کیفیت و توانایی رقابت کیا با رقبا پیوسته رو به بهبود بوده است و سراتو (که در آمریکا Forte نامیده می شود) مدل 2014 نیز یک قدم به جلو برداشته است. استودیوی طراحی کیا با سرپرستی پیتر شرایر همچنان طرح های شیک و قشنگی را برای این خودروساز به ارمغان می آورد. فاصله زیاد بین دو محور جلو و عقب ابعاد بدنه را زیبا و جاداری صندلی عقب خودرو را افزوده است. مدل تست شده در این مقاله از نوع EX است که رنگ آبی و رینگ های سفارشی آلومینیومی 17 اینچی نیز به زیبایی خودرو اضافه می کنند.
در میان دو نوع تریم انتخابی برای سراتو، EX بالاترین آنها می باشد. علاوه بر تجهیزات استاندارد اضافه از موتوری 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی با تزریق سوخت مستقیم بهره می برد که 173 اسب بخار توان و 208 نیوتن متر گشتاور دارد. (مدل پایه LX از موتوری ضعیفتر با حجم 1.8 لیتر و توان 148 اسب بخار که تزریق سوخت آن به صورت چند نقطه ای است). در مدل EX گیربکس 6 دنده اتوماتیک به صورت استاندارد نصب می شود در حالی که در مدل LX سفارشی است که جایگزین گیربکس 6 دنده دستی می شود. موتور 2 لیتری سراتو کشش خوبی در دورهای پایین دارد و اکثر اوقات صدای آن به داخل کابین نفوذ نمی کند مگر اینکه دور موتور به ردلاین برسد که صداهای ناخوشایندی از موتور بشنوید. تعویض دنده ها روان و نرم است ولی در حالت تیپ ترونیک این گیربکس از نظر لذت رانندگی به پای یک گیربکس دابل کلاچ نمی رسد.
سراتو به طور فریبنده ای سریع است. در تست نشریه Car & Driver توانست در عرض 7.4 ثانیه (با احتساب Roll-Out) سرعتش را به 96.5 کیلومتر در ساعت برساند که از این نظر بالاتر از خودروهایی مانند شورلت کروز، فولکس جتا، فورد فوکس و هیوندا الانترا (همه با گیربکس اتوماتیک) قرار می گیرد. سراتو همچنین از داج دارت 1.4 توربو نیز سریعتر و فقط 0.1 ثانیه از فوکس دنده ای کندتر است. مصرف سوخت بر اساس استاندارد EPA در شهر 9.8 لیتر و در اتوبان 6.5 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده که سوختگیری مکرر را منتفی می کند. در تست Car & Driver با وجود سریعتر بودن این خودرو نسبت به اکثر رقبا مصرف سوخت 9.4 لیتر در 100 کیلومتر به دست آمد.
برای افرادی که عاشق رانندگی هستند راندن سراتو به اندازه فورد فوکس لذت بخش نیست. سراتو مشتاقانه تغییر جهت می دهد و در تست شتاب جانبی به رقم 0.84 جی دست یافت ولی بی حس بودن و عملکرد غیر خطی (غیر یکنواخت) فرمان توانایی شاسی را از بین می برد. سه حالت مختلف برای فرمان قابل انتخاب است که عبارتند از کامفورت، نرمال و اسپرت. میزان سفتی فرمان در حالت اسپرت خوشایند است ولی این تنها ویژگی مثبت آن است. پدال ترمز سفت است و به طور یکنواخت واکنش نشان می دهد و به نظر می رسد کیا در طراحی پدال گاز از نوعی که لولای آن به کف خودرو متصل می باشد از سبک BMW پیروی کرده است.
در داخل کابین با امکانات و تجهیزات ارتباطی همراه با شگفتی برقرار می کنید زیرا طراحی داشبورد مناسب بوده و صندلی ها راحت هستند. با اینکه چند مورد جزئی مشکل جای گرفتن مناسب بعضی قطعات در جای خود به چشم می خورد، ترکیب بافت ها و متریال به کار رفته بسیار پرستیژ بالایی دارند. تریم جذاب داخل از نوع پارچه بدلی طرح فیبر کربن است که رگه های ظریفی از آن در داخل پنل درها و داشبورد به کار رفته است. مدل EX مجهز به صفحه نمایش اطلاعات لمسی UVO است که به لطف دکمه های بزرگ و خوانا روی صفحه و تعدادی دکمه های غیر لمسی اضافه کار کردن با آن آسان است. کل کابین شیک و مدرن به نظر می رسد؛ فونت و شکل آیتم های فیزیکی داخل خودرو با صفحه نمایش رنگی 4.2 اینچی در قسمت پشت آمپر (سفارشی) همخوانی دارند. این چیزیست که بسیاری از برندها از انجام آن غفلت می کنند.
مدل EX به خاطر امکانات فراوان و رینگهای 17 اینچی 300 دلاری 5200 دلار از مدل پایه گرانتر است. آپشنهای پکیج پرمیوم که 2600 دلار است شامل سانروف، صندلیهای چرمی، صندلی راننده مجهز به سیستم تهویه و تنظیم برقی 10 حالته، سیستم گرمایش برای صندلی های جلو و عقب، گرمکن غربالک فرمان، استارت دکمه ای و کلید کنترل از راه دور و سیستم روشنایی دستگیره های درها از بیرون می شوند.
در پکیج 2300 دلاری تکنولوژی امکاناتی نظیر سیستم ناوبری، صفحه نمایش لمسی 4.2 اینچی پشت آمپر، چراغهای جلو HID، چراغهای عقب LED و سیستم تهویه مطبوع خودکار جداگانه برای راننده و سرنشین کناری دریافت خواهید کرد. مدل EX از تجهیزات پایه ای مانند دوربین دید عقب، آیینه های بیرونی با سیستم گرمایش و قابلیت تاشوندگی برقی، چراغهای مه شکن، لامپهای LED، غربالک فرمان و اهرم تعویض دنده با روکش چرم و تکیه گاه آرنج در کنسول وسط برخوردار است.
سراتو آن دسته از خریداران بازار خودروهای کامپکت را هدف قرار داده است که انتظار راحتی بالا و کوچکتر بودن خودرو و کم مصرف بودن آن را دارند اما سراتو همچنین باید برای خریداران این سگمنت که دنبال ارزش در برابر مبلغ پرداختی هستند نیز جذابیت داشته باشد. احتمالا 95 درصد از خریداران این خودرو حتی متوجه عملکرد نا مناسب فرمان آن نمی شوند. ولی قطعا متوجه امکانات زیاد و ظاهر شیک این خودرو در مقایسه با رقبایی مانند شورلت کروز، تویوتا کرولا و حتی مدل ارتقا یافته هوندا سیویک می شوند. در گذشته کیا خودروهای اکونومی ارزان قیمتی تولید می کرد که اکنون مطمئنا خبری از آنها نیست.
در پایان توجه شما را به مقایسه مشخصات فنی و نتایج تست سراتو سدان 2000 و مزدا 3 سدان 2000 جلب می کنیم: