دامای X7 2000 توربو 2018-اکنون

کشور
چین چین
شرکت خدمات دهنده
یاران خودرو اروند
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
نامشخص
قیمت بازار
نامشخص
مشخصات فنی دامای X7 2000 توربو
220 KM/H
حداکثر سرعت
0 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
شاسی بلند
حجم موتور
2000 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی
9.3 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1731 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو235/R19
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب235/55R19
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)177 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)250 نیوتن متر در 2400 تا 4400 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)88.5 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک60 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزچهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله)، دارای سیستم کمکی ترمز (EBA/BA/BAS)، سیستم ترمز هوشمند (BRAKE OVERRIDE)،
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون چند مفصلی
تعلیق عقبمستقل چند اتصالی
نوع سیستم فرمانبرقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت220 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)0 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی5سال یا 150000 کیلومتر
امکانات رفاهی دامای X7 2000 توربو
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )دارای 6 کیسه هوای ایمنی در 10 نقطه (جلو، جانبی و پرده ای)
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESC) ، سیستم کنترل کشش (TCS)
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ورود بدون کلید، کلید هوشمند با استارت دکمه ای و قفل مرکزی، دارای سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)
سیستم فرمان و هدایت پذیریبرقی
نوع غربیلکفرمان طرح دی کات، 3 شاخه دارای روکش چرمی + دکمه های سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم پایش آلایندگی هوای داخل کابین، دارای سیستم تهویه دوکاناله با دریچه هوای مجزا برای ردیف عقب
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی مجهز به 8 بلندگو و ساب ووفر
سیستمهای مولتی مدیادارای مانیتور 10 اینچی لمسی با قابلیت مدیریت فایل ها، دارای بلوتوث، فرمان صوتی، مسیریاب با نقشه ایران
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی لوکس، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو، صندلی راننده مجهز به حافظه
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی لوکس،صندلی های عقب تاشو، مجهز به ISOFIX
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی تاشو با قابلیت تنظیم برقی دارای گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک
سیستم شیشه ها4 شیشه برقی اتوماتیک، مجهز به سنسور باران برای کنترل اتوماتیک برف پاک کن، دارای سیستم بستن خودکار شیشه های خودرو پس از خروج (power windows)
سیستم های سقفسقف شیشه ای پاناروما برقی + ریل های سقفی
سیستم روشنایی جلوچراغ های LED به همراه دی لایت، کنترل اتوماتیک سیستم روشنایی (سنسور نور)، دارای چراغ بدرقه
سیستم روشنایی عقبچراغ های ال ای دی / دارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالدارای سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز پارک الکترونیکی (EPB)، دارای سیستم اتوهلد، دارای سیستم روشن و خاموش شدن خودکار پیشرانه (AUTO START/ STOP)، سیستم کنترل فشار باد تایر ها TPMS
سیستم های کمک رانندگیسنسور پارک جلو، عقب و جانبی، دوربین عقب، رادار شناسایی نقطه کور (BSD)، دارای سیستم کروز کنترل، دارای قابلیت انتخاب دو حالت رانندگی نرمال و اسپرت

دامای X7 یکی از خودروهای تولیدی برند دامای زیر مجموعه کمپانی زوتی است که در سال 2016 در نمایشگاه چنگدو چین رونمایی و به بازار عرضه شد. ابن خودرو بزرگ‌ترین خودروی تولیدی زوتی است. کمپانی زوتی برای ایرانی‌ها کمپانی نسبتا شناخته شده‌ای است چرا که تا قبل از عرضه دامای X7 و دامای X5 توسط شرکت یاران خودرو اروند، سایپا خودروی Z300 آن را با نام آریو و ریگان موتور خودروی T600 زوتی را با نام کوپا T210 به بازار ایران آوردند.

سال 1396 بود که شرکت یاران خودروی اروند به عنوان نماینده رسمی دامای در ایران معرفی شد و در ابتدا قرار بود که دامای X7 و X5 را به صورت وارداتی به ایران بیاورد و پس از تکمیل خط تولید خود این دو محصول را مونتاژ کند اما با بازگشت مجدد تحریم‌ها بسیاری از برندهای چینی از جمله زوتی مجبور به رفتن از ایران شدند و شرکت یاران خودروی اروند هیچ‌گاه نتوانست این خودروها را به مونتاژ برساند به علاوه اینکه در واردات و ترخیص مدل‌های اولیه نیز دچار مشکل شد و تنها تعداد بسیار کمی دامای X7 به دست مشتریان رسید.

 

دامای X7.jpg

 

  بررسی طراحی ظاهری

الگو گرفتن و یا بهتر بگوییم کپی کردن، شاخصه اصلی چین‌ها در تولید خودرو از دیرباز بوده است. دامای X7 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از نظر طراحی کلی کاملا شبیه به محصولات فولکس واگن خصوصا مدل مفهومی فولکس واگن CROSS BLUE و فولکس واگن اطلس است اما دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه، هردو جانسوزند اما این کجا و آن کجا!

نمای جلوی دامای X7 حالت خشن و اسپرتی دارد. چراغ‌های جلو طراحی دو تکه و چند وجهی دارند. جلوپنجره خودرو نیز مستطیلی، مشبک و چسبیده به چراغ‌های جلو طراحی شده و میزبان دو خط کرومی که یکی از بالای چراغ‌ها و دیگری از وسط چراغ‌ها کشیده شده به همراه لوگوی دامای است.

کاپوت و سپر دامای X7 از خطوط شکسته و عمیقی تشکیل شده‌اند که طراحی جلوی این خودرو را به شدت عضلانی کرده است. قسمت سپر نیز میزبان یک ورودی هوای موتور مجزا به همراه چراغ‌های روز و سنسورهای جلو است که توسط یک خط کرومی از یکدیگر جدا شده‌اند. این حجم دهی های روی سپر و کاپوت دامای X7 علاوه بر اسپرت جلوه دادن خودرو حس یک شاسی بلند لوکس را نیز به بیننده القا می‌کند که از نکات مثبت دامای X7 است.

 

نمای جلوی دامای X7.jpg

 

هنگامی که به نمای جانبی دامای X7 می‌رسیم اسپرت بودن خودرو بیشتر به چشم می‌آید که آن هم بخاطر خطوط عمیق و برجسته روی بدنه، زاویه و طراحی شیشه‌های جانبی است. خط شانه دامای X7 از روی گلگیر جلو شروع شده و با گذشتن از دستگیره درب‌ها تا روی گلگیر عقب کشیده و محو شده است. شیشه درب عقب اندازه کوچکی دارد و در نتیجه فضای کابین برای سرنشینان عقب ممکن است کمی تنگ باشد. وجود روف ریل‌های کرومی و همچنین طراحی و اندازه رینگ‌ها در دامای X7 کمک قابل توجهی به اسپرت جلوه دادن نمای کناری این خودرو داده است.

 

نمای جانبی دامای X7 آبی.jpg

 

به نمای عقب دامای X7 که می‌رسیم همان فولکس واگن اطلس را می‌بینیم با اندکی دخل و تصرف! چراغ‌ها فرم L شکل و دوتکه‌ای دارند که تا کنار خودرو کشیده شده‌اند. درب صندوق به صورت یک تکه و با زاویه‌ای نسبتا زیاد طراحی شده که حالتی صندوقدار را به دامای X7 بخشیده است. یک خط کرومی صاف به صورت سرتاسری زیر چراغ‌های عقب کشیده شده و زیر آن محل نصب پلاک به صورت کشیده و ذوزنقه‌ای شکل تعبیه شده است. از نکات منفی نمای عقب فونت نوشتاری عبارت Zotye Domy است که اصلا به ظاهر خودرو نمی‌خورد. سپر دامای X7 بزرگ و یک تکه تعبیه شده و طراحی مناسبی دارد. همچنین یک قاب چند ضلعی و کشیده کرومی پایین آن خودنمایی می‌کند که داخل آن چراغ‌های مه‌شکن و شب‌نما ها قرار گرفته‌اند.

 

نمای سه رخ عقب دامای X7 سفید.jpg

 

  بررسی مشخصات فنی

دامای X7 در بازار چین با دو موتور 1/8 و 2 لیتری عرضه می‌شود اما نسخه‌ای که در بازار ایران به فروش رسید تنها به موتور 2 لیتری توربو شارژ مجهز شده که این موتور توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را داراست. این موتور توسط میتسوبیشی توسعه داده شده است. قدرت تولید شده این موتور توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

مصرف سوخت اعلام شده برای این خودرو به صورت ترکیبی 9/3 لیتر در هر 100 کیلومتر و شتاب 0 تا 100 آن نیز حدود 10 ثانیه است.

سیستم تعلیق دامای X7 در جلو مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله است که سواری قابل قبولی را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

 

عکس موتور دامای X7.jpg

 

لوگوی دامای X7.jpg

 

بررسی کابین و فضای داخلی

هنگام ورود به داخل کابین دامای X7 با یک فضای جادار و طراحی مناسبی روبرو هستیم که آن را نیز کماکان مدیون الگوی آلمانی خودش است. ظاهر داشبورد با خطوط صاف و شکسته زیادی تزئین شده و جلوه جعبه‌ای شکل دارد. یک نمایشگر بزرگ وسط داشبورد تعبیه شده و خروجی‌های تهویه مطبوع نیز در طرفین نمایشگر به صورت زاویه دار با خطوط کرومی قرار گرفته‌اند. قسمت پایین داشبورد نیز بخش کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو به همراه یک فضای نسبتا مناسب جهت قرار دادن وسایل تعبیه شده است.

در کنسول میانی دامای X7 خبری از زبان طراحی‌ آلمانی دیده نمی‌شود و دامای در این قسمت بجای محصولات فولکس واگن از زبان طراحی محصولات رنجروور الهام گرفته است. لیور دنده به صورت دایره‌ای قرار گرفته است و این اولین نشانه از این الگو بردایست.

فرمان دامای X7 طراحی D کات، سه شاخه با خطوط کرومی دارد که میزبان دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل است. اما یکی از نکات مثبت کابین دامای X7 طراحی پشت آمپر آن است که به صورت تلفیقی تشکیل شده از یک نمایشگر بزرگ در وسط و دو قسمت عقربه‌ای در کناره‌ها است.

از نکات مثبت دیگر این خودروی چینی سیستم تهویه مجزا برای سرنشینان عقب خودرو است که در بین رقبا کم نظیر است. فضای کلی کابین این خودرو جادار و فضای پا و سر برای سرنشینان هر دو ردیف مناسب است. متریال استفاده شده در داخل کابین نیز سطح قابل قبولی دارند و این خودرو را جز دسته خودروهای لوکس چینی بازار ایران قرار داده است.

 

آپشن های دامای X7.jpg

 

آمپرهای دامای X7.jpg

 

عکس داشبرد دامای X7.jpg

 

  امکانات رفاهی و ایمنی

دامای X7 از نظر امکانات رفاهی خودرویی در سطح بالا است. این خودرو امکاناتی نظیر:

دستیار صوتی، آینه‌های جانبی برقی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، سیستم بستن خودکار شیشه‌های خودرو پس از خروج (POWER WINDOW)، سیستم وکیوم (مکش) درهای خودرو، سنسور باران، مسیریاب با نقشه ایران، سیستم ROOF RACK یا باربند، کروز کنترل، گرم‌کن صندلی‌ها جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، صندلی راننده دارای 3 حافظه، سانروف پاناروما الکترونیکی، کروز کنترل، فرمان برقی، صندلی با پوشش چرم طبیعی، فرمان با طرح D و با پوشش چرم طبیعی، نورپردازی داخل خودرو با LED، چراغ LED رکاب خودرو، قفل صندوق عقب هوشمند الکترونیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع در صندوق، سیستم کنترل اتوماتیک تهویه 2 کاناله، سیستم پالایش آلایندگی داخل خودرو، سیستم صوتی و مولتی‌مدیا 10 اینچی مجهز به 8 بلندگو و ساب ووفر را داراست.

اطلاعات دقیقی از تست‌های تصادف دامای X7 در دسترس نیست اما این خودرو از نظر امکانات ایمنی نیز سطح قابل قبولی خصوصا در مقایسه با رقبای خود دارد. این خودرو به امکاناتی همچون:

سیستم ورود بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد تایرها، چراغ‌های جلوی LED با ویژگی همراهی در تاریکی، کلید هوشمند با استارت دکمه‌ای، سیستم ایزوفیکس برای صندلی‌های کودک، قابلیت بالا رفتن از شیب تا 42 درصد، سیستم کنترل هوشمند CAN BUS، قابلیت انتخاب دو حالت رانندگی نرمال و اسپرت، سنسورهای پارک جلو و عقب و جانبی، 6 ایربگ، سیستم ترمز ضد قفل (ABS+EBD)، سیستم کمکی ترمز (BA،EBA،BAS)، سیستم ترمز هوشمند (BRAKE OVERRIDE)، سیستم کمکی کنترل در سربالایی و سراشیبی (HLA و HDC)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز پارک الکترونیکی (EPB) دوربین عقب مجهز به خطوط راهنما، سیستم استارت و استاپ خودکار (START و STOP) و رادار شناسایی نقاط کور (BSD) مجهز شده است.

 

امکانات دامای X7.jpg

 

صندلی های ردیف جلو دامای X7.jpg

 

بررسی بازار و قیمت

شرکت یاران خودروی اروند در ابتدای عرضه دامای X7 در سال 1397 آن را با قیمت 198 میلیون تومان به بازار عرضه کرد و هم اکنون در اسفند ماه 1400 این خودرو قیمتی حدود 1/250/000/000 تومان را در بازار صفر کیلومتر ها با مدل 2018 دارد. همچنین در بازار دست دوم ها نیز با قیمتی بین 990 میلیون تومان تا 1/100 میلیون تومان معامله می‌شود. متاسفانه به علت عرضه محدود و بلاتکلیفی شرکت عرضه کننده دامای X7 در ایران یعنی شرکت یاران خودروی اروند، این خودرو خدمات پس از فروش خوبی را ندارد.

 

دامای X7 مشکی.jpg

 

  نتیجه گیری

دامای X7 از نظر طراحی و امکانات رفاهی و ایمنی خودروی قابل قبول و مناسبی است. همچنین از نظر مشخصات فنی و کیفیت رانندگی نیز سطح متوسط رو به بالایی دارد اما بخاطر تعداد محدود آن در بازار ایران، خدمات پس از فروش بسیار ضعیف و همچنین وجود رقبایی همچون فیدلیتی گروه بهمن یا SWM G01 سیف خودرو اصلا فروش مناسبی ندارد و از این رو نسبت به رقبای خود در رتبه‌ پایین تری  قرار می‌گیرد.

 

دامای X7 سفید.jpg

نظرات کاربران
احمدرضا
احمدرضا
19 آبان 1399
سلام به همگی✋ می خواستم از دوستانی که این ماشین رو داشتن بپرسم که خدمات پس از فروش، اقلام مصرفی و لوازم یدکی این خودرو موجود هست یا..؟! یعنی کجا سرویسهای دوره