ورود
ایرس HM5 برای نخستین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳ با نام ارس M5 رونمایی شد. این کراساوور پیشرفته، نخستین محصول برند ارس (ERES) در بازار ایران است و بهعنوان حاصل همکاری میان شرکت خودروسازی سِرِس (Seres) و هواوی شناخته میشود. ایرس HM5 در برخی بازارهای جهانی با نام AITO M5 نیز عرضه شده است.
خودروسازی سرس (Seres Group) در سال ۲۰۱۶ با تمرکز بر توسعه خودروهای برقی تاسیس شد. جالب است بدانید در تیم مدیریتی و سرمایهگذاری این برند، چهرههایی از بنیان گذاران تسلا نیز حضور دارند که نشان از پشتوانه فنی و تکنولوژیک قوی این شرکت دارد.
پس از HM5، دومین محصول برند ایرس یعنی ایرس HM7 نیز در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۳ رونمایی شد. این مدل در بخش فنی اشتراکاتی با HM5 دارد، اما از نظر امکانات رفاهی و ایمنی ارتقا یافته و در سطح بالاتری قرار میگیرد. عرضه رسمی ارس HM7 هنوز آغاز نشده است اما نسخه hm5 برای نخستین بار در اوایل اردیبهشت ماه 1404 با قیمت علی الحساب به فروش رسید.
ماموت خودرو که پیش تر در صنعت خودرو کشور فعال بود، پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ با برندهای فولکس واگن، جتا و ونوسیا وارد عرصه واردات شد و حالا واردات این برند را نیز با نام ایرس در برنامه خود قرار داده است.
طراحی ظاهری ارس HM5 ترکیبی از سبک مدرن، فرم اسپرت و المانهای لوکس است که آن را به یکی از چشم نوازترین کراساوورهای بازار ایران تبدیل میکند. این خودرو با بدنهای عضلانی، خطوط نرم و در عین حال پویا، ظاهر مینیمال و جذابی دارد که بعید است نظر هر بینندهای را جلب نکند. زبان طراحی بهکاررفته در HM5 کاملاً امروزی است و سلیقه مشتریان علاقهمند به برندهای لوکس و اسپرت را همزمان پوشش میدهد.
ابعاد این خودرو شامل ۴۷۷۰ میلیمتر طول، ۱۹۳۰ میلیمتر عرض و ۱۶۲۵ میلیمتر ارتفاع است و فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۸۸۰ میلیمتر میرسد. این ابعاد در کنار ارتفاع مناسب بدنه و فرم کلی کشیده و عضلانی، HM5 را به خودرویی مناسب برای خانوادهها و سفرهای بینشهری تبدیل کرده است. وزن ۲۳۳۵ کیلوگرمی خودرو نیز نشان از پلتفرم مستحکم و تجهیزات کامل آن دارد.
در نمای جلو، چراغهای LED با گرافیک تهاجمی و طراحی باریک، هویتی جسور به خودرو بخشیدهاند. جلو پنجره بزرگ و هماهنگ با طرح سپر، در کنار کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و طراحی اسپرت دیفیوزر، حسی از قدرت و فناوری را القا میکند.
در نمای جانبی، ترکیب حجم دهی روان بدنه، شیب ملایم سقف و خطوط ساده و دقیق، حس پویایی و حرکت را در ذهن بیننده ایجاد میکند. دستگیرههای درب از نوع مخفی شونده هستند و همراه با رینگهای آلومینیومی ۲۰ اینچی و تایرهای پهن، حس یک خودروی مدرن و با کیفیت ساخت بالا را منتقل میکنند. فرم شیشهها و طراحی گلگیرها نیز بهگونهای است که شباهتهایی با طراحی خودروهای اروپایی دیده میشود.
در بخش عقب، الهام گیری از خودروهایی مانند پورشه ماکان کاملاً مشهود است. چراغهای پیوسته و باریک که خودرو را عریض تر نشان می دهند، در کنار خطوط برجسته و طراحی هوشمندانه سپر با تزئینات مشکی، نمایی مدرن، اسپرت و اروپایی برای این کراساوور ایجاد کردهاند.
در مجموع، طراحی ارس HM5 با در نظر گرفتن سادگی، تکنولوژی و فرمهای امروزی، یکی از نقاط قوت کلیدی این خودرو به شمار میرود.
طراحی داخلی ERES HM5 با پیروی از سبک مینیمال و استفاده از خطوط ساده و روان، فضای کابین را مدرن، دلنشین و در عین حال کاربردی جلوه میدهد. خبری از زرق و برق اغراقآمیز یا فرمهای فضایی و پیچیده نیست و همهچیز با هدف کاربری بهتر و تجربه راحتتر سرنشینان طراحی شده است. کیفیت مونتاژ و متریال استفادهشده در سطح خوبی قرار دارد و از پلاستیکهای ارزان قیمت خبری نیست.
با ورود به کابین، نخستین چیزی که توجه را جلب میکند، ترکیب طراحی دو رنگ داشبورد به همراه تریم تزئینی طرح چوب است که فضای داخل را به دو بخش بالا و پایین تقسیم کرده و حس نظم و آرامش بصری را به سرنشینان منتقل میکند. طراحی فرمان دو شاخه با فرم ششضلعی در مرکز و برش D شکل در پایین، حس اسپرت بودن را در کنار لوکس بودن ایجاد کرده است.
در مقابل راننده، یک پنل دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی برای نمایش اطلاعات اصلی خودرو قرار دارد. اما بدون شک ستاره طراحی کابین، نمایشگر لمسی مرکزی ۱۵.۶ اینچی است که با اندازه بزرگ و کیفیت تصویر بالا، کنترل کامل سیستم سرگرمی، تهویه مطبوع و دیگر امکانات را به عهده دارد. همین نمایشگر باعث شده تا خبری از دکمههای فیزیکی روی داشبورد یا کنسول میانی نباشد؛ موضوعی که اگرچه به سادهتر شدن طراحی کمک کرده، اما ممکن است هنگام رانندگی تمرکز راننده را به چالش بکشد.
کنسول میانی بسیار خلوت و ساده است؛ تنها یک جا لیوانی و یک سطح شیبدار برای شارژر بیسیم موبایل روی آن دیده میشود. طراحی داخلی درها هم با متریال نرم و خوشدوخت انجام شده که به ارتقای حس لوکس بودن فضای کابین کمک زیادی کرده است. همچنین نورپردازی مخفی با طیف رنگی آرامشبخش بر روی داشبرد و رودری ها بر حس پریمیوم بودن HM5 میافزاید.
از نظر فضای بار نیز، ارس HM5 در حالت عادی ۳۶۹ لیتر فضا در اختیار قرار میدهد که با خواباندن صندلیهای عقب تا ۷۷۶ لیتر قابل افزایش است؛ عددی قابل قبول برای یک کراساور خانوادگی شهری.
کراساوور پیشرفته ایرس HM5 که توسط ماموت خودرو به بازار ایران عرضه میشود، در نسخه پلاگین هیبریدی E-REV وارد شده است. این خودرو از ترکیب یک موتور بنزینی و دو موتور الکتریکی بهره میبرد، اما برخلاف هیبریدهای دیگر، موتور بنزینی صرفاً نقش ژنراتور برای شارژ باتریها را ایفا میکند و هیچ نقشی در به حرکت درآوردن خودرو ندارد.
در بخش محرکه، دو موتور الکتریکی با توان ۳۶۵ کیلووات معادل ۴۸۹ اسب بخار و ۶۷۵ نیوتنمتر گشتاور، وظیفه تأمین نیروی حرکتی خودرو را برعهده دارد. به کمک سیستم دو دیفرانسیل (AWD)، ایرس HM5 قادر است در مدت زمان تنها ۴.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت آن ۲۱۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
موتور بنزینی تنفس طبیعی با حجم ۱.۵ لیتر و توان ۱۱۴ اسب بخار تنها برای شارژ باتری استفاده میشود و خودرو بدون اتصال مستقیم موتور بنزینی به چرخها حرکت میکند.
باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۴۰ کیلووات ساعت وظیفه تأمین انرژی موتور الکتریکی را برعهده دارد. این باتری قابلیت شارژ به دو روش را دارد: شارژ با موتور بنزینی در حال حرکت و شارژ با اتصال به جایگاه شارژ (AC یا DC).
در حالت شارژ کامل باطری ها و باک پر، ایرس HM5 میتواند بیش از ۱۲۵۰ کیلومتر برد ترکیبی ارائه دهد، در حالی که برد تمام برقی آن تا ۲۳۰ کیلومتر نیز میرسد. مدت زمان شارژ با برق شهری حدود ۵ ساعت است و در صورت استفاده از شارژر سریع DC، باتری در ۳۰ دقیقه از ۲۰ به ۸۰ درصد شارژ میشود.
خودروی ایرس HM5 در بخش امکانات رفاهی، لیست کاملی از تجهیزات مدرن و پیشرفته را در اختیار کاربران قرار میدهد. از جمله این امکانات میتوان به سیستم ورود بدون کلید، دستیار پارک خودکار، نمایشگر مرکزی ۱۵.۶ اینچی، پنل کیلومتر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی، شارژر وایرلس ۵۰ واتی برای موبایل، دستگیرههای مخفیشونده، کیک سنسور، سیستم تامین برق از طریق خودرو (V2L)، سانروف پانورامیک، صندلیهای جلو با تنظیم برقی (راننده با ۱۲ حالت تنظیم)، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با سیستم تصفیه هوای کابین، تهویه و ماساژور صندلیهای جلو اشاره کرد.
در بخش ایمنی نیز ایرس M5 به طیف گستردهای از فناوریهای حفاظتی و دستیار راننده مجهز شده است. کروز کنترل تطبیقی، 8 کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو،پردهای، جانبی جلو وعقب)، سیستم پیشگیری از تصادف جلو، سیستم خودران سطح 2، هشدار خروج از خط و تعویض لاین، هشدار نقطه کور، رادار دستیار حرکت در ترافیک و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی از جمله امکانات ایمنی مهم این خودرو محسوب میشوند که به افزایش ایمنی سرنشینان کمک قابل توجهی میکنند.
ایرس HM5 خودرویی با طراحی مدرن، امکانات پیشرفته و کیفیت ساخت قابل قبول است که در بازار کراساورهای برقی و هیبریدی خانوادگی جایگاه ویژهای دارد. اما قیمت علیالحساب اعلام شده برای این خودرو، حدود ۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان در اولین فروش اردیبهشت ماه امسال، کمی بالاتر از انتظار به نظر میرسد و با توجه به تغییر قیمت در زمان صدور دعوتنامه، میتوان گفت که این موضوع میتواند برای خرید این خودرو جای تامل داشته باشد.
اگرچه ارس HM5 با قابلیتهایی مانند شتاب صفر تا صد 4.3 ثانیه، طراحی بهروز و امکانات رفاهی و ایمنی خوب، گزینهای جذاب است، اما در مقایسه با رقبا، قیمت آن به نظر کمی زیاد میآید. رقبای این خودرو در همین سگمنت شامل لاماری ایما پلاگین هیبرید، بیوایدی سانگ پلاس، تیگو ۸ پرومکس e پلاس و از همه مهمتر وویا فری هستند که با توجه به ویژگیهایی مانند شتاب و امکانات، رقابت سختی برای ارس HM5 ایجاد کردهاند.
همچنین اگر از محدوده کلاس و طراحی خودرو صرف نظر کنیم، میتوان به خودروهایی مانند BYD Qin L اشاره کرد که در بازار سدانهای پلاگین هیبرید حضور دارند و رقبای غیر مستقیم ارس HM5 به شمار میآیند.
در نهایت، ارس HM5 خودرویی با کیفیت و توانمندیهای فنی مناسب است اما قیمت بالای آن ممکن است کمی خریداران را به تامل وا دارد، به خصوص در بازاری که گزینههای متنوع و جذابی با قیمتهای رقابتیتر وجود دارد.