یک سال پس از آغاز فروش پیکاپ کلوت دنده ای توسط مکث موتور، این بار نوبت به نسخه اتوماتیک این خودرو رسید که وارد بازار ایران شده و پا به رقابت پیکاپ های تازه وارد کشور بگذارد. پیکاپ کلوت اتوماتیک در واقع همان دایون V5 است که در ایران توسط مکث موتور (شاخه آسیایی ماموت خودرو) ری بج شده با موتور متفاوت 2.4 لیتری توربو و نام کلوت عرضه می شود.
-
طراحی ظاهری
پیکاپ کلوت اتوماتیک در نگاه اول طراحی نرم و ساده ای دارد که مقداری از زمختی ذات پیکاپ آن می کاهد. در نمای جلو چراغ های مستطیلی به خوبی در جلو پنجره بزرگ این خودرو محو شده اند. سپر جلو نیز ارتفاع از سطح زمین زیادی داشته و زاویه بخش پایینی آن، کاربرد های آفرودی این خودرو را بیشتر می کند.
نمای کناری پیکاپ کلوت اتوماتیک کاملا ساده بوده و طراحان از خطوط بدنه تیز و یا تزئینات غیر ضروری در این نما استفاده نکرده اند. در پایین درب ها زه های پلاستیکی مشکی رنگ نصب شده و یک پارکابی فلزی نیز برای سهولت در سوار شدن به خودرو در زیر درب ها قرار گرفته است. روی قسمت بار خودرو نیز یک برچسب دیده می شود که به دو دیفرانسیل بودن و توربو بودن پیکاپ کلوت اتوماتیک اشاره دارد. در نمای عقب پیکاپ کلوت مکث موتور اتوماتیک کاملا طراحی ساده ای داشته و نکته خاصی برای بیان ندارد.
-
کابین و فضای داخلی مکث کلوت اتومات
در کابین، شرکت سازنده تلاش کرده تا محیط تقریبا لوکسی را برای پیکاپ خود ایجاد کند و تا حدی نیز در این امر موفق بوده است. در کابین مکث کلوت اتوماتیک از پلاستیک های خشک با کیفیت متوسط استفاده شده که برای یک خودروی پیکاپ چندان غیر معقول نیست. اما وجود چرم دوزی در فرمان، رودری ها و صندلی ها باعث شده تا حس و حال کابین این خودرو بهبود یابد. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه است و روی آن کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل به چشم می خورند.
در قسمت بالایی کنسول میانی نیز یک مانیتور برای سیستم مولتی مدیا خودرو قرار گرفته که فرم و نوع قرارگیری آن در داشبورد با آن چه قبلا در کلوت دنده ای دیده بودیم متفاوت است. کمی پایین تر، پنل تهویه مطبوع خودرو نیز نسبت به نسخه دنده ای تغییر کرده و اکنون پیکاپ کلوت اتوماتیک از یک پنل لمسی برای سیستم تهویه مطبوع استفاده می کند. در اطراف دسته دنده نیز کلید انتخاب حالت های مختلف انتقال نیرو به چشم می خورد.در ردیف عقب اما هیچ امکاناتی برای سرنشینان در نظر گرفته نشده و صندلی های نیمکتی شکل با روکش چرمی و کلید های شیشه بالابر تنها اشیائی هستند که قابل مشاهده اند!
-
مشخصات فنی
پیکاپ کلوت اتوماتیک از یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری توربو شارژر با کد 4K22T بهره می برد که در اصل متعلق به کمپانی میتسوبیشی است. این موتور حداکثر 215 اسب بخار قدرت در 5200 دور در دقیقه و 320 نیوتون متر گشتاور از 2000 تا 4000 دور در دقیقه تولید می کند و این نیرو را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به هر 4 چرخ خودرو منتقل می کند. پیکاپ کلوت اتوماتیک 3 حالت انتقال نیروی 2H یا دیفرانسیل عقب، کمک سبک یا 4H و کمک سنگین یا 4L را دارد.همچنین این خودرو به قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب یا همان دیفرانسیل LSD نیز مجهز است.
پیکاپ کلوت اتوماتیک در محور جلو از سیستم تعلیق دو جناغی و در محور عقب از سیستم تعلیق صلب با فنر شمشی استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه ای بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم ترمز ترکیبی (CBS) و ترمز کمکی اضطراری (BAS) نیز مجهزند. مصرف سوخت پیکاپ کلوت اتوماتیک اما به هیچ عنوان اقتصادی نبوده و این خودرو با 1950 کیلوگرم وزن مصرف سوخت ترکیبی 12.6 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی را دارد که البته با توجه به باک بزرگ 76 لیتری، نیاز نیست تا دائما مدت زمانی زیادی را با این خودرو در صف پمپ بنزین بگذرانید.
پیکاپ کلوت توانایی حمل 1 تن بار را دارد که عدد قابل توجهی است. همچنین این خودرو با زاویه حمله به شیب 29 درجه و زاویه خروج 24 درجه در استفاده های آفرودی نیز حرف هایی برای گفتن دارد و لاستیک های AT یا همان All Terrain که در این خودرو به صورت فابریک استفاده شده نیز تاییدی بر این ادعا هستند.
-
امکانات ایمنی و رفاهی
متاسفانه پیکاپ کلوت اتوماتیک در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده و اطلاعاتی درباره مقاومت این خودرو در تصادفات در دسترس نیست. اما به هر صورت این خودرو 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارد و سیستم کنترل پایداری ESC نیز به امنیت بیشتر این خودرو هنگام رانندگی کمک می کند. امکانات رفاهی پیکاپ کلوت اتوماتیک در سطح قابل قبولی قرار دارند؛ شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 8 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان همراه با 8 بلندگو، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، صندلی راننده 6 جهته برقی، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو و رول بار از جمله آپشن های قابل ذکر این خودرو هستند.
-
مکث کلوت اتوماتیک در بازار
در حال حاضر در بازه قیمتی که قرار است پیکاپ کلوت اتوماتیک به بازار عرضه شود بجز یواز پاتریوت اتوماتیک و آمیکو آسنا اتوماتیک که به تعدادی محدود عرضه شده، هیچ پیکاپ اتوماتیک دیگری وجود ندارد و تمام رقبا مانند جک kmc T8، فوتون تونلند و آمیکو آسنا از گیربکس های دنده دستی استفاده می کنند.در مقایسه این خودرو ها باید در ابتدا اشاره کنیم که محصول روسی یواز، با وجود سیستم تعلیق و انتقال قدرت قدرتمند تر، از نظر نیروی تولیدی پیشرانه حرف زیادی برای فوتون در مقابل کلوت اتوماتیک ندارد، آمیکو آسنا نیز به دلیل قیمت غیر منطقی با وجود مشخصات فنی نزدیک به مکث کلوت، قافیه را به این تازه وارد چینی ماموت می بازد، اما برای اطمینان یافتن در انتخاب کلوت، باید چند وقتی منتظر بمانید تا به قول معروف این خودرو امتحان خود را در بازار ایران پس دهد.
خدایی خودروی خوبی هست.به هرحال هرخودروی یک سری مشکلات جزیی داری.وقابل حل ولی مشکل اینجاست خودروراتحویل می گیری خواستم کنوپی کابین عقب کلوت روبزنم نمایندگی عنوان می کنی.بیرون نصب کنی ازگارانتی خارج میشی میخواهی ببری نمایندگی دوبله حساب میکنندقیمت کانوپی عقب کلوت ۲۷میلیونی وهمین کارنمایندگی فاگتورکرده۵۰میلیون.یاشیشه خودروی کلوت نمایندگی دودی کرده ۳ونیم میلیون تومان.شرکت بجای اینکه هوای مشتریانش داشته باشی فقط به فکرکسب درآمددوبله هست.خدایی آدم پشیمان میشی چراازاین شرکت خودروخریداری کردم
باسلام چراترمزدستی کلوت اتومات رابرقی نمی کنند.چرابایدترمزجلودیسکی هست عقب کاسه ای.یی ترمزدستی گذاشتندوسط کابین توذوق میزنی.وقتی خودرواتومات هست چه لزومی داری ترمزش دستی وهرچهارچرخ ترمزش دیسکی.ضمنامکث موتوربرای خودروهای امدادسیارخودش گابین به اصلاح شبیه خودروهای پولرسانی شده چطوربایددرخواست کنم چنین کابینئ برایم نصب کنند
کمپین اعتراض به افزایش قیمت کلوت اتومات در سایت فارس من: https://www.farsnews.ir/my/c/199963