گروه بهمن که ۹۰درصد افزایش تولید تنها در ۱۵روز فروردین داشته است، بازوی تولید کننده سواری آن یعنی بهمن موتور نیز در سال گذشته با رشد ۳۰درصدی تولید سواری همراه بوده است. اما حالا با توقف ۵هزار کانتینر قطعه در گمرک با مشکل توقف تولید روبرو شده است.
فارس نوشت:
فیلمیهایی که روز سهشنبه ۱۶ اردیبهشت از سالنهای تولید بهمن موتور منتشر شده بلاتکلیفی کارگران بعد از توقف تولید را نشان میدهد و حالا یک منبع آگاه در اینباره به خبرنگار فارس میگوید: «علت توقف تولید ماندن پنجهزار کانتینر قطعه این خودروسازی در گمرکات است».
استانداردهای ترخیص کالا در بیشتر کشورها به چند ساعت تا چند روز محدود میشود درحالیکه به گفته رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی، احمدرضا فرشچیان سیستم ترخیص کالا در ایران با تاخیرهای چند ماهه دستو پنجه نرم میکند.
اکنون فرآیند ترخیص و تامین ارز کالا با مشکل مواجه شده و در عمل موانع پیشروی ترخیص کالا در گمرکات روند تولید را متوقف کرده که این مسائل سرمایهگذاران بخش خصوصی را با خسارت و تبعات ناشی از آن روبرو کرده است.
درهمین حال قیمت گذاری خودرو نیز توسط وزارت صمت و شورای رقابت با بی توجهی بلاتکلیفی روبرو شده و به نظر میرسد مسئولان ارشد نظام باید وارد میدان شده و ترک فعل منجر به خسارت بخش خصوصی را جدی بگیرند تا تولید از سرگرفته شود.