ب ام و ۵۳۰i یکی از اعضای خانواده سری ۵ اتاق G۳۰ و هفتمین نسل از خانواده سدان های لوکس بزرگ (سگمنت E) کمپانی ب ام و است که با نام تجاری ب ام و سری ۵ شناخته می شوند. سری ۵ اتاق G۳۰ در سال ۲۰۱۶ معرفی و فروش آن از سال ۲۰۱۷ آغاز شد تا جایگزینی برای نسل قبلی این خودرو یا همان اتاق F۱۰ باشد. سری ۵ جدید با ۱۱ موتور جدید شامل ۵ موتور بنزینی، ۵ موتور دیزلی و ۱ موتور برقی به بازار های جهانی عرضه شد و فروش فوق العاده ای را تجربه کرد.
در ایران نیز عرضه این خودرو همزمان با بازار های جهانی اتفاق افتاد و پرشیا خودرو، نمایندگی رسمی BMW در ایران از سال 2017 اقدام به وارد کردن سری۵ جدید به خاک ایران کرد. با وجود اینکه در خارج از ایران تنوع قوای فنی زیادی برای G۳۰ وجود داشت، به علت محدودیت های قانونی وضع شده توسط دولت تنها نسخه ۵۳۰i این خودرو به کشور وارد شد و تنها پس از گذشت یک سال در اواسط سال 2018 با وضع قانون ممنوعیت واردات خودرو پای ۵۳۰i نیز از خاک ایران بریده شد.
+ کیفیت ساخت بالا
+ شتاب و هندلینگ قوی
+ امکانات فراوان و ایمنی بالا
+ استهلاک کمتر نسبت به 528i
- واردات محدود
- هزینه نگهداری بالا
- حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین
بی ام و ۵۳۰i از یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری سینگل توربو با کد B48B20 استفاده می کند که توانایی تولید حداکثر ۲۵۲ اسب بخار قدرت در بازه 5200 الی 6500 دور در دقیقه و 350 نیوتن متر گشتاور از 1450 تا 4800 دور در دقیقه را دارد. با وجود اینکه موتور B48 جدید بی ام و توان تولیدی نزدیکی به موتور N20 استفاده شده روی نسل قبلی سری ۵ با کد ۵۲۸i دارد، باید گفت که در موتور جدید بسیاری از مشکلات موجود در N20 حل شده و ۵۳۰i G۳۰ در مقایسه با ۵۲۸i F۱۰ خودرویی قابل اعتماد تر و کم استهلاک تر است.
همچنین شایان ذکر است که توربو TD04 ساخت میتسوبیشی استفاده شده در این خودرو، یک توربو تویین اسکرول بوده و بر خلاف برخی باور های غلط، ۵۳۰i خودرویی تویین توربو نیست.
توان تولید شده توسط موتور B48 جدید از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های عقب منتقل می شود و ۵۳۰i را طی 6.2 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز به مانند سایر خودرو های بی ام و روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
بی ام و 530i جدید در محور جلو از سیستم تعلیق مستقل دو جناغی و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور جلو و عقب دیسکی خنک شونده بوده و به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی اضطراری EBA و کنترل ترمز ها در پیچ CBC نیز مجهزند.
ب ام و۵۳۰i جدید از استاندارد آلایندگی یورو 6 بهره برده و به طور میانگین 5.9 لیتر در صد کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی بنزین مصرف می کند که با توجه به وزن 1615 کیلوگرمی خودرو و پرفورمنس چشمگیر آن، عددی بی نقص تلقی می شود.
بی ام و۵۳۰i جدید به طور کلی خودرویی بزرگ و جادار تر از ۵۲۸i های قبلی بوده و از لحاظ ابعاد به سری ۷ نزدیک تر شده است. با یک نگاه اجمالی، کاملا مبرهن است که در حال تماشای یک بی ام و سری ۵ هستیم زیرا اصول اولیه BMW بر مبنای حفظ اصالت در طراحی کاملا در G۳۰ رعایت شده اند. اما با نگاهی دقیق تر، متوجه تغییراتی می شویم که چهره این خودرو را مدرن تر کرده اند؛ چراغ های خودرو در جلو و عقب کشیده تر شده و برای اولین بار در طول تاریخ، بی ام و از جلو پنجره بزرگ متصل به چراغ ها در نمای جلویی سری 5 خود استفاده کرده است و در مجموع می توان گفت ۵۳۰i G۳۰ چهره بسیار جذابی دارد که به سختی می توان ایرادی از آن گرفت.
همچنین این خودرو به طور کلی در دو نسخه عادی و M پکیج در بازار قابل تهیه است که در طراحی ظاهری و کابین تفاوت هایی با یکدیگر دارند؛ 530i ام پکیج سپر جلو، عقب و رکاب اسپرت تری دارد و همچنین در نسخه M پکیج سر اگزوز های خودرو بجای گرد، کتابی هستند. در کابین نیز پارکابی های با نشان M و فرمان 3 شاخه با طرح متفاوت، تفاوت های میان این دو نسخه را تشکیل می دهند.
تعداد محدودی ب ام و سری 5 با کد اتاق G30 نیز در انتهای سال 2016 با کیت بدنه اسپرت لاین در ایران عرضه شده اند که دارای تفاوت هایی در سپر ها، خروجی های اگزوز و رینگ ها با نمونه ام پکیج هستند.
اوضاع در کابین خودرو حتی از این هم بهتر است! اگر تجربه سواری سری 5 اتاق F10 را داشته باشید احتمالا می دانید که در آن اتاق، کیفیت متریال و چرم های بکار رفته در کابین تناسب چندانی با قیمت و سگمنت خودرو نداشتند. اما در سری 5 اتاق G30 با کابینی به مراتب لوکس تر و کاملا با کیفیت مواجهیم که جای چندانی برای گله کردن باقی نمی گذارد. 530i هر آنچه که از یک سدان اسپرت لوکس انتظار داشته باشید را در اختیار شما قرار می دهد؛ طراحی داخلی جذاب، کیفیت بالا، فرمان خوش دست و آپشن های فراوان!
ب ام و ۵۳۰i به ۸ ایربگ (شامل ایربگ راننده و سرنشین جلو، زانویی راننده و زانویی سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای) مجهز است. همچنین این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده و امنیت سرنشینان را به طور کامل در تصادفات حفظ می کند. همچنین این خودرو مجهز به لیست بلند و بالایی از تجهیزات و سیستم های کمک رانندگی است؛ سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، رادار فاصله، رادار بین خطوط، رادار تصادف جلو و عقب، رادار نقطه کور و سیستم تابلو خوان امکاناتی هستند که امنیت خودرو در هنگام رانندگی را افزایش می دهند.
به لحاظ امکانات رفاهی، بی ام و ۵۳۰i G۳۰ خودرویی تقریبا بی نقص بوده و لیست بی شماری از تجهیزات رفاهی و آپشن ها را در اختیار راننده و سرنشینان خودرو قرار می دهد. ۵۳۰i در ۳ تریم مختلف یعنی پرفکشن، چمپیون و ویژن اسپرت به بازار ایران آمده که در بند های زیر تفاوت های موجود میان این تریم ها را نوشته ایم:
تریم فول این خودرو محسوب می شود که تنها در مدل ۲۰۱۸ در بازار ایران قابل تهیه است. امکاناتی نظیر ریموت کنترل هوشمند با قابلیت پارک کردن خودرو از راه دور، سیستم وکیوم درب ها، درب هوشمند صندوق عقب، نایت ویژن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 4 کاناله، صندلی های جلو برقی به همراه گرمکن، سردکن، مموری و ماساژور، صندلی های عقب گرمکن دار، پرده برقی شیشه های عقب، چراغ های جلو LED هوشمند با نور بالای اتوماتیک و قابلیت گردش در پیچ AFS، هدآپ دیسپلی، درایو مود، کی لس استارتر، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم اتو استارت/استاپ، سیستم صوتی باورز B&W، سیستم مالتی مدیا iDrive 6 با مانیتور 8.8 اینچی و موس در ردیف جلو و دو مانیتور در ردیف عقب، اسکای لانژ، کروز کنترل هوشمند، سنسور TPMS، سنسور نور و باران، نور پردازی داخل کابین و… تنها بخشی از دریای امکانات موجود در این خودرو هستند که تمام آن ها را می توان در ۵۳۰i پرفکشن پیدا کرد.
تریم ویژن اسپرت ۵۳۰i نیز به مانند پرفکشن نسخه فول آپشن این خودرو محسوب شده و مواردی مانند سقف جیر، سیستم صوتی باورز، نایت ویژن و اسکای لانژ را به صورت پیش فرض روی خود دارد.
تنها تفاوت 530i ویژن اسپرت با پرفکشن در این مورد است که ۵۳۰i ویژن اسپرت در سال ۲۰۱۷ و ۵۳۰i پرفکشن در سال ۲۰۱۸ عرضه شده اند.
تریم نیمه فول محسوب می شود. بسیاری از امکانات رفاهی تریم فول در این تریم نیز ارائه می شوند اما چمپیون فاقد مواردی مانند سیستم صوتی باورز بوده و سیستم صوتی آن از برند تجاری هارمن کاردون است. نایت ویژن، سقف جیر، اسکای لانژ و... به صورت سفارشی بر روی این تریم قرار می گیرند. این تریم فقط در سال ۲۰۱۷ داخل ایران عرضه شده است.
با وجود قیمت های عجیبی که در بازار خودرو های لوکس در جریان است، خرید یک بی ام و ۵۳۰i ۲۰۱۷ کار چندان راحتی نیست. اما با فرض اینکه قصد خرید در این بازه قیمتی را داریم نگاهی اجمالی به رقبای ۵۳۰i ۲۰۱۷ می اندازیم؛ مرسدس بنز E۲۰۰ W۲۱۳ اولین و اصلی ترین رقیب ۵۳۰i در این بازه قیمتی است. باید گفت که ۵۳۰i در مقایسه با E۲۰۰ از پرفورمنس بهتر، بازار خرید و فروش داغ تر و خدمات پس از فروش بسیار گسترده تری برخوردار است که ارزش خرید آن را بالا می برد. E۲۰۰ نیز در مقابل احتمالا می تواند با طراحی متفاوت و کابین لوکس تر برخی از مشتریان را به سوی خود جذب کند اما قیمت بالاتر آن نسبت به ب ام و باعث می شود تا ارزش خرید آن کاهش پیدا کند.
بی ام و ۷۳۰Li دیگر خودرویی است که با مقداری افزایش بودجه در این بازه قیمت ب ام و 530i قابل تهیه است. ۷۳۰Li مانند ۵۳۰0i مناسب رانندگی اسپرت نیست و به علت ابعاد بزرگ، رانندگی در شهر با آن می تواند طاقت فرسا باشد. اما از سوی دیگر امکانات رفاهی بیشتر آن در مقایسه با ۵۳۰i و سیستمی نظیر تعلیق هوشمند که در 530i وجود ندارد، 730Li را به گزینه جذابی تبدیل می کند.
همچنین اگر از سن و سال خودرو فاکتور بگیریم، گزینه های جذابی نظیر بنز CLS۵۰۰، ب ام و ۶۵۰i گرن کوپه و پورشه پانامرا نیز با این قیمت ها قابل تهیه اند که با موتور های ۸ سیلندر قدرتمند خود تجربه فوق العاده ای از رانندگی را ارائه می دهند اما از سوی دیگر به علت سن و سال بیشتر، نگهداری از آن ها پر هزینه تر است.
در مجموع می توان نتیجه گرفت که بی ام و ۵۳۰i G۳۰ به علت سال ساخت جدید تر، پرفورمنس بالا، لوکس بودن کابین و امکانات رفاهی فراوان و کافی، بازار خوب و خدمات پس از فروش عالی گزینه ای مطمئن برای خرید است که می تواند اکثر سلایق را پوشش دهد.