با این دیدگاه و با توجه به اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو تصمیم گرفتیم در این گزارش به صورت تخصصیتر به بحث لاستیک خودرو بپردازیم تا از این طریق دانش عمومی در این زمینه افزایش پیدا کند و شاید بتوان از این طریق از بروز حوادث جلوگیری کرد. چه زمانی باید لاستیک ماشین خود را سرویس کنیم؟
تنظیم باد را حتی الامکان باید صبح انجام شود قبل از اینکه وسیله نقلیه شما حرکت زیادی کرده باشد ،چون براثر گرم شدن لاستیک فشار باد آن مقدار کمی زیاد می شود.
در صورت لرزیدن فرمان خودرو شما در سرعت های km ۶۰،km80،km ۱۲۰ احتمال بالانس نبودن چرخهای خودرو شما می باشد.
نکته قابل توجه آن است که بالانس تنها برای لاستیکهای نو نمی باشد بلکه برای لاستیکهای کارکرده نیز می باشد.
اگر فرمان خودرو شما در سرعت km ۶۰ بلرزد بالانس چرخهای شما بسیار خراب است و اگر در سرعت km80 بلرزد بالانس چرخهای شما باز هم خراب است و اگر در سرعت km ۱۲۰ بلرزد بالانس چرخهای شما کمی خراب است .
لرزش در سرعت زیر km ۶۰ احتمال خراب جلوبندی را نشان می دهد.
فرمان خودروی که در سرعت km ۱۰۰ بلرزد احتمال خرابی جلو بندی و خرابی چرخهای عقب خودرو شما می باشد لازم به ذکر است که این موضوع در خودرو پراید بیشتر خود را نشان می دهد ، در خودرو های پژو خرابی چرخهای عقب در سرعت km ۱۴۰ فرمان خودرو را به لرزش در می آورد .
نکته دیگر آنکه اگر در ابتدای حرکت در سرعت km ۲۰ تا km ۴۰ فرمان خودرو شما بلرزد خرابی چرخهای جلو خودرو شما می باشد ، باید دانست که خرابی چرخها بر اثر دو پوست شدن ، پله کردن ویا ترمز شدید زدن می باشد .
انجام این کار به صورت عقب و جلو کردن چرخها و بالانس نمودن آنها باعث می شود که چرخهای خودرو شما طول عمر بیشتر داشته باشند .
در هنگام تعویض چرخهای خودرو ترجیهاً لاستیک های نو را در رینگ های جلو بیندازید.
همانطور که پاهای شما بعد از یک پیاده روی طولانی خسته و رنجور میشوند، لاستیکهای خودروی شماهم به مرور زمان فرسوده میشوند. اما آیا این فرسودگی دراثر عادات بد رانندگی بوجود میآید؟ معمولا اینطور نیست، بلکه استفاده از لاستیکها به طور طبیعی میتواند به بالارفتن سن آنها منجرشود. از سوی دیگر لاستیکهای معیوب درهنگام رانندگی میتوانند شرایط مصیبت باری را برای شما رقم بزنند، باعث شوند کنترل خودرو از دست شما خارج شود یا باعث شوند در وسط جاده گیر بیافتید و نتوانید سر موقع به مقصد برسید.
بهترین راه برای جلوگیری از وقوع این حوادث، پیش بینی شرایط لاستیکهای خودرو و تعویض آنها قبل از اینکه اتفاق بدی برای شما حادث شود، میباشد. البته اگر به صورت دوره ای خودرو را برای کنترل نزد مکانیک و آپاراتی میبرید، درصورت نیاز، او به شما گوشزد خواهد کرد که لاستیکها را تعویض کنید. اما روشهایی هم وجود دارد که خودتان بتوانید به راحتی وضعیت لاستیکهای خودرو را تشخیص دهید. در زیر ما ۵ علامت هشدار را برای شما ذکر خواهیم کرد که با دیدن آنها میتوانید مطمئن شوید لاستیکها باید تعویض شوند یا خیر:
آج لاستیکهای خودرو هرگز نباید کوتاهتر از ۱٫۶ میلیمتر باشد. اگر منطقه محل زندگی شما دارای جادههایی صاف و اکثراً بارانی و برفی است، بهتر است این میزان را دو برابر در نظر بگیرید. میتوانید از ابزارهای مخصوصی که برای اندازه گیری عمق آج استفاده میشوند بهره ببرید، اما یک روش قدیمیهم برای اندازه گیری عمق لاستیک بدون خرج حتی یک ریال وجود دارد. درحقیقت دراین روش باید از یک سکه (پول خرد) استفاده کنید و آن را به داخل آج لاستیک (شیار) فرو کنید. به راحتی میتوانید با اندازه گیری میزان فرو رفته سکه در داخل شیار، تخمین بزنید که آیا به لاستیک جدید نیازدارید یا خیر.
لاستیکهای جدید قابلیت جدیدی دارند که در لاستیکهای قدیمیشاهد آن نبودیم. نوار شاخصی بر روی این لاستیکها وجود دارد که هنگامیکه لاستیک نو باشد، نامرئی هستند و یا به سختی میتوان آنها را دید،اما به مرور زمان، با فرسوده شدن لاستیک، قابل مشاهده خواهند شد. این نوارها به صورت لاستیکهایی صاف که عمود بر جهت آجها هستند، مشاهده میشوند. اگر بیش از یک یا دو تا از اینها بر روی لاستیک قابل مشاهده هستند، مطمئن باشید لاستیک خودرو باید تعویض شود. این علائم مخصوصاً وقتی که لاستیک خودرو خیس و تمیز باشد یا از گودالی پر از آب بیرون بیایید به خوبی مشخص است. اما بهتراست باز هم از همان ترفند سکه که قبلا توضیح دادیم برای اطمینان استفاده کنید.
همه مشکلات لاستیک به آج خودرو مربوط نمیشود بلکه ممکن است مشکلاتی در کناره لاستیک هم وجود داشته باشد. خوشبختانه خیلی راحت میتوان نگاهی به کنارههای لاستیک انداخت و از مشکلات احتمالی مطمئن شد. به دنبال شکاف یا بریدگی در قسمت کناری لاستیک باشید. شیارهایی که قابل دیدن با چشم غیرمسلح هستند خطرناکند. این علائم نشان دهنده آن است که ممکن است لاستیک شما به زودی پنچر شود (یا ازآن بدتر ممکن است لاستیک خودرو شما بترکد) بنابر این اگر مشکل لاستیک شما در قسمت کناری جدی است، لاستیک خودرو را تعویض کنید.
گاهی اوقات سطح بیرونی لاستیک به مرور زمان ضعیف میشود. نتیجه این امر، بالا آمدن لاستیک در آن نقطه به گونه ای متمایز از سطح صاف لاستیک خواهدبود، در واقع چیزی شبیه به آنوریسم در رگهای خونی را شاهد خواهیم بود. این ضعیف شدن سطح لاستیک در یک نقطه میتواند منجر به ترکیدگی ناگهانی لاستیک خودرو شود و اگر قبل از بروز مشکل، لاستیک خودرو را تعویض نکنید، ممکن است به جای اینکه به خاطر آنوریسم به بیمارستان بروید، مجبورشوید دراثر حوادث بعد ازترکیدگی لاستیک به بیمارستان مراجعه کنید.
وجود لرزش در خودرو درهنگام رانندگی، تاحدودی غیر قابل اجتناب است، مخصوصاً اگر بر روی جادههایی با آسفالت بد رانندگی کنید، اما بعد از چند وقت که با خودرویتان رانندگی کنید، میتوانید میزان طبیعی لرزش را تشخیص دهید. در صورتی که لرزش خودرو زیاد است، عوامل زیادی میتوانند علت آن باشند. یکی از این عوامل میتواند بالانس نبودن لاستیکهای خودرو باشد، یا اینکه مشکلی درکمک فنر خودروی شما وجود داشته باشد. اما این لرزش میتواند در نتیجه وجود مشکلی در داخل لاستیک شما هم باشد. حتی اگر لاستیک خودرو منشا این مشکل نباشد، لرزشهای مداوم میتواند باعث ایجاد مشکلاتی در لاستیک خودرو شود. بنابراین اگر خودروی شما به ویژه در جادههای بد لرزشهای شدیدی دارد حتما خودرو را به یک مکانیک ماهر نشان دهید.
منبع:
Renaultsport.ir