جیپ کامپس ۲۰۲۶ با 375 اسب بخار قدرت رونمایی شد

19 اردیبهشت 140410:10
6 دقیقه

تیم تحریریه
تیم تحریریه
تیم تحریریه
تیم تحریریه

جیپ شاید یک برند آمریکایی باشد، اما حضور آن در دهه‌های اخیر فراتر از مرزهای ایالات متحده گسترش یافته است. اولویت دادن به اروپا برای عرضه یک مدل جدید، به خوبی نشان می‌دهد که استلانتیس چگونه روی بازارهای بین‌المللی برای کاهش وابستگی به آمریکای شمالی حساب می‌کند. نسل سوم کامپس ابتدا در اواخر امسال به کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد و سپس به مناطق دیگر خواهد رسید.

jeep-compass-ev (3).webp

با وجود طراحی بیرونی تکاملی، کامپس جدید خودرویی کاملاً متفاوت از مدل قبلی خود است. این خودرو پلتفرم قدیمی فیات-کرایسلر را کنار گذاشته و از پلتفرم STLA Medium استفاده می‌کند، پلتفرمی که استلانتیس قبلاً برای پژو 3008 و 5008، اوپل گرندلند و سیتروئن C5 ایرکراس استفاده کرده است. کامپس با طول 179.1 اینچ، بیش از 6.1 اینچ بلندتر از مدل قبل است و خود را از Renegade قدیمی و Avenger حتی کوتاه‌تر که در ایالات متحده عرضه نمی‌شود، متمایز می‌کند.

طراحی جدید و جسورانه

بدون سبک طراحی جعبه‌ای، نماد حقیقی جیپ را متوجه نخواهید شد. بنابراین کامپس جدید در انبوهی از ویژگی‌های طراحی مشابه کراس‌اوورهای جمع‌وجور، همچنان زاویه‌دار و با پویایی باقی مانده است. چراغ‌های جلو صاف‌تر، جلوه‌ای جدید از جلوپنجره هفت شیاری را در بر گرفته‌اند، در حالی که چراغ‌های عقب X شکل به لطف یک نوار نوری که لوگوی جیپ روی آن قرار دارد، در وسط به هم می‌رسند. استایل خودرو نرم نشده است، زیرا روکش‌های پلاستیکی زیادی روی بدنه و قوس‌های مربعی چرخ باقی مانده‌اند. 

jeep-compass-ev (2).webp

بهترین مدل‌های این خودرو دارای سقف مشکی، چراغ‌های جلو ماتریسی LED و سانروف است. جیپ قصد دارد کامپس جدید را با رینگ‌های دو رنگ 20 اینچی به فروش برساند، اگرچه برای آفرود، رینگ‌های آلیاژی کوچک‌تر بهتر است. صحبت از مسیرهای ناهموار شد، حداکثر ارتفاع از سطح زمین برای نسخه‌های چهار چرخ محرک 20 سانتیمتر، به همراه زاویه‌های ورود ۲۰ درجه و خروج ۱۵ درجه وعده داده شده است. قابلیت انتقال به عمق آب تا 46 سانتیمتر نیز پیش‌بینی شده است. سیستم کنترل خودرو در سرازیری به صورت استاندارد در نسخه‌های چهار چرخ محرک این خودرو ارائه خواهد شد.

اگرچه ظاهر بیرونی ممکن است توهم یک فیس لیفت را القا کند، اما کابین کاملاً نشان می‌دهد که با یک کامپس کاملاً متفاوت روبرو هستیم. حتی مدل پایه نیز دارای یک صفحه نمایش لمسی فوق عریض 16 اینچی است که با یک نمایشگر کلاستر 10 اینچی برای راننده همراه شده است. با وجود فضای صفحه نمایش بزرگ، جیپ تمام دکمه‌ها را از کنسول مرکزی حذف نکرده و تعدادی از کنترل‌های سنتی را در زیر سیستم اطلاعات سرگرمی نگه داشته است. یک سوئیچ قرمز برای سیستم استاندارد Selec-Terrain و دکمه ترمز دستی الکترونیکی در کنار انتخابگر دنده چرخشی قرار دارند.

jeep-compass-ev (4).webp

افزایش ابعاد، 2.2 اینچ فضای پای عقب را افزایش داده، در حالی که فضاهای ذخیره‌سازی در سراسر کابین اکنون می‌توانند 1.6 فوت مکعب باشند. جیپ می‌گوید حجم محفظه بار عقب استاندارد 40:20:40 با 45 لیتری افزایش به 549 لیتر رسیده است. در نسخه‌های الکتریکی به دنبال صندوق عقب نباشید زیرا چنین صندوقی وجود ندارد.

مشخصات فنی

کامپس 2026 برای بازار اروپا با پیشرانه‌های هیبریدی ملایم، هیبریدی پلاگین و کاملاً برقی عرضه می‌شود. مدل پایه با 145 اسب بخار از یک موتور بنزینی مجهز به فناوری هیبرید خفیف 48 ولتی کار خواهد کرد و مدل هیبریدی پلاگین 195 اسب بخار قدرت خواهد داشت، در حالی که سه مدل برقی از 213 اسب بخار برای مدل دیفرانسیل جلو تا 375 اسب بخار برای مدل مجهز به سیستم چهار چرخ محرک (AWD) متغیر خواهند بود. مدل چهار چرخ محرک دارای یک موتور عقب تازه توسعه‌یافته مختص جیپ است که این کراس‌اوور را قادر می‌سازد حتی زمانی که لاستیک‌های جلو چسبندگی صفر دارند، از شیب 20 درصدی بالا برود.

جیپ حداکثر برد رانندگی 650 کیلومتری را در چرخه WLTP برای مدل دو موتوره و چهار چرخ محرک اعلام می‌کند، اما ظرفیت باتری را ذکر نمی‌کند. ما می‌دانیم که مدل تک موتوره دیفرانسیل جلو با یک بسته باتری 74 کیلو وات، با یک بار شارژ 500 کیلومتر را طی می‌کند.

jeep-compass-ev (1).webp

مهندسان جیپ برای رسیدن به این اعداد برد، زیر بدنه کاملاً صاف، چرخ‌های بهینه‌شده برای آیرودینامیک و کرکره‌های فعال جلوپنجره را انتخاب کردند. وقتی شارژ باتری رو به اتمام است، با استفاده از شارژ سریع 160 کیلو وات DC، نیم ساعت طول می‌کشد تا باتری از 20 تا 80 درصد دوباره شارژ شود.

تاریخ عرضه
جیپ در حال حاضر سفارش‌های مربوط به کامپس جدید را در اروپا می‌پذیرد، جایی که نسخه First Edition را برای مدت محدودی به فروش می‌رساند. تحویل به مشتریان از سه‌ماهه چهارم سال، پس از شروع تولید در کارخانه Melfi ایتالیا، آغاز خواهد شد.

این شرکت با تصمیم به عدم فروش این کراس‌اوور با موتور دیزلی، که در اوایل دهه قبل سهم بازار بیش از 50 درصد در دوران اوج خود در اروپا داشت، میخ محکمی بر تابوت موتور دیزلی می‌کوبد.

هنوز هیچ صحبتی در مورد نسخه آمریکایی که انتظار می‌رود سال آینده، احتمالاً به عنوان مدل 2027، عرضه شود، وجود ندارد. قرار است مدل مخصوص ایالات متحده در کارخانه مونتاژ برامپتون انتاریو تولید شود. با این حال، Stellantis در ماه فوریه تمام فعالیت‌های خود را در آنجا متوقف کرد تا استراتژی خود را برای تاسیسات کانادایی بررسی کند.  

منبع: motor1