هفته گذشته دو تجمع اعتراضآمیز توسط برخی از مشتریان شرکت سایپا سیتروئن مقابل سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و همچنین وزارت صمت برپا شد که در نهایت به تنظیم شکایت منجر شد. مشتریان اما نسبت به چه چیزی اعتراض دارند و موضوع شکایت آنها چیست؟
پیش از خروج آمریکا از برجام و در زمانی که گشایشهایی در زمینه تجارت خارجی صورت گرفته بود، شرکت سایپا با همکاری شرکت سیتروئن، اقدام به ثبت شرکتی به نام سایپا سیتروئن بهصورت مشارکتی کرد و بهعنوان اولین محصول مشترک، خودروی سیتروئن C3 را معرفی کردند و تصمیم گرفته شد دو هزار دستگاه از این خودرو پیشفروش شود.
فرآیند تولید به این صورت در نظر گرفته شد که در مرحله اول، قطعات از فرانسه وارد شوند و مونتاژ در ایران انجام شود و سری اول محصولات به این ترتیب فروخته شود و در مراحل بعدی با انتقال فناوری، صفر تا صد تولید در داخل کشور انجام شود.
مبلغ پیشپرداختی که در هنگام ثبتنام اولیه در اردیبهشت از مشتریان گرفته شد، 50 درصد قیمت نهایی و معادل 60 میلیون تومان بهصورت علیالحساب بود.
پس از خروج آمریکا از برجام، شرکت سیتروئن به همکاری با سایپا خاتمه داد. شرکت اما با اعلام اینکه قطعات این خودرو به کشور وارد شدهاند، از تحویل دو هزار خودروی پیشفروش شده در موعد مقرر خبر داد. اما مسئله اینجاست که با وجود آمادهسازی خودروها، قیمت جدید، 2 برابر قیمت زمان ثبتنام اعلام شده و حالا مشتریان نسبت به دو موضوع اعتراض دارند.
موضوع اول، نرخ ارزی است که قطعات خودرو با آن خریداری و وارد شده است. آنها با استناد به قانون میگویند مجوز پیشفروش زمانی صادر میشود که ثبت سفارش انجام شده باشد و ثبت سفارش هم با دلار چهار هزار و 200 تومانی انجام شده و حتی پس از افزایش نرخ ارز نیز، قطعات منفصله خودرو خارج از دایره شمول پرداخت مابهالتفاوت بودند، پس دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.
موضوع دومی که از طرف معترضان مطرح شده، این است که حتی اگر قرار است در زمان تحویل قیمت نهایی با ارز نیمایی محاسبه شود، ارزش آورده مشتریان به نسبت اردیبهشت (معادل 50 درصد قیمت خودرو) محاسبه شود و صرفاً مبلغ باقیمانده با ارز نیمایی محاسبه شود و در این صورت میپذیرند برای قیمت نهایی 240 میلیون تومان، 120 میلیون تومان دیگر بپردازند.
ادعایی که از طرف این مشتریان معترض مطرح میشود این است که شرکت، تعداد معترضان را همان تعداد حاضر در تجمع میداند و در تماس با آنها، قصد دارد با ارائه تخفیف به اعتراضات پایان دهد و این جمعیت را از شکایت منصرف کند. در حالی که به ادعای این افراد، تعداد کمی از مشتریان تکمیل وجه را انجام دادهاند و شرکت قصد دارد با ارسال دعوتنامه به تاریخهای بعدی تحویل، آمار تکمیل وجه را بالا ببرد و جمعیت معترضان را کمتر نشان دهد.
پیگیری موضوع اعتراض این مشتریان، از سهشنبه هفته گذشته آغاز شد و ایرناپلاس به دنبال راستیآزمایی ادعاهای مطرح شده و پاسخ شرکت سایپا و سایپا سیتروئن در این ارتباط است که تاکنون علیرغم تماسهای مکرر با روابط عمومی این دو شرکت، پاسخی دریافت نکرده است.