گروه خودروسازی سایپا در چند سال اخیر بخصوص با دور جدید تحریمهای ایالات متحده بر ضد ایران نسبت به همتای خود ایران خودرو در عرضه محصولات متنوع به بازار دچار عقب افتادگی شده است که کاملا به چشم می آید. اگر نگاهی به سبد فعلی محصولات این شرکت داشته باشیم و یا طرح های فروش خودروهای سایپا در سالهای اخیر را بررسی کنیم، این ضعف بیشتر آشکار میشود. در حال حاضر بیشترین توجه سایپا به خودروی کوییک است و این خودرو با 4 مدل در این شرکت مونتاژ می شود که شامل کوییک دنده ای، کوییک آر، کوییک اس و جدیدترین نسخه از این خودرو کوییک پلاس اتوماتیک است.
اخیراً سایپا توجه ویژهای به این ضعف خود داشته است و در برنامههای خود عرضه محصولات جدیدی را هدفگذاری کرده است. این محصولات جدید شامل کلاسهای مختلف خودرویی می شود و از همه مهمتر خودروی کراس اوور آریا می باشد که روی پلتفرم شاهین با اندکی تغییر بنا خواهد شد. خلا تولید خودرویی شاسی بلند و یا کراس اوور به شدت در این شرکت احساس می شد که قرار است به زودی برطرف شود.
حذف برخی از محصولات قدیمی این شرکت از دیگر برنامههای سایپا می باشد.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با بيان اينكه گروه خودروسازي سايپا در سه سال آينده 9 محصول جديد توليد خواهد كرد، گفت: به زودي خودروهاي جديد آريا وشاهین اتوماتیک به تولید انبوه خواهد رسید و همچنین اطلس به عنوان جايگزين تيبا و ساينا، وارد بازار مي شود.
سيد جواد سليماني در همايش تجليل از نمايندگي هاي برتر سايپا با بيان اينكه به واسطه تحريم هاي ظالمانه و سختی كه به كشورمان تحميل شد، شركاي خارجي ايران را ترك كردند و تعهدات باقي مانده موجب نارضايتي مردم شد، تصريح كرد: در سال ۹۷ صنعت خودروسازي با چالش هايی جدي مواجه شد و به دليل كاهش روند توليد خودرو شاهد تجمعات اعتراضي زيادي نسبت به تاخير در تحويل خودروها بوديم.
وي با تاكيد بر اينكه مشكلات صنعت خودرو با همكاري مهندسان ايراني، شرکتهای قطعهسازی داخلي و كارگران خطوط توليد به حداقل رسيده، افزود: با وجود فراز و فرودهاي فراوان، اكنون بايد به سمتي حركت كنيم كه ضمن افزايش توليد و ارتقاء كيفيت خودرو، بيش از گذشته رضايت مشتريان را به دست آوريم.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا درباره برنامه آتي اين مجموعه و جبران مشكلات گذشته، خاطرنشان كرد: وظيفه ما اين است كه محصولات جديد، با كيفيت و با تكنولوژي بالاتر توليد و عرضه كنيم، در اين ميان از نمايندگي هاي رسمي مجموعه سايپا ميخواهيم كه در اين مسير همكاري و همراهي داشته باشند تا بتوانیم بهترين خدمات را به مشتريان ارايه کنیم.
وي با بیان اینکه سايپا در دهه ۷۰ با محصولاتي كه در سبد توليد خود داشت، خودروساز برتري بود، افزود: براي رسيدن به دوران اوج، نيازمند آن هستيم كه محصولات جديد و به روز توليد كنيم. طي حدود ۲۵ سالي كه پرايد توليد داشت، به دليل عدم سرمايه گذاري در محصولات جديدتر و اقتصادي، برند گروه خودروسازي سايپا لطمه ديد و در برهه اي پرايد مظهر ناتواني صنعت خودرو شده بود که ما با یک تصمیم درست به تولید آن پایان دادیم.
سليماني اظهار داشت: گروه خودروسازي سايپا با توليد محصولات به روز، ارائه خدمات نوين و ارتقاء كيفيت، بايد به نحوي عمل كند كه تفكر گذشته جامعه نسبت به اين مجموعه زدوده شود و مردم به اين نتيجه برسند كه سايپا بسيار پيشرفت كرده و در توسعه صنعت خودرو پيشگام است.
وي تصريح كرد: براي آنكه مردم به اين باور برسند كه سايپا، نسبت به گذشته پيشرفت محسوسي داشته است، ضرورت دارد كه نمايندگي ها نیز در ارايه خدمات بهتر، باکیفیت بالاتر و مناسب تر برنامه ريزي كنند.
وي افزود: بيش از ۱۵ ماه است كه خودروي پرايد131 از گردونه توليد خارج شده ولي كماكان برخي ها مي گويند كه سايپا، پرايد توليد ميكند، لذا نياز است كه تمام بخش ها به صورت ويژه كار كنند تا این پیام به جامعه برسد كه گروه خودروسازي سايپا از پرايد عبور کرده و دوران سایپای نوین آغاز شده است.
سليماني درباره خودروي شاهين كه از زمستان سال ۹۹ وارد بازار خودرو شده است، اظهار داشت: يكي از موضوعاتي كه همواره در طراحي و توليد اين خودرو مورد تاكيد قرار گرفت، استحكام و ایمنی آن بود، ما بايد به گونه اي عمل كنيم كه مردم و مشتريان وفادار ما بدانند كه محصولات كيفي در اين مجموعه توليد مي شود.
وي افزود: گروه خودروسازي سايپا در سه سال آينده، ۹ محصول جديد خواهد داشت، اين محصولات با تكنولوژي هاي روز خواهد بود و با افتخار بايد بگويم كه مانند خودرو شاهين تمام مراحل طراحی، تولید و ساخت قطعات آن در داخل كشور انجام مي شوند.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با تاكيد بر اينكه به زودي كراس اوور آريا و هاچ بك اطلس اين مجموعه وارد بازار خواهند شد، افزود: عرضه و توسعه محصول جديد در شرايط تحريم به خصوص اوايل تحريم بسيار سخت و دشوار بود اما خوشبختانه توليد خودروي شاهين نشان داد كه اين مجموعه و صنعت قطعه سازي به حدي از بلوغ رسيده كه مي تواند در مسير خوداتكايي گام بردارد.
سليماني با بيان اينكه دولت سيزدهم حامي توليد و صنعت است، اظهار داشت: بسيار خوشحال هستيم از اينكه وزارت صمت، صداي توليدكنندگان را مي شنود و براي حل مشكلات حوزه هاي مختلف در حال برنامهريزي است.
در ادامه بخوانید:
نقد و بررسی و مقایسه تندر90 و رانا (+ویدیو)