سهند یکی از جدیدترین سدان های کلاس B سایپا محسوب می شود که قرار بود نسخه رسمی آن برای اولین بار در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران به نمایش عموم درآید، اما باز هم این اتفاق رخ نداد تا همچنان نتوان در مورد ظاهر و ویژگی های آن قضاوت دقیقی داشت. سایپا سهند در اصل نسخه فیس لیفت شده ساینا است که از نظر ظاهری و باطنی نسبت به ساینا ارتقا پیدا کرده است.
طراحی ظاهری سایپا سهند
سهند سایپا یک خودروی سدان است که بر روی پلتفرم نام آشنای X200 سایپا که پلتفرمی مشترک با ساینا، تیبا و کوییک است، ساخته شده و در کلاس سایز B سدان ها قرار می گیرد. ماشین سهند در واقع نسخهای بروز شده از ساینا است که از نظر طراحی ظاهری به کلی دگرگون شده.
در نمای جلوی این خودرو از چراغ هایی کشیده و نسبتا باریک استفاده شده که گرافیک داخلی زیبایی دارند و با فرمی که به آنها داده شده ظاهر خودرو را در این نما خشن کردهاند. جلوپنجره نیز به صورت کشیده و متصل به چراغ های اصلی طراحی شده و در قسمت حاشیه پایین میزبان یک نوار کرومی است. سپر خودرو با خطوط و حجم پردازی های مختلفی طراحی شده و در دو طرف آن چراغ های مخصوص روز (و به احتمال زياد در آینده چراغ های مه شکن) داخل یک قاب بزرگ مشکی رنگ قرار دارند.
در نمای جانبی تغییر خاصی نسبت به ساینا رخ نداده و همان ظاهر ساینا را شاهد هستیم. اما آینه های جانبی باز طراحی ده و خوشبختانه از آن فرم نامناسب آینه های قبلی خبری نیست و یک طراحی مناسب و قابل قبول جایگزین نسخه قدیمی شده. طرح رینگ ها نیز متفاوت شده و دستگیره درب های خودرو هم تغییر یافتهاند.
به بخش انتهایی خودرو میرسیم، جایی که سهند نسبت به نسل قبلی خود یعنی ساینا باز هم شاهد تغییراتی کم اما مثبت است. چراغ های عقب مانند جلو طراحی کشیده و نسبتا باریکی دارند که تا روی درب صندوق خودرو نیز کشیده شده؛ سپر خودرو حجیم طراحی شده اما از خطوط تند و تیز در طراحی آن خبری نیست. در کل این نما نسبت به ساینا ظاهر جذاب تری پیدا کرده است.
بررسی کابین سهند
طراحی داخلی سهند سایپا نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده؛ نمونه موجود در نمایشگاه از کابین و داشبورد دو رنگ مشکی – قرمز بهره مند بود که باید دید در نسخه های تحویلی کماکان به صورت دو رنگ عرضه می شود یا خیر! بر روی داشبورد میانی ابتدا یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ قرار گرفته و زیر آن نیز دریچه های دایرهای شکل تهویه خودرو تعبیه شدهاند. در قسمت انتهایی داشبورد نیز بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع قرار دارد که به احتمال زیاد به حالت اتوماتیک هم مجهز خواهد شد. همچنین صفحه کیلومتر شمار این خودرو طراحی جدید دارد و به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری است. فرمان خودرو به صورت D کات بوده و غربیلک آن نیز به صورت 3 شاخه به همراه کلیدهای کنترلی طراحی شده است.
فضای کابین با توجه به اینکه پلتفرم خودرو با ساینا، تیبا و کوییک مشترک است، مشابه با همین خودروها است و فضای نسبتا مناسبی دارد. اما کیفیت متریال به کار رفته درون کابین هنوز مشخص نبوده و باید دید در نسخه های تحویلی به چه شکل خواهد بود.
مشخصات فنی سهند سایپا
ماشین سهند در نسخه پایه طبق اعلام سایپا مجهز به همان پیشرانه معروف M15 سایپا است که پیش از این نیز بر روی تمام خودرو های خانواده X200 از جمله ساینا و کوییک به کار رفته بود.
این پیشرانه برای بکار گیری روی سهند تنها در برخی جزئیات بروز شده است. پیشرانه این خودرو با کد M15GSI شناخته می شود که یک پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ 1.5 لیتری تنفس طبیعی است و توانایی تولید حدود 90 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه ارتقا یافته نسبت به M15 معمولی عملکرد بهتری نیز دارد اما همچنان 8 سوپاپ بودن، پاشنه آشیل این پیشرانه است. تغییرات این پیشرانه شامل برقی شدن دریچه گاز، تغییرات در سیستم پاشش سوخت و جرقه زنی و سرسیلندر متفاوت نسبت به نسخه قبلی است. همچنین خوشبختانه این پیشرانه به فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های سوخت یا همان VVT نیز مجهز شده است.
امکانات رفاهی و ایمنی
هنوز اطلاعات دقیقی از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو در دسترس نیست اما به احتمال زیاد این خودرو به امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، اتصال هوشمند خودرو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، مالتی مدیا، کروز کنترل، سنسور نور، دوربین عقب، سنسور پارک، تریم داخلی چرمی، سامانه GSI و سامانه پایش باد تایرها تجهیز خواهد شد.