1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. چرا رتبه نخست تولید خودرو در کشور به سایپا رسید؟

چرا رتبه نخست تولید خودرو در کشور به سایپا رسید؟

8 تیر 1398
  • 18

هم‌زمان با پایان فصل بهار سایپا توانست با تولید بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو رتبه نخست تولید خودرو را به خود اختصاص دهد و نارنجی‌پوشان عملاً توانستند به خودروساز اول کشور تبدیل شوند.

این موفقیت در حالی به دست آمد که سایپا در همین مدت‌زمان، 60 هزار دستگاه از انواع محصولات خود را تحویل مشتریان داد و اخبار رسیده حاکی است این خودروساز قصد دارد در یک برنامه گسترده، تأمین قطعات پیشرفته محصولات خود را تسریع کرده و با شتاب بیشتری نسبت به تکمیل محصولات و عرضه آن‌ها به بازار اقدام کند. اما سایپا چگونه به این موفقیت رسید و توانست از رقیب دیرینه خود پیشی بگیرد؟

اجرای سیاست‌های صحیح تولیدی

به عقیده کارشناسان نخستین عامل اجرای درست و صحیح سیاست و برنامه‌های تولیدی در این مجموعه است؛ آنجا که سایپا در سال رونق تولید و با تلاش تیم مدیریتی جدید خود، برنامه‌ای کوتاه‌مدت و پرشتاب را برای تولید در نظر گرفت. این سیاست موجب رشد بهره‌وری در این خودروساز و افزایش تولید روزانه از 700 دستگاه به بیش از 2 هزار دستگاه را موجب شد.

تولید بدون توقف

اجرای برنامه تولید بدون توقف دومین عاملی که می‌توان آن‌را زمینه‌ساز دستیابی به موفقیت در سایپا دانست؛ در این برنامه، سایپا با استفاده حداکثری از زمان تولید، حرکت مستمر خطوط را در دستور کار قرار داد و هرگز معطل رسیدن این قطعات نماند و تولید بی‌وقفه را پیگیری کرد.
سایپا موفق شد مأموریت تولیدی خود را متوقف نکند و باهدف حفظ جریان تولید و تأمین قطعات، استفاده کامل از زمان و تلاش برای رشد بهره‌وری، به فعالیت تولیدی خود ادامه داد.

عرضه مستمر خودرو به بازار

سومین عامل موفقیت سایپا را باید در اجرای مستمر سیاست عرضه خودرو به بازار جست‌وجو کرد. در طرح‌های فروش محصولات، سایپا علاوه بر پاسخ‌گویی به تعهدات قبلی خود، شیوه‌های مختلف فروش را نیز در یک بازه زمانی سه‌ماهه به اجرا درآورد و موجب تأمین نقدینگی موردنیاز خطوط شد تا این مجموعه مشکل کمبود منابع مالی تولید را تا حدود زیادی حل‌وفصل کند. از سوی دیگر این خودروساز، حتی تا ساعات پایانی آخرین روزهای اسفندماه، این دستورالعمل را با جدیت پیگیری کرد.

در سال جاری نیز سیاست عرضه مستمر و تحویل خودروهای مشتریان تاکنون ادامه داشته و این گروه توانست بیش از 60 هزار دستگاه از محصولات خود را تا پایان سه‌ماهه نخست امسال به بازار عرضه کند؛ آمارهای موجود نشان می‌دهد در همین روزهای نخست تیرماه، عرضه روزانه محصول توسط سایپا از مرز 1500 دستگاه گذشته است.

حمایت و تلاش وزارت صمت برای رونق تولید

عامل دیگر موفقیت تولیدی سایپا بی‌تردید در سیاست‌گذاری کلان کشور درزمینهٔ رونق تولید داخل و حمایت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت از این راهبرد ملی و همچنین اهتمام جدی تیم مدیران ارشد این خودروساز نسبت به اجرای آن است؛ ارائه تسهیلات مالی توسط دولت به صنایع خودرو و قطعه‌سازی از یک‌سو و پیگیری سیاست رونق‌بخشی به خطوط تولید این صنایع توسط سایپا از سوی دیگر، موجب شد راهبرد ملی رونق تولید در صنعت خودرو به‌شکل کلان و به‌ویژه در سایپا موردتوجه جدی قرار گیرد. بی‌تردید در شرایط بسیار دشوار اقتصادی و وجود موانع فراوان در مقابل جریان تولید نظیر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، کاهش ارزش پول ملی، رشد شدید نرخ ارز، کمبود نقدینگی موردنیاز تولید و بسیاری فاکتورهای دیگر، برنامه منسجم و همه‌جانبه سایپا برای رونق‌بخشی به تولید، به‌عنوان یک سیاست صحیح و اصولی به اجرا درآمد و توانست از این خودروساز در برابر آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از مشکلات یادشده، محافظت کند.

بومی‌سازی قطعات، هدف راهبردی سایپا

یکی دیگر از دلایل موفقیت سایپا عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی‌های داخلی در امر رونق تولید بود.

این رهنمودها موجب شد سایپا با شناسایی یکی از نقاط قابل‌بهبود در صنعت خودرو کشور یعنی ضرورت کاهش وابستگی به منابع خارجی، پویش ملی بومی‌سازی قطعات خودرو را با سرمایه‌گذاری و اعلام فراخوان گسترده در سطح کشور آغاز کند که هدف از آن، شناسایی صنعت‌گران، تولید‌کنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های داخلی جهت طراحی و ساخت قطعات پیشرفته موردنیاز در محصولات است.

این خودروساز در مسیر تحقق این هدف گام‌های بزرگی نظیر برپایی نمایشگاه دائمی قطعات پیشرفته موردنیاز، برگزاری همایش قطعه سازان، حضور در نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس 2019 و اعلام نیازهای خود درزمینهٔ طراحی و ساخت سامانه‌های پیشرفته خودرویی در کنار برگزاری نخستین سمپوزیوم ساخت بدنه خودرو با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برداشته و تلاش می‌کند روند فعلی خود را در این بخش ادامه دهد.

کلام آخر

گروه خودروسازی سایپا درزمینه‌های مختلفی نظیر تولید، فروش، سهم بازار و حوزه‌های مختلف دیگر، توانست عنوان خودروساز اول کشور را از آن خود کند؛ این در حالی است که سیاست این مجموعه همچنان، توجه جدی به رونق تولید از طریق حمایت از داخلی سازی انواع قطعات خودرو، رشد و توسعه سبد محصولات با اتخاذ سیاست ارتقای پلتفرم‌های کنونی و طراحی و ساخت پلتفرم‌های جدید با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و ساخت و عرضه خودروهای به‌روز و برخوردار از امکانات و قابلیت‌های جدید است؛ سایپا در سال 98 تلاش خواهد کرد تا جایگاه مهمی را که امروز در صنعت خودرو کشور در قالب یک خودروساز بزرگ و تأمین‌کننده مهم‌ترین بخش‌های بازار، به دست آورده از طریق اجرای روش‌های نوین در همه زمینه‌ها حفظ کرده و حرکت خود را در مسیر رونق تولید ادامه دهد.



نظرات

  • احسان احسان (9 تیر 1398 ساعت 20:09)

    همش دروغه اخر اردیبهشت تکمیل وجه کردیم خودم حس میکنم خبری نیست.........بله مردمو اسیر خودشون کردن مثل نغل نبات

  • Mehdi Mehdi (9 تیر 1398 ساعت 14:56)

    انقلاب کردیم که حق انتخاب داشته باشیم.
    نه که مجبور باشیم.

  • mehdi mehdi (9 تیر 1398 ساعت 14:52)

    ******* ینی سایپاو بقیه خودروسازا.
    فقط از نوع ایرانی.

  • احمدی احمدی (9 تیر 1398 ساعت 10:11)

    سلام چرا این حرف رو میزنین مرداد ۹۷ پراید ثبت نام کردم موعدش بهمن ۹۷ بوده فروردین تکمیل وجه کردم هنوز تحویلم ندادن داره میشه یکسال

  • سرش کلاه رفته سرش کلاه رفته (9 تیر 1398 ساعت 10:09)

    سلام
    خواهشا بدون اینکه صحت خبری تایید نشده انقدر آب و تاب ندین که بعضیها مثل همکار کنار دستیم بگه چقدر پول گرفته معلوم نیست داره تبلیغ ***** میکنه
    برج 5ثبت نام کردم تحویل پرایدم بهمن 97بود که ندادن فرودین دعوت نامه اومد تکمیل وجه کردم گفتند 2ماه دیگه تحویل میدیم الان هم ۱۵روز گذشته خبری نیست
    پس کجاست100هزار دستگاه تولید به کی دادند60هزار دستگاه رو دروغگو های کلاه بردارند این خودروسازها

  • امید امید (9 تیر 1398 ساعت 10:00)

    بنده تیبا شهریور ماه ثبت نام کردم تحویل دی ۹۷ بهمن ۹۷ هم تکمیل وج کردم امروز ۸ تیر هست خبری هم نیست از ماشین این ۶۰ هزار خودرو رو به کی تحویل دادن

  • نرگس نرگس (9 تیر 1398 ساعت 06:53)

    لطف کنید قیمتو طوری کنید که من بازنشسته با ماهی دو تومان حقوق که فقط خرج خانواده را کفاف نمیکنه شاید روزی صاحب پراید بشم

  • سریع تحویل دادن خودرو رتبه داره؟ یا با کیفیت بودن خودرو. سریع تحویل دادن خودرو رتبه داره؟ یا با کیفیت بودن خودرو. (8 تیر 1398 ساعت 20:20)

    کاش با کیفیت بودن ، ایمن بودن و تعهد خدمات پس از فروش رتبه داشت، نه تحویل فوری. افسوس.

  • حیدر حیدر (8 تیر 1398 ساعت 19:58)

    چگونه شما به این نتیجه رسیدید که تولید خودرو رونق گرفته من بهمن 97تکمیل وجه کردم چکهای ماشین را هم صادر کردم دو روز پیش سایپا نقدش کرد حالا جواب دهید این خودروهای تولید شده که بالغ بر 60هزار دستگاه است را چه کسی یا کسانی تحویل گرفتند یا این هم فریب اذهان عمومی است و دروغی بیش نیست.

  • محسن محسن (8 تیر 1398 ساعت 16:43)

    رتبه اول بی کیفیت ترین و گران ترین هم باید به خودرو ایرانی داد

  • محمد جواد محمد جواد (8 تیر 1398 ساعت 15:43)

    واقعا متاسفم براتون.سایپا!!!!

  • آزادی با افتخار آزادی با افتخار (8 تیر 1398 ساعت 14:40)

    بله سایپا اول شده منتها از نظر بدترین کیفیت.
    البته هیچ کدومشون هیچی نیستن. نه ایران خودرو و نه سایپا. دوتاشون قربون هم برن

  • سعید سعید (8 تیر 1398 ساعت 14:24)

    اگه سایپا در تولید پیشتازه پس چرا محصولاتش رو در بازار بصورت جدی عرضه نمیکنه. شوخی جالبی بود این خبر. من خودم مرداد۹۷ خودرو ثبت نام کردم با موعد تحویل ابان۹۷ اما الان که تیر۹۸ هستش هنوز خبری نیست و امور مشتریان جواب درستی هم نمیده. از این خبر باید خندید فقط خخخخ

  • مرتضی مرتضی (8 تیر 1398 ساعت 13:58)

    باسلام. البته که باید رتبه اول رو بهش بدن. چراکه سایپا و ایران‌خودرو در بدبخت کردن مردم حریف ندارن. واقعا لیاقتش رو دارن. مبارک باشه

  • روحانی روحانی (8 تیر 1398 ساعت 12:24)

    همش چرته فروش فوری برا بعضیاس منکه یکماه سعی کردم موفق نشدم بخرم داداشمم ماشینشو باید ۴ماه پیش میدادن ندادن

  • فایز فایز (8 تیر 1398 ساعت 12:11)

    چه غلطا هر وقت پراید 15ملیون برگشت سر جای خود آن وقت سایپا کاری انجام داده *** هم با زدن طلا فروشی یه دفعه پیشرفت می کند اشتباه نکنید این درجه اول خون مردم است

  • سینا سینا (8 تیر 1398 ساعت 11:54)

    **** توی کشتار مردم بدون جنگ و خونریزی ، بیش از 20هزار نفر کشته بایدم جایزه برترین کشتارگاه ایران بهش بدن تا مردم سرگرم عزای خانواده هاشون باشن و سرشون توی لاک خودشون باشه تا از این وضعیت اسف ناک جامعه اقتصادیمون خبر نداشته باشیم و قیمت این فرغون اینقدر رفته بالا که آره میتونن صد برابر هم تولید کنن قطعه بسازن و و و ... جای تأسف داره فقط

  • حمید حمید (8 تیر 1398 ساعت 10:33)

    ۱۸اسفندتیبانوکمدادی فروش فوری ثبت نام کردم۴۶تومان گفتن اشتباه شده قیمت اسفند۴۱تومنه بقیه روبرمیگردونیم الان هفتم تیره نه ازماشین خبریه نه برگشت اضافه واریزی