با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟ این سوال احتمالا برای افراد بسیاری که با وجود گرانی های اخیر و اوضاع نابسامان اقتصادی کوشیده اند بودجه ی خرید خودرو را برای خود فراهم کنند پیش میآید، اما این روزها برای پاسخ به این سوال، گزینه های زیادی مطرح نمی شود؛ در این مقاله راهنمای خرید خودرو با 200 میلیون تومان ابتدا به معرفی گزینه های محدود صفر کیلومتر 200 میلیون تومانی پرداخته ایم، سپس بهترین خودروهای کارکرده با بودجه 200 میلیون تومان را معرفی کردیم و در آخر، نگاهی به تعدادی از خودروهای کارکرده 200 میلیون تومانی که خرید آنها با این بودجه را توصیه نمیکنیم انداخته ایم.
قیمتهای ناپایدار در شرایط پیچیده و خاص این روزها از یکسو و کاهش روزانه ارزش پول ملی از سوی دیگر، در بازار خودرو نیز روزبهروز باعث سردرگمی بیشتر مردم و کاهش توان خرید آنها میشود و بازار خودرو نیز یکی از حوزههایی است که نابسامانی قیمتی فراوانی را تجربه میکند؛ این نابسامانی و آشفتگی در قیمتها تا جایی پیش رفته که قیمت انواع خودرو در بازار، گاها بهطور روزانه و حتی ساعتی تغییر میکند، اما ما در CAR.IR تلاش میکنیم با بروز کردن مداوم این مطلب، کارآمدی لیست خودروهای صفر و کارکرده تا 200 میلیون تومان را حفظ کنیم.در مواردی محدود قیمتها نزول میکنند اما اکثر اوقات با افزایش مواجه میشوند؛ این تغییرات باعث گیج شدن خریداران خودرو شده و سؤالاتی از قبیل اینکه هر زمان با بودجه 200 میلیون تومان، چه خودروهایی میتوان خریداری کرد، سؤالاتی هستند که هرروز توسط خریداران مطرح میشوند.
نگاهی به قیمت خودروهای صفرکیلومتر در بازار نشان میدهد حتی اکثر مدلهای اقتصادی خودروسازان هم با مبالغی بالاتر از 200 میلیون در بازار معامله میشوند و با این بودجه، تنها خودروهای خانواده x200 سایپا با مبالغ کمتر از 200 میلیون تومان در دسترس هستند!
در بازار خودروهای صفرکیلومتر تنها با خانواده خودروهای X200 سایپا روبرو هستیم و برای خرید ارزانترین محصولات ایرانخودرو یا ارزانترین خودروی چینی بازار، برلیانس h220 دندهای؛ حداقل 50 میلیون تومان بودجه بیشتر نیاز است.
همانطور که در بالا ذکر شد، تنها خودروهای 200 میلیونی صفرکیلومتر بازار، خودروهای خانواده x200 یعنی تیبا، تیبا 2، کوییک و ساینا هستند که هرچند همگی طراحیهای بحثبرانگیزی دارند اما باید بهترین انتخاب را در میان آنها انجام بدهیم.
که در ادامه به بیان مهمترین ویژگیهای هرکدام خواهیم پرداخت.
تیبا صندوقدار نخستین محصول سایپا است که در سال 1387 بانام مینیاتور رونمایی شد، سایپا تیبا بر روی پلتفرم x200 سایپا توسعهیافته، این خودرو اصولاً اشتراکات فراوانی با پراید دارد و سایپا در برخی قسمتهای زیر بندی و تریم داخلی تیبا نیز از برخی قطعات کیا ریو که چند سالی در سایپا مونتاژ میشد استفاده کرده است، پیشرانه تیبا نیز درواقع همان موتور 4 سیلندر آشنای پراید است که با انجام برخی تغییرات و کمی افزایش حجم، توانایی تولید قدرت بالاتری را پیداکرده است.
تیبا با 87 اسب بخار قدرت و 126 نیوتن متر گشتاور در کنار گیربکس دندهای 5 سرعته مشخصات چندان دلربایی ندارد، اما وقتی متوجه میشوید که باوجود اختلاف قیمتی 15 تا 30 میلیون تومانی با دیگر گزینهها، مشخصات فنی مشترکی با خواهر و برادران خود را در اختیارتان قرار میدهد، پی به جذابیت همان اعداد خواهید برد!
این خودرو امکانات خاصی در اختیارتان قرار نمیدهد، دو عدد ایربگ، شیشههای برقی جلو، کولر و هیدرولیک و مه شکن جلو تنها امکاناتی هستند که با خرید تیبا به دست خواهید آورد.
مهمترین نکات مثبت تیبا قیمت نسبتاً مناسب، تعمیرات آسان و هزینههای مناسب نگهداری آن است و ایرادات کیفی و مونتاژِ در کنار عدم هماهنگی ظاهری قسمتهای مختلف بدنه مهمترین نقطهضعفهای تیبا هستند.
هماکنون میتوان نمونههای صفرکیلومتر تیبا SX با مدل 1400 را با 168 میلیون تومان و نمونههای صفرکیلومتر تیبا پلاس با مدل 1400 را با بودجهای در محدوده 174 میلیون تومان تهیه کرد.
اینطور که به نظر میرسد تیبا 2 یا تیبا هاچبک پرطرفدارترین خودروی صفرکیلومتر تا 200 میلیون تومان است که نمونه کاملتر آن یعنی تیبا دو پلاس با امکانات بیشتر را هم میتوانید انتخاب کنید.
6 سال پس از عرضهی تیبا صندوقدار در سال 1387، سایپا تیبا 2 یا تیبا هاچبک را نیز در سال 1393 بهعنوان نسخهی هاچبک تیبا به بازار عرضه کرد؛ این خودرو تفاوت ساختاری و فنی خاصی با نسخهی صندوقدار تیبا ندارد و موتور و گیربکس آن نیز با تیبا صندوقدار مشترک است، طراحی نمای جلوی خودرو نیز با تیبا مشترک است، اما سازنده مجبور بوده تا برای تولید نسخه هاچبک، نمای عقب و طرح ستون C خودرو را تغییر دهد.
تیبا 2 پلاس نیز نسخه پر آپشن تر تیبا هاچبک است که در بازار خودروهای زیر 200 میلیون از انتخابهای مناسب به شمار میرود، این خودرو که در سال 99 به سبد فروش محصولات سایپا اضافه شد، تفاوتی ازنظر ظاهری و فنی با تیبا هاچبک معمولی ندارد و تغییرات نسخه پلاس بهاضافه شدن میله باربند، شیشه دودی عقب، سپرهای دورنگ، رینگهای جدید، جلوپنجره با قاب استیل، آینههای جانبی مشابه کوییک، روکش صندلی چرمی، کفپوش سهبعدی و حذف زه بغل خلاصهشدهاند. سنسور دندهعقب و سامانه مالتی مدیا با نمایشگر و دوربین نیز به تیبا ۲ پلاس افزودهشده است.
تیبا دو نیز مثل تیبا صندوقدار از محور محرک دیفرانسیل جلو با حجم موتور 1/5 لیتر با حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر بهره میبرد. گیربکس تیبا دو و تیبا 2 پلاس نیز همان گیربکس دستی 5 سرعته قبلی است. ترمزهای آن نیز در جلو دیسکی و در عقب از نوع کاسهای است.
دقت پایین مونتاژ، کیفیت کم ادوات داخلی و صدای بیشازحد موتور در داخل کابین از مشکلات تیبا 2 هستند.
هماکنون در بازار نمونههای صفرکیلومتر تیبا هاچ بک EX با مدل 1400 175 و نمونههای صفرکیلومتر تیبا هاچ بک پلاس با مدل 1400 186 میلیون تومان قیمت دارند.
ساینا، همان تیبا باکمی آرایش است که در سال 92 با ظاهری جذابتر معرفی شد.
این فیس لیفت تیبا نه بهعنوان جایگزین بلکه بهعنوان خودرویی گرانتر بهموازات تیبا در سبد محصولات سایپا قرار گرفت.
ساینا تاکنون در تیپهای زیادی ازجمله EX، SX، S، اتوماتیک و پلاس عرضهشده اما از بین آنها هماکنون تنها ساینا اس و ساینا EX تولید میشوند با بودجه کمتر از 200 میلیون میتوان به خرید نمونههای صفرکیلومتر آن فکر کرد.
ساینا S نیز نسخه فیس لیفت ساینا محسوب میشود که در طراحی چراغ عقب، سپر عقب و جلوی آن بازنگری شده و امکانات رفاهی جدیدی نیز به آن اضافهشده است. تفاوت فنی تیبا و ساینا درواقع هیچ است و این دو خودرو از موتور، گیربکس، شاسی، سیستم تعلیق و ترمز کاملاً یکسانی بهره میبرند. مطابق آخرین ردهبندی کیفی اعلامشده خودروهای داخلی توسط ISQI، کیفیت ساخت تیبا و ساینا نیز تقریباً مشابه بوده و هردو تنها 3 ستاره از 5 ستاره کیفی ممکن را اخذ کردهاند.
برای مطالعه دقیقتر تفاوتهای این دو محصول تیبا میتوانید مقاله مقایسه ساینا و تیبا با بررسی کامل مزایا و معایب را نیز مطالعه کنید.
هماکنون نمونههای صفرکیلومتر ساینا EX با مدل 1400 حدود 180 میلیون و نمونههای صفرکیلومتر ساینا S با مدل 1400 حدود 196 میلیون قیمت دارند.
با توجه به آخرین آمار رسمی اعلامشده در مورد سطح کیفی خودروهای تولید داخل در آبان ماه سال 1400، درمیابیم کوییک و کوییک R تنها خودروهای صفرکیلومتر باقیمت کمتر از 200 میلیون تومان هستند که موفق به گرفتن چهار ستاره کیفی شدهاند، ازاینروی میتوان تصور کرد این خودروها ازنظر کیفیت ساخت اندکی بهتر از تیبا، تیبا 2 و ساینا باشند.
کوییک و کوییک R هم همان مشخصات فنی دیگر خودروهای خانواده x200 را دارند، پیشرانه 1500 سیسی 87 اسب بخاری در کنار گیربکس 5 سرعته دندهای! ازاینرو میتوان بهطورقطع گفت که کوییک و کوییک r، هیچ تفاوت عملکردی و سواری با دیگر محصولات این گروه ندارند و تنها تفاوت کوییک با دیگر محصولات ذکرشده، وجود سیستم تهویه مطبوع الکتریکی، 4 شیشهبرقی و تنظیم برقی آینههای جانبی آن است!
تفاوت کوییک و کوییک R نیز در رنگبندی متفاوت تریم داخلی و همینطور استفاده از رنگ متفاوت سقف در کوییک R خلاصه میشود.
هماکنون کوییک دندهای با مدل 1400 صفرکیلومتر در بازار 188 میلیون و نمونههای صفرکیلومتر کوییک آر با مدل 1400 نیز 190 میلیون تومان قیمت دارند!
تا اینجا به معرفی تمام خودروهای صفرکیلومتری که با بودجه 200 میلیون در دسترس هستند پرداختیم! البته باید مجدداً به این نکته که تمامی موارد معرفیشده بهعنوان ماشین صفرکیلومتر 200 میلیونی، در باطن یکسان بوده و تنها در طراحی و برخی امکانات جزئی با یکدیگر تفاوت دارند تأکید کنیم!
اما خودروهای صفرکیلومتر حداکثر سهمی 20 درصدی از کل آگهیهای خودروهای زیر 200 میلیون دارند و بیش از 80 درصد آگهیهای منتشرشده این بازه قیمتی در پلتفرمهای مختلف آگهی خودرو به آگهی خودروهای کارکرده مربوط میشود که این موضوع به اهمیت معرفی خودروهای کارکرده مناسب در این بازار آشفته میافزاید. همچنین به دلیل افت کیفیت خودروهای داخلی (هرروز بیشتر از دیروز!) و بروز مشکلات عدیده حتی در خودروهای صفرکیلومتر، روزبهروز بر تعداد افرادی که ترجیح میدهند خودروهای کارکردهای را که کیفیت بهتری از سایرین دارند انتخاب کنند افزوده میشود.
رندترین ماشینهای کارکرده زیر 200 میلیون تومان، انواع پژو 206، پژو 405، پژو پارس و سمند هستند!
و پس از آنها میتوان به خرید خودروهایی مانند ام وی ام 315، برلیانسهای H220 و H230، پروتون جن تو، تندر 90، لیفان 620 و حتی خودروی محبوب و باکیفیت دهه 80، مزدا 323 فکر کرد، همچنین هستند خودروهایی که علیرغم جذابیت نامشان، خرید یک نمونه 200 میلیون تومانی آن میتواند نظرتان را بهکل در مورد آن خودرو تغییر دهد!
405 پژویی است که 32 سال پیش در سال 1988 عنوان بهترین خودروی سال اروپا را از آن خود کرد از نیمه دوم دهه 70، حضور پررنگی بهعنوان محصول مونتاژی ایرانخودرو در بازار ایران پیدا کرد! از آن سالها تاکنون پژو 405 همچنان یکی از خودروهای پرفروش بازار ایران است، در این سالها 405 در تیپهای GLX، GL، GLI و SLX تولیدشده و مدتی هم پیکان اتاق 405 را قرض گرفت تا محصولی عجیب به نام روا یا RD متولد شود.
اکنون با 200 میلیون تومان میتوان نمونههای نسبتاً سالمی از پژو 405 glX، یا پژو 405 slx خریداری کرد، تیپ glx این خودرو از همان موتور 1.8 لیتری XU7 بهره میبرد، 405 با این موتور مزایایی چون مخارج پایین و تعمیرات بسیار آسان را در اختیار راننده قرار میدهد، اما در مقابل مصرف سوخت بالا و استهلاک بالایی نیز به همراه دارد، اما 405 SLX، بروزترین تیپ این خودرو است که در کنار تغییرات محدود در چراغهای و نمای عقب و جلو، از موتور TU5 پژو 206 تیپ 5 بهره میبرد تا ازنظر فنی با خودروی کم نقص تری مواجه باشیم، 405 با پیشرانه 206 توانست شتاب بهتر را باوجود مصرف سوخت و استهلاک پایینتر به ارمغان آورد هرچند نقدهای زیادی بهظاهر آن وارد است! بهطورکلی انواع تیپهای 405 مزایایی چون خدمات پس از فروش گسترده، لوازمیدکی در دسترس، قیمت مناسب، کابین بسیار جادار و نرم (در رنج قیمتی) دارند، اما در مقابل پلتفرم بسیار سالخورده و نقدهای ایمنی در کنار استهلاک بالای پیشرانه XU7 از مطرحترین نقاط ضعف آنهاست. در بازار امروز با 200 میلیون تومان میتوان نمونههای نسبتاً سالم پژو 405 GLX و SLX با مدل 97 تا 99 با کارکرد معقول را خریداری کرد.
سمند، خودروی ملی ایرانخودرو است که در سال 81 با پیشرانه پژو 405 معرفی شد، در سال 83 نیز سمند LX با تغییراتی جزئی در نمای عقب به بازار آمد، تولید سمند LX همچنان ادامه دارد، با این تفاوت که ایرانخودرو در مهرومومهای اخیر از پیشرانه ملی خود، یعنی همان موتور 1700 CC با کد EF7 بر روی سمند استفاده میکند، پیشرانه جدید باوجود حجم کمتر، قدرت و گشتاور بیشتری تولید کرده و مصرف سوخت کمتری نیز دارد، سمند EF7 همانند 405، اتاق جادار و سواری راحتی داشته و قابلیتهای حرکتی بهتری نیز از خود نشان میدهد، اما نقطهضعف همیشگی سمند، کیفیت خاص ادوات داخلی کابین آن است که باگذشت زمان ظاهر خود را حفظ نکرده و خیلی زود، حس کهنه بودن را منتقل میکند.
در بازار امروز با 200 میلیون تومان میتوان بهراحتی سمند LX با مدل 95 تا 98 با وضعیت سلامتی مناسب را یافته و خریداری کرد، درصورتیکه با طراحی نهچندان جذاب سمند کنار بیایید، این خودرو یکی از انتخابهای مناسب خانواده در این رنج قیمتی محسوب میشود.
پژو 206 هاچبک شهری ایران خودرو است که حدود 2 دهه از عرضه آن در بازار ایران می گذرد. این خودرو در کلاس اتومبیل B-segment قرار گرفته و یک هاچبک کوچک و اقتصادی محسوب میشود. پژو 206 در این سالها در انواع تیپها عرض شده و اکنون، این خودرو در سومین گروه پرتیراژترین خودروهای داخلی قرارگرفته است.
ایرانخودرو پژو 206 را در 6 تیپ تولید و عرضه کرد! اما در مهرومومهای بعد از دهه 80، با توقف تولید 206 تیپ 1،3، 4 و 6، تنها تولید 206 تیپ 2 و 206 تیپ 5 با داخلی سازی بخشهای فنی ادامه یافت.
206 با طراحی مناسب، همواره در طول سالیان مختلف توانسته در دل بسیاری از جوانان جای خود را باز کند، در بازار این روزها، با 200 میلیون تومان میتوان به خرید 206 تیپ 2 با مدلهای 96 تا 97 و همچنین 206 تیپ 5 با مدلهای 93 تا 95 فکر کرد، مهمترین نقاط مثبت 206 را میتوان طراحی مناسب، بازار دستدوم خوب و وفور مکانیک و قطعات یدکی دانست، همچنین 206 تیپ 5 ازنظر قابلی96تهای حرکتی و امکانات رفاهی نیز حرفهایی برای گفتن دارد، در سمت مقابل اما باید به فضای بسیار محدود ردیف عقب انواع مدلهای 206 بهعنوان یکی از نقطهضعفهای آن اشارهکنیم، همچنین 206 ها در اکثر مواقع با افزایش کارکرد خودرو، مالک را با خرجهای و خرابیهای عجیب و متعددی مواجه خواهند کرد!
تمام مواردی که در بالا ذکر شد، در رابطه با مدل صندوقدار پژو 206 هم صدق میکنند، ایرانخودرو در سال 1385 با همکاری پژو، با تغییر در پلتفرم پژو 206 مدل سدان آن را به تولید رساند تا بهنوعی پاسخگوی نیاز خانوادههای علاقهمند به 206 باشد.
پژو ۲۰۶ sd، برخلاف مدلهای هاچبک صندوقعقب بزرگی دارد و قابلیت خم شدن صندلیهای عقب آن، باعث شده امکان اضافه کردن فضای قابلتوجهی به صندوقعقب خودرو نیز ممکن شود، این خودرو در چند تیپ مختلف و با دو پیشرانه 1.4. 1.6 لیتری تولید شد، اما پرتیراژترین و بهنوعی بهترین تیپ پژو 206 صندوقدار را میتوان مدل V8 آن دانست، ویژگیهای فنی 206 صندوقدار V8 کاملاً مشابه 206 تیپ 5 است و تنها تفاوت فنی آن مربوط به تقویت اکسل عقب و اضافه شدن بازوهای تعادلی به اکسل عقب خودرو است، در بازار امروز با 200 میلیون تومان میتوان به خرید مدلهای سالم پژو 206 SD تیپ V8 با مدل 95 تا 97 فکر کرد.
پژو پارس یا پرشیا یکی از موفقترین فیس لیفت های تاریخ خودروسازی ایران است، این خودرو در سال 79 با تغییر چهره پژو 405 توسط ایرانخودرو متولد شد، در این فیس لیفت چراغهای عقب و جلو، سپرها، کاپوت، درب صندوق و زههای اطراف بدنه تغییر کردند، این تغییرات از پژو 405 خودرویی با ظاهر قابلقبول و نسبتاً زیبا (در آن زمان) به وجود آورد!
این ظاهر بدنه پژو پارس تاکنون هیچ تغییر خاصی را تجربه نکرده و تغییرات اعمالشده بر روی پارس در طی سالیان، شامل تغییرات طراحی داخلی و همینطور استفاده از چند پیشرانه متفاوت را شامل شده است.
موتوری که از ابتدا برای پارس در نظر گرفته شد، همان موتور 8 سوپاپ 1800 سیسی XU7 بود، اما در ادامه ایرانخودرو پیشرانههای دیگری نظیر 1800 16 سوپاپ (پارس ELX موتور زانتیا)، 2000 8 سوپاپ (پارس ELX موتور XUM) و 1600 16 سوپاپ (پارس LX) را نیز برای پارس در نظر گرفت...
در بازار امروز با 200 میلیون تومان، میتوان به خرید پژو پارس سال و پژو پارس LX با مدل ساخت 1394 تا 1396 فکر کرد.
پژو پارس درواقع مناسب کسانی است که اتاق و سواری 405 را با ظاهری قابلقبولتر میخواهند، اما توصیه ما این است از خیر ظاهر بهتر پارس بگذرید و با این بودجه، به خرید خودروی کم سن و سالتر که همان پژو 405 است فکر کنید، چراکه پیدا کردن خودروی کارکرده با سن بالاتر از 5 سال کار بسیار سختی است.
رانا پس از سمند و تیبا سومین خودروی ملی است که ایرانخودرو آن را بر روی پلتفرم 206 صندوقدار توسعه داده و از سال 1391 جایگزین تیپهای ارزانتر آن خودرو شد، رانا ازنظر فنی تطابق کاملی با پژو 206 SD V8 دارد، اما ازنظر کیفیت ادوات کابین در جایگاه پایینتری نسبت به آن خودرو قرار میگیرد.
اما با در نظر گرفتن دشواریهای خریدن خودروی کارکرده و با علم به این موضوع که جستجو در بازار کارکردهها برای خودروهای کم سن و سالتر بسیار آسانتر است، متیوان رانا را جانشین خلفی بر ای 206 صندوقدار های 200 میلیونی دانست، چرا که در بازار امروز با این بودجه می توان به راحتی رانای مدل 1396 تا 1399 با کارکرد و وضعیت سلامت مناسب را یافت.
اگر طرفدار خودروهای هاچبک هستید و درعینحال از ظاهر تکراری 206 خسته شدهاید، یا از سن بالای 206 های 200 میلیونی و مخارج احتمالی آن ترس دارید، ام وی ام 315 گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.
هرچند ام وی ام 315 در ابتدای عرضه به دلیل مشکلات فنی و کیفی متعدد نتوانست حضور موفقی در بازار داشته باشد، اما از سال 1394 و پس از فیس لیفت، مدیران خودرو موفق شد با رفع معایب گذشتهام وی ام 315 را در مسیر موفقیت قرار داده و با تکیهبر طراحی مناسب کابین، اتاق و صندوق بسیار جادارتر از 206 و البته سواری نرمتر از آن، برای محصول باسابقه پژو به رقیبی قابلاحترام تبدیل شود، هرچند همچنان ضعفهایی مثل دسترسی محدودتر به لوازمیدکی، یا بدنامیهای به یادگار مانده از نسل قبلی افت قیمت بیشتر 315 نسبت به رقبای ایرانی و فرانسوی موجود را در پی داشته است.
بهصورت خلاصه مهمترین نقاط مثبت 315 فیس لیفت شده را میتوان ایمنی قابلقبول، مصرف سوخت ایدهآل، کابین جادارتر از 206، سواری نرم، طراحی مناسب کابین و بدنه و امکانات رفاهی کافی دانست، در سمت مقابل مهمترین نقاط ضعف آن اما بازار دستدوم ضعیف، خدمات پس از فروش محدودتر از رقبا و قوای حرکتی متوسط هستند.
در بازار این روزها با 200 میلیون تومان، میتوان به خرید ام وی ام 315 هاچبک فیس لیفت با مدل 1396 و 1397 فکر کرد، اما خرید نسخههای قبل از فیس لیفت این خودرو را به شما توصیه نمیکنیم.
برلیانس h220 و برلیانس h230 خودروهای هاچبک و سدان برلیانس هستند که در دو تیپ دندهای و اتوماتیک (نیمه اتوماتیک) فاصله مهرومومهای 95 تا 98 در سایپا و پارسخودرو مونتاژ میشدند، از مهمترین ویژگیهای سری 200 برلیانس میتوان به ایمنی مناسب (5 ستاره ایمنی از موسسه Cncap)، مصرف سوخت پایین، شتاب گیری خوب (در مدل دنده ای) و کابین جادار آن اشاره کرد، همچنین کیفیت مونتاژ کابین نیز نسبت به رقبا یکسر و گردن بالاتر است و باوجود استفاده از متریال نهچندان باکیفیت، دیرتر از آنها به صدا میافتد!
باوجوداین مزیتهای فنی نسبت به رقبا، طراحی نسبتاً ضعیف این سری خودروهای برلیانس باعث شده این خودروها در بازار به محبوبیت بالایی نرسند!
متأسفانه در بازار این روزها، با نگاه به آگهی خودروهای برلیانس H220 و H230 درمییابیم احتمال تهیه نمونه سالم این خودروها با بودجه 200 میلیون تومانی بسیار کم است و برای خرید نمونههای بکرتر آن، نیاز به کمی افزایش بودجه خواهید داشت.
جنتو، خودروی لیفت بک مالزیایی است که در سالهای 2007 تا 2009 توسط زاگرس خودرو به ایران آمد، پلتفرم جنتو با همکاری پروتون و لوتوس توسعه دادهشده و همکاری این دو کمپانی برای تولید پیشرانه آن نیز ادامه یافته است.
طراحی خاص و اسپرت جنتو در زمان عرضه محبوبیت آن را دوچندان کرد، همچنین ویژگیهای دینامیکی مناسب جنتو نیز از دیگر نکات مثبت این خودرو بود، جنتو در دو تیپ دندهای و اتوماتیک به بازار آمد و هر دو تیپ آن در میان رقبا، یکی از سریع ترین ها بودند، این خودرو در زمان عرضه بهنوعی رقیب خودروهای محبوبی چون هیوندای آوانته، رنو مگان و سیتروئن زانتیا بود و به همین دلیل آنطور که باید از آن استقبال نشد، بهطور خلاصه مهمترین نکات مثبت جنتو را میتوان طراحی خاص و بروز، مصرف سوخت مناسب، شتابگیری مناسب و استهلاک پایین آن دانست، در سمت مقابل اما بازار دستدوم ضعیف، خدمات پس از فروش محدود و کمبود قطعات یدکی (مخصوصاً در شهرستانها) در کنار کیفیت ساخت متوسط کابین از مهمترین نقطهضعفهای آن هستند!
در بازار امروز نمونههای کارکرده این خودرو بین 150 تا 220 میلیون تومان قیمت دارند و با بودجه 200 میلیونی، پیدا کردن نمونههای نسبتاً سالم این خودروی اسپرت چندان دور از انتظار نیست.
اگر یادتان نرفته؛ تندر 90 همان خودروی رومانیایی، فرانسوی است که در ابتدا قرار بود باقیمتی بسیار ارزان و بهعنوان جایگزینی برای پیکان به بازار ایران وارد شود! اما مطابق معمول وعدهها عملی نشدند و درنهایت این خودرو باقیمتهایی بسیار بالاتر به بازار ایران ورود کرد! این اتفاق در کنار چهره نخراشیده تندر 90، باعث شد در ابتدای عرضه استقبال مناسبی از این خودرو در بازار ایران را شاهد نباشیم، اما رفتهرفته با گذر زمان، این خودرو توانست بهخوبی اعتماد مشتریان را به خود جلب کند و با مزیتهایی چون شباهت فنی به مگان 1600، کیفیت ساخت عالی، استهلاک کم، مصرف سوخت مناسب و کابین جادار خود، سایه سنگینی بر روی ضعفهای خود بیندازد! امروزه تندر 90 به خودرویی مطمئن و محبوب تبدیلشده و نمونههای کارکرده آن باقیمتهایی بالاتر از پارس lx که درگذشته قیمت بالاتری از تندر داشت معامله میشوند، این نکته بهخوبی نشان میدهد مردم ما برخلاف تصور عمومی، آنقدرها هم ظاهربین نبوده و در مواقع لزوم، به کیفیت فنی خودروها بیشتر از زیباییهای ظاهری اهمیت میدهند.
البته تندر 90 قطعاً خودروی بینقصی نیست و علاوه بر طراحی ضعیف، نقطهضعفهایی چون هندلینگ و پایداری نامناسب و ارگونومی ضعیف صندلیها را نیز دارد، اما همانطور که گفتیم آنچه برای طرفداران تندر مهم است، خصوصیات مهمی چون جانسختی و دوام بالای قطعات آن است.
در بازار این روزها نمونههای در دسترس تندر 90 با بودجه 200 میلیون، همگی بین 9 تا 11 سال عمر کردهاند، موردی که باعث شده ریسک خرید تندر 90 با این بودجه به شکلی قابلتوجه افزایش یابد، چراکه در صورت خرید نمونه نامناسب این خودرو، قیمت بالای قطعات یدکی اصلی آن (هرکه بامش بیش، برفش بیشتر! کیفیت بالا قطعاً باقیمت بالا همراه خواهد شد!) شمارا غافلگیر خواهد کرد، پس بهتر است درصورتیکه مزایای اقتصادی تندر 90 دل شمارا برده، برای خرید این خودرو بودجه خود را به شکلی قابلتوجه افزایش دهید، چراکه احتمال اینکه تندر 90 200 میلیونی شمارا از مزیتهای اقتصادی مدنظر محروم کند اصلاً کم نیست!
ده سال قبل هنوز آن ذهنیت مخدوش مردم از خودروهای بیکیفیت چینی پاک نشده بود که کرمان خودرو محصول جدیدی از لیفان به اسم 620 را به بازار ایران آورد، خودرویی که چینیها در طراحی آن نیمنگاهی به بامو سری 3 نیز داشتهاند. لیفان 620 زمانی وارد بازار ایران شد که مدل قبلی لیفان یعنی لیفان 520 به دلیل ضعفهای طراحی و فنی، کاملاً ناامیدکننده ظاهرشده بود.
620 ابتدا با موتور 1.6 لیتری و عملکردی متوسط روانه بازار شد، اما کرمان موتور از سال 91 به سراغ نمونه 1.8 لیتری (تلنت) آن رفت که عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش میگذاشت. تولید لیفان 620 نهایتاً تا سال 96 ادامه پیدا کرد.
از نکات مثبت این خودرو میتوان به عملکرد فنی مطلوب نسخه 1.8 لیتری و شتاب گیری قابلقبول آن اشاره کرد، همچنین طراحی قابلقبول بدنه و کابین و البته سواری نرم لیفان 620 نیز مزیتهای این خودرو هستند، در سمت مقابل ورود بیشازحد صدای موتور به کابین، کیفیت نهچندان مطلوب متریال استفادهشده در خودرو، محدودیت در خدمات پس از فروش و لوازمیدکی و البته بازار دستدوم ضعیف را میتوان مهمترین نقطهضعفهای 620 دانست.
در بازار این روزها با بودجه 200 میلیون، بهراحتی میتوان نمونههای سالم و دستنخورده این خودرو را با سال ساخت 95 یا 96 خریداری کرد، اما احتمالاً لیفان 620 سخت فروش ترین خودروی لیست 200 میلیونیهای کارکرده خواهد بود.
مزدا ۳۲۳ یکی از سدانهای مدرن مونتاژ داخل در اوایل هشتاد شمسی بود که توسط گروه بهمن به بازار ایران آمد، حضور مزدا ۳۲۳ حکم آبی بر عطش فراوان مشتریان سدانهای جمعوجور میان قیمت را داشت؛ مزدا 323 کاملاً ویژگیهای مدنظر یک خودروی ژاپنی واقعی را با خود داشت، استهلاک فوقالعاده پایین، کابین جادار، سواری و صندلیهای نرم و راحت، کیفیت ساخت مناسب و قابلیت اطمینان در بالاترین سطح ممکن! شاید تنها نقطهضعف 323، کیفیت رنگ بسیار پایین خط تولید گروه بهمن باشد که مخصوصاً این روزها با افزایش سن خودروها، بهخوبی خود را نشان میدهد! مزدا ۳۲۳ قطعاً یکی از پرطرفدارترین خودروهای مونتاژی ایران است بهطوریکه هنوز هم با وجود عمر 15 تا 20 ساله نمونههای کارکرده، خیلیها حاضرند بهجای خودرویهای ایرانی جدیدتر به سراغ نسخههای قدیمی این خودروی ژاپنی بروند!
۳۲۳ یک موتور ۱۶۰۰ سیسی ۱۰۵ اسب بخاری دارد، این موتور توانی متوسط اما استهلاک بسیار پایین و مصرف سوختی مناسب دارد، بهطوریکه هنوز هم نمونههای سالم 323، بهراحتی مصرف سوخت شهری کمتر از 8 لیتر در صد کیلومتر را به ثبت میرسانند! پیشرانه 323 نتوانسته قابلیتهای حرکتی عجیبی برای آن ایجاد کند و شتاب گیری 323، تقریباً مشابه یا اندکی برتر از دیگر رقبای 1.6 لیتری بازار است، اما وقتی صحبت از راحتی سواری، هندلینگ و فرمان پذیری میشود، 323 مزدا بودن خود را با صدای بلند فریاد خواهد زد، 323 با تعلیق مولتی لینک و فرمان بسیار تند و تیز، به راننده اعتمادبهنفس میدهد تا با سرعتی بسیار بالاتر از رقبای فرانسوی همرده وارد پیچها شود! همچنین قطعات یدکی این خودرو هم بهراحتی در بازار قابل تهیه هستند و حتی نمایندگیهای گروه بهمن هم همچنان پشتیبانی نسبتاً قابل قبولی از این خودرودارند.
خرید مزدا 323 با 200 میلیون
در کل باید گفت اگر به دنبال خودرویی خانوادگی و کوچک درعینحال هیچان انگیز با کابین مناسب، مصرف سوخت کم، توانایی موتوری بالا و استهلاک بسیار کم هستید و حوصلهی دردسرهای پژوها و سمند را ندارید مزدا ۳۲۳ ماشین شماست! اما تمام این نکات مثبت وقتی قدم درراه یافتن 323 با شرایط خوب بگردید دستنیافتنی به نظر میرسند!
متأسفانه بیآزاری و استهلاک ناچیز 323 باعث شده عمده مالکان این خودرو در طول سالیان استفاده کمترین رسیدگی ممکن را به این خودرو داشته باشند و این روزها، اکثر 323 های موجود در بازار، نمونههای تمامشده هستند و مالکان نمونههای سالم این خودرو کمتر اقدام به فروش آن میکنند!
نمونههای کارکرده 323 در بازار امروز بین 150 تا 250 میلیون تومان قیمت دارند و با 200 میلیون تومان میتوان به یافتن نمونههای بکر تیپهای دندهای این خودرو امیدوار بود، اما توصیه اکید میکنیم برای خرید 323 بهخوبی وقت و حوصله به خرج دهید، چراکه با خرید یک مزدا 323 که چندان تمیز نیست، احتمال اینکه از انتخاب خود پشیمان شوید بسیار زیاد است.
تمام خودروهایی که اکنون در این مقاله به آنها اشاره کردیم خودروهایی ازنظر فنی قابلقبول بودند که احتمال خرید نمونههای بیدردسر آنها با 200 میلیون وجود داشته باشد، اما با نگاه به آگهیهای خودروهای 200 میلیونی ممکن است با گزینههای دیگری که در این مطلب اشارهای به آنها نکردیم مواجه شوید، هیوندای ورنا، پژو 207، جک جی 3، 206 تیپ 6 و ام وی ام 530 برخی از این خودروها هستند که بنا به دلایل مختلف توصیه میکنیم با این بودجه به دنبال خرید آنها نروید!
برای خرید تعدادی از این خودروها نیاز به بودجههایی بالاتر است و خرید برخی دیگر نیز با توجه به ضعفهای فنی و استهلاک زیادشان، مطلقا توصیه نخواهد شد.
در نظر داشته باشید این روزها بازار گنجشکهایی که رنگشده و بهجای قناری فروخته میشوند بسیار داغ است، پس وسوسه نشوید! برای مثال قطعاً زانتیا میتواند خودروی بهتری از پژو 206 صندوقدار باشد، اما خرید یک 206 صندوقدار 200 میلیونی کاملاً به خرید زانتیای 200 میلیونی اولویت دارد…!
به دست آوردن 200 میلیون تومان برای خرید خودرو اصلاً کار آسانی نیست اما بازار خودروی ما این روزها با این رقم هم انتخابهای جذابی در مقابل شما قرار نمیدهد، برای خرید خودرو با 200 میلیون تومان، یا باید از میان خودروهای مشابه کوییک، تیبا 2، ساینا و تیبا یک خودروی صفر کیلومتر بخرید، یا از میان انتخاب های سالخورده اما جذاب تر یک خودروی کارکرده خریداری کنید، شاید با نگاه به لیست ماشینهای کارکرده با 200 میلیون، تحت تأثیر برتری آنها نسبت به خانواده تیبا و کوییک و ساینای صفرکیلومتر قرار بگیرید، اما در صورتی به خرید از میان کارکردهها فکر کنید که وقت و حوصله کافی برای گشتن در میان آگهیها و بازدید چندین خودرو رادارید، در غیر این صورت به خرید خودرویی ضعیفتر، اما کم سنوسال تر رضایت دهید!