1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. برخی از برندگان قرعه‌کشی خودرو، فروشنده شدند

برخی از برندگان قرعه‌کشی خودرو، فروشنده شدند

20 خرداد 1399
  • 11

 

نداشتن پول کافی یا «تلاش برای دلالی» باعث شده تا گروهی از برندگان قرعه‌کشی خودرو امتیاز خود را به قیمت‌های 8 تا 20 میلیون تومان بفروشند.

در بین فروشندگان از خریداران واقعی که قادر به تأمین مبلغ مورد نیاز خودرویشان نیستند تا دلالانی که با کارت‌های ملی اجاره‌ای اقدام به ثبت نام کرده بودند، وجود دارد. خودروسازان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند که فروش امتیاز از سوی برندگان پیگرد قانونی دارد اما هیچ‌کدام از فروشندگان و خریدارانی که با آنها مصاحبه شده است، نگرانی خاصی از این موضوع ندارند. آنها می‌گویند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی و دادن چک تضمینی، فرآیند فروش را بدون مشکل انجام خواهند داد.

بر اساس قواعد پیش‌فروش ٢٥‌هزار دستگاه خودرو به مناسبت عید فطر امسال، برندگان قرعه‌کشی فقط ٤٨ ساعت فرصت داشتند تا قسط اول خودرویشان را واریز کنند. بنابراین آن دسته از برندگانی که امتیازشان را فروخته‌اند، طی دو روز کاری معامله را به سرانجام رسانده‌اند. کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که چرخه فروش امتیازات در همین نقطه متوقف نخواهد شد و احتمال دست به دست شدن حواله‌ها بین تعداد بیشتری از شهروندان وجود خواهد داشت؛ اتفاقی که نتیجه مستقیم آن افزایش دلالی و رشد قیمت‌ها در بازار خودرو است.

 امتیاز خودروها چقدر فروش رفت؟

نام برندگان قرعه‌کشی اخیر از بین حدود ٦‌میلیون نفر ثبت‌نام‌کننده بیرون آمده است اما برخی از آنها ترجیح دادند به دلایل مختلف امتیازشان را بفروشند. بیشتر آنها در سایت‌های خریدوفروش آنلاین آگهی فروش دادند و طی ٤٨ ساعت شاهد تماس‌های مکرر خریداران بودند. ناهید در قرعه‌کشی ایران‌خودرو برنده یک دستگاه پژو ٢٠٦ تیپ ٢ شد اما امتیاز خودرویش را به قیمت ٢٠‌میلیون تومان فروخت: «من به خودرو نیاز داشتم برای همین ثبت‌نام کردم. می‌خواستم قرض بگیرم و مبلغ خودرو را پرداخت کنم اما موفق نشدم برای همین تصمیم گرفتم امتیازم را ٢٠‌میلیون تومان بفروشم.»

قیمت کارخانه هر دستگاه پژو ٢٠٦ تیپ ٢ حدود ٧١‌میلیون‌و٦٥٠‌هزار تومان است که براساس جدول پیش‌فروش مشتریان باید نصف این مبلغ را پرداخت می‌کردند. سعید برنده دیگری است که نامش برای خودروی رانا بیرون آمد. او امتیازش را ١٤‌میلیون تومان فروخته است: «من اگر پول داشتم خودرو را برای خودم نگه می‌داشتم. الان قیمت هر دستگاه رانا در بازار حدود ١٢١‌میلیون تومان است در حالی که برای خرید مستقیم از ایران‌خودرو باید حدود ٧٥‌میلیون تومان پرداخت می‌کردم.» گروهی از برندگان قرعه‌کشی شرکت سایپا هم اقدام به فروش امتیاز خود کرده‌اند.

داود یکی از آنهاست که امتیاز خودروی تیبایش را ١٠‌میلیون تومان فروخته است: «من در کار خریدوفروش ماشین هستم. سه خودرو ثبت نام کرده بودم که شانسم تیبا درآمد. بلافاصله بعد از اینکه برنده شدم، در سایت‌های خریدوفروش آنلاین آگهی دادم و به کسی که قیمت بالا داد، فروختم.» دو نفر دیگر هم که به ترتیب خودروهای پیکاپ ریچ دوکابین و ساینا برنده  شده بودند، امتیازشان را ٢٠ و ٨,٥‌میلیون تومان به فروش رساندند.»

قولنامه می‌زنیم

خودروسازان در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که فروش امتیاز یا حواله خودروهای پیش‌فروش‌شده ممنوع است و پیگرد قانونی دارد با این حال برندگانی که اقدام به فروش امتیازشان کرده‌اند، نگرانی خاصی بابت این قضیه ندارند: «هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ اگر کسی ایراد گرفت، می‌توانم بگویم امتیازم را به پسرخاله‌ام فروخته‌ام. من با خریدار هماهنگ کردم، قرار شده اول به نمایندگی برویم تا او مبلغ پیش‌فروش را واریز کند. سپس به یک دفتر ثبت رسمی خواهیم رفت تا قولنامه را بنویسیم.

در متن آن قید خواهیم کرد که من پول را کامل گرفته‌ام و بعد از یک سال خودرو را به نام خریدار خواهم زد. یک چک تضمینی به مبلغ نهایی خودرو و پول امتیاز هم به خریدار می‌دهم تا خیالش راحت باشد.» بقیه فروشندگان امتیاز نیز همین روند را طی کرده‌اند:   «ما در قولنامه نمی‌نویسیم که امتیاز را می‌فروشیم برای همین مشکلی پیش نمی‌آید. من در دفاتر ثبت آشنایی ندارم اما کار سختی نیست، چک هم می‌دهم تا خریدار فکر نکند ممکن است دبه کنم.»

چه کسانی امتیازشان را فروختند؟

خریداران واقعی و دلالان دو دسته عمده افرادی هستند که اقدام به فروش امتیازشان کرده‌اند. از بین پنج فروشنده‌ای که روزنامه «شهروند» با آنها حرف زده است، چهار نفر به دلیل نداشتن پول کافی برای پرداخت قسط اول امتیازشان را فروختند و یک نفر دیگر هم در کار خریدوفروش خودرو بود. محمود جامساز، اقتصاددان، دریافت‌نکردن پول هنگام ثبت نام را یکی از دلایل فروش امتیازات می‌داند: «خودروسازان ابتدا اعلام کرده بودند که هر کسی بخواهد ثبت نام کند باید قسط اول را واریز کند. آن زمان بعضی‌ها به این روند انتقاد کردند تا درنهایت قرار شد بدون پرداخت پول ثبت‌نام‌ها انجام شود. به این ترتیب کسانی که پول نداشتند هم در پیش‌فروش شرکت کردند. تعدادی از این افراد حالا برنده شده‌اند اما پول کافی ندارند. آنها برای اینکه در شرایط اقتصادی سخت این روزها سود کنند، امتیازشان را فروختند.» جامساز معتقد است خیلی از کسانی که در پیش‌فروش شرکت کرده بودند، دلال هستند: «این دلالان به دنبال خرید امتیازات برندگان هستند. شرایط معیشت شهروندان هم به قدری سخت است که آنها برای فروش امتیازشان چاره دیگری ندارند. در این شرایط احتمال دست به دست شدن حواله‌ها وجود دارد.»

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، هم ضعف در ضمانت اجرایی قوانین پیش‌فروش را علت اصلی فروش امتیازات اعلام می‌کند: «چون وکالت‌نامه‌ها در دفاتر ثبت اسناد رسمی در ازای مبلغی مثلا ١٥٠‌هزار تومان نوشته می‌شود، خریداران هم خودشان را محق می‌دانند. مردم همیشه می‌گویند حتما یک راه تبصره‌ای برای فروش امتیازات یا دریافت ماشین‌ها وجود دارد. خودروسازان هم دنبال دردسر نمی‌گردند. دلال‌ها هم همین را می‌خواهند؛ یعنی یک دیوار انسانی درست کنند و سود خودشان را ببرند. دست آخر نفر آخری هم که حواله به دستش رسیده، دلال نخواهد بود.» راه‌حل بغزیان برای جلوگیری از بروز دلالی‌های این‌چنینی ساده است: «خودروسازان فقط باید خودرو را به فردی که برنده شده تحویل بدهند. حتی اگر مشتری فوت کرد، فقط به وارثش بدهند. به این شکل عده زیادی کنار خواهند رفت. خودروسازان قرعه‌کشی انجام دادند که سوداگری نباشد و خودروها به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. به این شکل احتمال دست به دست شدن حواله‌ها بین افراد بیشتر وجود دارد.»

چقدر امکان برخورد قانونی وجود دارد؟

خودروسازان اعلام کرده‌اند که فروش امتیازات و حواله‌ها ممنوع است و پیگرد قانونی دارد با این حال اگر حجم فروش امتیازات زیاد باشد و چرخه آن بین تعداد زیادی گردش کند، امکان پیگیری قانونی پیچیده‌تر می‌شود؛ خصوصا اینکه فروشندگان می‌گویند «قولنامه‌ها را در دفاتر ثبت اسناد رسمی می‌نویسند». جامساز معتقد است چون امکان دست‌به‌دست شدن حواله‌ها وجود دارد، بنابراین تشکیل پرونده برای متخلفان هزینه‌بر خواهد بود:   «مردم در شرایط سخت اقتصادی راه‌حل‌هایی برای فروش امتیازات پیدا می‌کنند. دولت هم اگر بخواهد پیگیری کند، هزینه‌هایش افزایش می‌یابد.» بغزیان هم نظر مشابه دارد: «خودروسازان یا دولت قصد ایجاد درگیری ندارد؛ در چنین شرایطی که قانون ضمانت اجرایی کمی دارد، بهترین موقع برای جمع‌کردن حواله‌ها به وسیله دلالان است.»

نام افرادی که در قرعه‌کشی پیش‌فروش ٢٥‌هزار دستگاه خودرو برنده شده بودند، از بین حدود ٦‌میلیون نفر بیرون آمده بود. آنها خوش‌شانس‌هایی بودند که حالا برخی‌ از آنها به خاطر نداشتن پول کافی امتیازشان را فروخته‌اند: «اگر پول داشتم هرگز این فرصت شیرین را از دست نمی‌دادم. من ساینا برده بودم که قیمت کارخانه‌اش حداقل ٣٠‌میلیون تومان از قیمت بازار کمتر است.»

 

 

 

 

 

منبع شهروند


نظرات

  • علی علی (24 خرداد 1399 ساعت 10:26)

    خدا ****** شما مردم رو باعث می‌شود خودرو گرون بمونه

  • sara sara (22 خرداد 1399 ساعت 11:03)

    جمع کنید این جفنگیات رو.واردات خودرو را آزاد کنید تا ببینیم این دوتا حلبی ساز چطور ماشیناشون رو دستشون میمونه

  • حمید حمید (22 خرداد 1399 ساعت 03:00)

    عزیزان مصرف کننده، توجه کنید استفاده از این اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد حق هر ایرانیه. چون از یارانه ی خودرو، از عدم وارادات خودرو ایجاد شده. حالا شما که مصرف کننده ی واقعی هستی دلیل نمیشه به ی بنده خدایی که شرایط رو داره و برنده شده و دوست داره ماشین رو بفروشه ، ناراحت بشی. اونم حقشه. آیا شما برنده بشی با خودت فکر میکنی ماشین 120 میلیونی داره یا 70 میلیونی!؟! مصرف کننده ی واقعی رو به هیچ وجه نمیشه تشخیص داده. این روش هم ی عدالت پوپولیستیه. تنها راه برطرف کردن این موضوع هم تولید زیاد خودرو هست

  • شایان شایان (21 خرداد 1399 ساعت 13:22)

    باز هم حق به حقدار نرسید من هفت ساله میخام ماشین بخرم بعد این نا مردا اومدن با امتیازشون کاسبی راه انداختن البته کلا حیف پول به این ماشینای بی کیفیت البته حیفه ۹ سال کارم که پس اندازش شده این پول

  • امیر امیر (20 خرداد 1399 ساعت 15:46)

    این ملت از یک کنار همه دلالن ، تو بورس نگاه کنید ، تو مسکن ، تو خودرو ، هر جا سود داشته باشه تمام مردم با عزمی راسخ در صف هستند

  • عباس عباس (20 خرداد 1399 ساعت 15:32)

    باید با دفترخانه هابرخورد شود...اگر جریمه سنکین برای این کار در نظر گرفته شود دیگر دفترخانه ها جرات نوشتن قولنامه را ندارند.

  • مهدی مهدی (20 خرداد 1399 ساعت 15:15)

    به نظر من حذف شرط پیش پرداخت (نصف مبلغ خودرو) قبل از قرعه کشی ،اشتباه و صد در صد به ضرر خریداران واقعی بود ، چون اولاً تعداد ثبت نام کنندگان الکی (خریدارغیرواقعی) خیلی زیاد شد. بر اساس آمار و احتمال میشه حدس زد حداقل 50 درصد ثبت نام کنندگان پول نداشتن و در نتیجه حداقل 50 درصد افرادی که تو قرعه کشی برنده شدن یعنی 12000 نفر، پول نداشتن . حداقل نصف این افراد نتونستن ظرف 48 ساعت مبلغ 60 تا 90 ملیون رو جور کنن ، درسته که این مبلغ با تورم الان چیزی نیست ولی درآمد مردم هنوز به اندازه تورم بالا نرفته و به قول معروف به دلار نرسیده ،مثلاً از سال 97 تا الان حقوق کارمند هنوز 4 برابر نشده و جور کردن این پول برای طبقه متوسط سخته.
    بنابراین نزدیک 5000 تا ماشین بلاتکلیفه که با در نظر گرفتن رزرو 10 درصد باز 2500 تا ماشین دست نمایندگی میمونه و به بنگاهدارها یا فک و فامیلا و دوستان میرسه. اما 5000 نفر دیگه تونستن قرض بگیرن یا با بنگاه دارها ، زد و بند کنند یا ماشین همسر و پدر و مادر رو بفروشن و در واقع ماشین خانواده رو نو کنند.
    مثلاً خود من واقعاً لازم داشتم و کل پولش رو هم داشتم و ثبت نام کردم ویکی از فامیلا که وضع مالیش اصلاً خوب نیست و اسنپ کار میکنه ، به نام مادرش،باباش،همسرش،خواهرش،برادرخانمش و زن داداشش ، نوشت و گفت اگه برنده شدیم ،پرایدم رو 5تومن زیر قیمت میفروشم و طلاهای زنم رو هم میذارم روش و یه ماشین نو گیرم میاد و اگه نتونستم پولش رو جور کنم اونا میتونن امتیازش رو بفروشن و چهارپنج ملیون به جیب بزنن .

  • سعید سعید (20 خرداد 1399 ساعت 14:57)

    من پارس ثبت نام کردم پولش رو هم داشتم مصرف کننده هم هستم ولی این مدل که نمیشه ماشین دست مصرف کننده برسه شاید کلا ۲یا۳هزار تاش مصرف کننده بوده بقیش باز دست دلال میرسه باید قانون بزارن که اگه ماشین صفر تا یکسال بعد اگه زیر پای خریدار نباشه برا یکسال توقیف میشه این بهترین راهشه که کسی دنبال دلال بازی نره!

  • ابدانی ابدانی (20 خرداد 1399 ساعت 14:45)

    با سلام این خیانت است به آنهایی که شرایط کامل را دارند و پول کافی هم دارند . اینها برنده نشدند ولی کسانی که می خواهند از قانون سرپیچی کنند و قدرت خرید را هم نداشتند به واسطه ثبت نام کردن برنده شدند و حق ما ضایع گردید . چنانچه خودرو ساز این خودرو را تمام و کمال تحویل شخص واجد شرایط نکند و این خودر و دست دلال بیفتد به مردم عزیز ایران خیانت کافی را مرتکب شده است . و .....................

  • حمید حمید (20 خرداد 1399 ساعت 14:30)

    باید برای ارائه خدمات گارانتی به این خریداران، ارائه دادن کارت ملی و شناسنامه خریدار اصلی الزامی شود تا امکان این سواستفاده ها کمتر شود.

  • علی علی (20 خرداد 1399 ساعت 11:46)

    این فرآیندی که وزارت صمت و خودروسازها تعریف کرده اند به لحاظ شرعی و حقوقی با قوانین بالادستی سازگاری ندارد

    1- در فرآیند قرعه کشی با بالا رفتن تعداد نفرات خانواده شانس برنده شدن افزایش می یابد (به عنوان مثال خانواده 5 نفره ای را سراغ دارم که همین الان چهار خودرو به نام پدر خانواده موجود است اما برای 4 عضو دیگر در قرعهکشی ثبت نام کرده اند)
    2- اینکه علیرغم پرداخت کل ارزش خودرو منهای یک میلیون تومان ناقابل سند خودرو در رهن خودرو ساز می ماند بدون آنکه تسهیلاتی از سوی ایشان به خریدار ارایه شده باشد خالی از اشکال شرعی نبوده و میتوان آنرا تصرف مال غیر نیز محسوب نمود
    3- ممانعت از فروش خودرو و حتی امتیاز آن به نوعی ممانعت از حق می باشد و از نظر شرعی و حقوقی درست نیست آنهم در شرایطی که ممکن است خریداران بعلت تلاطمات زندگی و یا ابتلاء افراد به بیماری و درگیری در پروسه درمان و ... دچار نیاز مالی و ضرورت فروش اموالشان شوند
    4- در رابطه با افرادی که هم اکنون دارای خودرو مستعمل مثلا 15 ساله هستند امکان ثبت نام وجود ندارد که ناقض حقوق شهروندی است

    اما یک راهکار شاید مناسب پیشنهادی:
    تعیین سقف برای مجموع تعداد خودرو هر خانوار
    به تعداد اعضای بالای 18 سال دارای گواهینامه خانواده
    مثلا در یک خانواده چهار نفری دارای 2 فرزند زیر 18 سال حداکثر مالکیت 2 خودرو (با عمر کمتر از 10 سال) بعنوان سقف تعیین و در صورت دارا بودن این تعداد امکان ثبت نام جدید وجود نداشته باشد