1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عضو كميسيون صنايع مجلس: فعاليت دلالان بازار خودرو، باعث رشد قيمت‌ها شد

عضو كميسيون صنايع مجلس: فعاليت دلالان بازار خودرو، باعث رشد قيمت‌ها شد

15 خرداد 1398
  • 2

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: با عدم كنترل بازار سرمايه در چندسال اخير، دلال‌بازی و روش‌های سودجويي و واسطه‌گري موجب افزايش قيمت خودرو در بازار شد.

سعيد باستاني با اشاره به فعاليت دلالان در سايت‌هاي اينترنتي خريد و فروش كالا افزود: وقتی بازار سرمایه رها باشد، برای پوشش خود به‌دنبال افزایش قیمت و سود بیشتر خواهد بود و اتفاقي که در بازار خودرو رخ داد را مي‌توان از همين جنس دانست.


وي افزود: یک مساله مهم در کنترل قیمت تمام‌شده خودرو، تأمین کالا و مواد اولیه است که درخصوص آن، باید شرایط خرید مناسب ازجمله بلوک‌ها و باجه‌های بورسی درنظر گرفته شود تا از این راه، محصول به‌دست خودروساز رسیده و دلال حذف شود.

باستانی همچنين درخصوص ارائه فولاد مورد نیاز خودروسازان در اتاق عمومی بورس کالا گفت: این مسأله در قالب یک بسته می‌گنجد مبنی بر اینکه وزارت صنعت باید استراتژی صنعت خودرو را تدوین کند. یک بخش از این استراتژی تامین کالا و خدمات خواهد بود که در این بخش باید برای تأمین مواد اولیه مورد نياز خودروسازان شامل آلومینیوم، چدن، مس و فولاد برنامه وجود داشته باشد.

باستانی درخصوص دلایل گرانی خودرو نيز گفت: یکی از دلایل عمده گرانی خودرو، عدم برنامه‌ریزی برای سرمایه‌های مردم در بانک‌ها است. دولت باید برای هدایت و کنترل سرمایه‌های بانکی و بورسی برنامه‌ریزی مي‌كرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامي افزود: این پول‌ها به سمت بازارهای دیگر از جمله خودرو، مسکن، سکه یا بازارهای دیگر حرکت خواهد کرد و کنترل این موارد دشوار خواهد بود، بنابراین سیاست‌گذاری پولی و مالی کشور در اولویت است.

نماینده مردم تربت حیدریه گفت: بر خلاف آن‌چه گفته می‌شود که خودروسازی 100 درصد داخلی است این‌گونه نبوده و این خودروها 100 درصد ساخت داخل نيستند، بلکه 100 درصد تأمین داخل هستند و درواقع قطعه‌سازان برای ساخت قطعه، نیاز به ارز دارند و افزایش نرخ ارز بر قیمت‌ها اثرگذار است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص خودروهای ناقص کف کارخانجات و شائبه انبار خودرو در خودروسازی‌ها گفت: دپو و انبار خودرو از جانب خودروسازی‌ها منطقی نیست زيرا حدود 15 هزار خودرو کف کارخانه، تولید یک هفته خودروسازان است که این امر احتکار و دپو محسوب نمي‌شود.



نظرات

  • احمد احمد (15 خرداد 1398 ساعت 16:26)

    مشکل از هیچ جا نیست .مشکل از شرکتها خودرو هست .اگه انها خودرو به موقع ونیاز مردم تحویل دهند چطور خودرو گران میشود.این حرفها چیست مگه مردم هالو هستن

  • مهدی مهدی (15 خرداد 1398 ساعت 12:28)

    ************** حالا دیگه چکار به دلال داره ؟

    ***************خبر دارین سایپا قیمت تیبا رو توی حدود یک هفته یک میلیون و چهارصد هزار تومن برده بالا؟
    قیمتا داره میاد پایین شرکت سایپا میبره بالا اینم کار دلاله؟
    فقط منتظرین یکی یچی بگه همتون مثل طوطی تکرار کنین