1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. استعلام خلافی خودرو ، روش مشاهده و پرداخت خلافی خودرو

استعلام خلافی خودرو ، روش مشاهده و پرداخت خلافی خودرو

25 فروردین 1401
  • 1

مقابله با جرائم رانندگی در تمامی کشورهای جهان اهمیت زیادی دارد و اگر به‌خوبی انجام شود، سبب کاهش شدید حوادث رانندگی خواهد شد و از واردشدن آسیب‌های جانی و مالی به رانندگان جلوگیری خواهد کرد. جرائم رانندگی در صورتی که به‌صورت صحیح و کارآمد اعمال شوند، تأثیرات فوق‌العاده‌ای دارند؛ به‌طوری‌که حتی سبب کاهش ترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند. البته افزایش بی‌منطق جرائم به‌تنهایی کافی نیست، اما تحقیقات و تجربه‌های کلانی که در این زمینه وجود دارد، نشان می‌دهد جرائم رانندگی تأثیر بسزایی در جلوگیری از تخلفات و ترافیک خواهد داشت.

افرادی که بیشتر به قانون اهمیت می‌دهند معمولاً کمتر جریمه می‌شوند و همین سبب می‌شود تا مجبور نباشند هزینه زیادی برای خلافی پرداخت کنند، اما به هر حال همه رانندگان حتی افرادی که به‌شدت پایبند قانون هستند نیز ممکن است جریمه شوند؛ به همین دلیل باید هر چند وقت یک‌بار به استعلام خلافی خودرو بپردازند. بررسی‌نکردن خلافی خودرو سبب می‌شود تا میزان آن‌ها در طول زمان به‌مرور زیاد شده و پرداخت هزینه آن‌ها به کار سختی تبدیل شود. علاوه بر این خلافی خودرو در صورتی که در زمان تعیین‌شده پرداخت نشود، مشمول جریمه مضاعف خواهد شد و مبلغ آن افزایش خواهد یافت؛ بنابراین به‌شدت توصیه می‌شود تا خلافی خودرو را به‌صورت منظم بررسی کنید؛ در این صورت این امکان وجود دارد که درصورت نیاز، اعتراض کنید. در زمان استعلام خلافی خودرو ممکن است راننده متوجه شود برخی خلافی‌ها به اشتباه ثبت شده‌اند که خوشبختانه درمورد آن‌ها می‌توان به ثبت اعتراض پرداخت که اگر تأیید شود، از پرداخت خلافی خودداری می‌شود.

 

روش‌های دریافت خلافی خودرو

در گذشته برای دریافت خلافی خودرو روش‌های محدودی وجود داشته است؛ به همین دلیل رانندگان برای این کار مجبور بودند زمان قابل‌توجهی را صرف کنند، اما در حال حاضر روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان در مدت‌زمانی بسیار کوتاه و با هزینه‌ای تقریباً ناچیز دریافت خلافی را دریافت کرد و از میزان جرائم رانندگی اطلاع یافت. یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توان برای استعلام خلافی خودرو انجام داد، روش پیامکی است. برای این کار کافی است کد VIN را که در کارت خودرو درج شده است، به شماره 1101202020 ارسال کرد تا در کمترین زمان ممکن بتوان خلافی را دریافت کرد. البته این روش رایگان نیست و برای انجام آن در حال حاضر باید مبلغ ۳۵۰ تومان پرداخت کنید که به‌صورت خودکار از حساب کسر می‌شود.

در روش پیامکی فهرستی از خلافی‌ها ارسال می‌شود که فاقد جزئیات است؛ بنابراین اگر قصد دارید فهرستی کامل از اطلاعات جرائم رانندگی دریافت کنید، بهتر است از سایر روش‌های استعلام خلافی خودرو استفاده کنید که در همین قسمت به آن اشاره کرده‌ایم. برای استعلام خلافی خودرو می‌توان از کد ussd نیز استفاده کرد. استفاده از این روش سریع است و به همین دلیل در زمان‌هایی که به دریافت سریع خلافی نیاز است، می‌توان از آن استفاده کرد. برای استعلام خلافی با کد ussd تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که کد *110# را شماره‌گیری کنید و از منویی که باز می‌شود گزینه موردنظر را انتخاب کنید. برای استعلام خلافی با کد ussd هم لازم است کد VIN را وارد کنید. بعد از واردکردن این کد مبلغ خلافی خودرو معمولاً در مدت‌زمانی کوتاه ارسال خواهد شد، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در برخی موارد ممکن است ارسال خلافی خودرو با تأخیر همراه باشد که در این موارد می‌توانید از سایر روش‌ها مانند استعلام تلفنی استفاده کنید.

روش دیگر برای استعلام خلافی خودرو تماس با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ است. این روش بسیار سریع است و به‌صورت آنی انجام می‌شود. برخلاف روش اس ام اسی و ussd، با تماس تلفنی می‌توان در همان زمان میزان خلافی را دریافت کرد و نیازی به صبرکردن برای دریافت پاسخ نیست.

روش‌هایی که تا اینجا معرفی شدند، جزء بهترین روش‌ها برای استعلام خلافی خودرو هستند، اما باید بدانید که استفاده از آن‌ها رایگان نیست و همان‌طور که اشاره کردیم، برای استعلام با هرکدام از روش‌ها باید به پرداخت هزینه مشخص‌شده بپردازید؛ در‌حالی‌که از طریق اینترنت می‌توان بدون پرداخت هزینه و به‌سرعت خلافی را دریافت کرد. سایت‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید برای استعلام خلافی خودرو به آن‌ها مراجعه کنید. برای اطلاع از آن‌ها تنها کاری که لازم است انجام دهید، جست‌وجوی ساده در گوگل است. استعلام خلافی با سایت سبب می‌شود بدون نیاز به صبرکردن به دریافت خلافی بپردازید؛ چون در همان زمان درخواست میزان خلافی اعلام می‌شود.

سایت رسمی پلیس راهور هم امکانی را در اختیار صاحبان وسایل نقلیه قرار داده است تا با استفاده از آن بتوانند خلافی را دریافت کنند. استفاده از این سایت کاملاً رایگان است و هزینه‌ای برای کاربران ندارد، اما متأسفانه اطلاعات موجود در سایت با کمی تأخیر به‌روزرسانی می‌شوند؛ به همین دلیل تنها اطلاعات یک تا دو هفته اخیر نشان داده می‌شوند. استفاده از سایت رسمی پلیس راهور برای استعلام خلافی بسیار ساده است. کافی است کد درج‌شده روی کارت خودرو را در محل مشخص‌شده وارد کرده و با پرکردن فیلد کپچا روی گزینه دریافت خلافی کلیک کنید.

 

اعتراض به جرائم رانندگی

اعتراض به جرائم رانندگی حقی است که برای رانندگان وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است؛ به همین دلیل اگر رانندگان به جرائم ثبت‌شده در برگه استعلام خلافی اعتراض داشته باشند، می‌توانند آن را با استفاده از روش‌هایی که وجود دارد، اعلام کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود. برای اعتراض به جرائم رانندگی باید قبل از هر چیز با استفاده از روش‌های معتبر به استعلام خلافی خودرو بپردازید. تمامی روش‌هایی که معرفی کردیم، به‌دلیل اعتبار بالایی که دارند، قابل استفاده خواهند بود و می‌توان به نتیجه آن‌ها کاملاً اتکا کرد.

اعتراض به جرائم رانندگی باید با دلایل کاملاً منطقی صورت بگیرد. اگر دلایل غیرمنطقی برای اعتراض به جرائم رانندگی ارائه شود، درخواست بررسی نمی‌شود و درنتیجه راننده موظف است در مدت‌زمان مشخص‌شده مبلغ جریمه را پرداخت کند. باید توجه داشت که جرائم رانندگی تنها درصورتی باطل می‌شوند که به‌صورت اشتباه اعمال شده باشند؛ بنابراین برای دریافت تخفیف و کاهش مبلغ خلافی نباید اعتراض کرد؛ چون به نتیجه نخواهد رسید. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌توان برای اعتراض به خلافی خودرو داشت، حضور‌نداشتن در مکان ذکرشده در برگه خلافی است. اگر در زمان موردنظر در محل ذکرشده حضور نداشته‌اید، می‌توانید با اثبات آن این امکان را به وجود آورید تا جریمه اعمال‌شده برطرف شود. روش‌های زیادی برای اعتراض به جریمه رانندگی خودرو وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور است. با مراجعه به این مراکز می‌توانید به‌سرعت درخواست خود را ارائه دهید و در کمترین زمان ممکن نتیجه آن را دریافت کنید. برای مراجعه به مراکز اجرائیات پلیس راهور بهتر است ساعات ابتدایی صبح را انتخاب کنید.

روش دیگری که برای ثبت اعتراض به جرائم رانندگی وجود دارد، مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ است. با مراجعه به این مراکز می‌توان با در دست داشتن مدارک موردنیاز به ثبت درخواست پرداخت و در مدت‌زمانی مناسب نتیجه را دریافت کرد. معمولاً یک روز زمان خواهد برد تا نتیجه اعتراض به خلافی خودرو اعلام شود. اگر با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ به نتیجة موردنظر دست پیدا نکردید و با اعتراضی که انجام دادید، مخالفت شد پیشنهاد می‌شود به مراکز پلیس راهور مراجعه کنید تا در همان لحظه نتیجه نهایی اعلام شود. در این مرحله اگر با درخواستی که ارائه داده‌اید، مخالفت شود باید خلافی خودرو را پرداخت کنید و روش دیگری برای اعتراض به خلافی وجود ندارد.

 

مدارک موردنیاز برای اعتراض به جرائم رانندگی

برای ثبت درخواست اعتراض به جرائم رانندگی باید مدارک موردنیاز را به همراه داشته باشید؛ چون پلیس راهور در گام اول تمامی مدارک را بررسی می‌کند و اگر هرگونه نقص در آن وجود داشته باشد، درخواست اعتراض پذیرفته و بررسی نمی‌شود. مدرک شناسایی معتبر به همراه گواهینامه رانندگی از اصلی‌ترین مدارکی هستند که باید به همراه داشت. علاوه بر این باید قبل از مراجعه به پلیس راهور به دریافت خلافی و پرینت آن بپردازید؛ چون شخصی که به بررسی خلافی می‌پردازد، تنها همین برگه را بررسی می‌کند. کارت و سند مالکیت وسیله نقلیه نیز از مدارکی است که در زمان ثبت اعتراض به جرائم رانندگی باید به همراه داشت تا اعتراض بررسی و به آن ترتیب اثر داده شود.

 

انواع جریمه‌های رانندگی

جرائم رانندگی انواع مختلفی دارند و در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند که باید با آن‌ها آشنایی پیدا کرد؛ چون در زمان پرداخت خلافی و ثبت اعتراض کاربرد دارند. جریمه تسلیمی یکی از رایج‌ترین جریمه‌هایی است که رانندگان متخلف آن را دریافت می‌کنند. در مواقعی که رانندگان در حضور پلیس تخلفی را مرتکب می‌شوند و پلیس دستور ایست می‌دهد، این نوع جریمه را دریافت می‌کنند. جرائم تسلیمی باید به‌موقع و در مدت‌زمان ۶۰ روز پرداخت شوند؛ در غیر این صورت مبلغ آن‌ها مضاعف خواهد شد. جریمه‌های دوبرگی مشابه جرائم تسلیمی هستند؛ با این تفاوت که رانندگانی آن را دریافت می‌کنند که در زمان دریافت ایست از سوی پلیس راهور اطاعت نکرده و به مسیر خود ادامه می‌دهند. مبلغ جرائم دوبرگی به‌صورت مضاعف حساب می‌شود و باید ۲ مبلغ را پرداخت کرد. معمولاً برای جرائم دوبرگی نمی‌توان به‌راحتی اعتراض کرد.

جریمه الصاقی نوعی دیگر از جریمه‌هاست که در زمان نبود راننده و معمولاً این جریمه‌ها به‌دلیل پارک خودرو در مکان نامناسب صادر می‌شود. اگر جریمه‌های الصاقی طی ۶۰ روز پرداخت نشوند، مشمول جریمه مضاعف خواهند شد. جرائم ثبت‌شده از سوی دوربین‌های راهور هم نوع دیگری از جریمه‌ها هستند که به‌دلیل دقتی که دارند، معمولاً ثبت درخواست اعتراض برای آن‌ها نتیجه‌بخش نخواهد بود، اما در مواردی ممکن است اشتباهاتی نیز در آن‌ها رخ دهد؛ بنابراین اگر به اشتباه خلافی ثبت‌شده باشد، باید به آن اعتراض کرد.

جرائمی را که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شوند، می‌توان بعد از ۲ ماه هم پرداخت کرد و مشمول جریمه نمی‌شوند. این موضوع درمورد جرائم دوبرگی نیز صدق می‌کند.

 

پرداخت تکراری قبض خلافی

پرداخت تکراری قبض خلافی ممکن است برای بسیاری از رانندگان رخ داده باشد. اگر به اشتباه چند بار یک قبض را پرداخت کرده‌اید، باید به مراکز پلیس راهور مراجعه کنید و با در دست داشتن مدارک موجود به درخواست استرداد مبلغ پرداختی بپردازید؛ البته افرادی که از برخی سایت‌های معتبر اینترنتی برای پرداخت قبض خودرو استفاده کرده‌اند می‌توانند بدون مراجعه به پلیس راهور مبلغ پرداخت‌شده را دریافت یا در تراکنش‌های بعدی از آن استفاده کنند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای پرداخت خلافی خودرو از خدمات سایت‌های معتبر استفاده کنید.

 

پیگیری پرداخت خلافی

اگر با استفاده از روش‌های مختلف به پرداخت خلافی پرداخته‌اید، برای پیگیری آن می‌توانید به روش‌هایی که معرفی کردیم، به استعلام خلافی خودرو بپردازید. معمولاً در کمتر از ۲۴ ساعت خلافی پرداخت‌شده از سامانه‌های مختلف حذف خواهد شد. اگر بعد از ۷۲ ساعت

همچنان خلافی پرداخت‌شده در سامانه‌های مختلف وجود داشت بهتر است با در دست داشتن اطلاعات پرداخت به پلیس +۱۰ مراجعه کنید تا دلیل ثبت‌نشدن در سیستم بررسی شود.

منبع car.ir


نظرات

  • علی علی (31 مرداد 1401 ساعت 07:20)

    بررسی‌نکردن خلافی خودرو سبب می‌شود تا میزان آن‌ها در طول زمان به‌مرور زیاد شده و پرداخت هزینه آن‌ها به کار سختی تبدیل شود.
    این برای کشورهای با تورم تک رقمی تو ایران هر چی را ندی سود کردی یک میلیون الان را نده 5 سال بعداگه بدی پنج درصد ارزشش را دادی