کیا، با تولید گونه الکتریکی مدل سول، آخرین خودروسازی است که به جرگه تولیدکنندگان خودروهای کوچک الکتریکی پیوسته است. اما آیا میتواند با پیشتاز فعلی این رده خودرویی یعنی بامو i3 به رقابت بپردازد؟
نمودار فروش خودروهای برقی، بعد از یک شروع کند در هنگام آغاز فروش، هماکنون سیر صعودی را نشان میدهد و بسیاری از خودروسازان استقبال خود از این روند صعودی را با تولید مدلهای الکتریکی نشان میدهند. خودروهای موفقی چون نیسان لیف، تویوتا پریوس و شورولت ولت و البته تسلا در شکلگیری این جریان، نقشی مهم برعهده داشتند.
کیا سول با چهره متمایز خودش، از یک موتور قدرتمند الکتریکی 109 اسب بخاری و باتری لیتیوم یونی بهره میبرد و مدعی است که با هر بار شارژ قادر به پیمودن مسافت 132 مایل (212 کیلومتر) میباشد. قیمت کیا سول الکتریکی بعد از تخفیف 5,000 یورویی که از جانب دولت به ماشینهای الکتریکی تعلق میگیرد به 24,995 یورو میرسد. همچنین لازم به ذکر است که گونه الکتریکی کیا سول تنها از یک تریم تجهیزاتی بهره میبرد و با یک گارانتی 7 ساله از جانب کمپانی کیا، پشتیبانی میشود.
با پولی به اندازه قیمت کیا سول الکتریکی، میتوان گزینههای دیگری از جمله بامو i3 را هم برگزید. بامو i3، برخلاف بسیاری از رقبا که اساساً بنزین سوز یا حتی دیزلی هستند و بعداً به مدل الکتریکی تبدیل شدهاند، از ابتدا بر اساس یک اتومبیل الکتریکی ساخته شده است. نمای بیرونی بامو کمی عجیب و غریب و نمای داخلی آن آیندهنگرانه طراحی شده است. همچنین ساختار کلی بامو i3 پیشرفته و بسیار سبکوزن میباشد. قیمت بامو فوق بعد از تخفیف 5.000 یورویی به 25.680 یورو میرسد.
با نگاهی به وزن کم و همچنین قدرت 168 اسب بخاری بامو در مقابل 109 اسب بخاری که کیا تولید میکند، عجیب نیست که بامو سریعتر باشد. اما مقدار اختلاف در عملکرد فنی واقعاً اعجابانگیز است. در حالی که بامو i3 شتاب صفر تا 96 کیلومتر را در 7.1 ثانیه عملی میکند رسیدن به سرعت فوق از حالت سکون برای کیا 3.6 ثانیه زمان بیشتری را نسبت به بامو i3 طلب میکند. در عمل و در قیاس با رقیبان، کیا سول الکتریکی چندان هم خودروی کندی نیست و شتاب و سرعت خوبی دارد اما این بامو i3 است که با سرعت زیاد خودش، ذهنیتی از خودروهای گرانتر و قدرتمندتر را در ذهن رانندهاش تداعی میکند.
هر دو اتومبیل را میتوان با سوکت های برق معمولی شارژ کرد که زمانی حدود 7 تا 8 ساعت را برای پر شدن 80 درصد ظرفیت باتری هر دو خودرو میطلبد. در ضمن امکان سفارش شارژرهای سریعتر هم برای هر دو خودرو وجود دارد. شارژرهای سریع بامو که Wallbox نام دارد و قیمت آن 315 یورو است، امکان پر شدن 80 درصد ظرفیت باتری را تنها در 3 ساعت فراهم میکند و پر شدن کامل باتری مستلزم صرف زمان 4 ساعتی است.
هر دو رقیب این مقایسه از امکانات استاندارد خوبی بهره میبرند. سیستم نویگیشن، بلوتوث برای اتصال تلفن همراه، رادیو ماهواره ای و سیستم کنترل آب و هوا از جمله امکانات استاندارد هر دو خودروست البته کیا در این مورد پیشدستی کرده و صندلی و فرمان گرم شونده را هم در خودرو تعبیه نموده است.
به نظر میرسد خریداران بامو بیشتر ترجیح بدهند تا از موتور 650 سیسی درونسوز برای حرکت استفاده کنند.
کمپانی کیا امیدوار است که ارائه گارانتی 7 ساله برای خریداران قوت قلبی باشد تا نگرانی آنها در مورد هزینههای نسبتاً گران کیا سول الکتریکی کاهش پیدا کند. همچنین وجود سیستم نویگیشن به راننده کیا سول اجازه میدهد تا همواره از محل نزدیکترین ایستگاه شارژ سریع مطلع باشد. با اتصال کابل شارژ به هر یک از دستگاههای شارژ سریع، میتوان امیدوار بود که 80 درصد ظرفیت باتری کیا سول در عرض نیم ساعت پر شود که مسلماً به اندازه سوختگیری خودروهای بنزینی و دیزلی سریع نیست اما در هر حال کارایی اتومبیل را افزایش میدهد.
این یک پیروزی دیگر در تستهای جاده ای برای این خودرو نوآور است. اولین ساخته تمام الکتریکی بامو در مبحث فروش از دیگر خودروسازانی که یک موتور الکتریکی و یک پک باتری را در مدلهای موجود خود جایگذاری کرده و با نام مدل تمام الکتریکی به فروش میرسانند، جلوتر است. ترکیب ظاهر اتومبیلهای مفهومی و طراحی داخل کابین آیندهنگرانه شاید کمی نیاز به تجدیدنظر داشته باشد اما موتور الکتریکی قدرتمند و ساختار سبک وزن بدنه عملکرد فنی مطلوب این خودرو را تضمین میکند.
کیا سول، اتومبیلی متمایز، کاربردی و کاملاً مناسب خانواده است همچنین ابعاد جمعوجور آن را کاملاً به اتومبیلی مناسب برای رانندگی در مناطق شهری تبدیل میکند و حتی در امکانات داخل کابین نسبت به بامو برتری دارد. اما بههیچوجه در مبحث عملکرد فنی، مهندسی پیشرفته، طراحی بیرونی و اقبال عمومی بهپای بامو نمیرسد.