1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. انجمن سازندگان قطعات خودرو: تولید سه هزار دستگاه پژو ۳۰۱ تا پایان سال

انجمن سازندگان قطعات خودرو: تولید سه هزار دستگاه پژو ۳۰۱ تا پایان سال

4 تیر 1398
  • 5

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: اکنون قالب های قطعات خودروی پژو ۳۰۱ در حال ساخت است و مطابق برنامه ای که خودروساز برای قطعه سازان تعریف کرده تا پیش از پایان امسال سه هزار دستگاه از آن تولید و تجاری می شود.

«مازیار بیگلو» در خصوص پروژه تولید پژو 301، افزود: عمده مشکل قطعه سازان در این خودرو، قطعات الکترونیکی است و در این زمینه با سازندگانی که خوشنام و با سابقه بوده و توانایی داخلی سازی بالاتری داشته‌اند، وارد همکاری شده‌ایم.

این مقام صنفی یادآور شد: بزرگترین مشکل فراروی قطعه سازان پرداخت نشدن هفت هزار میلیارد تومان (یا همان 844 میلیون یورو) وعده داده شده از سوی بانک مرکزی است. این مساله به ویژه در مورد پژو 301 که خودرویی سرمایه بر است و باید قالب‌ها، خطوط و دستگاه‌های آن ساخته شود و 300 قطعه ساز درگیر آن هستند، مشکلات بیشتری ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: «کم لطفی» بانک مرکزی سبب شده تا علاوه بر ایجاد مشکل در تولیدات جاری قطعه سازان، تولید پژو 301 نیز با مشکل مواجه شود.

698257_413.jpg

بیگلو ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا نیز پروژه مشابهی را تعریف کرده و اگر نقدینگی مورد نیاز آنها تأمین نشود، همه پروژه‌های جاری و پروژه جدیدشان با مشکل مواجه خواهد شد.

اشاره بی گلو به تولید رُهام، محصول شرکت خودروسازی سایپا است که با موتور، طراحی ملی و پلتفرم داخلی توسط طراحان و مهندسان ایرانی ساخته شده است.

وی تاکید کرد: ادامه این شرایط، کاهش تولید قطعه سازان و خودروسازان و بیکاری بیش از 500 هزار نفر را در صنعت قطعه سازی به دنبال خواهد داشت و مسببان این وضعیت باید عواقب آن را بپذیرند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص پژو 301 و داخلی سازی آن گفت: خودروی پژو 301 نخستین بار برای بازار چین طراحی و تولید شده بود و با ملاحظاتی که در زمینه خودکفایی در تولید و داخلی سازی این محصول انجام شد، تلاش کردیم تا ضمن حفظ کیفیت تولید، عملکرد این خودرو نیز ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل استفاده از قطعات تولید داخل به جای قطعات سی. کی. دی (قطعات منفصله)، تولید این خودرو با هزینه‌های پایین‌تری نسبت به برنامه ریزی اولیه انجام خواهد شد.

با اجرای برجام مقرر بود خودرو پژو 301 به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو با ساخت داخل بالای 50 درصد تولید شود، اما با خروج پژو از کشورمان پس از تحریم‌ها قرار است این خودرو بدون حضور پژو و با توانمندی قطعه سازان و صاحبان دانش فنی ایرانی و همچنین مواد اولیه داخلی تولید می‌شود.

مشارکت صنایع نظامی‌در تولید پژو 301

4.jpg

بی گلو ادامه داد: صنایع نظامی و دفاعی نیز در ساخت قطعات با فناوری بالا این خودرو مشارکت خواهند داشت.

وی در خصوص قطعه حساس یی. سی. یو (ECU یا همان کامپیوتر) این محصول گفت: بخش نرم افزاری این قطعات در داخل کشور تولید می‌شود که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است، اما برخی قطعات الکترونیکی استاندارد بخش سخت افزاری آن باید از خارج وارد شود.

بیگلو خاطرنشان کرد: تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی سازی 80 درصدی در این خودرو محقق شده و اگر برخی زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.

3.jpg

وی با بیان اینکه امروز ایران خودرو و سایپا جزو خودکفاترین شرکت‌های خودروسازی جهان هستند، افزود: در جهان شاهدیم حتی بزرگترین شرکت‌های خودروسازی بخش عمده قطعات خود را در سایر کشورها تولید می‌کنند و باید «ژست خودکفایی» را کنار بزنیم.

بیگلو ادامه داد: در تولید پژو 301 فقط برخی قطعات از جمله ورق استیل و پلی آمید که در ایران تولید نشده و بعضی قطعات استاندارد مثل بلبرینگ‌ها و قطعات الکترونیکی خاص که به دلیل تیراژ پایین شان اقتصادی نیستند، از خارج وارد می‌شوند.

منبع ایرنا


نظرات

  • 98 تموم شد 98 تموم شد (2 بهمن 1398 ساعت 09:05)

    اشتباه کردن بجای سه هزارتا که سی هزارتا تولید کردن
    فقط حرف میزن کی میخوان عمل کنن خدا میدونه

  • نیما نیما (5 تیر 1398 ساعت 00:44)

    چرا فکر میکنید که ما حاضریم ۲۰۰ میلیون پول بی زبون رو بدیم به این چیزا. من پارسال توی مسکن سرمایگذاری کردم و سود کردم. امسال هم همینکارو دوباره میکنم.

  • حمید س حمید س (4 تیر 1398 ساعت 16:45)

    میگه ایران خودرو و سایپا از خودکفاترین شرکت های خودرو ساز دنیا هستن!!!! اینا مردم رو چی فرض کردن؟؟لابد الاغ هم پرواز میکنه؟

  • محمد محمد (4 تیر 1398 ساعت 14:02)

    آقا این خودروسازها چرا سرشان را به درد میآورند؟ چرا همین قالبهای فعلی که 206 و ساندرو تولید میشه را استفاده نمیکنند و آن را ادامه نمیدهند؟ چرا بیخود هزینه میکنند؟ اگر عرزه دارند معوقات خود را تحویل بدهند.اینها همه نقشه برای ***************هست که مثلا 200 میلیون برای خودرو301 بگیرند که ارزشی نداره و محصول کاملا ایرانی و چینی هست و فقط باد تغییر قالبهای بدنه 206 میخواهند شکل خودرو را عوض کنند و گرنه همون موتور 206 یا ef7 هست . همین الانش هم خودرو چانگان که توی بازار موجوده بهتر از تولیدات ایرانخودرو هست و قیمت مناسبی هم داره. مگر ما احمق هستیم که پول مفت به اینها بدیم؟ حاضریم خودروی چینی درجه 1 و ارزان بخریم اما 206 تغییر شکل یافته به قیمت 200 میلیون نخریم.

  • ایرانی ایرانی (4 تیر 1398 ساعت 08:22)

    وقتی قیمت اولیه رو 200 میلیون اعلام می کنند یعنی قیمت نهایی بیش از 400 میلیون خواهد شد میگی نه صبر کن