قیمت خودرو در بازار دیگر متاثی از برخی آیتم ها نیست. به عنوان مثال نبود تقاضا باعث کاهش قیمت ها نمی شود و افزایش قیمت دلار، رشد قیمت ها را به همراه نخواهد داشت. این بلاتکلیفی و سردرگمی شاید تنها با مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته ای که به زودی مجددا آغاز خواهد شد، رفع خواهد شد.
در این هفته، بازار خودرو، برخلاف هفته گذشته، شاهد افزایش قیمت خودروهای صفر داخلی است. پژو 206 تیپ 2 در ابتدای هفته 259 میلیون تومان خرید و فروش می شد و الان به 261 میلیون تومان رسیده است.
قیمت خودروهای داخلی در ایران به شرح زیر است:
قیمت پراید ۱۱۱ در بازار در نرخ ۱۶۸میلیون تومان ثابت مانده است. قیمت پراید ۱۳۱ با نرخ ۱۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد. خودروی دنا معمولی نیز در مدل۱۴۰۰ با قیمت ۳۴۵ میلیون تومان در بازار معامله میشود.
دنا پلاس اتوماتیک در قیمت ۴۷۵ میلیون تومان در بازار موجود است. پژو۴۰۵ نیز با افزایش قیمت مواجه بوده و به نرخ 290 میلیون تومان به فروش میرسد. بر اساس گفته بابک رحمانی تولید خودروهای شرکت ایران خودرو بیشتر از تعهدات فعلی خواهد بود و تاپایان سال به 100 هزار خودرو افزایش خواهد یافت. امید است این افزایش تولید به کاهش قیمت ها کمک کند.
نام خودرو | قیمت بازار(تومان) | قیمت نمایندگی(تومان) |
405 اس ال ایکس | 290.000.000 | توقف تولید |
405 دوگانه سوز | ناموجود | 145.400.000 |
206 تیپ 2 | 261.500.000 | 127.120.000 |
206 تیپ 5 | 293.000.000 | توقف تولید |
پارس سال | 277.000.000 | 140.273.000 |
پارس ال ایکس | 329.000.000 | 145.795.000 |
207 دنده ای | 337.000.000 | 175.560.000 |
207 اتوماتیک پانوراما | 482.000.000 | به زودی |
احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو
اخبار واصله بیانگر این است که ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمتهای قبلی بوده و به دنبال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو است.
باید توجه داشت که عدم شفاف سازی مسئولان دولتی در مورد سیاست گذاری صنعت خودرو و بلاتکلیف کردن صنعت و بازار، نه تنها منجر به ساماندهی بازار نمیشود بلکه بیش از پیش زمینه را برای جولان دلالان و افزایش زیاندهی خودروسازان فراهم میکند.
خودروسازان روز سهشنبه ۱۸ آبان اعلام کردند که قیمت خودروها را افزایش دادهاند.
در آن مقطع، ایران خودرو ۱۵ تا ۱۹ درصد و سایپا ۱۵ تا ۱۷ درصد بر قیمت محصولاتشان افزودند.
اما این پایان ماجرا نبود. روز پنجشنبه، سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور دستور داد که افزایش قیمت خودروها متوقف و تصمیمگیری در این مورد به ستاد تنظیم بازار سپرده شود.
ستاد در حدود ۱۷ روز گذشته در این مورد موضعی نگرفته است. حتی هفته گذشته، رسانهها اعلام کردند که در جلسه روز چهارشنبه، ۳ آذر تکلیف قیمت خودروها مشخص میشود اما این این اتفاق رخ نداد.
حالا، نیز مهر در گزارشی نوشته است که احتمالا در جلسه آینده ستاد در این مورد تصمیمگیری میشود و قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا حدود ۱۰ درصد افزایش مییابد.
اما آیا این اقدام میتواند چالش زیان انباشته خودروسازان را برطرف کند؟
زاوه: مشکلی حل نمیشود
پاسخ فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو به این پرسش منفی است.
او به خبرنگاران میگوید: حتی همان افزایش ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت خودرو نیز کمکی به خودروسازان نمیکرد. چالش زیان انباشته را نمیتوان با صرف افزایش قیمت برطرف کرد.
زاوه میافزاید: افزایش حدود ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت خودرو، با توجه به اختلاف قیمت محصولات خودروسازان با بازار توجیه منطقی نیز ندارد.
به گفته او، صرفا به دلیل دستور رئیسجمهور مبنی بر توقف افزیش قیمتها و ورود ستاد تنظیم بازار، ممکن است این نهاد چنین تصمیمی را بگیرد تا حرف آقای رئیسی زمین نماند.