این روزها انتخاب یک اسپرت کامپکت برای خریداران از میان گزینه های سنتی مانند فولکس گلف GTI و سوبارو WRX یا تازه واردهایی مانند هیوندای النترا اسپرت، نیسان سنترا نیسمو و جدیدترین آنها هوندا سیویک Si تبدیل به امری دشوار شده است.
این بازار رقابتی با انواع اتومبیل های هیجان انگیز و جذاب شاید کار را برای برخی دشوار کند اما هیوندای ولستر توربو قطعا جزو آن دسته نیست.
این هاچ بک سه در با طراحی خاص خود پنج سال پیش وارد بازار شده است. مدل پایه هیوندای ولستر در سال ۲۰۱۳ عرضه شد و اندکی بعد از آن مدل توربو نیز ارائه گردید تا قدرت موتور با ظاهر مسابقه ای تطابق بیشتری داشته باشد.
ولستر توربو به یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر مجهز بود که ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ فوت پوند گشتاور تولید کرده و با گیربکس ۶ دنده دستی یا هفت دنده اتوماتیک دوکلاچه جفت میشد. اکنون حتی پس از گذشت ۵ سال ظاهر ولستر همچنان جلب نظر میکند؛ بخصوص وقتی که همانند خودروی مورد تست به رنگ نارنجی تیره نیز باشد.
در داخل نیز همانند ظاهر بیرونی از چرم مشکی صندلی ها در کنار تزیینات نارنجی رنگ استفاده شده است. این هماهنگی رنگ در داخل و بیرون به خاص بودن خودرو کمک کرده و ارتفاع پایین صندلی بر ویژگی های اسپرت آن تاکید نموده است.
با وجود حجم زیاد پلاستیک بکار رفته در داشبورد و پنل درب ها بیشتر مواد بکار رفته در داخل جنس مرغوبی دارند. تکیه گاه بازو روی پنل درب روکش باکیفیتی دارد و خوب بود در کنسول وسط نیز از همین جنس استفاده میشد. دید به اطراف با وجود پنجره عقب دوتکه مناسب است.
در نسخه ۵ درب با وجود فرم غیرمعمول درهای عقب اما ورود و خروج سرنشینان به داخل خودرو راحت بوده و همچنین فضای مقابل زانو کاملا جادار است.
در هاچ بک سه در ورود از سمت کمک راننده راحت تر بوده و برای اینکه از سمت راننده وارد شوید باید با کشیدن یک اهرم صندلی جلو را تا کرده و سپس به داخل خودرو وارد شوید.
رانندگی با ولستر توربو در محیط های شهری لذت بخش است. تعویض دنده با گیربکس دستی به خوبی انجام شده و مناسب رانندگی در ترافیک های شهری میباشد.
انتقال قدرت از موتور به چرخ ها در نسخه توربو به سرعت انجام شده و گیربکس خللی در این موضوع ایجاد نمیکند. بیشترین میزان قدرت در دور ۶۰۰۰ و بیشترین میزان گشتاور در بازه ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ در دسترس است که بیشترین میزان کارکرد موتور در همین بازه است.
رانندگی ولستر در بزرگراه ها چندان بد نیست اما سروصدای باد و جاده به داخل نفوذ میکند. صدای موتور آرام است اما شبیه به وزوز نیست. تعلیق خودرو در جاده های ناهموار حجم زیادی از لرزش را به داخل کابین انتقال میدهد.
نمیتوان به جرات ولستر را یک هاچ بک تند و تیز نامید. در هنگام آغاز حرکت چرخ ها جست و خیز خاصی دارند که از همان ابتدای تولید در آن وجود داشت.
شتاب صفر تا صد هیوندای ۷٫۳ ثانیه بوده و مسافت یک چهارم مایل را در ۱۵٫۵ ثانیه با حداکثر سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت طی میکند.
هر دو عدد از رقبای اصلی ولستر کندتر میباشد. فولکس گلف GTI 2015 با موتور ۲ لیتری توربوی ۲۱۰ اسب بخاری و گیربکس ۶ دنده دستی شتابی معادل ۵٫۹ ثانیه داشته و یک چهارم مایل را در ۱۴٫۵ ثانیه طی میکند.
هوندا سیویک Si 2014 نیز با موتور ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۲۰۵ اسب بخار و گیربکس ۶ دنده دستی شتابی معادل ۶٫۵ ثانیه داشته و یک چهارم مایل را در ۱۵ ثانیه و با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت طی میکند. حتی فورد فوکوس ST مدل ۲۰۱۵ نیز آمار بهتری نسبت به ولستر دارد.
ولستر توربو به ۲۷٫۲ ثانیه برای یک دور پیمودن پیست به شکل ۸ لاتین نیاز دارد. در مقایسه برای انجام همین مانور، فوکوس به ۲۵٫۲ ثانیه، گلف به ۲۶٫۱ ثانیه و سیویک به ۲۶٫۹ ثانیه زمان نیاز دارد. با وجود اینکه عملکرد ولستر در تست های دینامیکی درخشان نیست هندلینگ آن تقریبا خوب است. به ویژه تایرهای چهار فصل چسبندگی مناسبی به جاده داشته و جرات مانورهای سنگین را به راننده میدهد.
با همه اینها آیا خرید هیوندای ولستر توربو به قیمت ۲۶۲۶۰ اسب بخار توصیه میشود؟ این جدالی بین عقل و احساس است. در یک تصمیم منطقی با اندکی هزینه بیشتر میتوان گلف GTI یا فوکوس ST با امکانات مشابه و قدرت و دینامیک رانندگی بالاتر خریداری کرد. اما هیچ یک از این دو جذابیت های ظاهری و طراحی خاص ولستر را ندارند.
چراغ های بزرگ جلو، فرم انحنای سقف و درب های فانتزی عقب هنوز هم بعد از پنج سال قدیمی و تکراری نشده اند. برای کسانی که به دنبال هاچ بک هایی با طراحی متداول تر میگردند، هیوندای النترا GT اسپرت را با پیشرانه مشابه ۲۰۱ اسب بخاری توربو و شاسی جدیدتر پیشنهاد میکند.
النترا GT در بافت شهری اتومبیل کاربردی تری نیز هست اما برای آنهایی که دنبال هاچ بک های کامپکت و البته متفاوت میباشند هیوندای ولستر توربو یکی از انتخاب های اصلی است.
منبع : دنیای خودرو