بهترین خودروهای شوتینگ بریک جهان

4 اردیبهشت 14048:00
7 دقیقه

تیم تحریریه
تیم تحریریه
تیم تحریریه
تیم تحریریه

شوتینگ بریک‌ها خودروهای هیجان انگیزی هستند که طراحی شبیه به خودروهای استیشن واگن دارند. اتومبیل‌هایی که عمدتا از قوای محرکه بسیار توانمندی بهره می‌برند. تاکنون برندهای مختلفی به عرضه خودرو شوتینگ بریک پرداخته اند که از میان آن ها می‌توان به ب ام و، مرسدس بنز، فراری، آئودی و… اشاره کرد.

در سال‌های گذشته شوتینگ بریک‌های محدودی را مشاهده کردیم و در این بین قصد داریم شما را با بهترین خودروهای شوتینگ بریک جهان آشنا کنیم که هم اکنون نیز بهترین هستند.

1-استون مارتین DB5 و DB6

اولین شوتینگ بریک استون مارتین برای مالک شرکت دیوید براون با نام "DB" ساخته شد. این خودرو هنگامی که معرفی و رونمایی شد، توانست موردتوجه همگان قرار گیرد. بنابراین، استون، هارولد رادفورد، سازنده اتوبوس را به خدمت گرفت تا در تولید DB5 و 6 با آن همکاری کند. این مدل‌ها فضای عقب گسترده و بزرگی داشتند و طراحی آنها نیز عجیب به نظر می‌رسید.  

با این حال تولید DB5 و 6 برای استون مارتین هزینه هنگفتی به دنبال داشت که موجب شد تولید چندان سودآوری نداشته باشد.

Aston Martin DB5 and DB6.webp

2-فراری 330GT

حتی طبق استانداردهای فراری، شوتینگ بریک 330 GT دارای استایلی هیجان‌انگیز است. این خودرو توسط لوئیجی چینتی جونیور، پسر واردکننده فراری آمریکایی و آلفردو ویگناله، خریداری شد.

این محصول فراری مدلی خاص بوده که نظر هر فردی را به خود جلب می‌کرد. بیشتر قطعات آن دست ساز بود و در ابتدا با رنگ سبز متالیک تیره به فروش می‌رسید. ناگفته نماند که فراری مدلی طلایی تیره از آن را هم به فروش رساند. به طور کلی فرای 330GT رنگ‌های جذابی داشت.

Ferrari 330 GT.webp

3-استون مارتین ونتیج v8

استون مارتین محصولات شوتینگ بریک متعددی داشته که یکی از آنها استون مارتین V8 ونتیج بود. این مدل با نگاهی به تغییرات DB در دهه 1960، از یک بخش سقف کاملاً جدید برای آزاد کردن فضای اضافی چمدان استفاده می‌کرد.
بیش از 1800 ساعت طول کشید تا شرکت سوئیسی Roos این خودرو را بسازد.

Aston Martin V8 Vantage.webp

4- اوگل Triplex GTS

Ogle سزاوار اعتبار است که سبک شوتینگ بریک را با استفاده از تست ویژه شیشه‌ای خود که توسط شرکت شیشه تریپلکس برای نمایش شیشه Sundym خود سفارش داده بود، مورد توجه قرار می‌دهد.

GTS با بخش‌های منحنی شیشه‌ای برای نیمه جلوی سقف و شیشه‌های جانبی که تا قسمت عقب کشیده شده‌اند، در نمایشگاه خودروی لندن سال 1965، جمعیت را شگفت‌زده کرد. GTS قرار بود نمایش‌های بیشتری هم داشته باشد، اما این خودرو تنها در همان سال به تورین رفت زیرا دوک ادینبورگ آن را به عنوان ماشین شخصی خود درخواست کرد و به مدت دو سال از آن استفاده کرد.

Ogle Triplex GTS.webp

5-استون مارتین EG

در زیر خطوط براق استون مارتین EG، اجزای مکانیکی یک Vanquish قرار دارد. این مدل توسط فرانچسکو بونیولو طراحی شده و نام آن نیز از حروف اول مالک اصلی گرفته شده.

این خودرو 600 میلی‌متر طولانی‌تر از خودروی پایه است و یک دریچه عقب برای دسترسی سریع به بخش عقب دارد. سقف دارای یک پنل پانوراما شیشه‌ای Isolite است که می‌تواند با تکان دادن یک سوئیچ تیره شود.

Aston Martin EG.webp

6-ولوو 1800ES

ولوو با 1800ES یکی از پیشگامان صنعت خودرو بوده که محصولی شوتینگ بریک را عرضه کرد.

این یک حرکت جسورانه بود که کوپه قدیمی 1800 را به یک شوتینگ بریک برای زنده نگه داشتن این مدل تبدیل کرد. البته محصول نهایی عملکرد فوق العاده‌ای داشت و توانست 8077 دستگاه بین سال‌های 1971 تا 1973 فروخته شود. دریچه شیشه‌ای تک تکه عقب در آن زمان نوآورانه بود و در سال 1986 مجدد برای 480ES به کار گرفته شد.

ولوو.webp

7-ریلاینت Scimitar

Reliant نسبت به Ogle GTS موفقیت بیشتری کسب کرد که بر اساس یک کوپه Scimitar ساخته شده بود. شرکت Tamworth با کمک طراحی تام کارن از اوگل GTE خود را در سال 1968 ارائه کرد.

GTE با چهار صندلی مجزا و یک صندوق عقب بزرگ، به کمک عملکرد جذاب موتور 3.0 لیتری V6 فورد، به یک موفقیت سریع دست یافت. مشتری اولیه آن یک پرنسس بود و همین امر موجب محبوبیت بیشترش شد.

Reliant Scimitar.webp

8-فراری دیتونا

فراری دیتونا شوتینگ بریک می‌توانست به یک طراحی درهم تبدیل شود. با این حال، این خودرو با مکانیک‌های ایتالیایی، مالک ثروتمند آمریکایی و مدیریت بریتانیایی، به یکی از شگفت‌انگیزترین مدل‌های این فرم تبدیل شد.

باب گیتلمن این خودرو را سفارش داد و شرکت بریتانیایی Panther Westwinds آن را ساخت. دسترسی به محفظه بار از طریق پنل‌های شیشه‌ای لولایی بالا انجام می‌شود، اما فضای زیادی را در محفظه چوبی و چرمی انتظار نداشته باشید.

Ferrari Daytona.webp

9-جنسن GT

جنسن به ساخت اولین ولوو P1800 کوپه کمک کرد، اما نه ES استیت، که شاید توضیح دهد که چرا تا سال 1975 طول کشید شرکت بریتانیایی به محبوبیت شوتینگ بریک‌های اسپرت دست یابد.

جنسن GT یک گزینه مفید بود و موتور لوتوس نیز عملکردی بسیار خوب به آن می‌بخشید. البته فروش هرگز بالا نرفت و تنها 473 دستگاه از آن فروخته شد که موجب شد در سال 1976 این شرکت ورشکست شود.

Jensen GT.webp

10-لینکس جگوار Eventer

جگوار در کارنامه خود محصولات منحصربفرد کمی ندارد اما به جرات باید مدل لینکس جگوار Eventer را یک گزینه برجسته شوتینگ بریک به حساب آورد. این کمپانی در تلاش بوده تا سبد محصول خود را با مدل‌های جدید همراه سازد.

صندلی‌های عقب تاشو بخشی از این تغییر برای به حداکثر رساندن فضای بار بود. ساخت هر دستگاه این خودرو 14 هفته طول می‌کشید و 67 دستگاه از آن طی 16 سال بین سال‌های 1986 تا 2002 ساخته و فروخته شد.

Lynx Jaguar Eventer.webp

منبع: msn