بیسو T5 دومین خودروی شرکت چینی بیسو است و در سال 2017 به بازار معرفی و عرضه شد که سیف خودرو تصمیم به معرفی و عرضه آن به بازار ایران گرفت. بیسو T5 یکی از محصولات شرکت نوپای بیسو است. شرکت بیسو زیرمجموعه کمپانی بایک چین است که از سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرده است.
سیف خودرو ابتدا عرضه محصولات کمپانی ژاپنی سوبارو را داشت اما نتوانست موفق عمل کند و به خاطر تحریم ها سوبارو از ایران رفت. سیف خودرو پس از سکوت زیادی تصمیم به عرضه محصولات بیسو گرفت. در ادامه به معرفی این خودروی 7 نفره چینی میپردازیم.
بررسی طراحی ظاهری بیسو T5
طراحی بیسو T5 کمی گنگ و ناموزون است و با نگاهی به ظاهر آن پی به زبان طراحی بیسو میبریم که در مدل T3 نیز شاهد همین خط طراحی هستیم.
هنگامی که به نمای روبروی بیسو T5 نگاه میاندازیم طراحی خشن و جدی را شاهد هستیم. چراغهای جلو طراحی کشیدهای دارند و با خطوط شکسته و زاویه دار زیادی طراحی شدهاند. جلوپنجره بیسو T5 خیلی کشیده و بزرگ قرار دارد و از دو طرف تا بالای چراغ های جلو رفته است. از تلاش های بیسو T5 برای جلوه بهتر این است که جلوپنجره از دو طرف با خطوط کرومی تزئین شده است. لوگوی بیسو به همراه دوربین جلو که زیر آن تعبیه شده است وسط جلو پنجره این خودرو قرار گرفتهاند.
سپر بیسو T5 بزرگ و یک تکه است که تا زیر چراغهای جلو کشیده شده و از دو بخش نیز تشکیل شده که یک بخش همرنگ بدنه و بخش دیگر مشکی رنگ است. قسمت مشکی رنگ سپر بیسو T5 میزبان یک ورودی هوای بزرگ دیگر در وسط، سنسور های جلو، دو مه شکن بزرگ در دو طرف و یک خط کرومی سرتاسری است. روی سپر خودرو خطوط طراحی متعددی وجود دارد که دو خط آن در دو طرف کاپوت خیلی عمیق و حجیم طراحی شده که طراحی بیسو T5 را عضلانیتر کردهاند.
به نمای جانبی بیسو T5 که میرسیم طراحی کشیده و مکعبی خودرو کاملا واضح است. طول خودرو بخاطر حضور ردیف سوم کشیدهتر از حد معمول است و باعث شده تا این خودرو بیشتر شبیه به ونها شود. خط شانه بیسو T5 از انتهای چراغ عقب شروع شده و با گذشتن از دستگیره دربها تا ابتدای گلگیر جلو کشیده شده است. خط رکاب بیسو T5 نیز کمی عمیق طراحی شده و ظاهر جانبی خودرو را عضلانیتر کرده است. شیشه دربهای جانبی خودرو اندازه بزرگی دارند. فریم دور دربهای بیسو T5 نیز به صورت دو رنگ قرار دارند. وجود حجم دهیهای بالای تمام گلگیرهای خودرو باعث شده تا بیسو T5 عضلانیتر به نظر برسد. رینگها طراحی خوبی دارند اما به نظر میرسد زیادی برای این اتاق کوچک هستند و همین یک نکته منفی برای بیسو T5 است.
نمای عقب بیسو T5 سادهترین بخش ظاهری این خودرو است. چراغهای عقب به صورت دو تکه و کشیده طراحی شدهاند. درب صندوق بیسو T5 یک تکه و بزرگ است که در بالاترین قسمت خود میزبان یک باله کشیده و دورنگ است که چراغ سوم ترمز نیز میان آن قرار گرفته است. عبارت BISU AUTO میان چراغهای عقب نیز حک شده است. یکی از نکات منفی بیسو تی 5 دستگیره درب صندوق آن است که خیلی بزرگ وسط درب واقع شده که اثر منفی روی نمای عقب خودرو داشته است.
سپر خودرو نیز به صورت دو تکه و بزرگ طراحی شده که چراغهای مهشکن در دو طرف آن تعبیه شده است. یک دیفیوزر ساده کرومی نیز در پایین ترین بخش سپر قرار گرفته مه میزبان یک جفت اگزوز در سمت چپ خودرو است.
بررسی مشخصات فنی بیسو T5
بیسو T5 طبق معمول سایر خودروهای چینی به یک موتور 1/5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است که این موتور توانایی تولید 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتنمتر گشتاور را دارد. دو جعبه دنده متفاوت برای بیسو T5 در بازار چین در نظر گرفته شد که سیف خودرو تصمیم گرفت نسخه اتوماتیک را به ایران بیاورد. بیسو T5 بازار ایران به یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک مجهز شده که وظیفه آن انتقال قدرت موتور به چرخهای جلو است. طبق اعلام کمپانی بیسو شتاب 0 تا 100 بیسو T5 حدود 14/5 ثانیه و مصرف ترکیبی آن حدود 8/7 لیتر در 100 کیلومتر است. بیسو T5 تنها به صورت تک دیفرانسیل عرضه شده و امکان سفارش به صورت دو دیفرانسیل وجود ندارد.
بررسی کابین و فضای داخلی بیسو T5
زمانی که وارد کابین بیسو T5 شوید با طراحی بروز و زیبایی روبرو خواهید شد. یک نمایشگر بزرگ 9 اینچی در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفته است و زید آن نیز دو خروجی تهویه مطبوع به همراه کلید فلاشر تعبیه شده است. نیمه پایینی داشبورد نیز ابتدا بخش کنترل سیستم صوتی خودرو قرار گرفته و زیر آن نیز قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع که از حالت اتوماتیک نیز پشتیبانی میکند. یکی از نکات مثبت کابین بیسو T5 استفاده از ادوات کرومی در داشبورد است که نمای کلی داشبورد را بروزتر کرده است. فرمان بیسو T5 ظاهر D کات دارد و به صورت 4 شاخه با تزئینات کرومی طراحی شده که میزبان کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل است.
به لطف فاصله محوری خوب، بیسو T5 خودروی جاداری است. فضای سر و پا برای سرنشینان ردیف اول و دوم خودرو کاملا مناسب است. ردیف سوم بیسو T5 نیز در مقایسه با دیگر رقبای بازار جادارتر و دلبازتر است. البته که در صورت استفاده از ردیف سوم باید قید صندوق عقب را بزنید.
امکانات رفاهی و ایمنی بیسو T5
بیسو T5 از نظر امکانات رفاهی در رتبه خوبی قرار میگیرد. این خودرو امکاناتی نظیر:
کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دی لایت، چراغهای مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی دو حالته با روکش چرم و دکمههای کنترل از نوع حساس به سرعت، سیستم صوتی با هفت اسپیکر، نمایشگر لمسی دوربینهای عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، USB، نمایشگر ۴ اینچی صفحه کیلومتر، دوربین جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات ۶ حالته برقی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته برقی، صندلیهای عقب تاشونده دوتکه، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس، صندوق برقی با جک، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما و سانروف را داراست.
بیسو T5 از نظر ایمنی مورد تست و بررسی قرار نگرفته است اما با در نظر گرفتن امکانات ایمنی آن احتمال میرود که خودروی قابل قبولی باشد. این خودرو به ۶ کیسهی هوا، قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت، سنسور پارک روی سپر عقب و جلو، صندلی های عقب مجهز به ایزوفیکس (Isofix)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه با ترمز اضطراری پیشرانه (BOS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، فناوری کنترل کشش (TCS)، سیستم حفظ تعادل (ESC) و نگه دارنده خودرو در شیب مجهز شده است.
بررسی بازار و قیمت بیسو T5
بیسو تی 5 هیچگاه به خط تولید سیف خودرو نرسید. با اینکه این خودرو در نمایشگاههای متعددی رونمایی و به معرض دید عموم قرار گرفت و همچنین قیمت حدودی 250 میلیون تومانی را در سال 1398 سیف خودرو برای این خودرو مشخص کرد اما بنا به دلایلی این شرکت از تولید و عرضه آن دست کشید.
نتیجه گیری
بیسو T5 خودروی خوش ساختی است که با وجود نکات ضعف و قوت اما هیچگاه پایش به بازار ایران نرسید. این خودرو میتوانست رقیب خوبی برای خودروهایی نظیر بورگوارد BX7 ، هاوال H2 و زوتی دامای X7 باشد اما بخت با بیسو T5 یار نبود و هنوز نیامده به بازار ایران رفت.
من امروز رفتم نمایندگی با بیسو تی 5 خداحافظی کردم و به جای ان swm g01 f ثبت نام کردم گفتند خرداد 99 تحویل میدهیم.
از نمایندگی تماس گرفتند که بیسو تی 5 با خیلی تاخیر میاید اگر میخواهید بیایید جایگزین ببرید . من قبول نکردم . ایا اگه اجبار کنند جایی است که شکایت کنیم ؟
چی میشد اگه مدیر سیف خودرو تی 5 رو با موتور 2000 سی سی میداد بیرون هم یه حالی به خریداران میداد هم رغیبان و حسودان رو کیش و مات میکرد .