1. خانه
  2. مقالات
  3. توصیه های خرید خودرو
  4. خرید خودرو با 100 میلیون تومان | راهنمای کامل + جدول

خرید خودرو با 100 میلیون تومان | راهنمای کامل + جدول

راهنمای خرید خودرو با 100 میلیون تومان + جدول
4 آبان 1400
  • 1

با 100 میلیون تومان، چه ماشینی بخرم؟ این سوالی است که تا همین چند سال پیش فقط برای افراد متمول جامعه مطرح می‌شد و عموما، در جواب لیست جذابی از بهترین خودروهای بازار به عنوان گزینه های روی میز مطرح می‌شدند؛ اما این روزها تحریم و افزایش قیمت ارز و خودروها؛ هم افرادی که این سوال برایشان مطرح می‌شود و هم گزینه های جواب را، به شدت متفاوت کرده تا جایی که می‌توان گفت امروز، ماشینی در حد 100 میلیون نداریم و حتی 100 میلیون تومان، احتمالا به سختی پیش پرداخت لازم برای فروش اقساطی خودرو را فراهم می کند!

لیست خودروهای کارکرده زیر 100 میلیون تومان در بازار (آبان 1400)

لیست خودروهای کارکرده با 100 میلیون - car.ir.webp

  • بهترین ماشین زیر 100 میلیون؟

در وضعیت اسفناک امروز بازار خودرو، خرید یک خودروی 100 میلیونی معمولا دغدغه افرادی از دهک های پایین و یا متوسط جامعه محسوب می شود که با حداقل بودجه، به دنبال تهیه وسیله ای برای حمل و نقل و یا حتی امرار معاش هستند، در بازار فعلی خودرو (آبان ماه 1400) متاسفانه هیچ گزینه ای برای خرید خودروی صفر کیلومتر با 100 میلیون تومان وجود ندارد؛ و حتی برای خرید خودروی کم کارکرد که سن بالایی هم نداشته باشد، انتخاب هایی بسیار محدود وجود دارد، بنابراین بسیاری در این شرایط به ناچار، به دنبال خرید خودروهای سال‌خورده ، اما محبوب می‌روند که البته، برای انتخاب از میان این خودروها، جست و جو، بازدید و بررسی دقیق خودروهای مختلف یک ضرورت جدی است.

با 100 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟ - car.ir.webp

بنابراین، تا اینجا دریافتیم برای خرید خودرو با بودجه 100 میلیون تومان، چاره ای جز انتخاب میان خودروهای محدود تا پنج سال کارکرده نداریم و اگر بخواهیم با همان مبلغ پرداختی خودرویی با کیفیت ساخت و سواری بهتر تهیه کنیم، باید به سراغ خودروهایی از دهه 70 و 80 برویم، خودروهایی که برای یافتن گزینه مناسب از میان آنها، به حوصله، زمان، دقت و آگاهی بیشتری نیاز داریم.

خرید خودروی خارجی با 100 میلیون تومان! - car.ir.webp

در این راهنمای خرید خودروی 100 میلیونی، سعی می‌کنیم معرفی کوتاهی از تمام خودروهای موجود از هر دو دسته ذکر شده داشته باشیم و حتی گزینه های موجودی که خریدشان در این رده قیمتی کمی غیر منطقی بنظر می‌رسد را نیز نام ببریم.

  • خودروهای کم کارکرد 100 میلیون تومانی!

اول از خودروهایی که برای پیدا کردن نمونه سالم و کم کارکرد آنها به جست و جو و زمان کمتری نیاز داریم شروع می‌کنیم، خوشبختانه یا متاسفانه برای انتخاب چنین خودرویی، 4 یا 5 گزینه بیشتر در دسترس نیست؛ که 3 تای این خودروها در عمل یک خودرو هستند، پراید 131، پراید 132 و پراید 111 در کنار چند مدل مختلف از ام وی ام 110، مدل بالاترین خودروهایی هستند که با 100 میلیون می توان به خرید آنها فکر کرد.

  • با 100 میلیون، پراید بخرم یا ام وی ام؟ - car.ir.webpپراید، همچنان بهترین انتخاب خودروهای اقتصادی!

پراید، این پرفروش ترین خودروی ایران نخستین بار در سالهای 1377 و 1378 پا به بازار کشور گذاشت و ده سال بعد، در اواخر دهه 80 با تعریف پروژه X100 در سایپا، ارتقایی جزئی را تجربه کرد، اما در سال 98 این خودرو پس از حدود 20 سال بالاخره بازنشسته شد تا اکنون، آخرین مدل های پراید در بازار مربوط به سال 1398 باشند، موفقیت پراید در بازار ایران با تکیه بر نقاط قوتی چون قیمت ارزان، استهلاک پایین، لوازم یدکی در دسترس و ارزان، مصرف سوخت مناسب و البته، فضا و قابلیت حرکتی قابل قبول بدست آمد، اما نقطه ضعف های پررنگی چون کیفیت ساخت پایین، متریال کم کیفیت کابین، فرمان پذیری نامناسب و البته؛ سطح ایمنی نگران کننده آن نیز همواره موجبات نگرانی تمام پراید سواران را فراهم می‌کردند.

در هر صورت اما، پراید ۱۳۱، پراید 132 و پراید 111 همچنان جزو خودروهایی هستند که فارغ از تمام نکات مثبت و منفی و با وجود افزایش بی رویه قیمت همچنان نقش بهترین انتخاب در میان خودروهای ارزان قیمت را بازی می‌کنند!

نکات مثبت و منفی پراید - car.ir.webp

بیشتر بخوانید:

راهنمای مشخصات انواع مختلف پراید در بازار

  • معرفی پرایدهای 131،132 و 111 صد میلیون تومانی بازار!

با گشتن در سایت های آگهی خودرو در می‌یابیم در بازار این روزها، جدیدترین پرایدی که می توان با 100 میلیون به خرید آن فکر کرد نیز بین 3 تا 5 سال و بیش از 80 هزار کیلومتر کارکرد دارد، این روزها با حدود 100 میلیون تومان، پراید 131 مدل 95 یا 96 و با یک یا دو لکه رنگ یا 131 بدون رنگ، اما با مدل 95 و 94 را می توان انتخاب کرد، مشابه همین وضعیت برای خرید پراید 132 نیز برقرار است، اما برای خرید پراید هاچ بک 111، باید از بین خودروهایی که به طور متوسط یک یا دو سال پیرتر از پراید 131 و 132 هستند انتخاب کنیم.

بهترین ماشین زیر 100 میلیون - car.ir.webp

  • ام وی ام 110، کپی چینی ماتیز، رقیب سنتی پراید

اواخر دهه 70 بود که خودرویی جمع و جور و شهری به عنوان اولین ماشین چینی بازار به امید تکرار موفقیت دوو ماتیز به ایران آمد، چری QQ یا ام وی ام 110 خودمان!
 مدیران خودرو در ابتدا ام وی ام 110 3 سیلندر را  به بازار ایران آورد، اما مطابق انتظار، این پیشرانه 800 سی سی جوابگوی نیاز خانواده های ایرانی برای تردد در شهرهای ایران که عمدتا کوهستانی و پر از سراشیبی بودند نبود و خیلی زود، ام وی ام 110 4 سیلندر  با حجم 1100 سی سی و قدرت 68 اسب بخار و دو گیربکس 5 دنده دستی و 4 دنده نیمه اتوماتیک به بازار عرضه شد.

ظاهر متفاوت و امکاناتی که پراید از آن ها محروم بود، در کنار ابعاد کوچک و مصرف سوخت بسیار پایین سلاح هایی بودند که ام وی ام 110 با تکیه بر آنها به رقابت با پراید سایپا پرداخت، اما در مقابل، قطعات یدکی گران و بازار دست دوم نامناسب این خودرو باعث عقب ماندن آن از رقیب مستقیمش پراید شد.

در بحث ایمنی نیز، ام وی ام 110 حرفی برای گفتن ندارد، اما در مقابل رقیبی مثل پراید، ام وی ام 110 را می توان سلطان ایمنی نامید! این خودروی کوچک چینی ها طی این سالها در برخورد با بسیاری از خودروهای ایمن تر نیز عملکرد امیدوار کننده‌ای از خود نشان داده است.

به طور کلی، باید بگوییم اگر به دنبال خرید خودرو برای تمام مصارف از جمله سفرهای بین شهری هستید، یا حوصله و زمان کافی برای خرید خودرویی بکر و کم کارکرد را ندارید، پراید خودمان گزینه‌ای مناسب تر از ام وی ام 110 محسوب می شود، اما برای استفاده های شهری، نمونه های بکر و سلامت ام وی ام 110 شما را  پشیمان نخواهند کرد!

نکات مثبت و منفی ام وی ام 110 4 سیلندر - car.ir.webp

  • معرفی ام وی ام 110 های 100 میلیونی بازار!

    مدیران خودرو از سال 95، نسل جدید ام وی ام 110 را با نام ام وی ام 110S به بازار ایران معرفی کرد که معمولا همان تولیدات اولیه آن مدل هم در سطح قیمتی بالاتر از 100 میلیون تومان قرار می گیرند، اما با این بودجه امکان خریداری نمونه های کاملا بکر و کم کارکرد ام وی ام 110 4 سیلندر دنده ای وجود دارد که در صورتی که خرید خودرویی برای تامین نیاز های شهری یک خانواده کم جمعی هدف شماست، انتخاب مناسبی به نظر می رسد.

خرید خودرو با 100 میلیون، ام وی ام 110 - car.ir.webp

اگر تنها 100 میلیون پول دارید و علاقه ای به خرید پراید و ام وی ام ندارید چطور؟

در این صورت باید به سراغ گزینه های دیگری که کارکرد و سن بالاتری دارند بروید، کم سن ترین انتخاب های این دسته شامل مدل های صندوق دار و هاچبک تیبا و مسن ترین آنها نیز شامل خودروهایی مانند دوو سیلو، انواع مدل های قدیمی اپل، پروتون و حتی فولکس واگن گلف نسل 2 می شوند که احتمالا با مبلغ پرداختی کمتر، سطح مناسبی از سواری و کیفیت ساخت را ارائه می‌دهند، اما پیدا کردن نمونه سالم آن‌ها نیاز به کفش هایی آهنین دارد.

معرفی خودروهای کارکرده 100 میلیونی در بازار - car.ir.webp

  • معرفی تیبا های 100 میلیونی بازار!

تیبا و تیبا 2، خودروهای سدان و هاچ بک ملی سایپا هستند که بر روی پلتفرم x200 سایپا توسعه داده شده‌اند، این خودروها وجه اشتراکات فراوانی با پراید دارند و طراحان در برخی از قسمت های آن‌ها، نیم نگاهی هم به ریو که مدتی در سایپا مونتاژ می شد نیز داشته‌اند.

موتور تیبا و تیبا 2 هم در واقع همان موتور 4 سیلندر پراید است که با همکاری یک شرکت آلمانی قوی‌تر شده و به حجم 1.5 لیتر رسیده است تا توان 87 اسب بخار را تولید کند.

از نکات مثبت تیبا می توان به قیمت نسبتا مناسب، تعمیرات آسان و هزینه های مناسب نگهداری اشاره کرد، در مقابل اما، ایرادات کیفی و مونتاژِ در کنار عدم هماهنگی ظاهری قسمت های مختلف بدنه از نقطه ضعف های تیبا هستند.

نکات مثبت و منفی تیبا - car.ir.webp

در بازار امروز با 100 میلیون تومان، می توان به خرید تیبای صندوق‌دار مدل 93 و 94 با کارکردی بین 150 تا 200 هزار کیلومتر و وضعیت بدنه قابل قبول فکر کرد، اما در صورتی که تیبا2 یا همان تیبای هاچ بک  مد نظرمان باشد، با تعداد محدودی تیبا2 مدل 93 و 94 با کارکرد بالا و وضعیت بدنه چند لکه یا تمام رنگ مواجه می‌شوید که خرید تیبا 2 با بودجه 100 میلیون تومان را کمی غیر منطقی می‌کند.

 

  • پژو 405 های 100 میلیون تومانی در بازار

پژو ۴۰۵ نیاز به معرفی خاصی ندارد، 405 GLX که این روزها گرد پیری بر چهره‌اش نشسته، همان خودروی محبوب فرانسوی دهه 70 است که آن زمان به عنوان خودروی سال اروپا به ایران آمد و سرو صدای زیادی به پا کرد.

405 GLX ظاهر قدیمی، استهلاک و مصرف سوخت بالا و کیفیت ساختی معمولی دارد، اما در عوض صندوق عقب و کابین جادار، سواری نرم، قطعات یدکی در دسترس و وفور تعمیرکار ماهر آن را همچنان به عنوان یکی از انتخاب‌های مناسب تبدیل می‌کند.

نکات مثبت و منفی پژو 405 GLX - car.ir.webp


در بازار امروز پژو 405 GLX های مدل 88 تا 90 می توانند پاسخ سوال با 100 میلیون چه ماشینی بخرم باشند، به این شرط که پس از خرید، دستی به سر و روی آن کشیده و قسمت های فنی آن را نیز سرویس کنید، شانس دست‌یابی به یک خودروی قابل و قبول و کم دردسر را خواهید داشت.

 

  • سمند های 100 میلیون تومانی در بازار

سمند LX، برادر ناتنی و ظاهرا ملی پژو 405 نیز می‌تواند یکی از گزینه های این لیست باشد، این خودرو با دو موتور xu7 و EF7 در بازار حضور دارد، XU7 که همان موتور استفاده شده در پژو 405 است و انتخاب سمند با این پیشرانه را زیاد توصیه نمی‌کنیم، اما سمند EF7 با موتور 1.7 لیتری خود می تواند 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور تولید کند، با حجم کمتر، 13 اسب بخار بیشتر در کنار آلایندگی و مصرف سوخت کمتر، سمند EF7 را به انتخابی بهتر از سمند XU7 تبدیل می کنند.

وزن زیاد، استهلاک نامناسب و عمر کوتاه قطعات دکوراتیو کابین از نقطه ضعف های سمند هستند، اما در مقابل سیستم تعلیق و صندلی های نرم و راحت، رضایت خاطر سرنشینان سمند را به همراه خواهند داشت، به لحاظ ایمنی هم سمند LX با موتور EF7 با دارا بودن دو کیسه هوا و ترمز ABS، گوی سبقت را از برادر ناتنی خود می‌رباید.

نکات مثبت و منفی سمند LX EF7 - car.ir.webp

در مجموع سمند با وجود تمام نقاط ضعف و قوت، می تواند به عنوان یک سدان خانوادگی میان قیمت و اقتصادی پاسخگوی نیازهای خریداران باشد، اما وقتی بودجه خرید 100 میلیون تومان است، پیدا کردن خودروی مناسب از میان سمندهایی که قبل از سال 90 تولید شده‌اند کار زیاد راحتی نیست و اکثر نمونه‌های در دسترس با این بودجه، یا دچار مشکلات فنی هستند و یا وضعیت بدنه زیاد جالبی ندارند.

 

  • خودروهایی که بهتر است با 100 میلیون نخریم !

اگر اهل خرید خودروهای رند بازار و خودروهای ملی نباشید، احتمالا با جست و جوی بیشتر در آگهی خودروهای محدوده 100 میلیون تومان  در سایت‌ها با انتخاب های ظاهرا جذاب تری مواجه می‌شوید، انواع پژو 206 مدل 81 تا 85، نمونه‌هایی از فولکس واگن گل، سیتروئن زانتیا، تندر 90 و حتی کیا ریو مونتاژ سایپا، تمام این خودروها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که در بین آنها خودروهایی مانند گل، ریو و تندر 90  با توجه به سال ساخت جدیدتر نسبت به دیگران در این بازه قیمتی، ممکن است بتوانند توجه شما را به خود جلب کنند، اما متاسفانه باید بگوییم علی رغم شایستگی بسیار نمونه های سالم و دست نخورده این خودروها، با 100 میلیون تقریبا محال است که بتوانید ریو، گل یا تندر 90 سالمی که بتوان بی دغدغه از آن استفاده روزمره داشت پیدا کنید.

این خودروها کیفیت بسیار بالاتری از خودروهای داخلی دارند و طبعا این کیفیت بالاتر قطعات، قیمت آن‌ها را نیز افزایش داده است، این گرانی قطعات یدکی عاملی است که باعث می شود اکیدا توصیه کنیم در صورتی که علاقه به خرید این خودروها دارید، حتما و قطعا با کمی افزایش بودجه به دنبال خرید نمونه های بکر، کم کارکرد و سلامت آنها بروید.

 

بیشتر بخوانید:
راهنمای جامع خرید خودروی دست دوم

همانطور که ذکر کردیم، خرید خودروهای کارکرد بالای این لیست ریسک بالایی دارد، اما در مقابل شما به خودرویی به مراتب ایمن تر و با کیفیت سواری و فنی بالاتر دست پیدا خواهید کرد، نهایتا این خود شمایید که باید با توجه به سلیقه و علایق، و البته نیازهای خود انتخاب کنید، حتی ممکن است به خرید خودروهای وارداتی دهه 90 میلادی مثل اپل آسترا و دوو اسپرو نیز فکر کنید(که ما در این مطلب آنها را معرفی نکردیم، چراکه فکر میکنیم یافتن نمونه سلامت این خودروها تقریبا غیر ممکن است!)

در انتخاب تمام خودروهای معرفی شده، بررسی شرایط فنی و بدنه خودرو، بررسی کارکرد و نحوه استفاده و نگهداری مالک قبلی هنری است که پشیمانی یا عدم پشیمانی شما از انتخابتان در آینده را تعیین می کند، هرچه خودروی قدیمی تری انتخاب کنید، بررسی بیشتری لازم است!

 

  • سخن آخر برای خرید ماشین با 100 میلیون!

هرچند بدست آوردن 100 میلیون تومان برای خرید خودرو در این روزها اصلا کار آسانی نیست و 100 میلیون همچنان برای اکثریت مردم، بودجه سنگینی محسوب می شود اما بازار خودروی ما این روزها با این رقم هم انتخاب های زیاد جذابی در مقابل شما قرار نمی دهد، برای تجربه یک خرید نسبتا آسان با 100 میلیون تومان، یا باید به خرید خودروهای جمع و جوری چون پراید، تیبا و ام وی ام 110 رضایت دهید، یا ریسک خرید خودروهای قدیمی تر، اما با موتور قوی و کابین جادارتری چون پژو 405 و سمند را به جان بخرید، همچنین دریافتیم که خرید خودروی خارجی با حدود 100 میلیون تومان تقریبا نشدنی است و یا با ریسک بسیار بالایی همراه است، پیدا کردن خودروی خارجی 100 میلیونی سالم آنقدر سخت است که بهتر است بیخیال آن شوید! در این بررسی ها  پیشنهاد قطعی ما برای شما چشم پوشی از ایرادات بدنه (نه شاسی) و تمرکز برروی یافتن خودرویی با شرایط فنی خوب است، اما اینکه کدام خودرو انتخاب شماست، به سلیقه، نیازها و اولویت های شما بستگی دارد، با این اوضاع، کدام خودرو را انتخاب می‌کنید و چرا؟

بیشتر بخوانید: بهترین راهنمای خرید ماشین با 500 میلیون تومان

منبع car.ir


نظرات

  • حسین قلی حسین قلی (9 آبان 1400 ساعت 08:44)

    واقعا تاسف داره....، بخدا هنوزم دراوردن 100 میلیون خیلی سخته! اونوقت هیچی نمیشه باهاش خرید!