1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. شایعه یا واقعیت؛ 40 درصد قیمت یک خودرو به جیب دولت و بانک ها می رود؟

شایعه یا واقعیت؛ 40 درصد قیمت یک خودرو به جیب دولت و بانک ها می رود؟

1 اسفند 1398
  • 7

جمع آوری قطعات یک پراید با سند سوخته و کاری که بر روی آن انجام شده بدون در نظر گرفتن خواب پول و هزینه های مالی، باز هم برای این جوان حداقل 50 میلیون تومان تمام می شود در حالی که در محاسبات این جوان هزینه های دستمزد و کارگری، سایر هزینه های مالی، خواب سرمایه و هزینه انرژی هم محاسبه نشده است.

چندی پیش خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه که یک جوان صافکار مشهدی توانسته با یک سند سوخته یک پراید و تمامی قطعات آن از پیچ و مهره تا تمام قطعات بزرگتر را با هزینه کرد 32 میلیون تومان به یک پراید جدید تبدیل کند.

این ادعا در حالی در فضای مجازی پخش شده است که تاکنون در هیچ رسانه رسمی به صورت کارشناسی به آن پرداخته نشده است به همین منظور به سراغ یک کارشناس و فعال در صنعت قطعه سازی رفتیم و در خصوص این ادعا نظر وی را جویا شدیم.


راستی آزمایی ادعایی غیر کارشناسی در فضای مجازی

124.jpg

آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه هر گونه اظهار نظر در خصوص این ادعا نیازمند راستی آزمایی است، عنوان کرد: طرح چنین موضوعی کاملا غیر کارشناسی و بیشتر شبیه یک ادعا و سرگرمی است که در فضای مجازی پخش شده است بنابراین به نظر می رسد ارزش چندانی برای پرداختن ندارد با این حال برای روشن شدن افکار عمومی باید اعلام کنم که ادعایی که مطرح می شود صرفا مربوط به هزینه قطعات است در واقع اعداد و ارقام به گونه ای است که موید تمام اتفاقاتی است که در خودروسازی ها می افتد.

وی با اشاره به ادعای این جوان که قیمت قطعات را 32 میلیون اعلام کرده است، توضیح داد: جمع آوری قطعات یک پراید با سند سوخته و کاری که بر روی آن انجام شده بدون در نظر گرفتن خواب پول و هزینه های مالی، باز هم برای این جوان حداقل 50 میلیون تومان تمام می شود این در حالی که در محاسبات این جوان هزینه های دستمزد و کارگری، سایر هزینه های مالی، خواب سرمایه و هزینه انرژی نیز محاسبه نشده است.


محبی نژاد گفت: البته ممکن است این جوان ادعا کند که در اوقات فراغت و بیکاری این کار را انجام داده است اما یک شرکت خودروسازی که نمی تواند از حقوق کارگران بگذرد و یا از انرژی رایگان استفاده کند.


سهم 60 تا 70 درصدی قطعات در ارزش فروش یک خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان همگن در همین راستا به سهم قطعات در ارزش فروش و قیمت تمام شده یک خودرو اشاره و اظهار داشت: به طور متوسط حدود 60 تا 70 درصد ارزش فروش یک دستگاه خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد بنابراین با یک محاسبه معکوس، قیمت خودرویی که توسط این جوان ساخته شود به اضافه حداقل 2 ماه زمان تامین و جمع آوری قطعات، حدود 50 میلیون تومان تمام می شود در حالی که هم اکنون قیمت این خودرو توسط کارخانه حدود 37 میلیون تومان است.


محبی نژاد تصریح کرد: در این جریان 25 درصد از قیمت فروش خودرو مربوط به هزینه های مالی است که در طول زنجیره تامین پرداخت می شود و 15 درصد نیز مربوط به پرداخت های دولتی، هزینه بیمه و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض است. بنابراین 40 در صد از قیمت فروش خودرو عملا نه به جیب قطعه ساز می رود و نه به جیب خودروساز و نه به جیب کارگران می رود و صرفا به جیب بانک ها و بیمه ها و دولت می رود و لذا ادعایی که مطرح شده به نوعی قیاس مع الفارق است.


وجود 3 دسته قطعات پرایدی در بازار / قطعات بی کیفیت و فاقد استانداردی که به مراتب ارزان تر از قطعات اورجینال است

به گفنه وی این ادعا به میزانی غیر کارشناسی مطرح شده است که حتی موارد مربوط به استاندارد و کیفیت قطعات مورد استفاده نیز با ابهام زیادی همراه است بنابراین چنانچه این ادعا صحت داشته باشد باید مشخص شود که این قطعات از کجا تامین شده است؟ منبع تامین قطعات و استاندارد و کیفیت آنها مورد تایید است یا از قطعات زیر پله ای و بی کیفیت استفاده شده است؟

محبی نژاد قطعات پرایدی موجود در بازار را در سه رده قطعات استاندارد شناسنامه دار، فاقد شناسنامه و قطعات بی کیفیت وارداتی دسته بندی کرد و گفت: در قطعات پرایدی موجود در بازار بخشی قطعات استاندارد شناسنامه دار است که توسط قطعه سازان معتبر داخلی تولید می شود که طبعا قیمت و کیفیت خودش را دارد، دوم قطعات بدون شناسنامه زیر پله ای که در داخل و توسط کارگاه های متفرقه تولید می شود که مطلقا استاندارد نیست و هیچ امکان ردگیری و شناسایی ندارد و قیمت آنها به مراتب ارزان تر از قطعه اورجینال و اصلی است و سوم قطعات بی کیفیت چینی و هندی و متفرقه ای که به حجم وسیعی به صورت رسمی یا قاچاق وارد می شوند که قاچاق آنها به دلیل عدم پرداخت سود و عوارض گمرکی و مالیات و ارزش افزوده به مراتب ارزان تر است.

به گفته این کارشناس در صنعت قطعه سازی با توجه به مواردی که در خصوص قطعات مطرح گردید پرداختن به این ادعا نیازمند راستی آزمایی است و پیش از هر گونه اظهار نظری باید لیست قطعات مورد استفاده در این خودرو تهیه و بررسی شود که از چه منبعی خریداری شده و کیفیت و برند آن چه بوده است که قطعا روند پیچیده و پرکاری است.



نظرات

  • وطن وطن (2 اسفند 1398 ساعت 21:12)

    شما راست مي گوييد دولت از فروش خودرو هيچ سودي نمي برد فقط دلالان و پشت پرده هاي مرتبط ب****************************در كل باهم سود مي برند .
    چطور مي شود در كشورهاي غربي با نداشتن مواد اوليه صنعتي خودرو هاي پيشرفته و فوق پيشرفته با توجه به دلار 14000 توماني چنان گران نيست اما در كشور ايران قيمت محصولات خودرويي همچون پرايد و ديگر خودروهاي رده خارج چنان گران است كه بايد به حرف ها و ادعاهاي **** و *****************ر كه جيب ملت را نشان گرفتند تأسف خورد .

  • منصور منصور (1 اسفند 1398 ساعت 20:37)

    به هردری میزنندتااین واقعیت رو دروغ خطاب کنند

  • ssaman345@gmail.com ssaman345@gmail.com (1 اسفند 1398 ساعت 12:19)

    من خودم تولید کننده ام. اگه اون جوون رفته از توی بازار قطعات رو تهیه کرده و 32 براش تموم شده. قطعا همون قطعات برای کارخونه حدود 10 ملیون تمام میشه. شما نرخ قطعات رو توی بازار داری با قیمتی که دو خودروساز میخرن محاسبه میکنی. به جرات میگم کل قطعات پراید بیشتر از 10 ملیون نمیشه و الباقی هزینه ناکارامدی مدیران و هزینه های پرت و اضافی اوناست.

  • بی نام بی نام (1 اسفند 1398 ساعت 11:34)

    خودتی آقای به اصطلاح کارشناس، شاید این جون خیلی از چیزهایی که شما را میگی حساب نکرده، ولی شما هم هزینه ی بسیار پایین تولید انبوه یه کالا را به عمد حساب نمیکنی، هزینه راستین تولید یک خودرو در ایران یک چهارم بهایی هست که مردم پرداخت می کنن،

  • علی علی (1 اسفند 1398 ساعت 10:58)

    این پراید اگر در کشور کره تولید شود به قیمت 20 میلیون تومان به مردم فروخته میشود ,ولی ایرانیها 60 میلیون باید بخرند

  • ایرانی ایرانی (1 اسفند 1398 ساعت 09:35)

    یه زمانی منطقه آزاد تجاری بودم ، بهای یک خودروی یاریس صندوق دار در سال 2012 برابر با 11 میلیون و خورده ای بود در حالی که قیمت پلاک آزاد همون ماشین 39 میلیون بود !!!! تعرفه واردات 105% هستش ولی بجای فروش دوبرابر قیمت ، 3 برابر به مردم می فروختن !!!! پس امایی این وسط هستش و ......

  • ناشناس ناشناس (1 اسفند 1398 ساعت 08:39)

    اولا" قطعاتی که جوان مورد اشاره خریداری کرده بصورت تک فروشی تهیه کرده که بمراتب از خرید انبوهی که خودروساز از قطعه ساز انجام می دهد،گرانتر درآمده.
    ثانیا" با توجه به اینکه تولیدات خودروساز بصورت انبوه می باشد بنابر این هزینه های گارگری-انرژی-بیمه و ...بصورت گلوبال محاسبه شده و بمراتب کمتر از هزینه های تولید یک خودرو بصورت تکی می باشد.
    ثالثا" درخصوص خواب پول فرمودند که باید عرض کنم آیا سود پول مردم از بابت خودروهای پیش فروش شده چندین ماهه و یا ساله توسط شرکت را هم حساب فرموده و از هزینه های تولید کسر نموده اند؟
    رابعا"آیا امکان دارد کلی گویی نفرموده و دقیقا" با جزئیات بفرمائید که 25 درصد هزینه های مالی و 15 درصد پرداختهای دولتی دقیقا" به چه مواردی و با چه درصدهائی پرداخت می گردد؟
    خامسا" اعتراف می نمائید که قطعات بی کیفیت چینی و هندی وارد می گردد.اصولا" اگر بی کیفیت هستند و با جان انسان ها سرو کار دارند چرا شماها که مسئول هستید اقدامی هر چند در حد روشنگری در مقابله با واردات آنها نمی نمائیدو جلوی واردات آنها گرفته نمی شود؟
    سادسا" یعنی خودروسازهای متعهد و خوب و با انصاف!!!! ما از این قطعات بی کیفیت چینی و هندی در تولید خودرو استفاده نمی کنند؟!!!!!
    سابعا".........
    ثامنا"...........
    و...............
    پس بهتر است مسئولین و خودروسازان محترم یک طرفه به قاضی نرفته و به شعور و فهم ملت احترام بگذارند.فکر نکنند که یه مدرک درپیتی با رانت و بدون سرکلاس درس رفتن داشتن دال بر دانش و همه چیز دانستن بوده و بقیه چیزی حالیشون نیست.آقایان مسئولین، بیش از 80 میلیون جمعیت کشور که اکثرشون هم تحصیل کرده و دارای مدارج عالی می باشند قابل احترام هستند،لصفا" به شعورشان توهین نکنید.لطفا"