یک فعال بازار خودرو گفت: افزایش تولید 50 درصدی خودرو، تامین مالی خودروسازان توسط بانک مرکزی و واردات خودرو همگی مسکنی برای بازار خودرو هستند و آرامش بازار منوط به ثبات نرخ ارز و اصلاح نحوه فروش و توزیع خودرو است.
فروش از طریق قرعه کشی به هیچ وجه راهکار ثمربخش نبوده و نخواهد بود. فروش خودرو از طریق اقساط و یا لیزینگ با بهره منطقی بهتر می تواند خودرو را به دست مصرف کننده نهایی برساند. در این صورت قیمت خودرو تنها از طریق عرضه و تقاضا تعیین می شود و سفته بازی در آن پایین می آید.
کاظم محمدی نیکخواه عنوان کرد: عدم ثبات نرخ ارز همانند ترمزی در بازار عمل کرده و موجب توقف معاملات خودرو و رکود بازار شده است و در حال حاضر تنها مصرف کنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو می کنند.
وی اظهار داشت: افزایش عرضه خودرو در بازار موجب شده فروشندگان ترس از دست دادن ارزش ریالی خود را داشته باشند و در نتیجه نسبت به فروش خودرو اقدام کند و از سوی دیگر خریداران تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض بازار خودرو قرار گرفته و در بلا تکلیفی به سر می برند. سیاست گذاران صنعت خودرو یک روز خبر از افزایش تولید و حذف قرعه کشی به دلیل رانتی که ایجاد شده می دهند اما در عمل روند قرعه کشی ها همچنان ادامه دارد. عدم ثبات آینده نگری توسط سیاست گذاران صنعت خودرو کشور موجب بلاتکلیفی مردم برای انجام معاملات خودرو شده است.
این فعال بازار خودرو در خصوص تاثیر افزایش 50 درصدی تولید خودروسازان در نیمه دوم سال بر بازار خودرو اظهار داشت: افزایش تولید هنگامی اثرگذار است که شرایط قرعه کشی و فروش قطره چکانی خودرو حذف شود. تنها در یک سیستم فروش آزاد می توانیم ادعا کنیم که افزایش تولید اتفاق افتاده است اما هنگامی که از افزایش 50 درصد تولید سخن می گویند اما فروش قطره چکانی و از طریق قرعه کشی انجام می شود در حقیقت یعنی افزایش تولید صورت نگرفته است. اینها دیوار بتنی هستند که در آن روزنه ای ایجاد می کنند در صورتی که خود این روزنه منشا تمام مشکلات است.
نیکخواه درباره اظهارات بانک مرکزی در خصوص تامین مالی خودروسازان بیان کرد: اگر تامین مالی بر اساس نرخ دلار و بیش از 20 هزار تومان باشد تغییر خاصی در بازار ایجاد نخواهد کرد و اگر بر اساس ریال باشد قطعه ساز باید با دلار 20 هزار تومانی قطعه را آزاد کند. اگر چه این تامین نقدینگی موجب افزایش عرضه می شود اما مشکل اصلی در نحوه فروش و توزیع خودرو است بنابراین تاثیر خاصی بر بازار خودرو نخواهد گذاشت.
وی افزود: هنگامی که قیمت یک کالا متناسب با نرخ دلار افزایش و کاهش می یابد یعنی وابستگی به قیمت دلار دارد. خودرو در دو سال گذشته از حالت مصرفی به کالا سرمایه ای تبدیل شده و ناخودآگاه این ذهنیت برای مردم ایجاد شده که با خرید خودرو به سرمایه ام افزوده می شود. تامین مالی بانک مرکزی به قطعه ساز و خودروساز کمک می کند اما به نظر می رسد این تصمیمات مسکنی برای بازار خودرو است و با ثبات نرخ دلار قیمت خودرو نیز به ثبات می رسد و این موضوع ربطی به افزایش یا کاهش تولید ندارد.
این فعال بازار خودرو واردات خودرو را نیز به عنوان آسپرین تلقی کرد و گفت: در شرایط فعلی که ما ارز برای واردات دارو و واکسن و مایحتاج عمومی مردم نداریم واردات خودرو امکان پذیر نخواهد بود. حتی اگر واردات بدون انتقال ارز باشد باید منشا داشته باشد که اگر از طریق صادرات صورت بگیرد ضوابط خاص خود را دارد و در صورت بازگشت ارز باید به کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم تخصیص یابد.