کیفیت خودروهای داخلی بعد از شروع تحریمها وارد روند رو به افت شدند ولی با گذشت زمان و فعالیت بیشتر قطعه سازان داخلی، روند افت کیفیت مونتاژ متوقف و تا حدودی در جهت بهبود حرکت کرد. این موضوع هنوز باعث نشده است که کیفیت محصولات خودروسازان بخصوص دو غول خودروسازی کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا بتواند رضایت مردم را جلب کند و اعتراضات و شکایات مردمی نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است.
دراینبین خودروسازان برنامهریزی زیادی را برای بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتریان خود داشته اند ولی تا به امروز موفق نبوده اند. به عنوان مثال انتظار می رود وقتی نسخه پلاس و یا اس از محصولی تولید و روانه بازار میشود کیفیت آن هم افزایش و ارتقا داشته باشد، نه اینکه تنها اسم و کمی از امکانات آن خودرو تغییر کند و کیفیت تولید و ساخت دستنخورده باقی بماند.
به عنوان مثال می توان به رانا پلاس و سورن پلاس در ایرانخودرو و کوییک آر و ساینا اس در پارس خودرو و سایپا اشاره کرد.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بهعنوان نهاد بازرسی مورد تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش عمده مسئولیت ارزشیابی کیفی خودروها در کشور را بر عهده دارد.
این شرکت نتایج این ارزشیابی را ضمن مقایسه با اهداف کیفی تعیین شده برای هرخودرو، براساس جدول سطوح کیفیت و حدود مجاز مصوب نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
گزارشی که از این بررسی حاصل میشود را هرماه به وزارت صمت ارائه میکند. فرآیند ارزشیابی کیفی خودروها به منظور آگاهی از تمام ایرادات موجود در خودرو به وسیله هدایت آدیت به کشف عیوب عملکردی و تاثیر حداکثری ایرادات ایمنی طراحی شده است. گفتنی است در ارزشیابی کیفی، خودرو از نظر عیوب ظاهری و عملکردی مورد بازرسی قرار میگیرد. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مطابق دستورالعملهای موجود، خودروهای داخلی را در پنج دسته قیمتی، مورد بررسی قرار داده و بسته به سطح کیفی و البته میزان رضایت مشتریان، بین 1 تا 5 ستاره کیفی را به آنها اختصاص میدهد. هدف اصلی از این گزارش، ارتقا کیفیت خودروها، افزایش رضایت مشتریان و ایجاد رقابت مثبت بین خودروسازها است.
در ادامه گزارش ارزشیابی کیفی خودروها در مهر 1400 مشاهده میکنید.
*جدول سطوح کیفی خودروهای گروه سبک-بخش وانت:
*جدول سطوح کیفی خودروهای گروه سبک-بخش سواری: