بهینهسازیهای متوسط در یک مدل خودرو با این هدف انجام میشود که تا زمان ارائه تغییرات مفصلتر و نسل بعدی، آن را در لیست خرید مشتریان نگه دارد. این کار معمولاً با اضافهکردن عناصر زیباشناسانه به خودرو انجام میشود؛ ولی گاهی نیز سرمایهگذاری در ارتقای المانهایی از خودرو که دیده نمیشوند، ولی بسیار ملموس هستند، تأثیرگذار خواهد بود. نکتهای که در تویوتا یاریس ۲۰۱۵ با آن روبرو هستیم.
در مدل جدید، یک خودروی زیباتر و تأثیرگذارتر داریم که طراحی پرمعناتری در آن به کار گرفته شده است. چراغهای عقب تازهای در آن به کار رفته، طراحی سپر عقب به کلی تغییر کرده و همینطور بهینهسازیهای زیادی را در طراحی داخلی کابین میبینیم. ولی نقطهای که یاریس در آن همیشه در معرض انتقاد بود و در زیر سایه سرآمدان سابکامپکتی مانند هوندا فیت، فورد فیستا و شورولت سونیک قرار گرفته، یعنی «پیشرانه» تغییری نکرده است. تویوتا مدل ۲۰۱۵ از یاریس را باز هم با همان موتور ضعیف ۱/۵ لیتری چهار سیلندری روانه بازار کرده که از سال ۲۰۰۰ در محصولات تویوتا استفاده شده است. این موتور با همان سیستم گیربکس ۵ دنده دستی قبلی و یا همان سیستم گیربکس چهار دنده اتوماتیک همراه است؛ سیستم گیربکس اتوماتیک از یاریس ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار گرفته است.
در مقایسه با سایر موتورهای ارائه شده در این کلاس، از جمله موتور ۱/۵ لیتری ۱۳۰ اسببخاری با انژکتور مستقیم در هوندا فیت یا موتور توربوی ۳ سیلندر انژکتور مستقیم ۱۲۳ اسببخار در فیستا، موتور پورت انژکتوری تویوتا در قبل از زمانهی خود به سر میبرد. موتور ۱/۵ لیتری ۱۰۶ اسببخاری در تویوتا یاریس وقتی تحتفشار قرار میگیرد، صدای آن به هوا بلند میشود؛ چیزی که در بیشتر مواقع اتفاق خواهد افتاد.
ولی مهمترین عقبگرد زمانی در سیستم گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک است. این سیستم نه تنها در افزایش سرعت از سیستمها اتوماتیک کنونی و از جمله CVT عقب است، بلکه حتی قابلیت شیفتدستی نیز ندارد.
در هنگام استفاده از سیستم گیربکس دستی، این خودرو کاملاً حس استفاده از شیفت دندهها و کنترل کامل راننده بر سرعت خودرو را منتقل میکند. برای بررسی این خودرو از دو مدل مشابه یاریس SE با گیربکسهای اتوماتیک و دستی استفاده شده است.
در همین حال، رکوردهای ثبت شده برای یاریسها، گویای موارد بسیاری است. یاریس با گیربکس دستی در تست ۰ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ۱/۳ ثانیه از همتای اتوماتیک خود جلوتر است و همینطور در تست یکچهارم مایل ۰/۹ ثانیه از آن پیش است. این در حالی است که هماکنون برخی سیستمهای گیربکس اتوماتیک در دنیای خودرو وجود دارند که میتوانند بهراحتی در شتاب عملکرد بهتری نسبت به گیربکسهای دستی داشته باشند. ولی، در هر حال این گیربکس اتوماتیک، آخرین نسل آنها نیست. در واقع دوباره در اینجا همان شکایتهایی را داریم که ۵ سال پیش آنها را داشتهایم.
در همین حال، بالاخره یک روزنه امید برای گیربکس اتوماتیک یاریس پیدا شد. در حالی که بیشتر اطلاعات تستها نشاندهنده برتری گیربکس دستی نسبت به اتوماتیک بود، ولی گیربکس دستی در شتابگیری در حالت تختگاز از ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت و همینطور از ۸۰ تا ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت از همتای اتوماتیک خود ضعیفتر بود. البته این موضوع به نحوه انجام چنین تستی برمیگردد. در این تست، در حالت تختگاز، وقتی راننده پدال گاز را فشار میدهد، سیستم اتوماتیک به سراغ دنده بعدی میرود. این در حالی است که گیربکس دستی در دنده پنجم قفل شده است و موتور سنگین حرکت میکند.
عملکرد سیستم گیربکس ۵ دنده یاریس نسبتاً مناسب است؛ ولی در همین حال، از لحاظ کیفیت و هیجان رانندگی، با گیربکس ۶ دنده دستی در هوندا فیت قابلمقایسه نیست.
البته آمار سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرف سوخت یاریس در شرایطی متعادل برای این کلاس قرار دارد و دارای مزیت زیادی نسبت به سیستمهای گیربکس دیگر نیست. در همین حال، در تستی که انجام، برای هر دو مدل مصرف سوختی برابر ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شد.
ارتقای عمده در سیستم پیشرانه یک مدل، هزینه زیادی به خودروساز اعمال میکند؛ بنابراین چنین تغییری در یک بهینهسازی متوسط کمتر انجام میشود. به عنوان مثال، مدل کرولا برای جایگزینی سیستم گیربکس اتوماتیک ۴ سرعتهاش با CVT، تا زمان ارائه مدل جدید صبر کرد. سیستم CVT در تمام مدلهای کرولا به جز مدل پایه عرضه شد. با این حال، تویوتا در ارتقای یاریس به سراغ مواردی فراتر از عناصر ظاهری نیز رفته است. به عنوان نمونه، با تغییرات اندکی در طراحی شاسی، به سختی آن افزوده شده است. این صلبیت بیشتر و به دنبال آن، بهینهسازی در سیستم تعلیق، باعث شده تا یاریس نسبت به قبل سریعتر و چابکتر باشد.
در تست لغزش در پیچ، نیروی 0.8g را از یاریس شاهد هستیم که برای این کلاس خودرو مناسب است. همچنین سیستم ترمز نیز عملکرد خوبی از خود نشان میدهد. مدلهای SE مجهز به چرخهای ۱۶ اینچی و تایرهای 195/50 هستند که بهترین نوعی هستند که این تویوتا در محصولاتش ارائه میدهد. اگر چسبندگی بیشتری در یاریس میخواهید باید به سراغ موارد تیونینگ و افتر مارکت بروید.
در مجموع، این یاریس دارای مواد بهتری در داخل کابین است. تجهیزاتی مانند صفحهنمایش لمسی رنگی ۶/۱ اینچی و سیستم راهبری به آن اضافه شدهاند و طراحی و ساخت آن به خوبی در یک کارخانه جدید مونتاژ در فرانسه پرداخته شده است. در همین حال، به امکانات راحتی راننده نیز اضافه شده است.
یاریس جدید، از بیرون و داخل حالتی مدرن به خود گرفته است و هیجان رانندگی با آن افزایش یافته است. البته به سطح رقابت در زمینه رضایت از رانندگی در مقایسه با فیت و فیستا نرسیده است. این در حالی است که با ورود مزدا 2 جدید نیز جایگاهش در کلاس خودرویی تهدید میشود. ولی تا این زمان، تغییرات جدید تویوتا یاریس، باعث شده تا حداقل ظاهر یک رقیب جدی در این کلاس برای آن ایجاد شود.
مشخصات:
نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
قیمت مدل تست: ۱۸۷۲۴ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۷۶۴۵ دلار) برای گیربکس دستی، ۱۹۵۲۴ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۸۴۴۵ دلار) برای گیربکس اتوماتیک.
نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
گنجایش: ۱۴۹۷ سیسی.
قدرت: ۱۰۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۱۳۹/۶۵ نیوتنمتر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه.
گیربکس: ۵ دنده دستی، ۴ سرعته اتوماتیک.
ابعاد:
فاصله محوری: ۲/۵۱ متر.
طول ماشین: ۳/۹۵ متر.
عرض: ۱/۶۹۴ متر.
ارتفاع: ۱/۵۰۹ متر.
وزن کلی: ۱۱۰۰ کیلوگرم برای مدل گیربکس دستی و ۱۱۱۵ کیلوگرم برای مدل گیربکس اتوماتیک.
تستهای سرعت:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۸/۹ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۱۰/۲ ثانیه.
صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۳۲/۴ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۴۳/۸ ثانیه
استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۹/۹ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۱۰/۶ ثانیه
تختگاز از ۴۸/۲۸ تا ۸۰/۴۷ کیلومتر بر ساعت؛ ؛ گیربکس دستی: ۱۳/۹ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۵/۵ ثانیه
تختگاز از ۸۰/۴۷ تا ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت؛ ؛ گیربکس دستی: ۱۵/۲ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۷/۵ ثانیه
عبور از یکچهارم مایل؛ گیربکس دستی: ۱۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۰/۵۷ کیلومتر بر ساعت، گیربکس دستی: ۱۷/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۲۵/۵۳ کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی؛ با محدودیت قانونی: ۱۸۳/۴۶ کیلومتر بر ساعت، با محدودیت دراگ: ۱۷۳/۸۱ کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۵۳/۰۳۵ متر، گیربکس اتوماتیک: ۵۵/۷۸ متر.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا؛ گیربکس دستی: ۷/۸۴ لیتر در شهر و ۶/۳۶ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر، گیربکس اتوماتیک: ۷/۸۴ لیتر در شهر و ۶/۵۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.