از آن زمان که هر خودروسازی سعی میکرد یه مدل SUV به محصولات خود اضافه کند مدت زیادی نگذشته است ولی اکنون داستان کمی فرق می کند. از آنجایی که فروش SUV های بزرگ کاهش یافته کیا امیدوار است که بتواند در کلاس SUV های متوسط موفقیتی با موهاوی کسب کند. هدف از تولید موهاوی رقابت با SUV های متوسط سنتی مثل شورولت تریل بلیزر، فورد اکسپلورر، نیسان پت فایندر و تویوتا فور – رانر است.
فلسفه تولید این SUV ها این است که با وجود افزایش قیمت سوخت، هنوز افراد حومه نشین بالاتر از طبقه متوسط در جامعه هستند که تمایل دارند همراه با خانواده به همراه اسباب و وسایلی که از منزل برداشته اند در حالی که قایق تندروی خود را یدک می کشند به سمت دریاچه بروند و به جای اینکه به فکر خرید بزرگترین SUV باشند به خرید یک SUV متوسط رضایت می دهند که تمام کارهایشان را انجام می دهد ولی بنزین زیادی مصرف نمی کند. ساختار کلی موهاوی به صورت Body-On-Frame است به این معنا که شاسی و بدنه از هم جدا هستند.
امکاناتی نظیر سیستم مکانیاب ماهواری با قابلیت اجرای فرامین به صورت صوتی، صندلیهای چرمی و سیستم صوتی اینفینیتی ارتقا یافته برای آنهایی که با مدلهای قبلی کیا آشنا بوده اند شوکه کننده است. کیا موهاوی فقط در ظاهر خلاصه نمی شود، موتور 4.6 لیتر هشت سیلندر و ظرفیت یدک کشی عالی در کلاس خودش آن را جایگزین شایسته ای برای SUV های جا افتاده مثل نیسان و تویوتا و فورد می کند.
ولی هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید یکی 2 ثانیه تاخیر در شتابگیری وجود دارد. هنگام رانندگی در بزرگراه برای اینکه قدرت واقعی این موتور 8 سیلندر را احساس کنید باید پدال گاز را تا انتها فشار دهید. این تاخیر در شتابگیری به چند عامل مربوط می شود: اول ضرایب سبک دنده، دوم تعویض دنده کند گیربکس و عامل آخر دریچه گاز برقی است که تنظیم آن جوری است که با فشردن پدال گاز در حالتی که اکثر ما عادت کرده ایم وارد مدار نشده و باید فشار روی پدال را بیشتر کنید. این استراتژی که راننده را مجبور می کند ملایم تر شتابگیری کند باعث کاهش مصرف سوخت می شود ولی آزار دهنده است و ممکن برای افراد عادی این تصور را ایجاد کند که این موتور توانایی لازم را ندارد. با این وجود اگر موهاوی را در حالت کروز بگذارید حتی بالا رفتن از سربالایی با بار سنگین برایش سهل و آسان است.
در تست شتابگیری اینطور به نظر رسید که آنچه در جاده احساس می شد در پیست تایید شد. موهاوی در عرض 7.8 ثانیه توانست به سرعت 96.5 کیلومتر در ساعت برسد در حالی که نیسان پت فایندر 8 سیلندر برای رسیدن به همین سرعت 7 ثانیه زمان نیاز دارد. در تست اسلالوم این خودروی 2214 کیلویی توانست به سرعت 96.8 کیلومتر در ساعت دست یابد که نسبت به پت فایندر (92.6 کیلومتر) بهتر است. با وجود اینکه مقداری کم فرمانی وجود دارد ولی چسبندگی حاصل از سیستم 4 چهار محرک کیا قابل تقدیر است و با وجود ارتفاع بلندی که دارد شل و ول احساس نمی شود. عملکرد ترمز در حد متوسط است و می تواند پس از پیمودن 40.5 متر سرعت موهاوی را از 96.5 کیلومتر به صفر برساند. این رقم در حد سگمنت خودش است و 30 سانتی متر نسبت به پت فایندر ضعیفتر است. با تکرار تست مقداری افت عملکر در ترمزهای موهاوی مشاهده می شود.
شاید یکی از چشمگیرترین ویژگی های موهاوی ظرفیت یدک کشی آن باشد که 3.4 تن است. برخلاف بعضی خودروسازان که هنگام تست یدک کشی وزن خودرو را کم می کنند تا به خاطر وزن کمتر به رقم جذابتری دست پیدا کنند، کیا اظهار دارد که ظرفیت یدک کشی اعلام شده برای موهاوی حداقل با در نظر گرفتن راننده و یک سرنشین اضافه بوده است.
مصرف سوخت موهاوی طبق استاندارد EPA در سیکل ترکیبی 12.37 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده که در تست نشریه ادموندز به طور میانگین رقم 12.57 لیتر در 100 کیلومتر به دست آمد.
برای جذب تکان های اضافی و سواری بی صدا تر، از 8 پایه لاستیکی بین بدنه و شاسی استفاده شده است. با اینکه هنگام رانندگی صدای جاده یا باد زیاد شنیده نمی شود حس جدایی از مسیر به شما دست می دهد. هنگام عبور از دست اندازها و ناهمواریها سواری موهاوی خشن و آشفته احساس می شود و کل خودرو دچار نوسان می شود. البته طبق گفته کیا ستاپ فنربندی کیا موهاوی در مدلهای بعد از 2009 که وارد بازار آمریکا شده اند دچار تغییراتی شده است.
امکانات موجود در داخل موهاوی نسبت به مدلهای قبلی کیا که حالتی اقتصادی داشتند شگفت انگیز است. کار کردن با سیستم مکانیاب ماهواری با صفحه نمایش لمسی که بنابر سفارش نصب می شود آسان است ولی سیستم اجرای فرامین به صورت صوتی گاهی اوقات فرامین صوتی شما را به سختی متوجه می شود. سیستم صوتی اینفینیتی با 10 خروجی صدای لذت بخشی ایجاد می کند و وجود پورت USB (که از طریق آن می توانید به صورت دستی سیستم ناوبری را آپدیت کنید)، خروجی صدای اضافی، رادیوی ماهواره ای و سی دی چنجر 6 تایی روی داشبورد سرگرمی زیادی برای راننده و سرنشینان به ارمغان می آورند و جایگاه رقابتی موهاوی در سگمنت خودش را حفظ می کنند.