پس از توقف تولید پژو 206 اتوماتیک، ایران خودرو در سال 1395 دانگ فنگ H30 کراس – Dongfeng H30 Cross جایگزینی برای آن و در کنار پژو 207 اتوماتیک به عنوان خودروی اتوماتیک اقتصادی تر از 207 عرضه کرد. در زمان عرضه اولیه، اچ 30 کراس قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان داشت.
اچ سی کراس بر روی پلتفرم پژو 308 ساخته شده است؛ نمی توان H30 کراس را خودرویی به روز دانست اما با توجه به امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو، می توان آن را خودرویی بروز تر از سایر محصولات ایران خودر دانست. اچ سی کراس از پیشرانه ی آشنای Tu5 بهره می برد که مشترک با پژو 206 و 207 اتوماتیک است، اما به جای گیربکس AL4 مورد استفاده در خانوده پژو های اتوماتیک، یک جعبه دنده 4 سرعته ساخت شرکت آیسین ژاپن در زیر پیشرانه ی اچ سی کراس قرار گرفته است. جعبه دنده آیسین قرار گرفته بر روی این خودرو به لحاظ هماهنگی با پیشرانه، عملکردی بهتری نسبت به جعبه دنده AL4 از خود نشان می دهد. پاسخگویی گیربکس به درخواست های راننده با دقت بیشتری صورت می گیرد و تقه ها و داغ کردن زود هنگام که در گیربکس های AL4 رایج است، در رانندگی با H30 کراس به صورت محسوسی کمتر حس می شود؛ در مقابل امکان تعویض دستی(تیپ ترونیک) برای این جعبه دنده فراهم نیست در حالی سایر رقبا این امکان را برای راننده مهیا می کنند.
در رانندگی با H30 کراس شتاب اولیه کند و شتاب ثانویه نچندان خوب نظر را جلب می کند؛ در رانندگی با خودروی های این رده، شتاب عالی دور از انتظار است اما H30 کراس در مقابل رقبای خود نیز عملکرد ضعیف تری دارد. ترمز ها عملکرد قابل قبولی از خود نشان می دهند و در زمینه فرمان پذیری نیز H30 کراس مناسب عمل می کند. نبود سیستم های کنترل پایداری مانند ESP امر عادی در این کلاس خودروست. اما با این حال H30 کراس حس اطمینان مناسبی در پیچ ها به راننده القا می کند.
فضای اتاق این خودرو در ردیف جلو و عقب مناسب است و برای 4 سرنشین بزرگسال کاربردی به نظر می رسد. فضای بار نیز برای یک هاچبک شهری قابل قبول است و از این حیث یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار می گیرد. متریال مورد استفاده در اجزای اتاق در حد متوسط قرار دارند و نمی توان آن را بی کیفیت نامید، در حالی که با توجه قیمت اقتصادی خودرو شاید کیفیت کابین H30 کراس را بتوان در سطح مناسبی نیز دانست.
در بخش طراحی ظاهری، H30 کراس خودروی جذابی به نظر نمیرسد. فلاپ های پلاستیکی اطراف خودرو باعث میشوند چرخ های خودرو از سطح کناری بدنه فاصله زیادی داشته باشند و این مورد تاثیر منفی بر ظاهر خودرو خصوصا در نمای کناری داشته باشد؛ اما این موضوع در تصادف های جزیی و مالدیگی های سطحی، تا حد زیادی مالک را از صافکاری و نقاشی در اثر برخورد های خفیف محفوظ می دارد. دماغه خودرو کشیده و ابعاد آن بزرگتر از هم کلاسی های آن به چشم می آید. در نمای عقب چراغ های کشیده اولین المان هایی هستند جلب توجه میکنند. زبان طراحی اچ30 کراس قدیمی تر از رقبایی مثل پژو 206 و 207 است و جذابیت کمتری برای چشم بیننده آن دارد.
سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی راهنمادار، روکش چرمی فرمان، صفحه نمایش لمسی با بلوتوث و 4 کیسه هوا (2 سرنشین جلو و جانبی) از جمله امکاناتی هستند که اچ 30 کراس را خودرویی غنی به لحاظ امکانات در میان رقبای خود معرفی می کنند.
سلام من از سال 97 این ماشینو دارم واقعاً ازش راضیم تا الان هم 57000 برام کارکرده بدون عیب و نقص نسبت به رقباش خیلی بهتره و نسبت به پولی که میدید امکانات قابل توجه که شامل :هماهنگی موتور و گیربکس در هنگام تعویض دنده اصلا قابل قیاس با 207 اتومات نیست-تهویه اتومات-سانروف-کابین عالی-فضای جادار برای سرنشین عقب مقایسه کنید با دنا پلاس اتومات که الان تو بازار یک میلیارد قیمتشه کاملا متوجه میشید-دوربین دنده عقب-صندلی دو رنگ-چهار چرخ دیسک-قابلیت نصب کروز-لاستیک205-چند حالت رانندگی که حالت اسپرت مخصوص سبقت گرفتن و کورس گذاشتنه، اگرم بخوام ایرادشو بگم تو سربلایی با چهار نفر سرنشین کم میاره و نیاز به معکوس کشیدن داره که تو این کلاس خودرو کاملا طبیعی که این ایراد برای برلیانس و 207 اتومات هم وجود داره و قطعات یدکی گرونی هم داره.
سلام از بهمن96 تا تیر1400 داشتم مزایا: 1) جادار برای تمام سرنشینان 2)امکانات رفاهی قابل قبول 3) اتومات 4)هزینه پایین فنی 5)گیربکس عالی 6)پایداری بالا در پیچ ها معایب: 1)پایین بودن رکاب و نزدیکی به زمین 2)هزینه بالای بدنه 3)ضعف شدید اکسل عقب 4)ضعف شدید کالیپر ترمز عقب
سلام خدمت همگی دوستان در خصوص پرسش دوستانی که می پرسند که این ماشین چگونه است، عرض می کنم که این ماشین بزرگ ترین مزیتش کابین و اتاقش هست که بسیار عالی هستند، هم جادار هستش و هم صندلی های خوبی داره گیربکس خوبی هم داره و لذت رانندگی آن نسبتا خوبه بزرگترین ایراد ماشین کند بودن اون نسبت به سایر رقبا هست که در شتاب اولیه و سر بالایی ها بیشتر نمود پیدا میکنه ایراد دیگرش اینه که اگر بدنه اش و جاییش آسیب ببینه، قیمتشون خیلی بالاست، هرچند که موتورش TU5 هستش و گیربکسش هم به این سادگی ها خراب نمیشه