1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اعطای یارانه یک میلیون تومانی هر ایرانی به دو خودروساز بزرگ کشور!

آخرین اخبار

اعطای یارانه یک میلیون تومانی هر ایرانی به دو خودروساز بزرگ کشور!

7 مرداد 1400
  • 10
  • 18780

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان دو شرکت خودروسازی ایران به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بزرگی این عدد همینقدر کافی است که بدانیم اگر میزان زیان خودروسازان را به کل جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود.

قیمت خودروهای ساخت داخل در یکی دو سال گذشته دو برابر شده است. واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع است و دو خودروساز ایران، از دولت یارانه می‌گیرند. اما با این همه، آنها همچنان زیان می‌دهند.

رقم زیان دو شرکت ایران خودرو و سایپا متفاوت است. خودروسازان این رقم را حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند. اما در آخرین اظهارنظر، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است!


زیان ۸.۵ برابری درآمد نفتی

نکته جالب اینکه ۸۵ هزار میلیارد تومان معادل دو سال یارانه نقدی است که دولت ایران به ۷۶ میلیون نفر از مردم خود می‌پردازد. همچنین میزان زیان این دو خودروساز ۸.۵ برابر درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ است. چون آنگونه که وزیر اقتصاد گفته بود در سال ۹۹ درآمد فروش نفت ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و زیان دو خودروساز کشور، ۸۵ هزار میلیارد تومان!

اما نکته جالب‌تر این است که اگر میزان زیان این دو خودروساز را بر جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود. به عبارتی اگر خودروسازان انتظار داشته باشند که این زیان نجومی را دولت جبران کند، مانند این است که هر ایرانی یک میلیون تومان از جیب خود بدهد تا ایران خودرو و سایپا از زیان انباشته خارج شوند.


دلیل زیان خودروسازان چیست؟

آنگونه که احمد نعمت‌بخش گفته قیمت‌گذاری دستوری خودرو مهم‌ترین عامل زیان خودروسازان است. آنها می‌گویند دولت باید دست از قیمت‌گذارب دستوری خودرو بردارد و به خودروسازان اجازه بدهد که خودرو را با قیمت بالاتری بفروشند. البته به گفته آنها به قیمت حاشیه بازار.

به عبارتی نکته اصلی خودروسازان این است که به جای وجود دو قیمت کارخانه و بازار آزاد، خودروسازان محصولات را مستقیم با قیمت بازار به مردم بفروشند. چون در این حالت سود فروش خودرو به جیب خودروسازان می‌رود و نه دلالان و واسطه‌ها.

برای مثال قیمت کارخانه‌ای خودروی تیبا حدود ۱۰۰ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۱۳۵ میلیون تومان می‌رسد. یا مثلا قیمت کارخانه‌ای شاهین ۲۹۰میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار آزاد ۲۷۵ میلیون تومان است. اینها تنها مواردی از اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه خودروهاست. در مواردی این اختلاف قیمت به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

حالا خودروسازان خواستار آزادسازی قیمت خودرو شده‌اند و می‌گویند تنها راه خروج از این زیان ۸۵ هزار میلیارد تومانی، توقف قیمت‌گذاری دولت و فروش خودرو به قیمت بازار است.

اما نکته‌ای که خودروسازان به آن اشاره نمی‌کنند ماجرای انحصار تولید خودرو است. مدت‌هاست که واردات خودرو به ایران ممنوع ایت و پیش از آن هم واردات خودرو شامل عوارض ۱۰۰ درصدی بود. عاملی که سبب می‌شود قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران چند برابر شود.

حالا خودروسازان در حالی خواستار توقف قیمت‌گذاری و فروش محصولات به قیمت بازار آزاد شده‌اند که هیچ بحثی درباره حذف انحصار چند ساله خود نمی‌‌کنند. البته آنها پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو را هم مطرح کرده‌اند. اما می‌خواهند واردات خودرو هم در اختیاز خودشان باشد.

یعنی دو شرکت خودروساز ایران هم انحصار تولید را در اختیار بگیرند و هم واردات را!




نظرات

  • خیلی خوش بین خیلی خوش بین (9 مرداد 1400 ساعت 16:33)

    اگه راست و حسینی میگن که با این شرایط باز هم لیاقت ندارن سود کنن خوب در کارخونه رو ببندن برن دنبال کاری که در حد لیاقتشونه.
    دولت هم اجازه ی ورود خودروهای خارجی رو بده تا ملت هم خودروی با کیفت سوار بشن و هم به قیمت بسیار مناسب واقعی که سازنده اش هم هی غر نزنه که صرف نمی کنه

  • علی علی (8 مرداد 1400 ساعت 10:43)

    ایران خودرو و سایپا هم این یارانه بین دلالان در ثبت نام خودرو توزیع می کنند و خود سودی نمی برن

  • وحید وحید (7 مرداد 1400 ساعت 21:24)

    من هی میخوام چیزی نگم و دهنمو ببندم مث اینکه نمیشه..جان هرکی دوس دارید فقط یک خواهش دارم ازتون.مارو خر فرض نکنید.همین.من میگم باشه قیمت ماشین ایرانی رو ازاد کنید و واردات ماشین هم با مرجع دلارخاجری ازاد کنید بدون گمرک دقیقا مث همه دنیا..بعد میبینیم که اونجا چجوری میشه...نه اینکه مارو بدبخت کردین با بسته شدن واردات..من نمیفهمم چرا نباید مردم خوب زندگی کنن؟واقعا ایراد خوب زندگی کردن چیه که نمیذارید؟لطفا تایید شه من حرف بدی نزدم..خسته شدیم ازاینکه مارو خر فرض میکنن.خسته شدیم ازاینکه یکسره مشکل درست میکنن.چرا یک دفعه تو اخبار یک خبری اعلام نمیکنن که باعث بشه مردم بهتر زندگی کنن..وای دیگه کلافه ام چقدر

  • علیرضا علیرضا (7 مرداد 1400 ساعت 17:33)

    آخه نکته جالب اینجاست که مگه میشه بازار آزاد دست خودشون نباشه؟!
    تا بازار میاد یه شُلی بده با ۵۰۰ تومن گرونتر شدن دلار، خودروی بازار آزاد میلیونی میره بالا...
    میخوان اونقدر اختلاف قیمت درست کنن تا سازمان حمایت و شورای رقابت و ... رو مجاب کنن که قیمت کارخانه‌ای هم باید افزایش پیدا کنه.
    بماند که با انبار کردن گاری‌هاشون همچنان مردم رو جهت استفاده از رانت به خرید لگن‌هاشون ترغیب میکنن.
    اما بالاخره روزی که بازار متعادل بشه و دیگه رانتی نباشه، اونوقت تازه شروع زیانشون به دلیل عدم خرید خودرو توسط مردم خواهد بود.
    نه اینکه مردم نخوان، نه! متاسفانه مردم همیشه در صف اماده‌ان! اما اونقدر گرون شده که خیل عظیمی از خریداران خودرو حذف شدن.
    اونیم که پول داشته باشه مگه عقلش کمه بره ایرانی بخره.
    چینی میخره لااقل ۵ ستاره ایمنی اروپا رو داره، با کلی تسهیلات!

  • علیرضا علیرضا (7 مرداد 1400 ساعت 17:23)

    همینقدر وقیح مثل مدیرانشون...
    همینقدر مضحک مثل تولیداتشون...
    همینقدر بی‌شرم مثل آقای نعمت بخش که در مصاحبه‌ای پراید رو استاندارد میدونستن، البته برای سایرین و خودشون خودروی ایرانی مگان سوار می‌شدن!

  • عباس عباس (7 مرداد 1400 ساعت 14:43)

    آره دیگه
    خسارت کارخونه هایی که ایرانخودرو و سایپا توی ونزوالا و سوریه راه اندازی کردن رو باید مردم ایران بدن
    اینا میشه ضرر 85 هزار میلیاردی
    اینا میشه خوشخدمتی به کشورای دوست که اینجا صداشو در نمیارن و ماشین 2000 هزار دلاری رو میدن مردم خودشون 20،000 هزار دلار که خسارت بی لیاقتی آقایون رو جبران کنن
    مردم ایران ایرانی ان
    ولی مسوولینش نه
    دردمون از اینه

  • بازنشسته ستم دیده بازنشسته ستم دیده (7 مرداد 1400 ساعت 14:18)

    بی لیاقتی مدعیان مملکت داری ، دولت **** ، تولید کنندگان دزد ، کارگران بدبخت ، مردم غفلت زده =گرگان حریصتر ، فقر بیشتر ، کفر و بی ایمانی ، تداوم سلطه گری و ظلم و بی عدالتی : تا کی ادامه خواهید داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • حمید حمید (7 مرداد 1400 ساعت 12:46)

    بی کفایتی مدیران نجومی بگیر ایران خودرو و سایپا و هزینه جانبی این مشکل را درست کرده است

  • مهدی مهدی (7 مرداد 1400 ساعت 12:44)

    به راستی چه عاملی باعث شده که کارخانه ای که هم یارانه می‌گیرد هم چن کیلو پاره آهن را آهن را به قیمت بالا می‌فروشد و از طرفی تولید خودرو هم در انحصار نه این همه ضرر و خسارت ببیند؟ به نظر نمیاد صرف قیمت دستوری باعث این همه ضرر شده باشه

  • ناصر ناصر (7 مرداد 1400 ساعت 12:05)

    دولت برای یک مرتبه شده کار انقلابی رکند قیمت گذاری خودرو و واردات آنرا آزاد کند بدون عوارض گمرگی با همین قیمت دلار ودیگر یارانه ای به خودرو سازان ندهدالبته تا زمانی که قیمت دلار فعلی باشد انتظار درست شدن اوضاع را نباید داشت چون همی قیمت ها بر مبنای دلار آزاد است