در سال 2009 و زمانی که تولید 206 در فرانسه رو به پایان بود،پژو تصمیم به عرضه مدل فیس لیفت آن گرفت تا چند سالی به تولید آن ادامه دهد...
نام خودرو فیس لیفت شده 206+ بود و در طراحی آن سعی شده بود تا حد امکان ظاهر خودرو به پژو 207 شبیه گردد ، برای رسیدن به این هدف ، ظاهر جلوی خودرو به طور کامل تغییر کرده و سپر، چراغ ها و جلو پنجره جدید ، ظاهر بروزتری برای 206+ ایجاد کردند....، اما در نمای عقبی خودرو تغییرات کمتر بود و فقط به طراحی جدید چراغها و سپر متفاوت ختم شده بود.
فضای داخلی هم تغییر کرده و تا حد امکان شبیه به 207 طراحی شده بود....
در سال 89 ایران خودرو با وجود تداوم تولید و عرضه مدل های قدیمی 206تصمیم به عرضه این خودرو به بازار ایران گرفت. پس در واقع نسخه فیسلیفت شده 206 به عنوان مدلی جدید و بانام 207i به خیابان های ایران آمده بود! در حالی که از لحاظ فنی ، کاملا با پژو 206 تیپ 5و6 یکسان بود....
عرضه 207 در ایران بر خلاف برادر خود206 ،دوام چندانی نداشت و در سال 90 با وضع تحریمها ، تولید پژو 206 و 207 در ایران با مشکل مواجه شد.
در آن زمان ایرانخودرو توانست به هر نحوی که شده تولید 206 را ادامه دهد اما امکان ادامه تولید 207 یا همان 206+ وجود نداشت و تولید آن در سال 1391 متوقف شد.....
پس از توافق هستهای و لغو تحریمهای ظالمانه غرب علیه ایران، سرانجام دوباره همکاری ایرانخودرو و پژو آغاز شد.
به این ترتیب شایعاتی مبنی بر تولید مجدد پژو 207 مطرح شد و ایرانخودرو در دیماه سال گذشته اقدام به پیشفروش این خودرو با موعد تحویل مرداد، شهریور و مهر امسال کرد.
در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو که در اسفند سال گذشته برگزار شد نیز، ایرانخودرو مدل جدید 207 را رونمایی نمود که دستخوش فیسلیفت و تغییراتی جزئی در داخل و خارجشده بود....
حال یکسال از آن روزها گذشته و 206+ که خود فیس لیفتی از 206 بود ، دوباره در ایران فیس لیفت شده و در آستانه حضور در خیابان های کشورمان است....
به لطف یکی ار دوستان ، اواخر هفته گذشته فرصتی دست داد تا از نزدیک با یکی از اولین نمونه های تولید شده 207 جدید دیدار کنیم و ضمن کسب تجربه سواری با این تازه وارد ، پاسخ بسیاری از ابهامات در مورد کیفیت و شاید بی کیفیتی این خودرو را نیز بیابیم....
در ابتدای توضیحات باید اعتراف کنیم که برای اولین بار، نتایج یک فیس لیفت وطنی بر روی یک خودرو غیر وطنی از نظرمان نسبتا مثبت بود....! و احتمالا بخش عمده این دید مثبتی که با دیدن 207 جدید در ذهن ایجاد شد ، تغییرات بسیار کم و محدود اعماال شده بر نمای خارجی 207 بود....، تغییراتی مختصر ، اما نسبتا مفید….
در نمای جلو ، با همان سپر 206+ روبرو می شوید، فرم و ساختار گلگیر ها ، جلو پنجره و کاپوت هم تغییری نکرده بود و تنها قطعات متفاوت ، چراغ هایی هستند که گرافیک داخلی آنها بازنگری شده و یک ردیف لامپ LED نیز در نقش چراغ های روشنایی روز(دی لایت) به ردیف بالایی آن ها اضافه شده است....
LED های روزتاب کیفیت خوب و نور کافی ایجاد کرده بودند و در به روزتر به نظر رسیدن خودرو نقش زیادی داشتند....
در نمای جانبی تغییر خاصی دیده نمیشود و حتی رینگ های آلومینیمی خودرو هم مشابه قبل هستند ، تنها قسمت متفاوت 207 جدید با مدل قدیمی در نمای کنار، آینه های جانبی جدید هستند....، آینه هایی که اتفاقا به نظر نگارنده به دلیل فرم جعبه ای شکلی که دارند(برخلاف آینه های 206 و 206+) یکی از نقاط ضعف 207 جدید در طراحی محسوب میشوند و هماهنگی زیادی با فرم تخم مرغی شکل خودرو ندارند....
چراغ های راهنما نیز از روی گلگیر ها به صورت یک نوار LED روی آینه های جدید منتقل شده اند....،نکته ای که آن روز با آن مواجه شدم ، نور کم این راهنماها در طول روز بود که با دقت بیشتر ،دریافتیم ایران خودرو از تنها دو لامپ SMD در آنها استفاده کرده که ای کاش با کمی سخاوت بیشتر از لامپ های بیشتری در انها استفاده میشد تا در طول روز هم درخشندگی کافی داشته باشند....
در نمای عقب نیز مثل جلو ، تغییر زیادی شاهد نیستیم و تنها قسمت های متفاوت ، چراغ ها و دوربین عقب نصب شده بالای پلاک هستند
فرم کلی چراغ های عقب حفظ شده و تنها گرافیک داخلی آنها تغییر کرده و چراغ خطر عقب به صورت طیفی تبدیل شده که باعث زیبایی دو چندان خودرو شده است.
در بررسی نمای خارجی خودرو مورد نظر، شاید تنها نقطه ضعف ، آینه های جانبی بودند که انتظار میرفت در انتخاب آنها دقت بیشتری صورت گرفته باشد....و همینطور کمی بی دقتی در مونتاژ سپر عقب که امیدواریم در تولیدات آینده اصلاح شود تا بلکه شاهد خودرویی بی نقص در مونتاژ بدنه از سوی ایران خودرو باشیم...
در داخل کابین هم شاهد حداقل تغییرات خواهید بود ، تنها بخش های متفاوت ، غربیلک فرمان و نیز قسمت بالایی داشبورد هستند....
فرمان جدید خودرو اکنون پذیرای دکمه های کنترلی سیستم مولتی مدیا و همینطور سیستم کروز کنترل شده و دارای نمای ظاهری و کیفیت مناسبی نیز هست....
اما تغییر دیگر کابین ، سیستم مولتی مدیای جدیدی که ، سرعت ،کیفیت تصویر و دقت لمس بالای آن موجب تعجب و خرسندی زیاد بنده نیز شد پخش جدید دارای یک مانیتور لمسی7 اینچی و امکان پخش DVD ، دارای رهیاب فعال ، بلوتوث ، دوربین عقب و توییتر در در های جلویی خودرو میباشد.
مهمترین تجهیزات و امکاناتی در 207 جدید دیده میشوند عبارتاند از ترمز ABS، EBD و MBA، ایربگ راننده و سرنشین جلو، شیشههای برقی چهاردر، سنسور دندهعقب، رینگ اسپرت آلومینیومی ، کروز کنترل، فرمان هیدرولیک، سیستم پخش DVD، پورت USB، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، بلوتوث، GPS، دوربین دید عقب، آینههای جانبی برقی،صندلی های عقب مجهز به Isofix و ....
پیشرانه 207 جدید همچنان همان موتور آشنایtu5 به حجم 1600CC با قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتون متر می باشد که دلیل این کاهش 5 اسب بخاری قدرت مشخص نیست... تغییرات فنی نسبت به 207 قبلی شامل سیستم برقی و جعبه دنده و برخی دیگر از قسمت ها ، درست همانند 206 های جدید (موسوم به ایرانیزه) میباشد که امیدواریم مشکلات برقی که در 206 های جدید و رانا شاهد بودیم ، در این مدل دیده نشوند...
بعد از ورود به خودرو و قرارگرفتن بر روی صندلی راننده ، ابتدا به بررسی کیفیت قسمت های داخلی کابین پرداختیم ، خوشبختانه مواد استفاده شده در داشبورد و تودری ها کیفیت مناسبی داشتند ، و جز قسمت وسط غربیلک فرمان که میتوانست کیفیت بهتری داشته باشد، کمبود خاصی دیده نمیشد ،هرچند باز هم با مدل های قبلی فاصله داشت... مونتاژ قطعات داخلی هم به نظر با دقت کافی انجام شده بود( تنها ضعفی که مشاهده شد، کلیدهای خاموش و روشن کردن ایربگ شاگرد و قفل شیشه بالابرها بود ، که کمی کج جازده شده بودند)
پس از بررسی فضای کابین، استارت زده و خودرو را روشن کردیم، صدای موتور همان صدای آشنای 206 ها بود که نسبت به 206 ، کمی کمتر به داخل اتاق نفوذ میکرد،نکته جالب توجه بعدی ، نور زیاد دیلایت ها بود که کاملا دیوار روبرو را روشن کرده بودند و به بهترین نحو وظیفه خودرا که همان جلت توجه عابرین می باشد ، انجام میدادند...
به آرامی شروع به حرکت کردیم، پدال کلاج نسبتا نرم بود (امیدواریم بعد ازبالاتر رفتن کیلومتر خودرو هم این نرمی حفظ شود)
تاخیر پدال و دریچه گاز برقی هم به شکل امیدوارکننده ای کم به نظر میرسید،با ورود به محوطه باز محل تست و افزایش نسبی سرعت ، فاصله زیاد و کمی خشک جا رفتن دنده ها نمایان شدند ، تعلیق خودرو مشابه پژو 206 عمل میکرد ، اما صدایی که وارد کابین میشد بسیار کمتر از 206 ها بود و به طور کل میتوان گفت 207 جدید آرامش بیشتری از 206 به سرنشینان میدهد.....،سیستم ترمز خودرو همچنان جزو نقاط قوت محسوب میشد و با فشردن ترمز ،راننده احساس اطمینان میکرد....
به دلیل صفر بودن خودرو مورد بررسی و شرایط آببندی ، امکان فشار زیاد پدال گاز و بررسی وضعیت شتاب و کشش خودرو میسر نبود ، اما همان تجربه اندک سواری نشان میداد که با خودرو کند و تنبلی روبرو نیستیم ، هرچند نباید از این 207 انتظار شتاب و کشش 206 های قدیمی را داشته باشیم....
شتاب صفر تا صد اعلامی ایران خودرو برای 207 11.6ثانیه میباشد که در عمل هم انتظار حدودی همین اعداد میرود(با کمی افزایش البته)
درحال حاضر که دو نسل بعد از پژو 206 یعنی پژو 208 وارد بازارهای جهانی شده و احتمالا در آینده نزدیک به ایران هم وارد میشود،ایران خودرو با تغییراتی در چراغها و داشبوردِ نسخه فیسلیفت شده پژو 206، آنرا بانام مدلی جدید در بازار کشور عرضه میکند و مردم خسته از ماشینهای قدیمی نیز برای خرید آن اقدام میکنند....
قیمت اعلامی ایران خودرو در حال حاضر برای این خودرو 41.920.000 تومان میباشد که اولین نمونه های تحویلی آن در بازار تا 45.500.000تومان نیز معامله میشوند...، اگر پیشینه و سن این 207 را نگاه کنیم ، قیمت تعیین شده بسیار گزاف به نظر میرسد ، اما با مشاهده وضعیت نابسامان بازار خودرو کشور و بررسی رقبای 207 در ایران و همینطور اختلاف قیمت حدودا 5 میلیون تومانی با 206 تیپ 5 ، به این نتیجه میرسیم که ایران خودرو با بهبود وضعیت عرضه و کاهش قیمتی ناچیز ، میتواند با 207 جدید به موفقیت قابل توجهی در بازار دست یابد....
در این بازه قیمتی، اصلیترین رقبای 207 جدید رنو ساندرو دنده دستی، امویام 315 جدید ،و برلیانس H320دنده ای هستند که به ترتیب با قیمت های43 ، 44 و 46 میلیون تومان عرضه میشوند...
در پایان ضمن تشکر از مالک خودرو آقای میلاد دخانچی، از شما دعوت میکنیم از تصاویر و ویدئو معرفی این محصول ایران خودرو دیدن فرمایید.