1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سونامی عجیب در بازار خودرو کشور!

سونامی عجیب در بازار خودرو کشور!

سونامی عجیب در بازار خودرو ایران
14 اردیبهشت 1398
  • 25

موج جدید افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو بار دیگر سیاست‌گذاران خودرویی را به ارائه راهکاری برای ثبات بازار واداشته است.

در این زمینه آخرین راهکاری که ارائه شده، افزایش ۱۰ درصدی فروش روزانه است. پیش از این به‌دلیل حجم بالای تعهدات خودروسازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرده بود ۸۰ درصد تولیدات خودروسازان به پیش‌فروش‌ها و ۲۰ درصد مابقی به فروش‌های فوری اختصاص یابد حال آنکه با آشفتگی بازار خودرو که بخش اعظم آن به عدم تامین بازار از سوی خودروساز بازمی‌گردد ۳۰ درصد تولید روزانه به فروش فوری تخصیص یافته است.

اما در کنار تقاضای بالای خودرو در بازار که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به تورم انتظاری بازمی‌گردد و همچنین عرضه قطره چکانی ازسوی خودروسازان، دلالان و واسطه‌گران خودرو با برنامه‌ریزی نهایت استفاده را از بازار مذکور می‌برند؛ به‌طوری‌که برخی گزارش‌ها از نقش فعالانه دلالی  در سایت‌های آگهی رایگان حکایت دارد. در این برنامه سازماندهی شده دلالان با استفاده از فضای مجازی قیمت‌های بالایی برای خودروها تعیین و به نوعی این قیمت‌ها را به بازار تحمیل می‌کنند.

در این بین اما برخی شنیده‌ها نیز از نقش خودروسازان در آشفتگی بازار حکایت دارد. آنچه مشخص است خودروسازان که قرار بود از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته محصولات خود را با حاشیه بازار قیمت‌گذاری کنند به دیوار مصوبات دستوری وزارت صنعت برخوردند و این مساله منجر به تداوم قیمت‌گذاری دستوری شد. حال گفته می‌شود که خودروسازان از هر مسیری می‌خواهند مسوولان صنعتی کشور را مجاب به اجرای آزاد‌سازی قیمت کنند و همین مساله آشفتگی بازار را به همراه داشته است. در هر صورت آنچه این روزها سونامی بازار خودرو خوانده می‌شود تنها با در نظر گرفتن واقعیات سیاسی و اقتصادی کشور قابل‌حل است و به‌طور حتم آزاد سازی می‌تواند از التهابات بازار بکاهد.



نظرات

  • علیرضا علیرضا (14 اردیبهشت 1398 ساعت 21:08)

    سلام. این آشفته بازار انتهایی هم داره؟؟؟ساعت به ساعت نرخ میره بالا!!! کسی زورش میرسه از مقامات که خودرو را با توجه به کیفیت ، قیمت گذاری واقعی کنه. یا نه فعلا سود توی اینه.
    فقط دست روی دست گذاشتن و حرفهای قشنگ قشنگ میزنن. خدایا کمک خدایا کمک

  • علی علی (14 اردیبهشت 1398 ساعت 20:44)

    آزاد سازی قیمت‌ها + آزاد سازی واردات خودرو

  • اسفندیار اسفندیار (14 اردیبهشت 1398 ساعت 20:26)

    با سلام فیلتر کردن اینترنت داروی اشفته بازار نیست بلکه جرقه دیگریست به سود گرانی بازار

  • سهند سهند (14 اردیبهشت 1398 ساعت 20:13)

    متاسفانه حافظه مردم مثل ماهی15ثانیه است یادتان هست بابراه انداختن کمپین خودرونخریم آقای**** به چه کنم کنمی افتادو آخرسرملت رو خائن خواند فقط تنها دوسه ماه خودرو نخرید ببینید هم دلال هم خودروسازچه التماسی میکنن

  • سیمین سیمین (14 اردیبهشت 1398 ساعت 18:17)

    خود خودروسازان مسبب اصلی این گرانی هستند...ده درصد حاشیه بازار دیگه چه صیغه ای بود؟؟؟ یعنی هر چی نرخ بازار بالا باشه به نفع خودرو سازا میشه که به قیمت حاشیه بازار خودروها را میفروشن ..پس خودروسازان عزیز لطفا مردم را ابله فرض نکنید...البته بماند که عده ای دلال همیشه توی صف خریداران شما هستند...که اونا هم نوچه ها و دست نشانده های خودتون هستند...

  • محمد رسول شعبانی رهبر محمد رسول شعبانی رهبر (14 اردیبهشت 1398 ساعت 18:08)

    خسته نباشید تقاضای پیش خرید ۲۰۶تپ۵ سفید رنگ برای خودم دارم

  • مهدی مهدی (14 اردیبهشت 1398 ساعت 16:54)

    متاسفانه میگن نظارت نیست مگه میشه دولت و مجلس نتونن جلویه خودروسازان رو بگیرن این فیلما چیه همشون *************** کاسه و تا مردم میخرن همین اش و همین کاسه ست واقعا حرفی برا گفتن باقی نزاشتن اقا چه بلایی میخاید سر این بیارید چی از جون مردم میخاید بسه دیگه

  • کامران کامران (14 اردیبهشت 1398 ساعت 16:51)

    سلام بر دوستان
    بنظر من فقط این جمله گویای همه چیز هست
    از ماست که بر ماست
    ما خودمان باعث تمامی این گرانی ها هستیم

  • علی باقی علی باقی (14 اردیبهشت 1398 ساعت 16:48)

    با سلام.تمام این مباحث بیهوده است.ملتی که میروند صف‌ها می‌بندند دم پمپ بنزین برای یک نصف باک بنزین ارزانتر همین در انتظارشان است.همه هم همدستند.وزارتخانه و کارخانه و...مردم وقتی به بلوغ فکری برسند که سزای گرانفروش نخریدن است شاید روزگارمان اندکی تفاوت کند.تا آن فهم و بلوغ هم زمان بسیاری مانده است.

  • پرویز پرویز (14 اردیبهشت 1398 ساعت 16:39)

    امروز۱۴ اردیبهشت ایران خودرو سرکاری بود ثبت نام خودرو نشد وسایت ....‌

  • اقا اقا (14 اردیبهشت 1398 ساعت 16:03)

    خواهشن با این بحث جدال بین خودرو سازها و وزارت صنعت بر سر تعیین قیمت به درک و فهم مردم توهین نکنید خوب با همدیگه مردم رو غارت میکنید

  • علیرضا علیرضا (14 اردیبهشت 1398 ساعت 15:54)

    نادانهای ابله. باز برید بخرید. تا جهل وجود داره روزگار همین روزگار هست و بس.

    mmi mmi (14 اردیبهشت 1398 ساعت 18:53)

    شما چرا زورت گرفته ، مطمعنا خودت از اونهایی که هر روز میری سایت برا ثبت نام و نمیتونی میای به ملت فحش میدی الان من که پول ندارم یا قصد خرید ندارم به من چه که به ملت فحش بدم...

  • حمید حمید (14 اردیبهشت 1398 ساعت 15:37)

    من به شخصه ترجیح میدم تمام پولی که میدم بره تو جیب خودروساز تا توجیب دلال علت رشد نکردن صنعت خورد همینه

    م آ م آ (14 اردیبهشت 1398 ساعت 16:43)

    نه برادر من
    این چه حرفیه آخه
    فکر می‌کنی پول کمی داره توی صنعت خودرو می‌چرخه
    مشکل پول نیست
    مشکل بی صاحبی مملکته که نادانی مردم هم مزید بر علتش شده
    مشکل*****************حضراته
    مشکل همین خادمین ملت هستن

    م آ م آ (14 اردیبهشت 1398 ساعت 16:48)

    فکر می‌کنی دلالها چارتا آدم معمولی مثل من وشماهستن
    این دلالهایی که میتونن هزارتا هزارتا ماشین از کارخونه بخرن و با قیمت دوبله به مردم بدن فکر می‌کنی چارتا آدم معمولی هستن
    این دلالها و خودروساز و ************* ملت همه ****************
    خودرو یه نمونشه
    تو خود حدیث مفصل بخوان از این

    میثم میثم (14 اردیبهشت 1398 ساعت 17:20)

    علت رشد نکردن صنعت خودرو اینکه:
    در درجه اول خود تولید کننده نوعی دلاله
    در درجه دوم بازار خودرو انحصاریه

  • خودرو خودرو (14 اردیبهشت 1398 ساعت 15:19)

    آزاد سازی واردات خودرو تنها راه نجات مردم

    اکبر اکبر (15 اردیبهشت 1398 ساعت 01:18)

    درسته، واردات بهترین راه حل میباشد. چون عرضه بیشتر بازار راتعدیل میکند؛وجلو تاخت وتاز بی رقیب خودروساز داخلی راهم میگیرد.مثلا مگه گوشت را برای تعدیل بازار وارد نمی کنیم ؟

  • hosein hosein (14 اردیبهشت 1398 ساعت 15:07)

    دولت باید برای کسانی که از طریق خرید و فروش خودرو سود بالا بدست می‌آورند ارقام سنگینی را به عنوان حق بنگاه یا حق معامله در نظر بگیرد که هنگام معامله به حساب دولت واریز شود به نحوی که دلالان مجبور خواهند شد تا ۵۰ درصد قیمت خودرو را هنگام معامله به دولت بپردازند که این موضوع می‌تواند عاملی برای حذف سوداگری در این بخش شود.
    عرضه و فروش خودرو از سوی خودروسازان ۵ درصد زیر قیمت بازار هیچ مبنای قانونی و کارشناسی ندارد ضمن اینکه پهن کردن بساط این نحوه قیمت‌گذاری از سوی دولت و خودروسازان بوده است؛ در واقع در سیستم دولت این فساد انجام شد که البته اشتباهی بزرگ بود که به تبع آن قیمت خودرو روز به روز و براساس ۵ درصد حاشیه بازار بالا رفته و خواهد رفت.
    متأسفانه خودروسازان قدرت‌شان آنقدر زیاد شده که در طی ۴۰ سال گذشته اجازه نداده‌اند خودروساز دیگری متولد و در حقیقت قطب سوم و یا چهارم خودروسازی در ایران ایجاد شود ضمن اینکه همین رفتارهای از سوی خودروسازان و انواع و اقسام بلاها بر سر رنو و در نهایت تحریم‌های جدید علیه ایران باعث خروج این خودروساز فرانسوی شد. این در حالی است که خیلی از افراد پشت‌پرده حاضر نیستند یک خودروساز خوب به کشورمان بیاید و خودرو تولید کرده و صادرات داشته باشیم

  • ماها ماها (14 اردیبهشت 1398 ساعت 14:39)

    خواهشا بحث آزاد سازی رو کم مطرح کنید که فقط داره این مقاله شما به سود خودروسازان فک میکنه هر چقد که آزاد سازی باشه مشخصه خودشون قیمت رو تو بازار بالا میبرن که قیمتشان رو بالا ببرن بعد بگن ما هم با افزایش قیمت داریم جلوی دلال هارو میگیریم که به نفع خودشون و به ضرر خریدار هس اگه واقعا میخوان قیمت ها بیاد پایین قیمت ماشین رو تو کارخانه بیارن پایین که کسی که میخواد بخره حتما بره ثبت نام کنه و از خود کارخانه بخره نه اینکه فقط قیمت ها رو ببرن بالا

  • محمد محمد (14 اردیبهشت 1398 ساعت 14:33)

    متاسفانه همیشه فقط صورت مسئله رو تغییر میدن اون هم با تاخیر زیاد.
    فکر میکنم دیگه هیچکس به فکر مردم نیست .
    نه در مسئله معیشت و اشتغال و نه تامین کالای اساسی و ضروری زندگی.

  • mad mad (14 اردیبهشت 1398 ساعت 14:26)

    خودرو ساز باید به فکر مردم باشد وحرام خوار نباشد وبا دشمن نباشد

  • اکبر اکبر (14 اردیبهشت 1398 ساعت 13:21)

    استرداد وجوه اضافی تا دی ماه چی شد.

  • قاسم امیری قاسم امیری (14 اردیبهشت 1398 ساعت 10:58)

    بازهم افزایش قیمت خودرو چه دستهایی درکاراست چرا وزیر محترم ازاین نابسامانی جلوگیری نمیکنند .چرا مجلس محترم به این مورد مهم ورود نمیکند .جریان سکوت همه مشکوک است .موقه رای گیری مردم فهیم هستند .