در این متن،قصد داریم نگاهی به آمار فروش سال 2018 برخی برندهای چینی مستقر در بازار ایران داشته باشیم. اینها ازجمله برندهایی هستند که فروش آنها در سال گذشته میلادی در بازار چین در سال 2018 کمتر از صد هزار دستگاه بود.
هایما همان برندی است که اکنون با شرکت ایرانخودرو کار میکند و عمدتاً با دو کراساوور جذاب خود ازجمله S5 و S7 در بازار ایران شناخته میشود. در پارسال، هایما با افتی قابلتوجه در بازار چین مواجه بود و مجموع رقم فروش آن از رقم 139,963 دستگاه در سال 2017 به 89,280 دستگاه در سال 2018 رسید.
برلیانس برندی کاملاً شناخته شده در بازار ایران است و محصولات آن ازجمله هاچبکهای H220/H320 و سدانهای H230/H330 در پارسخودرو مونتاژ میشوند. این برند که اتفاقاً در بازار ایران نسبتاً محبوب است در خود چین چندان خوشاقبال نیست و فروش آن از رقم 101,317 دستگاه در سال 2017 به 79,927 دستگاه در سال 2018 کاهش یافت.
هن تنگ از زمره برندهایی است که اخیراً وارد کشورمان شده است و فعلاً دو محصول نسبتاً زیبا و با کیفیت آن ازجمله کراساوورهای X5 و X7 در عظیم خودرو مونتاژ میشوند. فروش هنتنگ با رشدی ناچیز از رقم 62,020 دستگاه در سال 2017 به 64,357 دستگاه در سال 2018 افزاش یافت.
لیفان ازجمله نخستین برندهای چینی بود که پای به خاک کشورمان گذاشت ولی هنوز بهرغم گذشت بیش از یک دهه، نتوانست همپای چری و جک در بازار داخلیمان مطرح شود. این برند که فعلاً عرضه محصولات آن به خودروسازان بم واگذار شده است سال سختی را در چین در پشت سر گذاشت و میزان فروش آن با سیری نزولی از رقم 108,234 دستگاه در سال 2017 به 58,240 دستگاه در سال 2018 رسید.
بورگوارد یک برند قدیمی آلمانی است که چند سال پیش توسط شرکت فوتون چین احیاء شد و فعلاً نیز، محصولات آن در تأسیسات فوتون و در خاک اصلی چین تولید میشوند. طی سالیان اخیر، دو مدل از محصولات با کیفیت و خوشفرم این برند توسط شرکت کیان موتور وارنا به کشورمان وارد شده و اتفاقاً توجهات بسیاری از عشاق خودرو را هم به خود جلب نمودند. با این حال، گرد رکود در بازار چین دامنگیر این برند اصیل و کهنهکار نیز شد و مجموع فروش آن از رقم 44,380 دستگاه در سال 2017 به 32,942 دستگاه در سال 2018 کاهش یافت.
بیسو شرکتی است که هدف خود را ارائه محصولاتی اقتصادی اما لوکس تعریف کرده است و فعلاً نیز خط تولید دو کراساوور آن ازجمله T3 و T5 توسط سیف خودرو و در محل شرکت مرتب خودرو راهاندازی شده است. با این وجود، به نظر میرسد که محصولات این شرکت نوپا در خود چین از اقبال چندانی نزد مشتریان آن دیار برخوردار نیستند و فروش آن با افتی شایان توجه از رقم 47,245 دستگاه در سال 2017 به 26,448 دستگاه در سال 2018 رسید.