1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. سهند
  5. دنده ای (1401)

سایپا سهند دنده ای 1401

Saipa Sahand Manual 1401

تیپ ها
  • به زودی
  • ناموجود
نمودار قیمت
دنده ای
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1500 سی سی
بنزین سوز
4
دنده دستی
7 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروسایپا سهند دنده ای 1401

سهند یکی از جدیدترین سدان های کلاس B سایپا محسوب می شود که قرار بود نسخه رسمی آن برای اولین بار در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران به نمایش عموم درآید، اما باز هم این اتفاق رخ نداد تا همچنان نتوان در مورد ظاهر و ویژگی های آن قضاوت دقیقی داشت. سایپا سهند در اصل نسخه فیس لیفت شده ساینا است که از نظر ظاهری و باطنی نسبت به ساینا ارتقا پیدا کرده است.

طراحی ظاهری سایپا سهند

سهند سایپا یک خودروی سدان است که بر روی پلتفرم نام آشنای X200 سایپا که پلتفرمی مشترک با ساینا، تیبا و کوییک است، ساخته شده و در کلاس سایز B سدان ها قرار می گیرد. ماشین سهند در واقع نسخه‌ای بروز شده از ساینا است که از نظر طراحی ظاهری به کلی دگرگون شده.

 

در نمای جلوی این خودرو از چراغ هایی کشیده و نسبتا باریک استفاده شده که گرافیک داخلی زیبایی دارند و با فرمی که به آنها داده شده ظاهر خودرو را در این نما خشن کرده‌اند. جلوپنجره نیز به صورت کشیده و متصل به چراغ های اصلی طراحی شده و در قسمت حاشیه پایین میزبان یک نوار کرومی است. سپر خودرو با خطوط و حجم پردازی های مختلفی طراحی شده و در دو طرف آن چراغ های مخصوص روز (و به احتمال زياد در آینده چراغ های مه شکن) داخل یک قاب بزرگ مشکی رنگ قرار دارند.  

 

سهند سایپا.webp

 

در نمای جانبی تغییر خاصی نسبت به ساینا رخ نداده و همان ظاهر ساینا را شاهد هستیم. اما آینه های جانبی باز طراحی ده و خوشبختانه از آن فرم نامناسب آینه های قبلی خبری نیست و یک طراحی مناسب و قابل قبول جایگزین نسخه قدیمی شده. طرح رینگ ها نیز متفاوت شده و دستگیره درب های خودرو هم تغییر یافته‌اند.

به بخش انتهایی خودرو میرسیم، جایی که سهند نسبت به نسل قبلی خود یعنی ساینا باز هم شاهد تغییراتی کم اما مثبت است. چراغ های عقب مانند جلو طراحی کشیده و نسبتا باریکی دارند که تا روی درب صندوق خودرو نیز کشیده شده‌؛ سپر خودرو حجیم طراحی شده اما از خطوط تند و تیز در طراحی آن خبری نیست. در کل این نما نسبت به ساینا ظاهر جذاب تری پیدا کرده است.

 

نمای عقب سایپا سهند.webp

 

بررسی کابین سهند

طراحی داخلی سهند سایپا نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده؛ نمونه موجود در نمایشگاه  از کابین و داشبورد دو رنگ مشکی – قرمز بهره مند بود که باید دید در نسخه های تحویلی کماکان به صورت دو رنگ عرضه می شود یا خیر! بر روی داشبورد میانی ابتدا یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ قرار گرفته و زیر آن نیز دریچه های دایره‌ای شکل تهویه خودرو تعبیه شده‌اند. در قسمت انتهایی داشبورد نیز بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع قرار دارد که به احتمال زیاد به حالت اتوماتیک هم مجهز خواهد شد. همچنین صفحه کیلومتر شمار این خودرو طراحی جدید دارد و به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری است. فرمان خودرو به صورت D کات بوده و غربیلک آن نیز به صورت 3 شاخه به همراه کلیدهای کنترلی طراحی شده است.

فضای کابین با توجه به اینکه پلتفرم خودرو با ساینا، تیبا و کوییک مشترک است، مشابه با همین خودروها است و فضای نسبتا مناسبی دارد. اما کیفیت متریال به کار رفته درون کابین هنوز مشخص نبوده و باید دید در نسخه های تحویلی به چه شکل خواهد بود.

 

کابین سهند سایپا.jpg

 

مشخصات فنی سهند سایپا

ماشین سهند در نسخه پایه طبق اعلام سایپا مجهز به همان پیشرانه معروف M15 سایپا است که پیش از این نیز بر روی تمام خودرو های خانواده X200 از جمله ساینا و کوییک به کار رفته بود.

این پیشرانه برای بکار گیری روی سهند تنها در برخی جزئیات بروز شده است. پیشرانه این خودرو با کد M15GSI شناخته می شود که یک پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ 1.5 لیتری تنفس طبیعی است و توانایی تولید حدود 90 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه ارتقا یافته نسبت به M15 معمولی عملکرد بهتری نیز دارد اما همچنان 8 سوپاپ بودن، پاشنه آشیل این پیشرانه است. تغییرات این پیشرانه شامل برقی شدن دریچه گاز، تغییرات در سیستم پاشش سوخت و جرقه زنی و سرسیلندر متفاوت نسبت به نسخه قبلی است. همچنین خوشبختانه این پیشرانه به فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های سوخت یا همان VVT نیز مجهز شده است. 

 

امکانات رفاهی و ایمنی

هنوز اطلاعات دقیقی از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو در دسترس نیست اما به احتمال زیاد این خودرو به امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، اتصال هوشمند خودرو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، مالتی مدیا، کروز کنترل، سنسور نور، دوربین عقب، سنسور پارک، تریم داخلی چرمی، سامانه GSI و سامانه پایش باد تایرها تجهیز خواهد شد. 

گالری سایپا سهند دنده ای 1401

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو سایپا سهند دنده ای 1401
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل B Segment
  • وزن 1220 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/60R14
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/60R14

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1500 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 90 اسب بخار
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 137 نیوتن متر
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 60 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 41 لیتر بنزین

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب سیستم تعلیق غیر مستقل با فنر پیچشی
  • نوع سیستم فرمان فرمان هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل

  • مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 5

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) دو عدد راننده و سرنشین جانبی
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
خودروهای هم رده