیستم ترمز هیدرولیکی، دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل(ABS)، سامانه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، سیستم کنترل پایداری(ESP) ، سیستم حفظ خودرو در شیب(HDC HAC)، باک سوخت ۷۶ لیتر، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، بلوتوث، نویگیشن، خروجی 12 ولت، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، قفل مرکزی، ساعت دیجیتال، کروز کنترل، کنترل الکتریکی وضعیت انتقال قدرت، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، اتولایت (سنسور نور)، چراغهای روشنایی روز و تنظیم برقی آینههای جانبی و رینگهای اسپرت آلومینیومی ۱۷ اینچ با تایرهای با اندازه 265/65 را داراست.
رقبای فوتون تونلند جدید بنزینی
رقبای این خودروی جدید ایران خودرو دیزل پیکاپ هایی نظیر آمیکو آسنا دندهای و آمیکو آسنا اتوماتیک، کی ام سی T8 از کرمان موتور، یواز پیکاپ از سروش دیزل، کاپرا 2 از بهمن موتور و پیکاپ کلوت از مکث موتور به شمار می روند.
آیا شرکت فروش اقساطی و یا پیش فروش دارد؟ در این صورت شرایط به چه صورت میباشد
خیلی رو دارید به خدا......آخه هنوز معوقه دارید الان ۶ ماه از زمان تحویل گذشته هنوز هم میگید صبر کنید با چه رویی دوباره ثبت نام می کنید والا به سنگ پا گفتید زکی