تویوتا لوین هیبریدی یکی از محصولاتی است که پس از آزادسازی واردات خودرو در سال 1401 وارد ایران شد. تویوتا لوین در واقع همان تویوتا کرولا معروف است که در کارخانه مشترک تویوتا و GAC در کشور چین با نام لوین تولید می شود. تفاوت این خودرو با تویوتا کرولاهای وارداتی تنها در طراحی ظاهری بخش جلوی خودرو است.
این خودرو در واقع نسل دوازدهم تویوتا کرولا محسوب شده و در بازارهای جهانی دو نسخه سدان و هاچ بک دارد که تنها نسخه سدان آن به ایران آمده است.
تویوتا لوین هیبریدی در حال حاضر توسط سه شرکت مختلف یعنی معین خودرو، برساوش و آریاک کار به بازار عرضه می شود که تفاوت هایی جزئی در زمینه امکانات رفاهی با یکدیگر دارند.
مشخصات فنی تویوتا لوین هیبرید
تویوتا لوین هیبرید از یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که توان خروجی آن 98 اسب بخار و 142 نیوتن متر است. موتور برقی این خودرو نیز 96 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. در مجموعه در کنار هم خروجی هیبریدی 136 اسب بخاری را در اختیار راننده قرار می دهند. توان تولیدی نیز از طریق یک گیربکس 10 سرعته E-CVT به چرخ های جلو منتقل می شود.
تویوتا لوین هیبرید در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمزهای دیسکی بهره می برد.
این خودرو به صورت میانگین 4 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی بنزین مصرف می کند. حجم باک این خودرو نیز 43 لیتر اعلام شده و استاندارد عدم آلایندگی آن نیز یورو 6 است.
ایمنی تویوتا لوین هیبرید
نسل دوازدهم تویوتا کرولا که در ایران با نام لوین نیز عرضه شده است موفق به کسب نمره G یا همان بالاترین امتیاز ایمنی در تست های تصادف موسسه IIHS ایالات متحده شده. همچنین این خودرو از 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای بهره می برد.
تویوتا لوین در زمینه امکانات کمک رانندگی از تجهیزات مختلفی بهره می برد که با توجه به شرکت واردکننده متفاوت هستند.
-
امکانات ایمنی تویوتا لوین هیبرید معین خودرو:
سیستم کنترل پایداری ESP، و سیستم هشدار خروج از خط.
-
امکانات ایمنی تویوتا لوین هیبرید آریاک کار:
سیستم کنترل پایداری ESP، و سیستم هشدار خروج از خط.
-
امکانات ایمنی تویوتا لوین هیبرید برساوش:
سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل لغزش TRC، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، سیستم نوربالا اتوماتیک AHB، رادار تابلوخوان RSA، سیستم خودکار توقف اضطراری رانندگی EDSS، سیستم کمک رانندگی فعال PDA، سیستم هشدار و جلوگیری از برخورد از جلو PCS، رادار کروز کنترل دینامیکی DRCC، سیستم هشدار خروج از خط LDA و سیستم رادار بین خطوط LTA.
پینوشت: داده ها از کاتالوگ رسمی خودروها گردآوری شده است.
امکانات رفاهی تویوتا لوین هیبرید
تویوتا لوین (یا همان کرولا) یک سدان اقتصادی است که به داشتن آپشن های پرتعداد مشهور نیست؛ با این حال این خودرو در ایران توسط سه عرضه کننده فعلی خود با امکانات رفاهی متفاوتی به بازار عرضه می شود.
-
امکانات رفاهی تویوتا لوین هیبرید معین خودرو
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، درگاه شارژ USB-C، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی، غربیلک فرمان با تنظیم تلسکوپی، سانروف، صندلی های جلو با تنظیم دستی و روکش پارچهای، سیستم صوتی با 4 بلندگو، پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو.
-
امکانات رفاهی تویوتا لوین هیبرید آریاک کار
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، درگاه شارژ USB-C، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی، غربیلک فرمان با تنظیم تلسکوپی، سانروف، صندلی های جلو با تنظیم دستی و روکش پارچهای، سیستم صوتی با 4 بلندگو، پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو.
-
امکانات رفاهی تویوتا لوین هیبرید برساوش
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، درگاه شارژ USB-C جلو و عقب، آنتی ترپ شیشهها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه تهویه ردیف عقب، فیلتر کابین CN95، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.3 اینچی با پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی، غربیلک فرمان با کلیدهای کنترلی و قابلیت تنظیم در 4 جهت، سانروف، صندلی های جلو دستی با روکش پارچه ای، صفحه کیلومتر دیجیتالی 12.3 اینچی.
پینوشت: داده ها از کاتالوگ رسمی خودروها گردآوری شده است.
طراحی ظاهری تویوتا لوین هیبرید
چند سالی است که تویوتا زبان طراحی محصولات خود را عوض کرده و خودروهایی با چهره اسپرتتر و جوانپسندانه تولید میکند. تویوتا لوین نیز با چراغ جلوهای کشیده و بومرنگی شکل و ورودی هوای بسیار بزرگ سپر، طراحی تهاجمی و جذابی دارد که متفاوت با ذهنیت قدیمی ما از یک کرولای اقتصادی و خسته کننده است.
تویوتا لوین هیبریدی در ایران در دو نسخه عادی و SE (اسپرت ادیشن) عرضه میشود که تفاوت آنها صرفادر کیت بدنه است.
در تویوتا لوین اسپرت ادیشن، لوگوی تویوتا از جلوپنجره به قیمت بالای سپر منتقل شده و ورودی هوای سپر نیز طراحی متفاوتی دارد. دو لیپ پلاستیکی مشکی رنگ نیز در دو طرف سپر جلو به چشم میخورند.
در نمای عقب اما تنها تفاوت میان تویوتا لوین اسپرت ادیشن با نسخه عادی در دیفیوزر بسیار بزرگ و اغراق آمیز سپر عقب خلاصه می شود. همچنین طرح رینگهای این دو نسخه نیز متفاوت هستند.
در مجموع میتوان گفت که تویوتا لوین هیبریدی طراحی جذاب و قابل قبولی دارد.
کابین و فضای داخلی تویوتا لوین هیبرید
کابین تویوتا لوین نیز نمره خوبی در طراحی میگیرد. با این حال، کیفیت ساخت و حال و هوای کابین کاملا اقتصادی است. همچنین کابین این خودرو کاملا مشابه با تویوتا کرولاهای وارداتی جدید است.
همان تحول صورت گرفته در طراحی ظاهری، در طراحی کابین لوین نیز تکرار شده است. تویوتا لوین هیبریدی از یک داشبورد با طراحی حجیم و اغراق آمیز بهره می برد که جذابیت بصری قابل قبولی دارد.
نسخه های اسپرت ادیشن تویوتا لوین با روکش چرمی صندلیها به بازار عرضه میشوند.
تویوتا لوین هیبرید در بازار؛ قیمت و رقبا
در بازار ایران، تویوتا لوین 1.8 هیبریدی با محصولاتی نظیر تویوتا کرولا هیبریدی و نیسان سیلفی رقابت میکند.
تفاوت میان تویوتا کرولا و لوین تنها در طراحی ظاهری خودرو بوده و هیچ تفاوت دیگری میان آنها وجود ندارد. بنابراین، انتخاب میان این دو خودرو تنها به سلیقه شما در طراحی خودرو باز میگردد.
نیسان سیلفی اما با پیشرانه قدرتمندتر، طراحی جذابتر و کیفیت ساخت بالاتر، رقیبی بسیار سرسخت و ارزشمند از برند معتبر نیسان محسوب میشود که میتواند ارزش خرید بالاتری از نماینده تویوتا داشته باشد.