1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه کیا اپتیما و فولکس واگن پاسات پلاگین هیبرید

مقایسه کیا اپتیما و فولکس واگن پاسات پلاگین هیبرید

16 اردیبهشت 1397
  • 1

در این مقاله به مقایسه کیا اپتیما و فولکس واگن پاسات پلاگین هیبرید می پردازیم.

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

اگر قصد خرید یک خودرو خانوادگی را دارید و به دنبال فضای زیاد و اقتصادی بودن هستید، قطعاً یک SUV دیزل نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. بهتر است نگاهی به استیشن های پلاگین هیبرید بیندازید.

سال گذشته شرکت کیا اعلام کرد که موتور پلاگین هیبرید موجود در اپتیما سدان را در قالب یک خودرو استیشن به کار می برد و امکان استفاده از آن را به صورت تمام الکتریک فراهم می کند، بدون این که نگرانی های معمول یک خودرو الکتریکی را حس کنید. اما پیش از آن، فولکس واگن این سیستم را در مدل پاسات Estate GTE پیاده سازی کرده است.

در تئوری، این خودروها بدون توجه به نوع استفاده، هزینه های شما را کاهش می دهند. اما می خواهیم ببینیم که توانایی این دو خودرو در جاده چگونه است و مهم تر از این، کدام یک انتخاب بهتری به شمار می آید.

مشخصات

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

نکات مثبت: عملکرد، خوش ساخت، ترکیب تکنولوژی و کارایی

نکات منفی: قیمت بالاتر، عملکرد گیربکس در زمان مانور

در حالی که کیا از یک موتور 2 لیتری بنزینی تنفس طبیعی به همراه یک موتور الکتریکی استفاده می کند، فولکس واگن دارای موتور کوچکتر 1.4 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است که قدرت بیشتری دارد.

مجموع قدرت دو موتور فولکس واگن معادل 217 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر است. با سیستم تعویض دنده 6 سرعته دو کلاچه، GTE سریع تر از اپتیما بود و صفر تا 100 کیلومتر را در 7.2 ثانیه طی کرد. همچنین این مدل 80 کیلوگرم سبکتر از رقیب است و با احتساب گشتاور بیشتر، تعویض دنده را با سرعت بیشتری انجام می دهد.

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

اما با توجه به سیستم DSG (یک نوع سیستم گیربکس)، تغییر در بین حالت های بنزینی و الکتریکی به خوبی کیا انجام نمی شود. در واقع در زمان های مانور کمی نامنظم است.

همچنین باید اشاره کنیم که پاسات در زمان شتاب گیری بهتر عمل می کند. سیستم تعلیق پاسات کمی سخت تر است، اما چرخش های کیا را ندارد. دست اندازها را حس می کنید، اما نه بیش از حد معمول. به لطف این سیستم تعلیق، فولکس واگن هندلینگ بهتری دارد. علاوه بر این ها، فرمان نیز به خاطر چسبندگی بیشتر، نسبت به اپتیما دقیق تر است.

همان طور که از یک خودرو پلاگین هیبرید انتظار می رود، حالت های رانندگی متنوع برای وضعیت های جاده ای و ترافیکی مختلف موجود است. این حالت ها شامل حالت تمام الکتریک، حالت شارژ که انرژی را به باتری منتقل می کند (در اپتیما موجود نیست)، حالت هیبرید که موتور بنزینی و الکتریکی را به صورت هوشمند مدیریت می کند، حالتی برای حفظ شارژ باتری و حالت GTE برای استفاده از نهایت عملکرد می شوند.

در حالت "e-mode"، موتور الکتریکی 114 اسب بخاری به همراه باتری 9.9 کیلو وات ساعت، طبق اعلام شرکت فولکس واگن، نیروی محرکه لازم برای طی مسافت 50 کیلومتر را فراهم می کنند. در این قسمت نیز شاهد عملکرد بهتری نسبت به کیا هستیم، چراکه گشتاور موتور الکتریکی باعث محو شدن هر گونه تاخیر در توربو موتور 1.4 لیتری می شود. همچنین پاسات در سواری شهری بهتر است. از نظر کیفیت کابین هم کیا را پشت سر می گذارد.

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

اما قضیه به اینجا ختم نمی شود. مدل GTE آزمایش شده (در تصاویر بالا مدل GTE Advance را مشاهده می کنید) گران است، البته که تجهیزات مناسبی دارد. نویگیشن ماهواره ای، اپل کارپلی و اندروید اتو، کروز کنترل هوشمند، گرمکن صندلی، چراغ های LED، سیستم کنترل دما، بلوتوث و DAB در این خودرو موجود هستند. با پرداخت مبلغ بیشتر می توانید آیتم های اضافه از جمله ورود بدون کلید (410 پوند) و چرم طبیعی (720 پوند) را در اختیار داشته باشید.

نکات کارشناسی

سیستم اطلاعات-سرگرمی: مدل فول آپشن GTE Advance دارای صفحه نمایش 9.2 اینچی است. صفحه 8 اینچی به صورت استاندارد وجود دارد که به همراه نویگیشن ماهواره ای و اتصال تلفن همراه ارائه می شود.

سیستم انتقال قدرت: موتور توربو بنزینی و موتور الکتریکی در کنار یکدیگر باعث می شوند که پاسات GTE عملکرد بهتری نسبت به اپتیما پلاگین هیبرید داشته باشد. البته گیربکس سریع 6 سرعته اتوماتیک نیز به این برتری کمک می کند.

کابین: مواد استفاده شده در داخل GTE نسبت به کابین کیا کیفیت بهتری دارند.

کیا اپتیما پلاگین هیبرید

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

نکات مثبت: هزینه های پایین، سیستم اطلاعات-سرگرمی قوی، سواری خوب

نکات منفی: عملکرد ضعیف، کیفیت پایین مواد به کار رفته، صدای موتور، حس شدن اثر ترمز

استیشن پلاگین کیا دارای موتور 2 لیتری بنزینی تنفس طبیعی با قدرت 155 اسب بخار است. این موتور به یک موتور الکتریکی 68 اسب بخاری متصل می شود که مجموع قدرت را به 204 اسب بخار و گشتاور را به 375 نیوتن متر می رساند. در حقیقت خروجی آن 14 اسب بخار و گشتاور آن 25 نیوتن متر کمتر از پاسات است. با 1815 کیلوگرم وزن نیز از رقیب خود سنگین تر است.
صفر تا 100 کیلومتر را در 8.7 ثانیه طی می کند که 1.5 ثانیه عقب تر از فولکس واگن است. گیربکس 6 سرعته معمولی اپتیما نمی تواند دنده ها را به سرعت پاسات تعویض کند که یک کمبود محسوب می شود، اما در سرعت های پایین عملکرد نرمی دارد.

کیا شتاب معقولی دارد، اما وزن خودرو را حس می کنید، چرا که حتی نیروی اضافی موتور الکتریکی نیز نمی تواند تنبلی اپتیما را جبران کند.

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

با وجود طراحی دوباره شاسی که برای سازگاری با وزن بیشتر طراحی شده، هندلینگ پایین آن باعث می شود که تعادل خودرو در هنگام ورود به پیچ ها به راحتی بر هم بخورد. در هنگام عبور از دست اندازها نرم تر از فولکس واگن است اما نسبت به رقیب کنترل کمتری دارد. با تمام این تفاسیر، اپتیما Sportswagon پلاگین هیبرید به اندازه کافی راحت است. حالت های رانندگی مختلفی در این مدل موجود است؛ حالت های Eco و Normal امکان انتخاب بین نهایت کارایی و رانندگی معمولی را فراهم می آورند. در عین حال حالت HEV عملکرد موتورها را به صورت هوشمند مدیریت می کند.

علاوه بر این می توانید خودرو را در حالت EV قرار دهید و اگر باتری 11.3 کیلووات ساعت لیتیوم-یونی (قوی تر از باتری اپتیما سدان) در حالت شارژ کامل باشد، طبق اعلام کیا می توانید مسافت 61 کیلومتر را با آن طی کنید که در حدود 7 کیلومتر بیشتر از فولکس واگن است. البته هر دو آن ها برای رفت و آمدهای معمولی کافی هستند.

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

عملکرد حالت EV برای رانندگی در اطراف شهر مناسب است و بی صدا بودن آن-تا زمانی که بر روی اسفالت مناسب قرار داشته باشید - حس راحتی اپتیما را تقویت می کند. این خودرو پلاگین هیبرید تجهیزات استاندارد مناسبی در اختیار شما قرار می دهد که شامل چراغ های LED، گرمکن صندلی، سیستم کنترل دما و کروز کنترل، ورود بدون کلید، سنسورهای پارک و دوربین عقب می شود.

طراحی و کیفیت کابین پایین تر از فولکس واگن قرار می گیرد، اما کیا خوش ساخت و در عین حال کمی ارزان تر است.

نکات کارشناسی

تکنولوژی: سیستم اطلاعات-سرگرمی دارای صفحه شفافی است و کاربری آسانی دارد. اپل کارپلی و اندروید اتو، بلوتوث و شارژ بی سیم نیز به صورت استاندارد موجود هستند. سیستم انتقال قدرت: با وجود موتور 2 لیتری بنزینی و موتور الکتریکی، اپتیما سریع نیست. گیربکس معمولی 6 سرعته اتوماتیک آن نیز به خوبی گیربکس فولکس واگن عمل نمی کند. طراحی داخلی: طراحی کابین اپتیما به زیبایی پاسات نیست و کیفیت مواد به کار رفته نیز از رقیب پایین تر است.

نتیجه

رتبه اول: فولکس واگن پاسات GTE

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

GTE خودرو به صرفه تر، بهتر و کاراتری به حساب می آید. شاید هزینه های تعمیر و نگهداری آن کمی بالا باشد، اما ارزشش را دارد، چرا که پاسات موارد بیشتری برای ارائه دارد. اگر به عنوان یک خودرو خانوادگی به آن نگاه کنیم، تکنولوژی ایمنی اضافه در فولکس واگن واقعاً عالی است.

رتبه دوم: کیا اپتیما پلاگین هیبرید

کیا یک رقیب معقول و با ارزش برای پاسات استیشن GTE است، اما چه از نظر عملکرد و چه از نظر کارایی، نمی تواند با کیفیت فولکس واگن برابری کند. هزینه های دو مدل تقریباً برابر هستند، بنابراین نبود تجهیزات ایمنی در کیا می تواند یک نقطه ضعف باشد.

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE

مقایسه کیا اپتیما پلاگین هیبرید در برابر فولکس واگن پاسات GTE



نظرات

  • Reza Reza (16 اردیبهشت 1397 ساعت 21:25)

    این مقایسه مربوط به ایران نیست ، اقلیم مقایسه متغیر وابسته می باشد ، در ایران قیمت ها متفاوت خدمات متفاوت ...