نیسان جوک (Juke) یک SUV کوچک و جمع و جور بسیار موفق و تأثیرگذار است. شما در مواجهه با این خودرو نمیتوانید بیتفاوت باشید. یا از آن خوشتان خواهد آمد و یا متنفر خواهید بود.
این موضوع به چهره ساختارشکن و عجیب این خودرو مربوط است. با این وجود، جوک پیشتاز عرصهای شده که اکنون هر خودروسازی به دنبال رقابت با آن است. جوک در سال 2010 وارد عرصه شد. در همان ابتدا آمار فروش بالای آن باعث غافلگیری نیسان شد. مثلاً درحالی که هدف نیسان فروش ماهانه 1300 دستگاه از این مدل در بازار ژاپن بود در ماه نخست بیش از 10 هزار و چند ماه بعد نیز 20 هزار سفارش برای آن ثبت شد. در اروپا و ایالات متحده نیز در همان ابتدا 30 هزار و 17500 دستگاه از جوک پیش فروش شد.
طراحی جوک در مرکز طراحی نیسان در اروپا و لندن صورت گرفته و بر روی پلتفرم B نیسان قرار گرفته است. در قسمت جلو، چراغهای دو قسمتی جلب توجه میکنند. نورافکنهای گرد بزرگ که درون جلوپنجره مشبک فرورفتهاند و چراغهای باریک و برجسته حاشیه کاپوت که دقیقاً روی گلگیرها جای گرفته و لنز آن از داخل خودرو نیز قابل مشاهده است، بسیار با سایر خودروهای عادی متفاوتاند. سقف با شیب تندی به سمت عقب و پایین امتداد مییابد تا تصوری از یک خودروی کوپه را القا کند. قرارگیری دستگیره دربهای عقب به صورت مخفی و روی ستون C نیز در تشدید این دیدگاه مؤثرند.
در قسمت عقب شاهد نمای یک هاچ بک بزرگ و چراغهایی L شکل هستیم. نمای کلی خودرو بیش از آنکه یک SUV را تداعی کند، نشان از یک هاچ بک اسپرت دارد که ارتفاعی افزون یافته است. چیزی که این روزها تبدیل به یک رسم شده و مینی کراس اوورهای زیادی را شاهد هستیم. ابعاد جوک 4.12 متر طول، 1.76 متر عرض و 1.57 متر ارتفاع است و فاصله بین محورهای جلو تا عقب نیز 2.53 متر است. بعلاوه اینکه وزن جوک در مدلهای مختلف از 1321 کیلوگرم برای نسخه دیفرانسیل جلوی دنده دستی تا 1456 کیلوگرم برای مدل AWD متغیر است. در مجموع طراحی جوک جدید، ماجراجویانه و خلاقانه و ساختارشکن بوده و میتواند مورد توجه طیف جوانتر خریداران قرار گیرد.
جوک برای پنج سرنشین طراحی شده است. هرچند با توجه به شیب و ارتفاع سقف در قسمت عقب نباید انتظار بالایی از آن داشته باشید. حتی قرارگیری دو سرنشین بزرگسال نیز در قسمت پشت به راحتی صورت نمیگیرد. با این حال افراد بلند قد هم در صندلیهای جلو راحت خواهند بود. صندلیهای عقب را میتوان با نسبت 60/40 تا کرد تا امکان حمل بارهای حجیم نیز فراهم شود. قسمت بار جوک نیز حجم کمی دارد اما فضاهای ذخیرهسازی در قسمت کف محل بار برای نسخههای دیفرانسیل جلو نیز در نظر گرفته شده است.
درون کابین جوک هم با طراحی اسپرت مواجه خواهید شد. نمایشگرهای متداول داشبورد، دریچههای تهویه، کنسول باریک مرکزی که به رنگی متفاوت است و صندلیهای اسپرتی به حس مناسبی برای رانندگی کمک میکنند. بعلاوه داخل کابین، دنج و خاص است و با توجه به ابعاد خودرو، دید مناسب و فرمان خوب، کنترل و اعتماد به نفس خوبی برای رانندگی نیز پدید میآورد. جوک مدلهای متنوعی دارد. نسخههای عادی از موتورهای 1.6 لیتری سود میبرند. در این میان نسخه R با پیشرانه هیولای نیسان GT-R تجهیز شده که 545 اسب بخار قدرت خروجی آن است.
نسخه پایه جوک تنها 93 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در برخی دیگر از بازارها جوک تنها با موتورهای توربو عرضه میشود که کمترین آنها 188 اسب بخار قدرت دارد. مدلهای نیسمو از همین موتور و با کمک توربوشارژر، قدرت 197 اسبی و گشتاور 250 نیوتن متری و در مدل RS نیسمو 215 اسب بخاری استخراج میکنند. جوک در مدل پایه به صورت دیفرانسیل جلو است اما میتوان نسخه انتقال نیرو به هر دو محور آن را نیز سفارش داد. بنابراین میتوان نسخههای AWD جوک را علاوه بر خیابان در ساحل و برف و پیکنیک نیز مورد استفاده قرار داد. برای انتقال نیرو هم در این مدل از یک گیربکس با انتقال پیوسته خودکار یا CVT استفاده شده است. مصرف سوخت ترکیبی مدل 188 اسبی 9.0 لیتر اعلام شده است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این نسخه 6.9 ثانیه است. رقمی که به راحتی نشان از عبور آن از رقبای خود دارد. به عنوان مثال این شتاب در مورد هوندا HR-V با موتور 1.8 لیتری توربو و گیربکس CVT به 9.5 ثانیه هم میرسد.
مدل R جوک را که تنها در تعداد معدودی تولید شده باید به طور کلی متفاوت دانست. آخرین نسخه جوک R با موتور شش سیلندر توئین توربو و قدرت 600 اسب بخار و با قیمت بسیار گزاف 590 هزار دلار معرفی شده است.
چرخهای بزرگ 17 اینچی جوک که درون گلگیرهای متورم آن جای گرفتهاند به آن شخصیتی جذاب دادهاند. این چرخها کمک میکنند تا شتاب جانبی خوب 0.84 جی برای این مدل به دست آید.
جوک در آزمونهای تصادف چندان درخشان ظاهر نشده است. در تست برخورد از جلو موسسه IIHS نمره خوب را کسب نکرده و گرچه در آزمون برخورد از پهلوی NHTSA توانسته هر پنج ستاره را به دست آورد اما در برخورد از جلو تنها سه ستاره دریافت نموده است.
نیسان جوک، یک همزاد در اینفینیتی هم دارد که دقیقه مشابه آن است و تنها نشان اینفینیتی روی آن نصب شده و در تجهیزات و کیفیت نیز کمی بهتر از نسخه نیسان است. نیسان همچنین اخیراً نسخه خاصی از جوک را با نام مروارید سیاه رونمایی کرده که شامل رنگآمیزی منحصر به فرد مشکی با تزئینات سفید رنگ در قسمت آینهها، اسپویلر و دستگیره دربها، چرخهای آلیاژی مشکی رنگ و کابینی با رنگهای تیره میشود. کراس اوورهای دیگر رقیب جوک در بازار در حال فزونیاند. اکنون این خودرو باید با هوندا HR-V، شورولت تراکس، فیات 500X، جیپ رنگید، رنو کپچر، پژو 2008، آئودی Q2، مزدا CX-3 و خودروهایی از این دست رقابت نماید.
احتمال میرود نسل جدید نیسان جوک در سال آینده معرفی شود. برای این مدل پیشرانههای جدید ازجمله یک نسخه هیبریدی، پلتفرم جدید و ابعاد بزرگتر پیشبینی میشود. نیسان قصد دارد کیفیت کابین را ارتقا بخشیده و کارایی خودرو را نیز بهبود دهد. احتمالاً در طراحی نسخه جدید از الگوهای نیسان قشقایی و مورانو نیز وام گرفته شود. بعلاوه فضای کابین در قسمت عقب نیز نیاز به اصلاح دارد. منابع مطلع از خودروی کانسپت Gripz به عنوان الگوی نسل بعدی جوک یاد میکنند. بعلاوه استفاده مشترک این خودرو و نیسان میکرای نسل جدید هم میتواند نشان از پیشرانههای مشترک و تجهیزات مشابه باشد.
جوک اکنون به صورت رسمی وارد بازار کشورمان شده و با قیمت پایه 120 میلیون تومان به فروش خواهد رسید. این در حالی است که از مدتها قبل، حضور آن در مناطق آزاد کشور تثبیت شده است و اکنون در سال پایانی تولید آن، واردات این خودرو به ایران با پلاک ملی کمی دور از انتظار بود.
منابع:
caranddriver,wikipedia,autoexpress