1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مشکل نقدینگی خودروسازان عامل حذف قطعه سازان کوچک / سیاست گروه کروز حفظ کیفیت قطعات!

مشکل نقدینگی خودروسازان عامل حذف قطعه سازان کوچک / سیاست گروه کروز حفظ کیفیت قطعات!

مشکل نقدینگی خودروسازان عامل حذف قطعه سازان کوچک
19 آبان 1400
  • 0

گروه قطعه سازی کروز روز گذشته با برگزاری یک نشست خبری در خلال نمایشگاه خودروی تهران به تبیین جدیدترین دستاورد ها و سیاست های خود پرداخت. در این نشست که با حضور عضو هیئت مدیره و مدیران ارشد کروز  برگزار شد، مدیران ارشد بزرگترین گروه قطعه ساز کشور رودرروی خبرنگاران به سوالات ایشان نیز پاسخ دادند.

در ابتدا مهندس حبیبی عضو هیئت مدیره و عضو انجمن قطعه سازان اعلام کرد گروه کروز در در حال حاضر تولید نزدیک به سه هزار قطعه و مجموعه قطعه را در دست دارد و مرکز تحقیقات و نوآوری دانش بنیان خود را  در زمان تحریم ها با 260 پرسنل تاسیس کرده است. حبیبی  همچنین اظهار کرد که در سال های اخیر با توجه به شرایط دشوار تری که بخشی از آنها به دلیل تحریم های داخلی رخ داد، کروز سعی کرده سازمان خود را گسترش دهد.

01.webp

در همین راستا گروه قطعه سازی کروز تصمیم دارد در سال جدید چهار هزار نفر پرسنل جدید را استخدام کند. این شرکت در حال حاضر فضای تولیدی و تحقیقاتی نزدیک به 160 هزار متر مربع دارد. گروه کروز در حوزه دانش و تکنولوژی نیز اقدامات مهمی انجام داده و از دانش آموختگان کشور و فارق التحصیلان دانشگاه ها دعوت به همکاری می کند.

 وی همچنین تنها راه برون رفت از شرایط فعلی را کار  تلاش بیشتر دانست و گفت برای رسیدن به آبادانی لازم است دست نیروز انسانی را باز بگذاریم تا خروج ثروت و منابع انسانی از کشور کاهش یابد.

گروه قطعه سازی کروز طی این سالها هیچ گاه کیفیت را فدای تیراژ نکرده و همواره تلاش کرده طی این سالها ضمن داخلی سازی قطعات و بومی سازی و افزایش تیراژ، کیفیت قطعات تولیدی خود را افزایش دهد و برند سطح یک کشور در زمینه قطعه سازی باشد.

در ادامه مهندس یوسفی مدیر فروش گروه کروز با اشاره به افزایش قیمت در روند تامین قطعات اولیه گفت: مشکلات ناشی از قیمت گزاری دستوری و نقدینگی خودروسازان باعث حذف قطعه سازان کوچکتر از چرخه تامین و مشکلات عدیده در دیگر قطعه سازان شده است، در حال حاضر کروه در حدود 6000 میلیارد تومان تعهدات معوق از خودروسازان دارد، اام مبنای شرکت حفظ تولید در کنار کیفیت است و تلاش شده تا با خرید دین از سیستم بانکی، خدشه ای در تامین محصولات ایجاد نشود.

اولویت کروز در این سالها پاسخگو بودن به خودروساز و حفظ تیراژ تولید خودروساز به هر قیمتی نبوده و اولویت اول آن حفظ کیفیت و کسب دانش روز‌در زمینه قطعه سازی بوده است.

تاسیس کانون کار آفرینی و استعداد یابی کروز

عضو هیات مدیره کروز اشاره کرد که شرکت های تولیدی باید از نیروهای جوان متخصص داخل کشور استفاده کنند و مانع از خروج این سرمایه های ملی از کشور شوند. در همین راستا کروز کانون کار آفرینی و استعداد یابی تاسیس کرده از فارق التحصیلان دانشگاه شریف برای ورود به عرصه تولید و ایجاد اشتغال حمایت می کند و با بهره گیری از نیروهای جوان متخصص ایجاد توسعه پایدار می کند.

03.webp

دستاوردهای گروه کروز در سال گذشته

از جمله دستاوردهای کروز در صنعت در سال گذشته داخلی سازی و بروزرسانی بسیاری از قطعات خودروهای داخلی بوده است. در همین راستا گروه کروز روز گذشته از 11 قطعه های تک بومی سازی شامل ای سی یو خودروهای توربوشارژ، ماژول کنترل بدنه خودروی شیلر، مبدل سرعت کامیونت فاو، رادیو پخش سمند سورن پلاس، مبدل ولتاژ سیستم تهویه شیلر با استاندارد اسکانیا، کلاستر دیجیتالی ساینا اس و کوییک اس، کویل فیدلیتی، اسپویلر دیگنیتی و فیدلیتی، دوربین دید عقب شیلر، پدال شیفتر رانا پلاس نیمه اتوماتیک و داشبورد کوییک را رونمایی کرد که به همت مرکز تحقیقات و نوآوری این شرکت توسعه و طراحی شده است.

افزایش قیمت مواد اولیه در کنار افزایش قیمت قطعه باعث شده که خودروسازان محصولات خود را ارزانتر از قیمت تما شده به فروش برسانند که موجب شده خودروسازان زیان انباشته زیادی در سال داشتهدباشند و‌ نتوانند بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کنند.

همین موضوع سبب شده قطعه ساز برای دریافت طلب خود به سمت خرید دین سوق داده شود. کروز در حال حاضر نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان طلب از ایران خودرو و‌سایپا دارد که با این وجود هرگز از تولید و‌توسعه دست بر نداشته و با انجام کارهای مهندسی سعی کرده قیمت تمام شده برخی از قطعات را کاهش دهد و به جای کاهش تیراژ تولید سعی کرده هزینه های تولید را کاهش دهد.

05 (2).webp

سیاست کروز حفظ کیفیت است

با وجود مشکل کمبود تراشه که موجب افت تیراژ خودروسازان جهانی شده، صنعت خودروسازی ایران به همت قطعه سازانی مانند کروز افزایش تولید نسبت به سال گذشته داشته است. شرکت کروز در بحران نقدینگی نیز اصل حفظ کیفیت را دنبال کرده و دنبال تامین مواد اولیه و قطعه به هر قیمتی نیست، به عبارتی شاید خودروساز به دنبال کاهش کیفیت و افزایش تیراژ باشد، ولی این سیاست در شرکت کروز جایی ندارد.

یکی از مشکلات قطعه سازان رسوب مواد اولیه و قطعات آنها در گمرک بوده که موجب توقف تولید قطعه در برخی از قطعه سازان و همچنین وجود خودروهای ناقص در کارخانه های خودروسازی شده است.

به عنوان مثال شرکت کروز دارای دانش تولیدی ای سی یو بوده و تنها چند قطعه الکترونیکی که به صورت محدود توسط چند شرکت خارجی تولید می شوند را وارد می کند. ولی پروسه سخت گمرک ایران قطعه سازانی چون کروز را به سمتی هدایت می کنند که دست از داخلی سازی برداشته و به جای بومی سازی ای سی یو، آن را به صورت کامل وارد کنند.

04.webp



نظرات