کمپانی خودروسازی رنو هم مانند سایر خودروسازانبزرگ جهان برای جا نمامدن از بازارهای بین المللی در سالهای آینده نوجه ویژه ای به طرحی و تولید خودروهای برقی داشته است و هر از چندگاهی با معرفی و رونمایی از محصول الکتریکی جدیدی سعی در جلب توجه مشترین و متقاضیان خرید خودرو می کند.
نکته جالبی که خیلی مورد توجه این کمپانی قرار گرفته احیا کردن محصولات قدیمی این شرکت درقالب خودروهای برقی جدید می باشد. خودروهایی که هم نوستالژیک هستند و هم در زمان خود آمار فروش مناسبی داشتند. به عنوان مثال رنو 5 خودرویی کوچک و مناسب برای شهرهای شلوغ و پرترافیک بود که در کشور ما هم خیلی طرفدار داشت و سالهای مدیدی در نسخه های مختلف در خط تولید پارس خودرو و سپس سایپا عرضه می شد.
رنو اخیرا استراتژی تولید خودروهای الکتریکی خود را اعلام کرده که هدف آن الکتریکی کردن ۹۰ درصد از کل فروش شرکت در اروپا تا سال ۲۰۳۰ است. بخشی از این برنامه بلندپروازانه، مدل جدید رنو ۴ است. این یک کراساوور کامپکت الکتریکی است که گفته میشود در سال ۲۰۲۵ به بازار خواهد آمد. حال قصد داریم در این مطلب ببینیم این کراساوور جدید فرانسوی که ویژگیهای طراحی کلاسیک را با مدرن ترکیب کرده چه ویژگیهایی دارد.
رنو ۴ که پس از نسخه تولیدی رنو ۵ و همینطور کراساوور بزرگتر مگان E-Tech به بازار میآید، یکی از ۱۰ خودروی الکتریکی جدیدی است که رنو تا سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد کرد. این خودرو روی همان پلتفرم CMF-BEV مشترک با مگان و رنو ۵ ساخته خواهد شد اما فاصله زیاد از زمین، کابین جادار و روکشهای پلاستیکی بدنه از ویژگیهای آن خواهد بود. رنو در طول اعلام برنامههای الکتریکی خود، تیزرهایی تاریک از نمای جلو و جانبی ۴ جدید منتشر کرده که تا حدودی ویژگیهای ظاهری آنرا نشان میدهند.
بر اساس این تیزرها هم رندری طراحی شده تا بهتر بتوانیم چهره رنو ۴ را ببینیم. همانطور که در این رندر مشاهده میکنید، طراحی این کراساوور جدید الکتریکی بهوضوح با الهام از رنو ۴ اصلی که بین سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۴ تولید میشد الهام گرفته است هرچند که به میزان قابلتوجهی بزرگتر شده و ویژگیهای مدرنی مثل چراغهای LED در آن به کار رفته است؛ بنابراین کاملاً مشخص است که رنو در طراحی این خودرو مثل مینی کوپر SE، فیات ۵۰۰ و هوندا e، سبکی کاملاً رترو را در پیش گرفته است.
از لحاظ زبان طراحی، هردو مدل رنو ۵ و رنو ۴ با دیگر محصولات رنو متفاوت خواهند بود و به گفته رئیس طراحی رنو، این تصمیم شبیه به استراتژی فورد برای نامهای موستانگ و برانکو است که اجازه میدهد طراحان داستانهایی از گذشته نقل کنند. رنو همچنین ساخت یک خودروی الکتریکی تجاری را هم اعلام کرده است که احتمالاً اکثر قطعات آن با رنو ۴ مشترک خواهد بود و از رنو ۴ فورگونت (ون باری) الهام میگیرد. البته هرچند این خودروی باری در پلتفرم و قسمت جلویی با برادر کراساوور خود یکسان خواهد بود اما بخش عقبی آن از نو طراحی میشود تا فضای بار بیشتری را فراهم کند.
پلتفرم CMF-BEV به نوع جدیدی از باطریها با تکنولوژی نیکل، منگنز و کبالت مجهز خواهد شد که در فرانسه از طریق مشارکت گروه رنو تولید میشوند. این باطریها در مقایسه با نمونههای کنونی نهتنها برد بیشتری ارائه میکنند بلکه هزینههای تولید را هم به میزان ۱۰۰ دلار در هر کیلووات کاهش میدهند. در مورد قوای محرکه رنو ۴ اما فعلاً هیچ اطلاعاتی نداریم جز اینکه از همان موتور الکتریکی محرک جلوی رنو ۵ استفاده خواهد کرد. البته برای رنو ۵ نسخه اسپرت و قویتر آلپاین هم ارائه خواهد شد اما نمیدانیم ارائه این نسخه برای رنو ۴ هم در برنامهها هست یا نه.
هرچند هنوز سالها با رونمایی رنو ۴ جدید فاصله داریم اما انتظار میرود رنو پیش از آن، یک کانسپت از این خودرو معرفی کند تا مثل پروتوتایپ رنو ۵، این کانسپت هم پیشنمایش نسبتاً دقیقی از نسخه تولیدی ارائه کند.