1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تویوتا C-HR در نمایشگاه تهران

تویوتا C-HR در نمایشگاه تهران

30 بهمن 1395
  • 2

معلوم نیست که چرا تویوتا دیرتر از رقبایش به کلاس شاسی بلندهای کوچک آمد، ولی به هرحال آمد! کوچکترین SUV تویوتا ابتدا در 2014 و در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شده بود.

تویوتا C-HR رقیب جدی نیسان جوک در نمایشگاه تهران

در آن زمان C-HR یک مدل مفهومی بود اما با استقبال خوبی که از آن شد، به خصوص برای چهره جذاب و اسپرتی که داشت، تولیدش در دستور کار تویوتا قرار گرفت. یکسال گذشت و در نمایشگاه فرانکفورت 2015 نیز C-HR با ظاهری مناسب تر رونمایی شد، ولی تویوتا باز هم گفت که C-HR یک مدل پیش‌تولید است. سرانجام در ابتدای 2016 میلادی نسخه تولید نهایی آن در نمایشگاه ژنو 2016 به نمایش درآمد.

تویوتا C-HR رقیب جدی نیسان جوک در نمایشگاه تهران

هم کوپه هم شاسی‌بلند

نام CH-R از عبارت Coupe High-Rider گرفته شده که یعنی طراحان تویوتا بیشتر به ذات اسپرت این خودرو توجه کرده‌اند تا ساخت یک شاسی‌بلند جدید. ظاهر این خودرو همین موضوع را ثابت می‌کند؛ چراغ‌های کشیده و جدید تویوتا (که مدل ساده‌ترش را در روفور دیده بودیم)، سقف دو رنگ سفارشی، اسپویلر انتهای سقف و قرارگرفتن دستگیره درب‌های عقب در قسمت بالایی درب‌ها از جمله ویژگی‌هایی است که اکثر خودروهای اسپرت ارزان نیز از آن بهره می‌برند.

تویوتا C-HR رقیب جدی نیسان جوک در نمایشگاه تهران

از چراغ‌های بومرنگی عقب هم نباید غافل شویم چراکه شباهت زیادی به چراغ‌های هوندا سیویک‌ 2017 دارد. اما چون CH-R یک شاسی‌بلند است، تویوتا قسمت‌های پایین بدنه‌اش را با زه‌های پلاستیکی مشکی‌رنگ پوشانده است! به لحاظ ابعادی C-HR تقریبا هم اندازه RAV4 طراحی شده است، طوری که فاصله محوری و همچنین عرض یکسانی با آن دارد و در طول نیز تنها 20 سانتیمتر کوچک‌تر و در ارتفاع هم فقط 16 سانتیمتر کوتاه‌تر است.

تویوتا C-HR رقیب جدی نیسان جوک در نمایشگاه تهران

چه امکاناتی دارد؟

مدلی که ایرتویا در نمایشگاه تهران آورد مجهز به امکانات زیر بود؛ مشخص است که ایرتویا فول‌ترین مدل CH-R را هدف گرفته:

تویوتا C-HR رقیب جدی نیسان جوک در نمایشگاه تهران

تابلوخوان
دوربین عقب
سانروف
7 ایربگ
فرمان برقی
آینه‌های تاشو برقی
روکش چرم صندلی‌ها
تهویه دوگانه اتومات
کروز کنترل هوشمند
هشداردهنده تغییر لاین
کنترل پایداری / کنترل کشش
ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای
سنسور پارک جلو و عقب / سنسور باد تایر
مانیتور 8 اینچی لمسی با نویگیشن / 9 اسپیکر / بلوتوث
دی‌لایت / اتولایت / تنظیم هوشمند ارتفاع نور چراغ‌های جلو
گرمکن صندلی‌های جلو / تهویه صندلی‌های جلو / تنظیم برقی صندلی‌های جلو
ترمز ضدقفل / توزیع نیروی ترمز / ترمز پارک / ترمز کمکی / ترمز اضطراری

پریوس قدبلند!

CH-R با همان پلتفرم TNGA تویوتا ساخته شده؛ پلتفرمی که با تویوتا پریوس مشترک است. بنابراین از دیدن پیشرانه هیبریدی در لیست انجین‌های CH-R تعجب نکنید!

تویوتا برای این خودرو دو پیشرانه شامل 1.8 لیتری هیبریدی با دو موتور الکتریکی و مجموع قدرت 121 اسب و همچنین 1.2 لیتری توربو درنظر گرفته است اما مدلی که این هفته در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد، خوشبختانه مدل توربو بود که مشخصاتش را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. ناگفته نماند در برخی بازارهای خاص اروپایی مانند اوکراین و قفقاز و همچنین در بازار آمریکای شمالی CH-R فقط و فقط با پیشرانه 2.0 لیتری 144 اسبی تحویل مشتریان می‌شود.

تویوتا C-HR رقیب جدی نیسان جوک در نمایشگاه تهران

تویوتا C-HR رقیب جدی نیسان جوک در نمایشگاه تهران

ساخت ترکیه است

این کوچک ژاپنی ابتدا قرار بود تحت برند Scion، زیرمجموعه آمریکایی تویوتا، فروخته شود و شاید دلیل وجود خطوط تیز بدنه‌اش نیز همین موضوع باشد. اما از آنجا که تویوتا می‌خواست در اواسط پاییز 2016 برند ساین را متوقف کند، تولید C-HR دوباره به خود تویوتا برگشت.

نکته جالب که در مورد CH-R وجود دارد این است که تا به امروز فروش آن در هیچکدام از کشورهای خاورمیانه شروع نشده و به همین دلیل اندکی بعید است که تویوتا عرضه این خودرو را ابتدا از بازار ایران شروع کند. حتی با وجود معرفی مدل 2018 آن برای بازار آمریکا اما هنوز عرضه CH-R در این کشور شروع نشده است. خط تولید CH-R در ساکاریا ترکیه قرار دارد و از آنجا ابتدا به بازارهای اروپا، سپس آمریکا و در مرحله سوم نیز به سایر کشورها صادر می‌شود.

تویوتا C-HR رقیب جدی نیسان جوک در نمایشگاه تهران

چه قیمتی دارد؟

فروش تویوتا C-HR از سپتامبر 2016 در اروپا شروع شد و تا یکی دو ماه دیگر نیز در استرالیا و ایالات متحده تحویل مشتریان می‌شود. این تویوتا در آینده باید مقابل نیسان جوک و هوندا HR-V رقابت کند. از آنجایی که تنها رقیب اصلی‌اش در بازار جهانی نیسان جوک است پس به احتمال زیاد قیمتش در همان محدوده نیسان جوک و بین 160 تا 180 میلیون تومان خواهد بود. منتظر خبرهای تکمیلی ما در روزهای آینده باشید.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • مازیار مازیار (30 بهمن 1395 ساعت 21:42)

    آحه تویوتا که نیازی نداره. رانت و سود در رنو و پژوست..... اینجا ایران است. من و شما مهم نیستیم که. مهم سلامتی خودرو ساز داخلی است

  • حبیب حبیب (30 بهمن 1395 ساعت 12:14)

    چرا مدل 178اسبی این خودرو وارد ایران نشده ؟و قیمت این خودرودر خارج از ایران 22000دلار است که میشه چیزی حدود 85ملیون تومان و خیلی بهتر و با کیفیت تر و ارزنده تر و با دوامتر از مدلهای رنو و پژو هست که به تازگی قرار در ایران تولید بشه و جای سوال داره چرا خط تولید این خودرو در ایران راه اندازی نمیشه ؟؟؟؟؟