شرکت باواریایی بامو یکی از پیشتازان عرضه خودروهای سبز و با آلودگی پایین است. در این میان دو خودروی i3 و i8 هرکدام نقشی مهم در پروسه حرکت به سمت خودروهای با آلایندگی صفر بازی میکنند. BMW برای آمادهسازی خود در تولید نسل آینده خودروها، کلاس جدیدی را با عنوان i ایجاد نمود. در حال حاضر تنها دو مدل خودرو در این کلاس حضور دارند اما به زودی یک مدل جدید با نام i5 نیز به این خانواده افزوده میشود.
خانواده i برخلاف سایر مدلهای هیبریدی BMW به صورت اختصاصی و روی پلتفرم مخصوص خود تولید میشوند. در حالی که به طور مثال، نسخه هیبریدی سری 3 از همان اتاق و پلتفرم سری 3 استفاده میکند و تنها پیشرانه آن دستخوش تغییر شده و قابل تمایز با سایر مدلهای سری 3 نیست، خودروهای سری i کاملاً در پلتفرم، طراحی، پیشرانه و کابین متمایز بوده و مستقل میباشند.
BMW اولین شرکتی است که از فیبر کربن به صورت تولید انبوه استفاده میکند. این شرکت برای کاهش وزن خودروهای الکتریکی خود از شاسی با ساختار فیبر کربنی سود میبرد. تولید فیبر کربن، عملیاتی وقتگیر، پر هزینه و کمتر مکانیزه است اما BMW تا حد ممکن توانسته فرایند تولید شاسی فیبر کربنی این خودروها را به صورت مکانیزه درآورد.
در سال 2016 بامو i3 توانسته جایزه EPA را به عنوان کارآمدترین خودرو در مصرف سوخت از آن خود کند. این موضوع با توجه به موتور اصلی این خودرو که یک پیشرانه هیبریدی بنزینی الکتریکی است حائز اهمیت بیشتری است زیرا حتی از موتورهای دیزلی مشابه نیز پیشی گرفته است.
شعاع حرکتی i3 در نسخه پایه به 160 کیلومتر میرسد. با آپشن باتریهای 60 آمپر ساعتی (22 کیلووات ساعتی) لیتیوم یون، این شعاع به 200 کیلومتر نیز میرسد. یک موتور 2 سیلندر با حجم تنها 647 سیسی نیز به کمک موتور الکتریکی میآید. در واقع این موتور تنها به عنوان یک ژنراتور برای شارژ باتریها عمل میکند. در این حالت دامنه حرکتی خودرو با یک باک بسیار کوچک سوخت 9 لیتری به 240 کیلومتر میرسد. بنابراین هنوز i3 بیشتر یک خودروی تمام الکتریکی محسوب میشود تا یک خودروی هیبریدی. مدلهای 2017 از یک پکیج باتری 33 کیلووات ساعتی سود میبرند که 50 درصد انرژی بیشتری نسبت به مدلهای قبلی ذخیره میکنند. بنابراین دامنه حرکتی خودرو به 290 کیلومتر نیز خواهد رسید.
قدرت موتور 2 سیلندر 25 کیلووات است و موتور الکتریکی نیز 125 کیلووات قدرت دارد. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس تک سرعته با ضریب ثابت استفاده میشود. محور محرک خودرو نیز عقب است. پدال گاز خودرو به عنوان ترمز نیز عمل میکند به این معنی که با برداشتن پا از روی پدال، انرژی جنبشی ناشی از حرکت چرخها برای شارژ باتریها استفاده میشود. ترمز ژنراتور تنها روی دیسکهای چرخ عقب اعمال نیرو میکند. بنابراین در 75 درصد از مانورهای شهری، کاهش سرعت بدون نیاز به پدال ترمز انجام میشود.
طراحی i3 سبکی هاچبک مانند دارد. با این حال اورهنگ یا پیش آمدگی جلوی آن بسیار کوتاه است. خودرو در اصل 5 درب است اما دربهای ردیف عقب با دستگیرههای مخفی و البته بسیار باریک میباشند و باز کردن آنها بدون بازکردن دربهای جلو میسر نیست. این دربها به صورت معکوس باز میشوند و ستون وسطی نیز در هنگام باز بودن آنها دیده نمیشود. بعلاوه شیشه پنجره عقب نیز از نظر عمودی، کاملاً بزرگتر از پنجرههای دیگر است. ستون عقب نیز به رنگ مشکی است تا سقف به فرمی شناور برسد. تمامی درب پشتی و سقف و حاشیه چراغها به رنگ مشکی است. ابعاد خودرو کمی از بامو سری 1 و مینی کوپر بزرگتر است. طراحی کابین نیز ساده و مدرن است. نمایشگرهای دیجیتال، مهمترین اجزای طراحی داخلی به شمار میروند. فضای داخلی نیز برای چهار سرنشین بزرگسال کافی است.
I3 از زمان حضور در بازار توانسته با فروشی به میزان 65 هزار دستگاه به رتبه سوم خودروهای الکتریکی در سرتاسر جهان دست یابد. در حالی که این خودرو ویژگیهای لوکس و البته قیمت بالایی نیز دارد. I3 همچنین در سال 2014 توانست به عنوان خودروی سبز سال انتخاب شود.
قیمت بامو i3 از 46 هزار دلار شروع میشود.
اما خانواده i بامو یک عضو دیگر نیز دارد. مدل i8 در به تعداد انگشت شماری در ایران نیز وجود دارند، در واقع یک خودروی کوپه اسپرت به شمار میرود. I8 نیز از شاسی فیبر کربنی سود میبرد. این خودروی پلاگین هیبریدی بیشتر به موتور بنزینی خود تکیه دارد تا موتور الکتریکی.
پیشرانه i8 شامل یک موتور سه سیلندر 1.5 لیتری توربو با قدرت خروجی 228 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر است. این موتور در میانه خودرو نصب میشود و دیفرانسیل عقب را به چرخش وا میدارد. یک موتور الکتریکی 129 اسبی و 250 نیوتن متری نیز به کمک این موتور میآید. موتور الکتریکی نیز در جلو قرار گرفته و محور جلو را به چرخش در میآورد. مجموع نیروی تولیدی به 357 اسب بخار میرسد. این خودرو از دو گیربکس سود میبرد. یکی دو سرعته اتوماتیک که روی محور جلو قرار میگیرد و یکی هم 6 سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی که برای موتور میانی است.
شتاب صفر تا صد i8 به 4.4 ثانیه میرسد. در حالی که بیشینه سرعت آن به صورت الکترونیکی به عدد 250 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است. I8 با وجود ویژگیهای اسپرتی، مصرف سوختی بسیار پایین و در حد تنها 2.1 لیتر در صد کیلومتر دارد. البته برآورد EPA برای مصرف سوخت آن 3.1 لیتر است.
طراحی i8 بسیار جذاب و تهاجمی است. فرم باز شدن دربها نیز به شکل قیچی است. طراحی کابین آن نیز جذابتر از برادر کوچکتر خود یعنی i3 است. این طراحی آشنا همانند بسیاری دیگر از مدلهای عادی BMW اما مدرنتر و سادهتر است. فضای صندلیهای عقب تنها برای دو کودک مناسب است. ویژگیهای اسپرتی این مدل آن را یک رقیب پیشرفته برای خودروهایی چون پورشه 911 نموده است. البته قیمت این مدل که از 140 هزار دلار شروع میشود، آن را از دسترس بسیاری از علاقهمندان دور نموده است.
خانواده i بامو هنوز بسیار جوان است و شاید با افزودن مدلهای جدید، حضور رقبای تازهنفس، پختگی تکنولوژی محصولات و کاهش قیمت در آینده بتواند نقشی مهم در میان محصولات لوکس و اسپرت بدون آلایندگی بازی کند.
منابع:caranddriver
wikipedia