مزدا 2 (MAZDA 2)، یک خودروی هاچ بک کوچک شهری (سگمنت B) است که از سال 2002 روی خط تولید کمپانی مزدا قرار گرفته تا جایگزینی برای مزدا 121 باشد. این خودرو تا کنون در 3 نسل مختلف در مدل های 3 درب و 5 درب به تولید رسیده که مدل 5 درب فیس لیفت نسل دوم این خودرو در بازار ایران نیز یافت می شود. این خودرو از سال 1390 تا 1392 توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ می شد اما در آن زمان به علت قیمت نسبتا بالا و کمبود آپشن نسبت به رقبایی مانند هیوندای i20 چندان مورد استقبال بازار قرار نگرفت. مشاهده پیشرفت نسل به نسل مزدا ۲
-
طراحی ظاهری
مزدا2 چهره ای شاداب دارد که به درستی از خط مشی طراحی های کمپانی مزدا پیروی می کند، به طوری که با اولین نگاه به این خودرو می توان متوجه شد که این خودرو را کمپانی مزدا تولید کرده است.
در نمای جلو اولین نکاتی که جلب توجه می کنند چراغ های بادامی شکل و ورودی هوای بزرگ و خندان سپر است که طراحی آن ها کاملا شبیه به برادر بزرگتر این خودرو یعنی مزدا 3 است. یک جلو پنجره بسیار کوچک نیز در بالای سپر قرار گرفته و دو چراغ مه شکن با تزئینات نقره ای رنگ در دو طرف سپر جلو به چشم می خورند.
نمای کناری مزدا۲ طراحی تقریبا ساده ای دارد، یک خط به صورت اریب و خیلی نرم از درب جلو تا منتهی الیه چراغ عقب کشیده شده و یک خط دیگر به صورت عمیق تر در زیر درب های جلو قرار دارد. رینگ های خودرو نیز 15 اینچی بوده و می توانند از نوع فولادی یا آلومینیومی باشد. البته کمپانی سازنده می توانست با فدا کردن نرمی سواری، از رینگ های 16 اینچی برای زیبایی بیشتر استفاده کند.
در نمای عقب، چراغ های بادامی شکل طرحی هماهنگ با چراغ های جلو دارند. درب صندوق ساده طراحی شده و فضای نصب پلاک به روی سپر عقب منتقل شده است. در پایین سپر عقب نیز یک دیفیوزر مشکی رنگ وجود دارد که خبری از خروجی اگزوز روی آن نیست و تنها دو چراغ مه شکن در اطراف آن قرار گرفته اند.
-
کابین و فضای داخلی
کابین مزدا دو طراحی جالب و نسبتا متفاوتی دارد، داشبورد و متریال این خودرو از جنس پلاستیک خشک هستند که البته کیفیت قابل قبولی دارند و در کارکرد های بالا نیز اثری از افت کیفیت و سر و صدا در آن ها دیده نمی شود. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه با پوشش چرمی است که دکمه های اینترفیس نیز روی آن قرار گرفته اند و مزدا تلاش کرده با قرار دادن قطعات نقره ای رنگ روی فرمان این خودرو به آن زیبایی بیشتری ببخشد.
در کنسول میانی دریچه های سیستم تهویه مطبوع به شکل بامزه ای روی داشبورد قرار گرفته اند و شبیه به دو چشمی که در حال تماشای شما هستند به نظر می رسند! پایین تر از آن ها سیستم پخش MP3 و سپس پنل تهویه مطبوع اتوماتیک قرار دارند. نکته جالب درباره کنسول میانی این خودرو، وجود یک فاصله میان داشبورد و زیر دست راننده است. به طوری که دسته دنده به داشبورد متصل بوده و مجموعه ترمز دستی و کاپ هولدر خودرو با فاصله از آن میان دو صندلی جلو قرار گرفته اند. صندلی های جلوی مزدا دو کاملا راحت هستند اما در ردیف عقب مقداری کمبود فضا برای سرنشینان بلند قامت حس می شود که در این سگمنت طبیعی قلمداد می شود.
-
مشخصات مزدا۲
ماشین مزدا۲ از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتری بهره می برد که توانایی تولید 102 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 135 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود و شتاب قابل قبولی را برای این خودرو فراهم می کند. مزدا۲ هاچ بک در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی و ترمز های کاسه ای بهره می برد. ترمز های این خودرو به سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز مجهزند. مصرف سوخت این خودروی 1055 کیلوگرمی نیز 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است که مطابق انتظار از یک خودروی در این کلاس، عددی اقتصادی به شمار می رود.
-
امکانات ایمنی و رفاهی
ماشین مزدا۲ تنها به 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو مجهز است و خبری از ایربگ های پرده ای و جانبی در مدل مونتاژ ایران این خودرو نیست. با این وجود، مزدا۲ هاچ بک موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه استرالیا انکپ شده و ایمنی بالایی در تصادفات دارد. قابل ذکر است که هیچ سیستم کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP در این خودرو وجود ندارد.
امکانات رفاهی مزدا ۲ هاچ بک بسیار محدود بوده و هیچ لیستی از آپشن های رنگارنگ در این خودرو به چشم به نمی خورد؛ شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم برقی، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، سیستم پخش MP3 با کلید های کنترل از روی فرمان، کامپیوتر سفری و قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو تنها امکانات قابل ذکر در این خودرو هستند.
-
قیمت مزدا۲
در بازار امروز، مزدا ۲ هاچ بک رقیبی مانند MG3 در خودرو های وارداتی و رقبایی مانند پژو 207 اتوماتیک، دانگ فنگ H30 کراس، برلیانس H320 اتوماتیک و رنو ساندرو اتوماتیک در خودرو های مونتاژ داخل را مقابل خود می بیند.
در قیاس با MG3، پیشرانه قوی تر، گیربکس AT و بازار خرید و فروش بهتر برگ برنده های مزدا تو هستند. اما در قیاس با رقبای مونتاژ داخل، سن کمتر رقبا، بازار خرید و فروش داغ تر و فراوانی بیشتر لوازم یدکی به کمک آن ها می آید. اما در مقابل، مزدا 2 با کیفیت ساخت بالاتر، سیستم تعلیق بسیار خوب و برند قدرتمند خودرویی با ارزش خرید بسیار بالا بنظر می رسد. البته در خرید مزدا 2 دست دوم بهتر است در نظر داشته باشیم که این خودرو اپیدمی خرابی جعبه فرمان دارد و احتمالا خرید خودرویی که جعبه فرمان آن قبلا عوض شده باشد ما را در هزینه های نگهداری جلو خواهد انداخت. برای مشاهده عکس های ماشین مزدا ۲ به گالری تصاویر این خودرو در پایین صفحه مراجعه نمایید.
سلام کقت بخیر ،این ماشین سیستم تهویه هواش اتوماتیکه یا دستی هم داره؟!
ماشین بسیار خوبیه ، هم شتابش هم سرعتش هم شکلش ، اون آقایی که گفتن ٢٠٧ !!!!! اصلاً قابل مقایسه نیست ، فرمون مزدا اینقدر نرم و سبک هست چکار داره به ٢٠٧ ، تازه ٢٠٧ بعد از مدتی کار مثل SD پشت ماشین میکوبه ، هر چی باشه ماشین ژاپنه و مرگ نداره
ماشین خوبیه ولی طراحی داخلیش واقعا ساده است. میشه با قیمتش ماشین های جدیتر و زیباتری خرید ولی قطعا کیفیتش عالیه. البته شتابش هم نسیت به استایل و مدلش کمه