مازراتی گیبلی خودروی سدان لوکس متوسط (سگمنت E) کمپانی ایتالیایی مازراتی است که از سال 2013 روی خط تولید قرار گرفته و تولید آن تا کنون ادامه دارد. این سدان لوکس ایتالیایی در نسخه های مختلفی از جمله بنزینی، دیزلی و هیبریدی تولید می شود که در ایران نسخه بنزینی قابل تهیه است.
مزایا و معایب
+ طراحی جذاب
+ کیفیت ساخت بسیار بالا
+ شتاب و هندلینگ قوی
+ صدای اگزوز گوش نواز
- هزینه های نگهداری بالا
- حساسیت به بنزین و روغن
- محدودیت خدمات پس از فروش
- آپشن های کمتر از رقبای آلمانی
مازراتی گیبلی در نسخه عادی از یک موتور 3 لیتری V6 تویین توربو بهره می برد که توانایی تولید 325 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT ساخت کمپانی ZF آلمان به چرخ های عقب خودرو منتقل شده و گیبلی را طی 5.6 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 263 کیلومتر بر ساعت بنا به اعلام کمپانی است.
اما اگر صاحب یک دستگاه از مدل Q4 این خودرو باشید، همه چیز بسیار متفاوت خواهد بود. در آن صورت پیشرانه شما با تولید 404 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور و انتقال آن ها به هر 4 چهار چرخ خودرو، تجربه ای بسیار جذاب تر از رانندگی با شتاب صفر تا صد 4.8 ثانیه را در اختیار شما قرار خواهد داد.
مازراتی گیبلی به 7 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو، پرده ای و زانویی راننده مجهز شده و همچنین 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ نیز دارد و خودروی مطمئن و ایمنی محسوب می شود. سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA نیز ایمنی ضمن رانندگی را در این خودرو افزایش می دهند.
زمان صحبت از طراحی ظاهری، معمولا نمی شود ایراد چندانی از ایتالیایی ها گرفت، به خصوص اگر ایتالیایی مورد نظر ما از برند مازراتی باشد! مزراتی گیبلی در نگاه اول یک کواتروپورته کوچک و جمع و جور است که چهره بسیار جذاب و گیرایی دارد. چراغ های باریک، کشیده و خشن، جلو پنجره بزرگ با نشان جذاب مازراتی در میان آن، کاپوت و گلگیر های عضلانی، خط شانه و بدنه پهن و در نهایت طراحی منطقی عقب خودرو مواردی هستند که در کنار هم باعث شده اند گیبلی به یک خودروی خیره کننده در خیابان ها تبدیل شود.
در داخل کابین اما اوضاع مقداری متفاوت است، هر چقدر ظاهر گیبلی خاص و دلربا بود، داخل کابین آن بسیار ساده طراحی شده که ممکن است به مذاق بسیاری از طرفداران خودرو های لوکس خوش نیاید. هر چند در دست گرفتن فرمان زیبای این خودرو و لمس کردن چرم های کم نظیر آن حس فوق العاده ای به راننده منتقل می کنند، اما به طور کلی به جز کیفیت ساخت بالا و ساعت آنالوگ روی داشبورد هیچ چیز خاصی در کابین گیبلی دیده نمی شود.
جمع بندی
گیبلی در بازار ایران قیمت بسیار گزافی داشته و خرید آن در وهله اول جنبه تجملاتی دارد. ب ام و 530i و بنز E200 W213 با قیمت کمتر، امکانات بیشتر، کابین لوکس تر و جادار تر و همچنین بازار خرید داغ تری را ارائه می کنند. مازراتی با قوای حرکتی و پرفورمنس بهتر، کیفیت ساخت بالاتر و ظاهری جذاب تجربه رانندگی بسیار متفاوتی را نسبت به آلمانی ها ارائه می کند.
در مجموع باید گفت که مازراتی گیبلی مناسب افرادی است که به دنبال یک خودروی خاص و تجملاتی با پرفورمنس قوی و صدای اگزوز خاص هستند و هزینه های نگهداری و آپشن های کمتر برای ایشان اهمیت چندانی ندارد.