1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. کاهش بیش از 70 درصدی تولید خودروهای سنگین در کشور

کاهش بیش از 70 درصدی تولید خودروهای سنگین در کشور

کاهش بیش از 70 درصدی تولید خودروهای سنگین در کشور...
29 بهمن 1398
  • 0
  • 2891

دبیر انجمن خودروسازان: مسئولیت افزایش قیمت خودروهای سنگین متوجه خودروسازان نیست

با نایاب شدن خودروهای سنگین داخلی به دنبال تحریم‌ها و انباشتگی تقاضا برای خرید این خودروها، شاهد بودیم در ماه‌های اخیر قیمت برخی مدل‌ها در بازار افزایش قیمت چشمگیری پیدا کرده‌اند. این در حالی است که خودروسازان نیز در ماه‌های اخیر با افت شدید در تولید خودروهای تجاری به‌ویژه سنگین‌ها مواجه شدند. از این‌رو، شرایطی پیش آمده است تا متقاضیان این خودروها، در انتظار واردات خودروهای کارکرده بوده و امیدوار باشند بتوانند این خودروها را با قیمتی کمتر از مدل‌های داخلی و موجود در بازار کشور خریداری کنند. با این حال اما مصوبه مربوط به واردات خودروهای دست دوم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هنوز خودرویی بر اساس این مصوبه وارد کشور نشده است. درهمین‌خصوص با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت‌وگو کرده‌ایم تا از شرایط و تصمیمات خودروسازان برای بهبود این وضعیت مطلع شویم.

ایستادگی در برابر تحریم‌ها؛ کاهش تولید خودروسازان

احمد نعمت‌بخش درخصوص افزایش قیمت خودروهای تجاری و کاهش توان خودروسازان برای تولید این خودروها به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «این‌که قیمت کشنده و کامیون در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده و تولید آن هم کاهش یافته، متوجه خودروسازان نیست. با ورود به تحریم‌ها، دست خودروسازان نیز بسته شده است.»

دبیر انجمن خودروسازان در زمینه اقدامات خودروسازان پیش از تحریم‌ها اظهار کرد: «پیش از این حتی برخی شرکت‌ها هزینه‌های ریالی را به بانک‌ها پرداخت کرده بودند و این هزینه‌ها سوئیفت شده بود، اما با آغاز تحریم‌ها اجازه حمل CKD صادر نشد.»

کاهش ۷۲درصدی تولید کامیون و کشنده

نعمت‌بخش در ادامه با اشاره به تولید خودروهای تجاری گفت: «البته به‌رغم آمارهای کاهشی درخصوص تولید، خودروسازان هنوز هم تولید را پابرجا نگه داشته‌اند.» وی بیان کرد: «تا دی‌ماه سال جاری ۲۶۱۸ دستگاه انواع کامیونت و کامیون کشنده توسط خودروسازان داخلی تولید شده است.»

دبیر انجمن خودروسازان افزود: «هرچند این رقم نسبت‌به ۱۰ماهه سال گذشته کاهش ۷۲درصدی را نشان می‌دهد اما دلیل عمده آن طرحی است که رئیس‌جمهور برای نوسازی اعلام کرد. براساس این طرح، قرار بود ۵۰درصد هزینه CKD ازسوی دولت پرداخت شود که باعث شد خریداران کامیون و کشنده برای خرید دست نگه دارند و منتظر اجرای این طرح بمانند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «این طرح جالب نبود و اگر این بودجه در حمل‌ونقل ریلی هزینه می‌کردند، نتیجه بهتری به دست می‌آوردند. سازمان گسترش نیز مسئول اجرای این طرح بود و ما به‌عنوان انجمن خودروسازان در تمام جلسات شرکت می‌کردیم.»

وی در توضیح اقدامات انجام‌شده برای اجرای این طرح گفت: «برای تمام شرکت‌ها سهمیه‌بندی انجام و بخش ریالی آن تامین شده بود. همچنین قرار بود بانک‌ها وام در اختیار شرکت‌ها قرار دهند. در راستای این اقدامات، ال‌سی نیز گشایش یافت و تعدادی کامیون به‌صورت CKD وارد کشور شد، اما با آغاز تحریم‌ها مشکلاتی به وجود آمد که این طرح نیمه‌کاره باقی ماند.»

واردات سنگین‌های کارکرده با کاهش تولید خودروسازان

نعمت‌بخش در ادامه گفت: «خودروسازان تلاش کردند با ساخت داخل و افزایش سطح داخلی‌سازی، نیاز بازار را تامین کنند، اما با تحریم‌ها، موانعی بر سر راه آن‌ها به وجود آمد که توان تولید را کاهش داد و تقاضا را انباشته کرد.»

وی بیان کرد: «در قانون برنامه پنجم در نظر گرفته شد که شرکت‌های حمل‌ونقل با همکاری وزارت راه‌و‌شهرسازی به شرط ایجاد خدمات پس از فروش مناسب، کامیون با سه‌سال کارکرد را وارد کنند و این موضوع در قانون برنامه ششم نیز تمدید شد.

براساس این مصوبه، راه برای واردات خودروهای دست‌دوم باز خواهد شد و متقاضیان خودروهای تجاری می‌توانند این خودروها را خریداری کنند.»

وی در پاسخ به سوالی درخصوص نظارت بر قیمت‌گذاری این خودروها گفت: «در این مصوبه متاسفانه صحبتی از قیمت‌گـــــــذاری خودروهای وارداتی نشده و مشخص نیست نظارتی بر آن وجود داشته باشد یا نه.»

دبیر انجمن خودروســـــــازان اظهار کرد: «به‌طور معمول سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر این قیمت‌ها نظارت می‌کند و تمام شکایات این بخش را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.»
خرید خودروهای کارکرده صرفه اقتصادی ندارد

وی درخصوص واردات خودروهای تجاری کارکرده گفت: «به عقیده من، خودرو یا ماشین‌آلات کارکرده‌ای که به فروش می‌رسد، اگر مناسب و اقتصــــــــادی بود، مالک اول از آن استفاده می‌کرد و به‌دنبال فروش آن نمی‌رفت.»

نعمت‌بخش افزود: «خودروهای کارکرده یا مصرف انرژی بالایی دارند یا دقت کمی.» وی در مورد واردات خودروهایی با سه‌سال کارکرد اظهار کرد: «خودروهای سنگین در اروپا در اختیار شرکت‌هاست و مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت کامیون سه سال کارکرده معادل ۹ سال همان مدل کارکرده در ایران است.» وی بیان کرد: «این در حالی است که با واردات این خودروها باید فکری هم به حال لوازم یدکی و قطعات داشته باشیم.»




نظرات