دامای X7 یکی از خودروهای تولیدی برند دامای زیر مجموعه کمپانی زوتی است که در سال 2016 در نمایشگاه چنگدو چین رونمایی و به بازار عرضه شد. ابن خودرو بزرگترین خودروی تولیدی زوتی است. کمپانی زوتی برای ایرانیها کمپانی نسبتا شناخته شدهای است چرا که تا قبل از عرضه دامای X7 و دامای X5 توسط شرکت یاران خودرو اروند، سایپا خودروی Z300 آن را با نام آریو و ریگان موتور خودروی T600 زوتی را با نام کوپا T210 به بازار ایران آوردند.
سال 1396 بود که شرکت یاران خودروی اروند به عنوان نماینده رسمی دامای در ایران معرفی شد و در ابتدا قرار بود که دامای X7 و X5 را به صورت وارداتی به ایران بیاورد و پس از تکمیل خط تولید خود این دو محصول را مونتاژ کند اما با بازگشت مجدد تحریمها بسیاری از برندهای چینی از جمله زوتی مجبور به رفتن از ایران شدند و شرکت یاران خودروی اروند هیچگاه نتوانست این خودروها را به مونتاژ برساند به علاوه اینکه در واردات و ترخیص مدلهای اولیه نیز دچار مشکل شد و تنها تعداد بسیار کمی دامای X7 به دست مشتریان رسید.
بررسی طراحی ظاهری
الگو گرفتن و یا بهتر بگوییم کپی کردن، شاخصه اصلی چینها در تولید خودرو از دیرباز بوده است. دامای X7 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از نظر طراحی کلی کاملا شبیه به محصولات فولکس واگن خصوصا مدل مفهومی فولکس واگن CROSS BLUE و فولکس واگن اطلس است اما دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه، هردو جانسوزند اما این کجا و آن کجا!
نمای جلوی دامای X7 حالت خشن و اسپرتی دارد. چراغهای جلو طراحی دو تکه و چند وجهی دارند. جلوپنجره خودرو نیز مستطیلی، مشبک و چسبیده به چراغهای جلو طراحی شده و میزبان دو خط کرومی که یکی از بالای چراغها و دیگری از وسط چراغها کشیده شده به همراه لوگوی دامای است.
کاپوت و سپر دامای X7 از خطوط شکسته و عمیقی تشکیل شدهاند که طراحی جلوی این خودرو را به شدت عضلانی کرده است. قسمت سپر نیز میزبان یک ورودی هوای موتور مجزا به همراه چراغهای روز و سنسورهای جلو است که توسط یک خط کرومی از یکدیگر جدا شدهاند. این حجم دهی های روی سپر و کاپوت دامای X7 علاوه بر اسپرت جلوه دادن خودرو حس یک شاسی بلند لوکس را نیز به بیننده القا میکند که از نکات مثبت دامای X7 است.
هنگامی که به نمای جانبی دامای X7 میرسیم اسپرت بودن خودرو بیشتر به چشم میآید که آن هم بخاطر خطوط عمیق و برجسته روی بدنه، زاویه و طراحی شیشههای جانبی است. خط شانه دامای X7 از روی گلگیر جلو شروع شده و با گذشتن از دستگیره دربها تا روی گلگیر عقب کشیده و محو شده است. شیشه درب عقب اندازه کوچکی دارد و در نتیجه فضای کابین برای سرنشینان عقب ممکن است کمی تنگ باشد. وجود روف ریلهای کرومی و همچنین طراحی و اندازه رینگها در دامای X7 کمک قابل توجهی به اسپرت جلوه دادن نمای کناری این خودرو داده است.
به نمای عقب دامای X7 که میرسیم همان فولکس واگن اطلس را میبینیم با اندکی دخل و تصرف! چراغها فرم L شکل و دوتکهای دارند که تا کنار خودرو کشیده شدهاند. درب صندوق به صورت یک تکه و با زاویهای نسبتا زیاد طراحی شده که حالتی صندوقدار را به دامای X7 بخشیده است. یک خط کرومی صاف به صورت سرتاسری زیر چراغهای عقب کشیده شده و زیر آن محل نصب پلاک به صورت کشیده و ذوزنقهای شکل تعبیه شده است. از نکات منفی نمای عقب فونت نوشتاری عبارت Zotye Domy است که اصلا به ظاهر خودرو نمیخورد. سپر دامای X7 بزرگ و یک تکه تعبیه شده و طراحی مناسبی دارد. همچنین یک قاب چند ضلعی و کشیده کرومی پایین آن خودنمایی میکند که داخل آن چراغهای مهشکن و شبنما ها قرار گرفتهاند.
بررسی مشخصات فنی
دامای X7 در بازار چین با دو موتور 1/8 و 2 لیتری عرضه میشود اما نسخهای که در بازار ایران به فروش رسید تنها به موتور 2 لیتری توربو شارژ مجهز شده که این موتور توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را داراست. این موتور توسط میتسوبیشی توسعه داده شده است. قدرت تولید شده این موتور توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود.
مصرف سوخت اعلام شده برای این خودرو به صورت ترکیبی 9/3 لیتر در هر 100 کیلومتر و شتاب 0 تا 100 آن نیز حدود 10 ثانیه است.
سیستم تعلیق دامای X7 در جلو مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله است که سواری قابل قبولی را برای این خودرو به ارمغان آورده است.
بررسی کابین و فضای داخلی
هنگام ورود به داخل کابین دامای X7 با یک فضای جادار و طراحی مناسبی روبرو هستیم که آن را نیز کماکان مدیون الگوی آلمانی خودش است. ظاهر داشبورد با خطوط صاف و شکسته زیادی تزئین شده و جلوه جعبهای شکل دارد. یک نمایشگر بزرگ وسط داشبورد تعبیه شده و خروجیهای تهویه مطبوع نیز در طرفین نمایشگر به صورت زاویه دار با خطوط کرومی قرار گرفتهاند. قسمت پایین داشبورد نیز بخش کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو به همراه یک فضای نسبتا مناسب جهت قرار دادن وسایل تعبیه شده است.
در کنسول میانی دامای X7 خبری از زبان طراحی آلمانی دیده نمیشود و دامای در این قسمت بجای محصولات فولکس واگن از زبان طراحی محصولات رنجروور الهام گرفته است. لیور دنده به صورت دایرهای قرار گرفته است و این اولین نشانه از این الگو بردایست.
فرمان دامای X7 طراحی D کات، سه شاخه با خطوط کرومی دارد که میزبان دکمههای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل است. اما یکی از نکات مثبت کابین دامای X7 طراحی پشت آمپر آن است که به صورت تلفیقی تشکیل شده از یک نمایشگر بزرگ در وسط و دو قسمت عقربهای در کنارهها است.
از نکات مثبت دیگر این خودروی چینی سیستم تهویه مجزا برای سرنشینان عقب خودرو است که در بین رقبا کم نظیر است. فضای کلی کابین این خودرو جادار و فضای پا و سر برای سرنشینان هر دو ردیف مناسب است. متریال استفاده شده در داخل کابین نیز سطح قابل قبولی دارند و این خودرو را جز دسته خودروهای لوکس چینی بازار ایران قرار داده است.
امکانات رفاهی و ایمنی
دامای X7 از نظر امکانات رفاهی خودرویی در سطح بالا است. این خودرو امکاناتی نظیر:
دستیار صوتی، آینههای جانبی برقی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، گرمکن آینههای جانبی، سیستم بستن خودکار شیشههای خودرو پس از خروج (POWER WINDOW)، سیستم وکیوم (مکش) درهای خودرو، سنسور باران، مسیریاب با نقشه ایران، سیستم ROOF RACK یا باربند، کروز کنترل، گرمکن صندلیها جلو، تنظیم برقی صندلیهای جلو، صندلی راننده دارای 3 حافظه، سانروف پاناروما الکترونیکی، کروز کنترل، فرمان برقی، صندلی با پوشش چرم طبیعی، فرمان با طرح D و با پوشش چرم طبیعی، نورپردازی داخل خودرو با LED، چراغ LED رکاب خودرو، قفل صندوق عقب هوشمند الکترونیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع در صندوق، سیستم کنترل اتوماتیک تهویه 2 کاناله، سیستم پالایش آلایندگی داخل خودرو، سیستم صوتی و مولتیمدیا 10 اینچی مجهز به 8 بلندگو و ساب ووفر را داراست.
اطلاعات دقیقی از تستهای تصادف دامای X7 در دسترس نیست اما این خودرو از نظر امکانات ایمنی نیز سطح قابل قبولی خصوصا در مقایسه با رقبای خود دارد. این خودرو به امکاناتی همچون:
سیستم ورود بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد تایرها، چراغهای جلوی LED با ویژگی همراهی در تاریکی، کلید هوشمند با استارت دکمهای، سیستم ایزوفیکس برای صندلیهای کودک، قابلیت بالا رفتن از شیب تا 42 درصد، سیستم کنترل هوشمند CAN BUS، قابلیت انتخاب دو حالت رانندگی نرمال و اسپرت، سنسورهای پارک جلو و عقب و جانبی، 6 ایربگ، سیستم ترمز ضد قفل (ABS+EBD)، سیستم کمکی ترمز (BA،EBA،BAS)، سیستم ترمز هوشمند (BRAKE OVERRIDE)، سیستم کمکی کنترل در سربالایی و سراشیبی (HLA و HDC)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز پارک الکترونیکی (EPB) دوربین عقب مجهز به خطوط راهنما، سیستم استارت و استاپ خودکار (START و STOP) و رادار شناسایی نقاط کور (BSD) مجهز شده است.
بررسی بازار و قیمت
شرکت یاران خودروی اروند در ابتدای عرضه دامای X7 در سال 1397 آن را با قیمت 198 میلیون تومان به بازار عرضه کرد و هم اکنون در اسفند ماه 1400 این خودرو قیمتی حدود 1/250/000/000 تومان را در بازار صفر کیلومتر ها با مدل 2018 دارد. همچنین در بازار دست دوم ها نیز با قیمتی بین 990 میلیون تومان تا 1/100 میلیون تومان معامله میشود. متاسفانه به علت عرضه محدود و بلاتکلیفی شرکت عرضه کننده دامای X7 در ایران یعنی شرکت یاران خودروی اروند، این خودرو خدمات پس از فروش خوبی را ندارد.
نتیجه گیری
دامای X7 از نظر طراحی و امکانات رفاهی و ایمنی خودروی قابل قبول و مناسبی است. همچنین از نظر مشخصات فنی و کیفیت رانندگی نیز سطح متوسط رو به بالایی دارد اما بخاطر تعداد محدود آن در بازار ایران، خدمات پس از فروش بسیار ضعیف و همچنین وجود رقبایی همچون فیدلیتی گروه بهمن یا SWM G01 سیف خودرو اصلا فروش مناسبی ندارد و از این رو نسبت به رقبای خود در رتبه پایین تری قرار میگیرد.
سلام به همگی✋ می خواستم از دوستانی که این ماشین رو داشتن بپرسم که خدمات پس از فروش، اقلام مصرفی و لوازم یدکی این خودرو موجود هست یا..؟! یعنی کجا سرویسهای دوره ای ماشین انجام میشه؟ تعویض روغن، فیلترها، لنت و... و آیا همه لوازمش موجود و در دسترس هست. و سوال دیگم این هست که حتما باید بنزین سوپر استفاده بشه یا خیر؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید سپاس????????
2ملیارد شده
قیمت حدود چند؟