تنوع بخشیدن به محصولات سایپا یکی از مهمترین اهداف این شرکت در آیندهای نزدیک است. اخیراً هم مدیرعامل این شرکت در مصاحبهای از تولید و ساخت 9 محصول جدید در سایپا خبر داده بود که میتوانید با کلیک بر روی آن، متن صحبتهای ایشان را مشاهده نمایید.
چند روز پیش هم در خبری به بررسی محدوده قیمت اطلس از دیگر محصولات جدیدی که قرار است به زودی بر روی خط تولید این شرکت برود پرداختیم که میتوانید با کلیک بر روی آن مشاهده نمایید. سایپا برای کسب سهم بیشتری در بازار هدف صادراتی در کشورهای همسایه نیاز مبرمی به خودروهای جدیدی در کلاسهای مختلف دارد. محصولاتی با موتورهای ارتقا یافته فعلی شاید برای بازار داخلی جوابگو باشد ولی برای رقابت با خودروهای خارجی در بازارهای بینالمللی قطعاً سایپا نیازمند به بازنگری در تولید موتور و گیربکسهای خود میباشد.
در این گزارش جهت آشنایی بیشتر با اولین خودروی کراس اوور ملی در این شرکت به معرفی برخی از مشخصات آریا سایپا میپردازیم. سایپا آریا خودرویی ساخت گروه خودروسازی سایپا است. این خودرو، نخستین کراساوور ساخت داخل است و برای تولید انبوه در این کشور، برنامهریزی شده است. سایپا ادعا کرده است که این خودرو میتواند سه ستارهٔ ایمنی اروپا را به دست آورد.
این خودرو بر پایه پلتفرم بی تویوتا طراحی شدهاست و شباهتهایی با برلیانس اچ۲۲۰ دارد.
نخستین کراساوور ایران و سایپا، روی پلتفرم خودروی شاهین توسعه یافت. پلتفرم شاهین نیز از خودروی تویوتا یاریس سال ۲۰۰۰ میلادی، ریشه گرفتهاست.
اطلاعات رسمی موتور 3 سیلندر سایپا آریا هنوز رسانهای نشده اما از مدتها قبل گفته شده بود که موتور 3 سیلندر جدید شرکت تیوان، حجمی معادل 1.0 تا 1.2 لیتر داشته و حداکثر قدرتش به 143 اسب بخار و حداکثر گشتاورش نیز به 220 نیوتن متر میرسد. ضمن اینکه مصرف سوختش کمتر از 5.5 لیتر خواهد بود.
با توجه به این موضوع، احتمال زیادی دارد که از سال 1401، نسخههای دیگری از موتورهای تیوان، در سایر محصولات جدید سایپا ازجمله در خودرو سایپا شاهین نیز استفاده شود.